Dugót kerültünk robogóval!
Lámpánál gyorsan a sor elejére kerülhetünk. Utána ne húzódjunk nagyon az út szélére, mert az autósok hajlamosak leszorítani
Hosszabb távon már nem egyértelmű a robogó előnye. Itt könnyen elveszíthetjük a dugóban megszerzett előnyünket
Az 50-es mocik használhatósága behatárolt, a nagyobbak pedig elég drágák
Ne feledjük! A bukósisak használata robogón is kötelező!
5 fotó

[bekkep]Kétkerekű eszköznek egy már általunk is tesztelt robogót választottam, ami ballonos gumijával nemcsak, hogy jól veszi az úthibákat, de viszonylag olcsón megvehető és B kategóriás jogosítvánnyal bárki rápattanhat. A tapasztalatok kizárólag erre a kategóriára vonatkoznak.

Július elején próbáltam ki a masinát, a III. és a XVIII. kerület között, de gyorsan ráébredtem eddig tévedéseimre. Ekkortájt még javában túrták az Árpád fejdelem utat, a Komjádi uszoda környékét, és az is előfordult, hogy autóval a Batthyány tértől egy óráig tartott az uszodáig elkavirnyálni a hatalmas dugóban. Ideális körülmények a robogózáshoz.

Egy frászt! Persze rengeteg időt spórolhatunk a nyeregben, de azért mindennek megvan a maga hátulütője. Kezdjük az egyik legkellemetlenebbel. Sokszor gondoltam azt, hogy robogón ülve elviselhetőbb a forróság is, de megint mellényúltam.

Az a fránya természet

[bekkep]Mivel a motoron nincs felettünk a tető, a napsugarak közvetlenül minket és bukónkat simogatják, amin a menetszél sem képes sokat javítani. Szó se róla, autóban is meg lehet izzadni, de a robogóülést olyan szinten be lehet nedvesíteni, mintha csak egy pohár vizet locsoltunk volna rá.

Ez roppant kellemetlen érzés, plusz külső szemlélők által leszállás után is észlelhető, ami tovább rontja helyzetünket. Ezt a reggeli közlekedésben még megúszhatjuk, de később a tűző napsütésben már nem, úgyhogy nem árt, ha viszünk magunkkal váltóruhát.

Ezzel kiküszöbölhető a kellemetlen szagú felsőruházat is, ami a melegtől függetlenül egy igazi motoros jellemzője, valószínűleg a szmog hatására. Amennyiben mazochisták vagy esetleg délutánosok vagyunk, és sötétben indulunk haza, egy másik ellenséggel is szembe kell néznünk: a bogarakkal.

Ilyenkor nyitott bukósisaknál szemtelenül és a válogatás nélkül repülnek arcunkba a kisebb és nagyobb állatkák – madárral szerencsére nem találkoztam. Az apróbbak beszorulnak, és tovább zizegnek a fülünkben roppant bosszantóan, a nagyobbak pedig lepattannak rólunk, esetleg kicsit megkarcolják arcunkat. Érdemes tehát szemüveget viselni, vagy egy normál plexis bukót feltenni a buránkra.

[bekkep]Sajnos hallottam már olyanról is, hogy egy méhecske okozott súlyos balesetet, szóval ez tényleg olyan probléma, amivel foglalkoznunk kell. A természet még eső formájában is csúnyán kibabrálhat velünk, amit nekem is volt szerencsém megtapasztalni.

Ennek hátulütői a csúszós útviszonyok mellett a felcsapódó víz és a sár, ami ruházatunk állagát képes tovább rontani. Ha elég sokáig bírjuk, akkor egy idő után olyan sárossá válik a plexink, hogy azon már át sem látunk, és vagy törölgetjük, vagy felnyitjuk és az arcunkra gyűjtjük a sárpöttyöket.

Az igazi veszélyek

[bekkep]Természetesen a legnagyobb veszélyt saját embertársaink jelentik ebben a műfajban is, belőlük is az autóval közlekedők, de persze van, aki önmagára is veszélyes. A legnagyobb probléma, hogy picik vagyunk, halkan közelítünk, és hirtelen bukkanunk fel, ezzel nehezítve saját észlelhetőségünket.

