Napelemes festéken dolgozik a Mercedes-Benz, amely lehetővé teheti, hogy egyes országokban a napi használatban nem kellene tölteni a villanyautót. Európában évente közel 12 000 kilométernek megfelelő energiát termelhet a megoldás.

A német márka a 2022-es Vision EQXX koncepción kezdett el kísérletezni a fotovoltaikus felületnek nevezett napelemes festékkel, de a biztató eredmények után továbbléptek. Míg az első koncepció esetén 1,8 négyzetméteres felületet, a tetőt és a motorháztetőt használták, később már az egész autót ‒ a sárvédőket, az ajtókat és a csomagtérfedelet is ‒ bevonták az új napelemes festékkel. Így 11 m2-re nőtt a hasznos felület.

Az új napelemmodulok 5 mikrométer vastagak, azaz az emberi hajszálnál vékonyabbak, négyzetméterenként mindössze 50 gramm a súlyuk, 20 százalékos hatásfokkal működnek. Az aktív fotovoltaikus felület bármilyen hordozóra felhordható.

4 fotó

A napelemek által termelt energia használható közvetlenül a vezetéshez, vagy kerülhet a nagyfeszültségű akkumulátorba. A fotovoltaikus rendszer állandóan aktív, és a jármű kikapcsolt állapotában is energiát termel, ami azért fontos, hogy parkolás közben is tölthesse a telepet.

Jó hír, hogy a festék nem tartalmaz ritkaföldfémeket és szilíciumot, csak nem mérgező és könnyen hozzáférhető nyersanyagokból épül fel. A Mercedes közlése szerint könnyen újrahasznosítható, és előállítása lényegesen olcsóbb, mint a hagyományos napelemmoduloké.

A stuttgarti prototípusok 12 hónapon keresztül napi átlagosan 32 km megtételéhez elegendő energiát termeltek, ami egy átlagos német autós napi ingázásának mintegy 60 százalékát teszi ki. Ugyanakkor naposabb területeken még jobbak az eredmények, Los Angelesben naponta átlagosan 47 km-es hatótávolságot termelt, amely több mint 17 ezer kilométer egy évben. Ausztráliában még ennél is magasabb lehet, amely lehetővé tenné, hogy a napi ingázás során soha többé ne kelljen hagyományosan tölteni az autót.

a videó a hirdetés után indul

Egyelőre persze még várni kell a megvalósításra, nagyjából öt év lehet, mire sorozatgyártásba kerülhet a megoldás.  Ehhez elvben hasonló megoldás persze létezik, a Volkswagen és a Toyota is kínál olyan tetőablakot, amely képes a napenergiát hasznosítani.

Mások is dolgoznak az ingyenautózáson, igaz, más koncepció szerint. Erről szintén beszámolt a Vezess egy korábbi cikkében: