167 fotó
Mégsem drágulnak az autók 6 2012-től igen komoly szigorításra számíthattak az Európában az autógyártók, a jelenlegi ajánlás helyett kötelező érvényű, szigorú szén-dioxid-kibocsátási határértéket tervezett az Európai Unió. Az eddig az autógyártók minden érvét visszautasító politikusok most mégis hajlandók haladékot adni.  

Az egyeztetésen a 27 tagállam arra a közös álláspontra jutott, hogy 2012 helyett csak 2015-től kell majd bevezetni az új szabályozást, amelynek értelmében az új európai autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a kilométerenkénti 130 grammot. A megengedett határérték túllépése esetén viszont komoly büntetést kell majd fizetnie a gyártónak.

A haladékot azért adják, mert az európai autógyártók raktáraiban kezdenek felhalmozódni az eladatlan új autók, az eladások visszaesőben vannak a hitelválság következtében. A 130 g/km nem a végső határ, 2020-ra 95 grammra akarják csökkenteni a megengedett kibocsátási határértéket. Az átlagos szén-dioxid-kibocsátás jelenleg egyes számítások szerint 158 gramm kilométerenként.

A megállapodást még szentesítenie kell az Európai Bizottságnak, de ez valószínűleg csak formaság lesz. Ez a döntés lelassíthatja az európai autógyártók zöld törekvéseit és késleltetheti a költséges fejlesztéssel megvalósítható szupertakarékos modellek megjelenését, amellett, hogy a sportkocsigyártók is fellélegezhetnek kissé. Mindez az autók árának is jót tesz, hiszen az új szabályok miatti szinte biztos áremelkedés később várható.

Forrás: Greenfo