Napjainkban csaknem 800 millió jármű van az utakon, és ez a szám 2030-ig megduplázódhat, így a fenntarthatóság korunk gépjárműiparának egyik legfontosabb célkitűzése, és ez alól az autógumigyártók sem kivételek.
A tél nem könnyíti meg az autóvezetők dolgát - talán Önnel és a családjával is előfordult már, hogy elakadt, megfeneklett, vagy akár ennél is rosszabb történt. Érdemes tehát mérlegelni a téli gumik használatát? És ha igen, mire kell odafigyelni?
Ahogy közeleg a hideg idő, egyre aktuálisabbá válik annak biztosítása, hogy gépkocsink megbirkózzon az esetleges hóeséssel vagy a hőmérséklet csökkenésével. Az egyik legelső dolog, amire családunk biztonsága érdekében gondolni kell, az a téli gumi.
Amikor Ön és a családja már alig várja az első hópelyheket, gondolni kell a tél másik arcára is. Európában ekkor a leginkább szélsőséges az időjárás.
12 fotó
Az elhasznált gumiabroncsok nap mint nap alakulnak át hasznos, mindennapi tárgyakká vagy éppen szokatlan művészi alkotásokká. Ki tudja, mi lesz az Ön abroncsaiból?

Mi a közös egy divatos, modern mosogatóban, egy pár cipőben és egy teniszpályában? Mindegyikük gumiabroncsként kezdte az életét! Az elhasznált gumiabroncsok nap mint nap alakulnak át hasznos, mindennapi tárgyakká vagy éppen szokatlan művészi alkotásokká. Ki tudja, mi lesz az Ön abroncsaiból?

Évente 1,4 milliárd gumiabroncsot értékesítenek világszerte. Ez a szám a gépkocsi-tulajdonosok számának növekedésével tovább fog nőni. Ha a régi autógumikat illegális hulladékként helyezik el vagy tárolják, az egészségügyi kockázatokat rejt magában, beleértve a tűzveszélyt is, illetve táptalajt ad a különböző kártevőknek, például a rágcsálóknak és a szúnyogoknak.

Visszanyerés és újrahasznosítás
2009-ben az EU-ban a használt gumiabroncsok 96%-át újrahasznosították. 1999-ben ez az arány még csak 50% volt A visszanyert abroncsok egy részét újrafutózzák és újra felhasználják. Más részüket újrahasznosítják.

Az abroncsoknak mintegy 200 összetevőjük van. Ide tartozik az acél, a nejlon, a természetes és a szintetikus gumi, továbbá számos vegyi anyag keveréke, így paraffinviaszok, pigmentek, gázkorom, szilika stb. Egy abroncs teljes biológiai lebomlása 400 évet vesz igénybe! A régi autógumik illegális lerakóhelyeken való elhelyezése káros a környezetre és tiltott az EU országaiban. Jó hír viszont, hogy változatos felépítésükből kifolyólag az abroncsokból szinte bármi készíthető!

Régi abroncsai előtt fényes jövő áll!

Az építészek, lakberendezők és a tervezők egyaránt a régi autógumik felé fordulnak. A rugalmas és ellenálló anyagjellemzők miatt könnyen lehet vele dolgozni, tartós és modern külsőt kölcsönöz a nagyvárosi bútoroknak, táskáknak és ékszereknek.
Építőmérnöki munkákhoz egész gumik is felhasználhatók, például mesterséges partvédelmi zátonyok vagy építőipari projektekben használt hangfogók formájában. A darabolt autógumikat az ipar tudja hasznosítani, például közúti és vasúti alapozó anyagként. A gumiabroncsból készült anyagok 30?50%-kal könnyebbek, mint hagyományos megfelelőik, a talajnál 10-szer jobb elfolyást biztosítanak, a kavicsnál pedig nyolcszor jobb szigetelők.

A porított guminak a fűnyíróktól a műfűig számos felhasználási módja van. A gumiabroncsok akár az ásványi fűtőanyagok alternatíváiként is használhatók, hiszen energiaértékük megegyezik a minőségi szénével. Egy gumiabroncs energiaértéke 7,6 liter olajjal egyenértékű, és a gumiabroncsok égetésével járó emisszió sokkal alacsonyabb az olaj égésekor keletkező kibocsátásnál. Ez az energiaforrás a cementégető kemencék, erőművek és papírgyárak számára egyaránt hasznos lehet.

A használt gumiabroncsok felhasználási lehetőségei szinte korlátlanok, és újbóli felhasználásuk – amellett, hogy hasznos és érdekes -, nélkülözhetetlen is a bolygó számára.

További információért látogasson el a Michelin honlapjára.

Készítette a MICHELIN (x)