Az államilag támogatott újautó-vásárlási programról még nem született döntés. Jelenleg ezért a kereskedők folytatják élethalálharcukat, mindent bevetve a túlélésért. Van olyan márka, ahol egy korábban 4,25 milliós kocsit most 36 százalékos kedvezménnyel, 2,69 millióért lehet elvinni. Ha a kormányzat ehhez még hozzá is járulna, sokan éreznék magukat kellemetlenül azok közül, akik tavaly vettek kocsit ? mondja Róbert Gábor, a Datahouse.hu elemzője. A lépés az amúgy is álló helyzetben lévő használtautó-piacra is kiszámíthatatlan hatást gyakorolna.
Arról is hallani, hogy a nyugati országok támogatásai, a gyenge forint és a promóciók miatt a magyar kereskedésekből jelentős mennyiségben visznek külföldre új autókat. Ez a fajta szürke export azonban nem jelenik meg a magyar forgalomba helyezési adatokban – mondja Róbert Gábor.
Az ilyenfajta autómozgás legfőbb oka, hogy Magyarország az EU egyik legolcsóbb piaca az adóterhek nélkül. A gyártók a járművek bruttó árainak figyelembevételével tartják hasonló árszinten a kocsikat Európában. Az ilyenfajta reexportot ezért nem szeretik a gyártók, mert ez nem a célországban generál eladásokat.
A külföldre történő értékesítés a kereskedőknek viszont valóban segítség, hogy teljesítsék mennyiségi bónuszuk feltételeit. Sok esetben a gépkocsi értékesítésén nem vagy alig keletkezik haszon, így a vállalt darabszám után járó mennyiségi bónusz az egyetlen lehetőség, hogy némi profithoz jussanak.
A hazai piac kilátásai azonban nem túl biztatóak. A Datahouse realista-optimista becslése szerint a tavaly elért 175 000-es szám idénre 120 ezresre eshet, míg, ha nagyon ?padlóra? kerül minden, akkor akár alig érhetjük el a 100 ezret. A recesszió előrejelzések szerint még két évig is tarthat, és 2011-re érhetjük csak el újra a 2008-as eladások számait.
Forrás: FN.hu





