Több mint egy tucat teszt eredményét közölte május végén az új autók utas- és gyalogosvédelmi teljesítményét feltérképező Euro NCAP szervezet. A vizsgált modellek jelentős része elnyerte a maximális ötcsillagos minősítést, ám volt köztük, amely gyengében teljesített. Ezek közül most a szabadidőjárműveket tekintjük át.

28 fotó

A probléma minden esetben ugyanaz: a vezetőtámogató rendszerek terén egyre magasabbra helyezi a mércét az Euro NCAP, viszont egyes típusok – akár fejlesztési ciklusuk ütemezése, akár a gyártó tudatos (ár)döntése miatt – nem képesek minden téren megugrani ezt a magasságot.

Ha például 2025-ben egy autó nem ismeri fel, hogy gyermekek maradtak a hátsó ülésen, hogy vezetőjének elkalandozik a figyelme, vagy hogy utasai egy közeledő kerékpáros elé készülnek kiszállni, azért pontlevonás jár. Ez pedig elengedő lehet ahhoz, hogy egy autó az öt helyett négy csillagot érjen el.

Ezek az autók a töréstesztek mostohái 6

Renault R4 E-Tech

Néhány évvel ezelőtt ezek a rendszerek nem is léteztek, így könnyen lehet, hogy az évtized elején a cikkünkben szereplő összes autó maximális, ötcsillagos minősítést kapott volna – a fejlődés azonban olyasvalami, amivel illik lépést tartani.

Renault 4

A városi szabadidőjármű műszakilag jelentős részben megegyezik a Renault 5-össel, így csak bizonyos paramétereket kellett újra mérniük a mérnököknek. Voltak területek, ahol jobban, és voltak, ahol gyengébben teljesített a magasra húzott kisautó, de összességében nem tudta túlszárnyalni ferdehátú rokonának négycsillagos teljesítményét.

Ezek az autók a töréstesztek mostohái 7

Opel Grandland / Peugeot 3008 / Peugeot 5008

A három modell valójában ugyanaz: mind a Stellantis csoport STLA Medium platformjára épülnek. Ezért aztán csak egyiküket (a Peugeot 3008-ast) vizsgálta az Euro NCAP, és értelemszerűen minden mérési részterületen azonos pontszámot kaptak.

Ezek az autók a töréstesztek mostohái 8

KIA EV3

A városi elektromos szabadidőjármű képes az ötcsillagos szintet elérni, ehhez azonban meg kell rendelni egy opciós csomagot, amely kiegészítő vezetőtámogató rendszereket tartalmaz. Alapértelmezésben négy csillaggal kell beérniük az ügyfeleknek.

Ezek az autók a töréstesztek mostohái 9

Dacia Bigster

Mennyiben gyengébb a legnagyobb Dacia négycsillagos kategóriatársainál? Nos, nincs légzsák a két első ülés között, ezért oldalirányú ütközésnél összefejelhetnek az utasok. Ez megint csak egy viszonylag új fejlesztés, amit még nem írnak elő a jogszabályok, az Euro NCAP azonban pontosan azért szankcionálja a hasonló megoldások hiányát, hogy irányt mutasson az autógyártóknak és a jogalkotóknak egyaránt.

Ezek az autók a töréstesztek mostohái 10