Stohl második lett a Ciprus Ralin
Sébastien Loebnek ez volt sorozatban harmadik, idei negyedik győzelme
Armin Schwarz ezúttal is végigküzdötte a versenyt, jutalma ismét egy aprócska pont volt a csapatnak
Marcus Grönholm versenye már az első szakaszon eldőlt, tönkrement a Peugeot motorja
Sokáig tartotta magát a harmadik helyen Henning Solberg, de végül csak negyedik lett
28 fotó

Péntek 13-án kezdődött meg a világbajnokság hatodik futama. Nem tudni, hogy a balszerencsének volt köszönhető, vagy a rendkívül nehéz pályáknak, de hullottak az autók rendesen. A versenyzőknek a néhai Szafari Ralira emlékeztető, útnak nem igazán minősülő részeken kellett keresztül verekedniük magukat.

Marcus Grönholm autója már az első gyorsaságin, öt kilométerrel a cél előtt megállt. A finn, a GPS tanúsága szerint addigra már 16 másodperccel vezetett Loeb és 13-al Solberg előtt. A csapat úgy gondolta, majd szombaton a szuperrally szabálynak megfelelően majd harcba száll a pontokért. De a 307 WRC motorja olyan mértékben sérült meg, hogy a csapat nem tudta helyrehozni.

Markko Märtin sem járt sokkal jobban, mert egy defekt miatt már az első gyorsaságin két percet veszített.

Ezen a szakaszon búcsúzott a 2003-as magyar bajnok Benik Balázs is. Öt kilométerrel a cél előtt kapott defektet a Focus. Ahogy mentek tovább a szétszakadó gumi szétverte a fékcsövet és a felrobbanó felnitől megsérült a hajtás is. A csapat úgy döntött, hogy szombaton nem folytatják.

Peter Solberg kezdett a legjobban, úgy tűnt hogy jó kis csata alakul ki Loeb-bel, akinek a kézifékkel akadtak gondjai. De miután az első szakaszt megnyerte a norvégnek sem volt szerencséje.

Az Impreza hűtője és légszűrője eltömődött a homoktól és folyamatosan túlmelegedett a motor. Emiatt nem csak a teljesítmény nem volt elegendő, de végül tönkre is ment a motor. Az ötödik gyorsaságin a turbó és a kuplung is tönkre ment. A csapat úgy döntött, hogy nem teszik teljesen tönkre a motort, mert a szabályoknak megfelelően azzal még Törökországban is versenyezniük kell.

Sébastien Loeb azonban nem volt egy súlycsoportban a többiekkel. A második szakasztól begyújtotta a rakétákat és a negyedik szakaszra már több mint negyven másodperccel vezetett Solberg elött. Miután a subarus kiesett, előnye 1 perc 41 másodpercre ugrott az új második, Manfred Stohllal szemben. Mondhatni már ekkor eldőlt a verseny, Loeb az első nap hat szakaszból ötöt nyert meg.

Szinte az egész mezőny szenvedett, az autók nem bírták a sziklás terepet. Harri Rovaperä Lancerében a váltóautomatika hibásodott meg, Gilles Panizzi Mitsubishijében a hajtás nem működött megfelelően.

Francois Duval-nak a gázpedál ment tönkre emiatt hét percet késett a harmadik szakasz rajtjától, amiért 70 másodperc büntetést kapott. Armin Schwarz Fabiájában elment a szervo, így a pilóta félhalott állapotban ért célba. De valószínűleg Mark Higgins járt a legrosszabbul, ugyanis az N csoportos Impreza teljesen kiégett.

Mindennek az lett az eredménye, hogy nem csak a második, de harmadik helyen is egy privát pilóta, Hennig Solberg, Petter Solberg bátyja állt. A két privát versenyző hiba nélkül tudott autózni, ennek köszönhették jó eredményüket.


Szombaton elöl szinte semmi sem változott. Sébastien Loeb megnyerte az összes szakaszt és elugrott a mögötte jövőktől. Előnye 12 szakasz után három és fél percre nőtt. Az autója és a gumijai is hibátlanul teljesítettek. Mögötte a sorrend alig változott, a hiba nélkül autózó Stohl és Henning Solberg megtartotta második és harmadik helyét.

Pedig Markko Märtin megpróbálta befogni a norvégot, de csak csökkenteni tudta a hátrányát. Szombaton jó napot zártak a fordos versenyzők is. Toni Gardemeister sokat gyorsult és két nap alatt ,a 12.-ről az ötödik helyig jött előre, mögötte csapattársa Roman Kresta autózott.

Ez a nap sem múlt el kaland nélkül, ugyanis az utolsó előtti szakaszon Duval lecsúszott az útról és a fák közt landolt. Bár az autó nem tört össze túlságosan, de a motor kigyulladt, amit a versenyzőknek nem sikerült eloltani, így a Xsara teljesen kiégett.

Az idén elkövetett sokadik vezetői hibája után Stéphane Prevot (Duval navigátora) szólt a Citroen csapat vezetőjének Guy Frequelin-nek, hogy nem akar tovább navigálni a belga pilótának. Hogy Prevot marad vagy Duval, az még nem dőlt el.

