100 kilométeren nem egészen 10 kWh-t fogyaszt a Mercedes Vision EQXX tanulmányautó – ez a hozzá hasonló méretű EQS luxus-villanyautó energiafelhasználásának nem egészen a fele, illetve nagyjából megfelel a hozzá képest méretében, tudásában és kényelmében egyaránt eltörpülő Renault Twizy négykerekű villanyrobogó fogyasztásának.

A bámulatos eredményt, amely a Mercedes szerint az ikonikus „egyliteres autó” elektromos megfelelőjévé teszi az EQXX-et, egy sor innovatív megoldással érték el.

Ezek egyike a rettentően kedvező, mindössze 0,17-es közegellenállási együttható. Ennyi volt Rudolf Caracciola rekorder autójának a Cw-értéke is, amellyel 1938-ban a mai napig fennálló közúti sebességi világcsúcsot (432,7 km/óra) futott. Ezt a tökéletes csepp alakhoz közelítő formatervvel, kihúzható hátsó diffúzorral, speciális keréktárcsákkal és abroncsokkal, lesimított A-oszloppal és számos további aerodinamikai megoldással érték el.

Nem volt még ennél takarékosabb Mercedes 2

Szintén fontos az új generációs, 900 V-os akkumulátorok alkalmazása, amelyek 50%-kal kisebbek és 30%-kal könnyebbek, mint az EQS hasonló (kb. 100 kWh) kapacitású akkumulátorcsomagja – fontos, mert lehetővé teszi az áramvonalas kialakítást és a csekély, 1750 kilogrammos tömeget.

Az áramvonalas kialakítás és a csekély tömeg miatt nem volt szükség rendkívüli motorteljesítményre: az EQXX beéri mindössze 150 kW-tal, azaz 204 lóerővel. Ez pedig hozzájárult a takarékosság harmadik oszlopához, a hajtáslánc bámulatos hatásfokához: ez az akkumulátortól a kerekekig mérve meghaladja a 95%-ot, ami még a villanyautók körében is rendkívül kedvezőnek számít.

Nem volt még ennél takarékosabb Mercedes 3

A fogyasztást a tetőt borító napelemek is csökkentik: ezekről működik számos segédberendezés, de akár az akkumulátor töltésére is felhasználható, mely esetben 25 km-rel növeli az egyébként 1000 kilométer körüli hatótávolságot (+2,5%). Szintén segít a hőszivattyú, amely a fűtőrendszert tehermentesíti.

Az EQXX nem csak bámulatos takarékosságával kíméli a környezetet: gyártásánál számos elemet 3D nyomtatóval állítottak elő, így minimalizálva a hulladékot. A hátsó padló például egyetlen hatalmas alumíniumöntvény, amely azonban nem homogén: ahol nincs szükség teherviselő elemekre, ott minimális anyagot tartalmaz csupán.

Nem volt még ennél takarékosabb Mercedes 4

Az utastéri komponensek többsége megújuló, illetve újrahasznosításból származó anyagból készült. Dominálnak a vegán anyagok, a gombafonalaktól a kaktuszon át a bambuszrostokig sok mindent felhasználtak a beltéri szerelvények burkolásánál.

Egy ilyen különleges autó különleges kezelőfelületet érdemel: a vezérlést az emberi agy működését szimuláló, mesterséges intelligenciára bízták, a hagyományos műszerfal helyén pedig egy 8K felbontású, 7680 képpont szélességű, egybefüggő kijelző pompázik. Az AI és a monitor egyaránt energiatakarékos: csak akkor és ott fogyasztanak áramot, amikor arra valóban szükség van.

Nem volt még ennél takarékosabb Mercedes 5