Jelentősen visszaesett az újautó-eladás Magyarországon 2009-re. A megmaradt vevők legtöbbje pedig már nem hitelért, hanem készpénzért vásárol autót – derül ki az FN.hu összeállításából.  

“A gazdasági válság következményeként a hazai autókereskedőknek akár a 30-40 százaléka is lemorzsolódhat” – mondja Karg Ferenc, egy kaposvári márkakereskedő. Tapasztalata szerint a bankok azonnal reagáltak – egy részük kihátrált, magukra hagyva a kereskedőket és a hiteligénylőket -, ám a gyárak, a generálimportőrök és a márkakereskedők ezt nem tudták megtenni.


Ez magyarázza a mostani, jelentős kedvezményeket nyújtó akciókat is, ám a készletek végesek, és az új beszerzésű autókat már drágábban  (a magasabb euróárfolyam miatt) kínálják majd a kereskedők. Karg Ferenc 10-15 százalékos áremelést prognosztizál.

Szintén a kereskedések számának csökkenésére számít egy pécsi kereskedő is. Liszácz Mihály elmondta: tapasztalataik szerint a gazdasági és pénzügyi válság főként a kis- és közepes kategóriájú autók eladásának csökkenésében érezhető. A prémiumautók értékesítése a korábbi szinten maradt, erősítette meg több szalon is.

Elővették a pénzt a magyarok? 7


Ezzel párhuzamosan megváltoztak a fizetési szokások. Korábban mintegy 70-80 százalékos arányban hitelre adtak el autókat, ezzel szemben most a gépkocsiknak már 50-60 százalékát készpénzért értékesítik. Mindez további veszteség a kereskedőknek, hiszen elsősorban nem az autón volt a haszon, hanem a hitelt folyósító pénzintézettől kapott jutalékkal nyertek, no meg a szervizen.

Csakhogy már az utóbbival is gondok vannak. Egy szegedi kereskedés ügyvezetője arról számolt be, hogy a keresletcsökkenés miatt már csak heti négy napot dolgozik a műhelyük. Mint Molnár Erika elmondta az emberek vagy letették az autót, vagy nem viszik szervizbe, mert másra kell a pénz. “Az eladások és a szervizigény csökkenése együttesen már nagy gond” – hangsúlyozta.

Forrás: FN.hu