Az, hogy nagyobb lesz az új Fabia, független a padlólemeztől. Az viszont, hogy biztonságosabb, jobban vezethető és okosabb, az újonnan alkalmazott MQB-A0 padlólemez hozománya. Ezt a platformot alkalmazza az egy számmal nagyobb Scala (és a Kamiq) is, így szolgáltatásaiban várhatóan ehhez zár majd a Fabia – azt már most is tudjuk, hogy LED-es fényszórókat és digitális műszerfalat kap.

  új
Škoda
Fabia
jelenlegi
Škoda
Fabia
Škoda
Scala
Škoda
Kamiq
Hosszúság
[mm]
4107 3997 4362 4241
Szélesség
[mm]
1780 1732 1793 1793
Magasság
[mm]
1460 1467 1471 1531
Tengelytáv
[mm]
2564 2470 2649 2651
Nyomtáv elöl [mm] 1525 1463 1531 1531
Nyomtáv hátul [mm] 1509 1457 1516 1516
Csomagtartó
[l]
380 /
1190
330 /
1150
467 /
1410
400 /
1395

(Majdnem) megérkezett a vadonatúj Škoda Fabia! 2

Motorból csak benzines lesz, egyelőre sem G-Tec gázüzemű, sem hibrid vagy akár mild hibrid hajtáslánc nem kerül a Fabiába. Az 1,0 literes alapmotor központi befecskendezéssel 65 lóerőt ad le, öttel többet, mint a jelenlegi belépő erőforrás. Ugyanez a háromhengeres motor 80 lóerős kivitelben is elérhető lesz, de a legnagyobb forgatónyomaték itt is 95 Nm. A blokk közvetlen befecskendezéses kivitelben 95 vagy 110 lóerőre, 175 vagy 200 Nm-re képes. A gyengébbik ugyanúgy ötfokozatú kéziváltót kap, mint az MPI motorok, míg a nagyobb teljesítményű hatfokozatú kézi helyett hétfokozatú DSG váltóval is elérhető. A csúcson a másfél literes, négyhengeres TSI erőforrás 150 lóerős, 250 Nm-es változata áll, amely kizárólag hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóval társítható.

(Majdnem) megérkezett a vadonatúj Škoda Fabia! 3

Motorok és méretek: régen itt meg is állhattunk volna egy kisautó tárgyalásánál. A Fabia azonban többet tud ennél: közegellenállási együtthatója például a jelenlegi 0,32-ről a kategóriában eddig ismeretlen 0,28-ra csökkent, azaz csendesebb, stabilabb és takarékosabb lesz az autó. A légellenállás csökkentéséhez a modern számítógépes modellezés mellett a Fabiánál először speciális betéteket szereltek a keréktárcsákba, alaposan leburkolták a fenéklemezt, és a karosszéria több pontján apró légterelő elemekkel bontották meg a légörvényeket. Adu ászként bevetették a lamellával lezárható légbeömlőt is: amikor nem igényel intenzív hűtést a motor, kevesebb levegőt vezetnek át a hűtőradiátoron. Csak ez az egy megoldás akár 0,2 l/100km fogyasztás-csökkenést hozhat 120 km/óránál.

(Majdnem) megérkezett a vadonatúj Škoda Fabia! 4

Említettük a biztonságot: a szilárdabb padlólemez mellett akár kilenc légzsák, felső bekötési ponttal is rendelkező Isofix gyerekülés-aljzatok, valamint egy sor elektronikus vezetőtámogató funkció került a kocsiba. Rendelhető adaptív tempomat, sávban tartó funkció, automatikus vészfékezés, jelzőtábla-felismerés, holttér-felügyelet és parkolórobot is.

Ennyi modern funkció után a Škoda akár el is engedhette volna a védjegyévé vált ’Simply Clever’ ötletes apróságokat, de nem tette: összesen 43 ilyen használatkönnyítő funkciót találunk a fedélzeten, ebből tizenhárom új. Töltőcsatlakozót kapott a visszapillantó tükör, így nem kell a műszerfalról táplálni a navigációs rendszert, okostelefont vagy fedélzeti kamerát. A hátsó utasok külön zsebecskébe helyezhetik telefonjukat, az első utasülés támlája ledönthető, a kalaptartó alatt tárolórendszert találunk.

(Majdnem) megérkezett a vadonatúj Škoda Fabia! 5

A legfontosabb információt sajnos nem árulta el a Škoda: továbbra sem tudjuk, mikor érkezik a vadonatúj Škoda a piacra; csak annyit a biztos, hogy még idén megláthatjuk teljes, végleges formájában.

Az alábbi videón mozgásban is megcsodálhatod a Škoda-színű álcázófóliába burkolt Fabia-prototípust: kattints a képre, és indul a film.