Azonosítók
Az alvázszám eredetileg a beütést követően, a korrózió megelőzése érdekében, lakkal kezelt. Hiánya adott esetben manipulációra utalhat. Természetesen az első szélvédő mögötti, és a bal B-oszlop alján elhelyezett táblák adatainak összevetése is fontos. A motorszámok leolvasása egy kicsit körülményesebb, célszerű az alsó motorburkolatot leszerelni, és megemelt járműnél leolvasni a számokat.
Fék, futómű
Alapjában véve problémamentes a gépkocsi. Fékbetéteket 20 e km-nél, féktárcsát elöl 40-60 e km-nél szükséges cserélni. Fékbetétcserénél az új kopásjelző beszerelésének elhagyása a későbbiekben indokolatlanul magas szervizszámlákhoz vezethet. A futóművek különösebb gond nélkül teljesítenek. Az elsőnél az alsó lengőkar gömbfejei, valamint annak szilentjei hajlamosak kopásra. Gyakori városi közlekedésnél általában 60 e km. környékén cserélődnek. De ez sem törvényszerű.
Motorok, hűtés, elektronika
Egyéni importból beszerzett gépkocsiknál az utólag beszerelt, nem megfelelő akkumulátorok okozhatnak költséges meghibásodást. A szivárgó akkusav az akku doboz alá szerelt ABS-vezérlő elektromos bekötését támadja meg, helyrehozhatatlan károkat okoz. Célszerű teljesen zárt, a gyári kivitelnek megfelelő akku beépítése, hosszú távon olcsóbb.
A motorokról elmondható, hogy alapvetően nem okoznak komolyabb meghibásodást, az előírt átvizsgálások elvégzésével. Fontos, hogy a hűtőrendszer tágulási tartályainak szelepe megfelelően működjék. Ennek nyomáspróbáját időnként jó elvégeztetni. Mivel a klímának és a motornak egy ventillátor egysége van, rendszeresen ellenőrizni kell a működését a gyári teszt műszerrel. Nem elegendő járó motornál történő próbának alávetni.
A V6-os motornál a szívócsöveket (változó szívócsőhossz) állító elektromotorok meghibásodása indokolatlanul magas fogyasztást okozhat. Működésének elmaradása vezetés közben alig érezhető, talán a megnövekedett szívóhang lehet árulkodó. A dízelmotornál a beszívott levegő mennyiségét mérő szonda tud kellemetlen hibákat okozni. A motor 3000-es fordulat alatt erőtlen lesz, kézi váltós típusoknál a kuplungot indokolatlanul csúsztatni kell elinduláskor. Cseréje igen költséges.
Az 1.8-as motorra az igénytelenség a jellemző, átütő gyertyakábelen kívül zavaró hibákat nem produkál. A szelepfedél alól szivárgó olaj javítása viszonylag egyszerű és nem okoz gondot a szervizeknek.
Minden benzines motornál eredetileg platina gyertyák kerülnek beépítésre. Ennek ellenére szorgos kezű mesterek kicserélik egy kisebb élettartamra tervezett márkára. A levegőszűrő helyére is gyakran szerelnek sport szűrőket. Természetesen a kissé eldugottan elhelyezett pollenszűrő már kimarad a cserékből, holott a belső tér párásodásának oka mindig ez. A pollenszűrő cseréjénél feltétlenül el kell végezni a vízvályú lefolyó szifonjának tisztítását is. Elmaradása esetén a beázásokon túl a motorvezérlő elektronika is áldozatul eshet!
A motor és a sebességváltó osztó síkjából szivárgó olaj általában a kuplung alsó kiemelő hengerének hibáját jelzi. A költségeket növeli, hogy cseréjéhez a váltót le kell szerelni.
Karosszéria
A kocsiszekrényre nem jellemzőek hibák. Merev, csendes. Egyedül az 1999-2000-es modelleknél fordult elő a lengéscsillapítók felől jelentkező nyikorgás, amit egy olcsó, utólag beépített javítókészlet orvosol. A külső kilincsek nehézkes működtetése gyorsan és egyszerűen orvosolható. Az első sorozatoknál a hátsó pótféklámpa rögzítése volt hiba. Gyári javító anyagokkal véglegesen javítható.