Én a sorok között cikázva csak nagyon óvatosan mertem haladni, mert egy-egy kibúvó motorháztető pont elég lehet egy tigrisbukfenchez. Vannak nálam bátrabbak is, akik az álló kocsisorok között is csutka gázon repesztenek, ezt abszolút hazárdírozásnak tartom.

Ilyen helyeken néhol alig lehet elférni a visszapillantó tükrök között, így itt is elég egy pirinyó kormánymozdulat az autós részéről, és máris gazdagabbak vagyunk egy eséssel vagy egy visszapillantóval.


[bekkep]Ennél rosszabb, ha a kocsik nem állnak, hanem haladnak, és mi közöttük próbálunk előrébb evickélni. Ilyenkor mindig azon kaptam magam, hogy a sisak alatt mormolva átkokat szórók az autósokra, mivel sokan egyszerűen nem veszik tudomásul létezésemet.

Nagy részük ugyan nem szándékosan veszélyeztet, de mivel nagyon törékeny a motoros, ilyenkor minden apró negatív megnyilvánulást támadásnak fogunk fel. Autóban ülve viszont tudom, hogy alig lehet észrevenni egy hirtelen közelítő kérkerekűt, hacsak nem egy ordító sportdobbal közelít felénk. Ilyenből robogóra nem létezik elég hangos, úgyhogy jobb az ujjunkat a kürt közelében tartani, és éberen figyelni, mint egy vadászkutya.

Közkedvelt módszer a többkerekűek sofőrjeitől a leszorításos módszer. Ezt úgy tudjuk legegyszerűbben kivédeni, ha nem húzódunk mocinkkal teljesen az út szélére, és nem adunk lehetőséget arra, hogy betévedjenek mellénk, és akarva, akaratlanul a padkára kényszerítsenek minket.

Mégsem gyorsabb?

[bekkep]Nagyjából ismerjük a robogózás veszélyeit és hátrányait, de mi az előnye? Természetesen gyorsasága az, bár ez csak a belvárosi csúcsban érezhető igazán. A Pestlőrinc-Óbuda távon ezt már kevésbé éreztem.

A belassult részeken érezhető a robogó előnye, de nem tudunk vele felhajtani a gyorsforgalmi utakra, és a 70 km/órás sebességet sem vagyunk képesek könnyedén tartani (50-es robogóval). Így egy zsúfoltabb napon kb. 10 perc előnyre tudtam szert tenni, amiért többször is életemet kockáztatva lavíroztam a teherautók mellett, és dacoltam az időjárás körülményeivel is.

Magas plexiszélvédős robogókon néha látni öltönyös fazonokat, egy tárgyalásra mégsem érkeznék ezzel a módszerrel. A bukó elnyomja a sérót, a ruhánk szagos, esetleg koszos is lesz.

Akkor mire jó??

[bekkep]Közértbe járni és hobbi célokra tökéletes, vagizni az általános előtt, fagyizni és zizegőben átugrani a haverokhoz szintúgy megfelel. Belvárosban jókora előnyre tehetünk szert vele, nem kell a tömegközlekedésen nyomorognunk és a megállókban tölteni fél életünket.

Nagy előnye, hogy egy autó árának töredékéért hozzájuthatunk, hogy a biztosítás pár ezer forint egy évre, és hogy nem fogyaszt szinte semmit sem, javítása is fillérekbe kerül.

Konklúzió

[bekkep]Egy 50-es robogó nem helyettesíti, hanem kiegészíti az autót. Gyanítom, a nagyobbak is. Az időjárás, a közlekedés egyéb résztvevői túl sok olyan veszélyt és kellemetlenséget rejtenek magukban, ami miatt jobb, ha átgondoljuk a vásárlást. Ráadásul messze nem tudjuk egész évben használni kis robogónkat, nem beszélve a tárolás veszélyeiről. Bárhonnan elemelhetik, így csak biztos helyen érdemes parkolni vele.

Nagyobb városi távolságok leküzdésére érdemes nagyobb köbcentis példányokat választani, esetleg erős tuningkitteket alkalmazni. Ezek viszont már plusz kiadásokat jelentenek pénztárcánknak, amiért már egy öreg használt Suzuki Swiftet is beújíthatunk.