A tűz átterjedt az erdőre is, ezért a rendezők megállították a versenyt, a nézők viszont nem vártak és a pályára özönlöttek. Stohl és Loeb ezért nem teljesíthette a szakaszt, hanem egy alternatív etapon az utolsó szakaszhoz hajtott. Mire oda értek, annyit késtek, hogy a nézők ismét elözönlötték a pályát. Így ezt ismét kihagyták. A két pilóta az utolsó két szakaszra megállapított időt kapott.

Ekkor már kezdett körvonalazódni az a fantasztikus eredmény, amiről még sokáig megemlékeznek majd. Mindenki azt figyelte, hogyan teljesít Manfred Stohl és Henning Solberg. Autóik ugyanis félprivát modellek, tavalyi fejlesztésűek, amiket a gyárhoz közel álló vagy gyári csapat versenyeztet. Előbbit a Kronos utóbbit az M-sport, de az biztos, hogy a pilóták tapasztalata jóval kisebb, mint a gyári pilótáké.

Vasárnap sem lassított Sébastien Loeb, megnyerte a délelőtti három gyorsaságit és majd négy percnyire növelte előnyét Stohl-lal szemben. Ez nem is meglepő, hiszen az osztrák versenyző, semmit nem kockáztatott, gyorsan hajtott, de csak annyira, hogy megtartsa a második helyét. Délután csak egy kicsit fogta magát vissza a világbajnok, két második és egy harmadik idő jellemezte autózását.

Stohl ezüstérmével sporttörténelmet írt, hiszen a jelenkori ralivilágbajnokságban a privát versenyzők nem tudtak a dobogó közelébe jutni. Most kiderült, hogy nem minden a pénz, egy kisebb költségvetésű csapat is sikeres lehet.

Másfelől a világbajnokság tekintetében nem jó előjel, hogy egy tavalyi fejlesztésű autó jobb lehet a Ford, Peugeot, Subaru, Mitsubishi, Skoda csapatok 2005-ös gyári autóinál. Az osztrák pilótát úgy fogadták a szervizparkban, mintha ő nyerte volna a versenyt. Mindenki megtapsolta és gratulált neki.

Sébastien Loeb sorozatban harmadik, idei negyedik győzelmét szerezte Cipruson. Az aszfaltmenőnek titulált világbajnok laza és sziklás murván is győzni tudott. Ezzel pedig a pontversenyben is ellépett Solbergtől.


A Citroenek mögött izgalmas csata alakult ki a dobogó harmadik fokáért Hennig Solberg és Markko Märtin között. Úgy vágtak neki a vasárnapnak, hogy a norvég versenyző még húsz másodperccel vezetett. Märtin folyamatosan közeledett, de Solberg is jól ment. A döntést a Focus elektronikája adta meg, a 15. szakaszon ugyanis többször lefulladt az autó, így Solberg visszacsúszott a negyedik helyre.

A privát Fordot két gyári követte vasárnap is. Toni Gardemeistert nem zavarta, hogy több mint két és fél perccel volt lemaradva a negyedik helytől, taposta a Focust rendesen. Két abszolút első időt autózott délután. Előrébb nem jutott, maradt ötödik, ahogy Roman Kresta sem lépett el a hatodik helyről.

Malcolm Wilson elégedett is volt “fiai” teljesítményével, hiszen a gyártók versenyébe nem számít bele Stohl és Solberg eredménye, így autói ott a harmadik negyedik helyért járó pontokat kapták. A Ford így többet gyűjtött mint a Citroen, sőt immár 50 futam óta mindig pontot szereztek.

A Mitsubishik és a Skodák csak szenvedtek, ennek ellenére a sok kiesőnek köszönhetően a Skoda három pontot is szerzett. Ez idén a legtöbb, amit egy verseny alatt a csehek begyűjtöttek. A Mitsubishi öt ponttal lett gazdagabb.

 

Ciprus Rali

A verseny végeredménye:

1. Loeb-Elena Citroen Xsara WRC 5h02’29″4 64.8 km/h
2. Stohl-Minor Citroen Xsara WRC (Privát) + 04’09″5
3. Martin-Park Peugeot 307 WRC + 04’41″9
4. H.Solberg-Menkerud Ford Focus WRC (Privát) + 05’15″7
5. Gardemeister-Honkanen Ford Focus WRC + 07’37″3
6. Kresta-Mozny Ford Focus WRC + 10’17″4
7. Rovanpera-Pietilainen Mitsubishi Lancer WRC + 12’18″7
8. Carlsson-Andersson Peugeot 206 WRC (Privát) + 16’03″2
9. Tuohino-Markkula Skoda Fabia WRC + 16’46″3
10. Atkinson-Macneall Subaru Impreza WRC + 27’01″5
11. Panizzi-Panizzi Mitsubishi Lancer WRC + 31’40″4
12. Tirabassi-Baumel Subaru Impreza N4 + 32’08″8
13. Schwarz-Wicha Skoda Fabia WRC + 34’33″2

A pontverseny állása:

Pilóták:

1. S. Loeb: 45 pont
2. P. Solberg: 34
3. M. Märtin: 34
4. T. Gardemeister: 28
5. M. Gönholm: 26
6. H. Rovanperä: 13
7. M. Stohl: 11
8. H. Solberg: 9
9. R. Kresta: 8
10. G. Panizzi: 7
11. F. Duval: 5

Konstruktőrök:

1. Peugeot: 62 pont
2. Citroen: 53
3. Ford: 44
4. Subaru: 38
5. Mitsubishi: 29
6. Skoda: 8