



Monzában megkezdődött a túraautó bajnokság idei sorozata, amely túllépett korábbi keretein. Andy Priaulx, a sorozat győztese tavaly még Európa-bajnok lett, idén viszont a világbajnoki címért hajthat.
A sorozat ugyanis Európán kívüli helyszínekre is ellátogat, de ennél nagyobb szó, hogy ez a harmadik, az FIA által elfogadott világbajnoki sorozat. Európán kívül Mexikóban és Kínában is rajthoz áll a mezőny, de idén Törökországban is ott lesznek.
A motorok négyhengeres, kétliteres, szívó benzines erőforrások. Az élcsapatoknál a teljesítményük 260-275 lóerő körül alakul. Idén a tavalyi kettőhöz képest már négy hétvégét kell kibírniuk a motoroknak.
Kétféle váltót alkalmazhatnak az istállók, az egyik öt, a másik hatsebességes szekvenciális. Ha valaki a hatsebességest választja, annak 30 kilogramm pluszt súlyt kell cipelnie.
Idén is marad a hendikep rendszer, azaz a pontversenyben élen állók többlet súllyal vágnak neki a versenyeknek. Idén a tavalyinál is erősebben próbálják csökkenteni a gyorsabbak előnyét.
Az első helyen álló pilóta 40, a második 30, a harmadik 20, a negyedik pedig 10 kg-ot pluszt visz magával. E mellé minden megszerzett 10 pont után is jár 5 kg. Maximálisan 60 kg ballaszttal sújtják a pilótákat.
Ahogy a WRC-ben, vagy az F1-ben is, futamonként az első nyolc helyezett kap pontot. Az első tízet, második nyolcat, azután 6, 5, 4, 3, 2, 1 jut a többieknek. Egy hétvégén a szabadedzéseken kívül két időmérő alapján határozzák meg a rajtpozíciót szombaton. Vasárnap délután ennek megfelelően vágnak neki a versenynek.
Egy verseny két külön futamból áll. Miután az elsőt leintették, rövid szünet (díjkiosztó, javítás stb.) után ismét felállnak a rajtrácsra a versenyzők. Ekkor azonban az első nyolc az első futam befutójának fordított sorrendjében. Aki nyert, az a nyolcadik, aki második volt az lesz a hetedik stb. Mindkét futamot külön értékelik, így a második után is újabb díjkiosztót tartanak.
Idén az Alfa Romeo, a BMW és a SEAT gyári csapatok mellé a Chevrolet és a gyári Ford támogatású Hotfiel csapat is csatlakozott. Mellettük több privát csapat is részt vesz a versengésben, és nem is teljesen esélytelenül.
1. verseny: Olaszország – Autodromo Nazionale Monza:
Időmérő
Ahogy az várható volt, az erőviszonyok nem változtak a tavalyi évhez képest. Az élen a BMW és az Alfák maradtak. Az időmérők alapján Dirk Müller (BMW) indulhatott a pole-ból, mögüle Jörg Müller (BMW) és Antonio Garcia (BMW) indulhatott volna. Jörg Müller azonban kihagyott egy mérlegelést, ezért megbüntették és a 18. helyre száműzték.
Ezzel eggyel előrébb léphettek az Alfa különítmény tagjai is. Gabriele Tarquini a harmadik, Augusto Farfus jr. a negyedik helyről rajtolhatott. A bajnok Andy Priaulx (BMW) az ötödik, Jordi Gené (SEAT) a hetedik pozícióból indult. A Chevrolet-k és a Fordok a hátsó régióból indulhattak, előbbieknél Robert Huff (21.), utóbbiaknál Thomas Jäger (27.) volt a leggyorsabb.
Összesen 33-an vágtak neki a versenynek, ugyanis nemcsak a vb részvevői, hanem az olasz bajnokságban induló, a szabályoknak megfelelő autók és pilóták is rész vehettek.
1. Futam:
Eltérően az ETCC-ben megszokott látványtól, viszonylag sima körözgetésként zajlott az első futam. Dirk Müller a rajttól kezdve vezetett, senkitől sem veszélyeztetve begyűjtötte idei első győzelmét. Mögötte azért volt némi kakaskodás. A második helyért Garcia és Farfus csatázott, az alfás, azután szépen a fűre terelte ellenfelét, aki így visszaesett az ötödik helyre.
Ezzel Farfus megtisztította a terepet csapattársa, Gabriele Tarquini előtt. Mivel Farfus valamivel lassabb volt Tarquininél, viszonylag simán át is engedte neki a második helyet és Müller hiábavaló üldözését. A negyedik helyen Andy Priaulx futott be.
A verseny egyik izgalmas jelenetét Jörg Müller szolgáltatta, aki a Parabolika kanyarban kisodródott és a sóderágyban kötött ki, ahonnan a boxutcába ment kereket cseréltetni. Müller egy kör hátránnyal fejezte be a versenyt. A verseny pontszerzője volt még Fabrizio Giovanardi (Alfa, 6.), James Thompson (Alfa, 7.) Rickard Rydell (SEAT 8.)
|
WTCC-Monza: Az 1. futam végeredménye: 1. Dirk Müller (GER) BMW Team Deutschland (BMW 320i) 18:03.203 172.23 Km/h |
|
2. Futam:
Amit az első versenyen nem tettek meg, azt a másodikan derekasan bepótolták a résztvevők. Már a rajtnál sokat változott a sorrend, mert Tarquini beragadt, Dirk Müller pedig több helyet jött előre az első sikánban.
Rickard Rydell nem sokáig örülhetett az első helynek, mert a gyorsabb James Thompson megelőzte őt, majd Garcia is elment mellette. Rydell azután már Müller támadását védte, aki viszont szépen bebújt mellé és feljött a harmadik helyre.
Ezt az előzést akarta kihasználni Farfus Jr. is, viszont már nem fért be a seatos mellé, de nem is fékezett. Ez a kis betartás pedig elég volt ahhoz, hogy Rydell megpördüljön és a gumifalba csapódjon.
Garcia beérte Thompsont, és megpróbálta megelőzni, de ennek kicsúszás lett a vége. A spanyol az ötödik helyen folytathatta. Gabriele Tarquini Dirk Müllernél kopogtatott a második helyért. Meg is előzte a célegyenesben, de a sikánból kifelé a BMW-s bebújt az alfás mellé, ettől Tarquini autója megcsúszott és kisodródott a kavicságyba.
Müller beérte Thompsont, de megelőzni nem tudta. Farfus is kisodródott a Parabolikában, de megfogta az autót, végül nem szerzett pontot és a kilencedik helyen futott be. A verseny legnagyobb előrelépését Jörg Müller mutatta be, aki a 29. helyről feljött a negyedikre.
|
WTCC-Monza: Az 2. futam végeredménye: 1. James Thompson (GB) Alfa Romeo Racing Team (Alfa Romeo 156) 18:13.906 170.55 |
|
