Azért, hogy tisztázzák a sajtóban megjelent híreket, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtótájékoztatót tartott a fizetőssé váló utak kapcsán. A GKM álláspontja szerint azért kell a gyorsforgalmi úthálózat egészét fizetőssé tenni, mert így válhat valóra a használatarányos díjfizetés.
Mire is lehet számítani a jövőben? Továbbra is fizetős marad minden autópálya, de nem feltétlenül válik azzá minden autóút a személyautósok számára. Csak azok az utak részei a gyorsforgalmi úthálózatnak, amelyek mellett párhuzamos alternatív út is fut, ezeken a helyeken kell majd a személyautósoknak is fizetni. A városokat elkerülő sztráda- és autóútrészek továbbra is ingyenesek lesznek.
A jövőben elsősorban nem autópályákkal, hanem gyorsforgalmi utakkal bővül majd a magyarországi úthálózat, amit persze velünk fizettet meg a kormányzat. Még rosszabb a teherautósoknak, tőlük az alacsonyabb rendű utak használatáért is pénzt szednek.
Az már biztosnak vehető, hogy a 12 tonnánál nehezebb tehergépjárművek áprilistól 1000 kilométernyi főúton is csak matricával autózhatnak, a személyautósok viszont később az új útszakaszokért, az M70-esért, M15-ösért, illetve a még meg nem nevezett gyorsforgalmi utakért kénytelenek fizetni. Tagadták viszont a minisztérium vezetői, hogy fizetőssé válna az M0-s.
Nem lesz semmi kőbe vésve az 1000 kilométeres úthálózat elemeit illetően, a listát rendeletben módosíthatja a gazdasági miniszter. Ha a forgalmi helyzet úgy kívánja, például a mellékutakra túlságosan nagy forgalom terelődne, a miniszter törölheti a fizetősek közül az adott utat, de továbbiakkal is kiegészítheti a listát.
Ez a megoldás az elektronikus, használatarányos díjfizetési rendszert készíti elő, amely már nemcsak nagy, de a kisebb teherautókra, illetve személyautókra is érvényes lesz. Garamvölgyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára kijelentette, hogy személyautókra 2010-ig biztos nem vezetik be az elektronikus díjfizetést, így a főutakat addig ingyen használhatják az autósok.