Balesetek nyomai:
A megemelt gépkocsiknál az első futóműnél a kopásjelzők és az ABS-érzékelő állapotát célszerű ellenőrizni. Ha a motortér felől a csatlakozók sérültek, karambolos volt a kocsi. Az alsó védőlemez rögzítésének barkácsolása árulkodó lehet. A túlzottan új kerék dobbetétek az adott oldal sérülésére utalnak. Mögöttük a kábelköteg ellenőrzése célszerű!
Nem megfelelően rögzített, vagy hegesztéssel helyreállított egyengetett hűtők árulkodóak! A motortér tető zárhídjairól nem hiányozhatnak a sárga színű matricák, feliratok. Hiányuk frontális ütközést feltételez. Minden elektronikus egységnek saját “identitása” van, célszerű a diagnosztikával megnézni, milyen alvázszámokat őriznek, a programozás dátumok megegyeznek-e. Hiányzó levegőszűrő házak, sport légszűrők az olcsóbb karambolos javításokra utalnak.
A nepperek általában átírják a kilométerórákat, de egy különleges eljárással a valós kilométer meghatározható a márkaszerviznél. A műszercsoport karbantartás kijelzőjének mínusz értékei az elmulasztott karbantartásokra utalnak. A műszerfal csoport szétszerelésének megakadályozására ellenőrző fóliát alkalmaznak. Ha szakadt, az óra manipulálva volt. A kocsihoz két gyári kulcsot adnak, célszerű a gyári riasztó kódokat őrző vonalkódos címkéket is elkérni. Nélkülük egy meghibásodott távirányító újrakódolásának nincsen esélye. Amennyiben egy kisebb, ún. pénztárca kulcs is van a kocsihoz, szinte biztos, hogy 99-2000 közötti gyártásból származik.
Általában a karosszéria elemekre egy esetleges javításnál költenek, de az apró patentek, kábelrögzítések, figyelmen kívül maradnak. A motortérben árulkodóak a motorbak és sebességváltó bakok rögzítőcsavarjai. Friss, szerszámtól eredő nyomok az éppen összerakott gépkocsiról árulkodhatnak. A kézi váltós modelleknél a szakszerűtlen szerelés eredményeként a váltóhuzal végződései a sebességváltón barkácsoltak, cseréje körülményes és az alkatrész drága.
Eltérő mintájú és márkájú gumiköpenyek a tényleges futásteljesítményre utalnak. Általában a típus normális beállítási értékekkel és téligumi garnitúra használatával 80-e km-t is elmegy. Nem gyári alufelnik jelenléte utal egy korábbi sérülésre. A gyári keréktárcsa igen sokba kerül. A hűtősapka eltávolítás után a folyadék olajos kirakódása kezdődő motorhibára utal.
Az automata váltók működésében hiba nem jelentkezik, a próbaút legyen hosszabb ilyen járműveknél. Próbálják ki a kick-down funkciót (visszakapcsoltatás padlógázzal)! A váltónak rántások nélkül kell kapcsolnia.
Papírok, átvizsgálás
A kocsi megvásárlását megelőzően mindenképpen javasolt szakszervizt meglátogatni, a megfelelő ellenőrzések végett. Ha az eladó ehhez nem járul hozzá, nem szabad megvenni az autót. Bizalomerősítő lehet egy kitöltött és vezetett szervizkönyv. A szervizkönyvnek az autóra vonatkozó rovatai mindig legyenek kitöltve. Található a piacon számos olyan gépkocsi, amelynek szervizkönyvét ugyanazon tintával és bejegyzéssel, valamint bélyegző lenyomattal árulnak. Majd mindegyik túltárolt, használt autó, valamelyik német vámszabad területről.
Összességében a diagnosztikai átvizsgálások, és a mechanikus szemlék a soron következő javításokat is felderíthetik, segítve ezzel a vevő elhatározását. A Wallis hálózatában egy ilyen mindenre kiterjedő átvizsgálás költsége nem éri el a 25 000 forintot.
