



A TomTom, az autós navigációs rendszerek legnagyobb szállítója, összefogva más cégekkel, felkérte a vezető holland kutatóintézetet, a TNO-t, hogy vizsgálja meg navigációs rendszereit és azok hatását a közlekedésre.
Ennek nyomán kiderült, hogy amikor a járművezető műholdas navigációs megoldást használ, 25 százalékkal ritkábban áll meg, illetve 35 százalékkal kevesebb időt tölt álló helyzetben. Ennél azonban érdekesebb, hogy a műholdas navigációs megoldások használatával 16 százalékkal csökkent a megtett kilométerek száma, illetve az utazásra fordított idő 18 százalékkal lett kevesebb.
Ezen felül a vezető kevesebb kanyarodást hajt végre célpontjához történő eljutás közben, mint az olyan hagyományos navigációs eszközök használatával, mint a nyomtatott térképek vagy online útvonaltervezők.
Az is bebizonyosodott, hogy javult a vezetők magatartása elektronikus rávezetésnél. Több mint 50 százalékkal kevesebb helytelen cselekedetet hajtottak végre, mint például a közlekedési jelzőtáblák figyelmen kívül hagyása. A felmérés szerint a navigációs rendszer használatával a sofőr a vezetésre koncentrálhat, ahelyett, hogy az utat keresgélné, illetve a rendszer használata fokozza az óvatosságot, miközben csökkenti a stresszt. Ezek pedig mind csökkentik a balesetveszélyt.
Persze más kutatások pedig épp arra figyelmeztetnek, hogy a navigációs rendszer csökkenti a vezető figyelmét. Ez biztos igaz, ha menet közben állítjuk be a műszert.
Forrás:
