Közös könyvben foglalta össze a magyarországi autó- és motorgyártás történetét Boros Jenő és Ocskay Zoltán. A Magyar autó- és motortörténetet olvasva tényleg kincsekre bukkanni. Én most is a joggal elismert szerzők könyvét bújom, amely nagyjából 160 oldalon, mintegy 500 képpel mutatja be az itthon tervezett és gyártott autókat, motorkerékpárokat.

Akárhol felütheted, tetszeni fog

A kötetben a jelenlegi hazai autógyártókról is olvashatunk, de számomra a könyv legnagyobb értéke az a korkép, amit a hazai járműgyártási kezdeményezések bemutatásával rajzolnak a szerzők. A második világháború idején például szétszedett motorkerékpárok lezsírozott alkatrészeit ásták el tulajdonosaik, hogy megőrizhessék járművüket, családjuk egyetlen mobilitási lehetőségét. Ahogy a kötetben szerepel: „Életmód, korkép, némi szociográfia és nem kevés történelem a kerekek világán keresztül”.

Ezeket a magyar autókat sosem láttátok 1

Nem maradtak ki a klasszikusok, mint a Pannóniák története, de a könyv egyetemes áttekintést ad a hazai járműgyártásról, két, négy és még több keréken

Ez egy bárhol felüthető könyv, nyíljék ki bár az egyedülálló Ikarus-prospektus gyűjteménynél, a Méray- vagy Pannónia-motorkerékpároknál vagy az 1974-re kifejlesztett Rába Steigernél, amelynek első szériái nem Győrben, hanem Kispesten készültek. Nagyon tetszett az összeállítás a Magyarországon konstruált dömperekről és a honvédség járműveiről is, köztük a helikopterről is ledobható Szöcske terepjáróról.

Legendás járművek idézik a hazai járműipart, köztük a Botond terepjáró, az Árpád sínautóbusz és a 424-es gőzmozdony, az 1923-as Rába tűzoltóautó, a Turán tank vagy a Komondor páncélos.

Ezeket a magyar autókat sosem láttátok 2

Magyar tervezésű autók is szerepelnek a könyvben, köztük Tárnok Zsolt Vulca prototípusa. Kép: Magyar autó- és motortörténet

Öröm volt viszontlátni az eredetileg fotóriporterként alkotó Boros Jenő zseniális képét a 73. oldalon. Sikerült elkapnia azt a pillanatot, amikor az 1980-as évek végén a hungaroringi ralibetétfutamon induló 1500-as Lada jobb első kereke kiszakad, a kerék még a kocsi mellett gurul el, de már szikrázik a féktárcsa a mogyoródi aszfaltcsíkon.

1990 vagy 3990 Ft

A Kocs községről elhíresült, állatvontatású kocsitól a kecskeméti Mercedes CLA-ig ívelő történelemkönyvet jó szívvel ajánlom minden autóbuzinak és bárkinek, aki szeretné egy igazán értékes ajándékkal megörvendeztetni családtagjait, barátait, amire karácsony után is találhatnak alkalmat.

Ezeket a magyar autókat sosem láttátok 3

Puha fedéllel 1990, kemény borítóval 3990 Ft a könyv ára, tartalmuk megegyezik

A Kossuth Kiadónál megjelent Magyar autó- és motortörténet kétféle kivitelben vásárolható meg. A kemény fedeles könyv ára 3990 forint, a vele megegyező tartalmú, de puha borítós kiadvány feleennyibe kerül, 1990 forintért kapható. Meggyőződésem, hogy ezért a kötetért ez nem pénz.

Ezeket a magyar autókat sosem láttátok 4

Az egyik népautó-kezdeményezés volt a Balaton prototípus. Kép: Magyar autó- és motortörténet

Ezeket a magyar autókat sosem láttátok 5

Helikopterről is ledobható a Szöcske terepjáró. Kép: Magyar autó- és motortörténet, Szabó-Jilek Ádám

Ezeket a magyar autókat sosem láttátok 6

Ma is divatos formájú a Mathias kisautó. Forrás: Magyar autó- és motortörténet

Ezeket a magyar autókat sosem láttátok 7

Exkluzív interjú szerepel a kötetben a nemrég elhunyt Finta Lászlóval, a világ legnagyobb darabszámban eladott autóbuszának tervezőjével. Azt is elmesélte, hogyan lopták el az Ikarus 200-as típuscsalád tervezőkollektívájától az Állami Díjat. Ez egy biztonsági Ikarus 270-es prototípus. Forrás: Magyar autó- és motortörténet

Forrás: Boros Jenő-Ocskay Zoltán: Magyar autó- és motortörténet