Benik nyerte a Fehérvár Ralit
ASI ezúttal is remekül autózott, abszolút második helyével öt WRC-t utasított maga mögé  Fotó:Mediafoto.hu
Szabó Gergő az egész verseny alatt műszaki hibával bajlódott, az autó nem akart rendesen működni  Fotó: Mediafot.hu
Bútor Róbert ebben az évben még fölényesebben utasítja maga mögé ellenfeleit, eddig háromból három versenyt nyert meg
Herczig Norbert könnyedén barátkozott meg a WRC-vel, csak a kipufogó csonk törése miatt nem volt esélye a harmadik helyre  Fotó:Mediafoto.hu
10 fotó

Igen érdekes verseny volt a magyar ralibajnokság harmadik futama, a 6. Duna-Alba Rally. Legfőképp azért, mert nem csak bajnoki futam volt, hanem Európa Kupa (EK) is. Ez azt eredményezte, hogy a mezőny két részre osztva versenyzett. Az Európa Kupában ugyanis a WRC-k, az A8-as, a H-csoportba és az Ignis kupába nevezett versenyzők nem indulhattak.

Ezért miután ők áthajtottak a pályán, tartottak fél óra szünetet, majd következtek a többiek, az A7-N1-ig nevezettek. Pozitív oldala a dolognak, hogy így egy N-csoportos versenyző, Spitzmüller Csaba is megérezhette, milyen az egyes rajtszámmal elsőként indulni.

Csütörtökön a Dunaújvárosban rendezett városi prológgal vette kezdetét a verseny. Az OB-n indulók számára ez prológ volt, míg akik az EK-ban is versenyeztek, azoknak ez már mért szakasznak minősült. Erre a futamra is jutott érdekesség, hiszen hét WRC volt ott a rajtnál, amiből négy Octavia volt.

Tagaiék és az Ifj. Tóth János tavalyi navigátorával rajthoz álló Herczig Norbert is ezzel a típussal tért vissza. Turán Frigyes az előző futam kihagyása után új autóval várta a folytatást. Izgalmasan alakult számára is a rajt, hiszen szerda este készült el az autója, így a prológon mentek vele először rendesen.

Asi nyerte a prológot, aki bár ugyanúgy murva futóművel és aszfalt kerekkel állt oda a rajthoz, a jó eredmény reményében előre azért felrakatta a nagy fékeket. Mögötte Benik és Turi azonos idővel, 0,2 másodperccel volt lassabb.

Pénteken hatalmas forróság fogadta a versenyzőket a kis Akropolisznak is nevezett fehérvári pályákon. Többeknek meg is gyűlt a baja a porral a nap folyamán. A pályák minősége sem volt túl barátságos, sorban adták fel a versenyt az indulók.

Benik Balázs szerencsétlenül kezdte a reggelt, mert egy bal első defekt miatt rögtön negyven másodperces hátrányba kerültek. A szétszakadt gumi szétverte az autó elejét és oldalát. Azonban innentől begyújtották a rakétákat és a hátralévő hat gyorsaságiból ötöt megnyertek, ezzel 8,8 másodperces hátránnyal felzárkóztak a második helyre.

Egy ideig Tagaiék is vezettek a versenyben, de a navigátor elejtette az itinert és kicsúsztak a pályáról. A következő gyors rajtjában lefulladt az Octavia, mintegy 15 másodpercet veszítettek ezzel. Később eltört a Skoda kipufogó-leömlője, amitől elment a turbónyomás és nem működött az ALS sem. A nap végén a negyedik helyen álltak. Az élen Asi várta a folytatást, aki A8-as Mitsubishijével az összes WRC-t maga mögé utasította. Három abszolút időt is autózott a pilóta.

Szabó Gergőnek ezúttal is küzdenie kellett az autóval, előbb a kormányszervo ment tönkre, majd a váltó rakoncátlankodott, végül pedig az Octavia ajtaja akart leesni, amit a pilótának kellett tartania. Péntek este a harmadik helyen állt a pilóta a versenyben. Ez azonban az etapok miatti átlagolásoknak is köszönhető volt. Ugyanezen ok miatt csúszott a negyedik helyre a tavaly még Saxóval versenyző, WRC-vel most először induló Herczig Norbert is.

Turi Tamásnak ezúttal nem ment olyan jól, mint az előző két futamon, nem feküdtek neki a pályák és az autója sem volt tökéletes. Egy eltört gólyaláb miatt 8 percet késtek a rajttól, ami 80 másodperc büntetést jelentett.

Turán Frigyes az abszolút hatodik helyen állt a nap végén, amivel elégedett is volt a pilóta. Ám nem volt teljesen boldog, mert a nap folyamán többször is utolérte az előtte rajtolókat, amivel időt veszített.

Az Európa Kupában Spitzmüller végig uralta a versenyt az N-csoportos Mitsubishivel, mögötte nagyon jó időket autózva rendre Bútor Róbert volt a második az elsőkerék-hajtású Saxóval. Előbb másfél, utóbbi majd két perccel vezetett a kategória második autója előtt. Mindkettőjüknek az utolsó gyorsaságin volt problémája.

Érdekes módon ott, ahol hatodik padlógázzal érkeznek az autók, egy hatalmas, emberfej nagyságú szikla volt az út közepén, amit nem vett észre a páylát ellenőrző nullás autó, vagy utána került oda. Bútor járt rosszabbul, neki felütötte a váltót a kő, amely ezután kidobálta fokozatokat.

Sajnos ezúttal sem a ralié volt a főszerep, hanem a mentőké. Az első szakaszon ugyanis a 15-ös rajtszámú versenyautó elütött egy ezúttal nézőként a pálya mellett tartózkodó versenyzőt, aki életét vesztette. A szakaszt etappá nyilvánították egész napra. Ezenkívül is történtek még balesetek, Szabó Gergő elsodort egy nézőt, akinek a lába tört el, Benik Balázs autója feldobott egy követ, ami egy nézőt az arcán talált el.

A versenyzők sem úszták meg simán a napot. Hideg Krisztián is összetörte autóját, előbb úgy tűnt, eltört a lába, később kiderült, hogy mégsem sérült meg olyan súlyosan. Hostyánszkyék is nagyot estek, a navigátora, az olimpiai bajnok úszó, Rózsa Norbert eszméletvesztéssel, agyrázkódással került korházba.

Szombaton az EK-ban indulók négy gyorsaságit teljesítettek, míg a többiek csak kettőt. Így megtörtént az is, hogy Bútor Róbert abszolút első időt autózhatott.

Benik Balázsnak elég volt ez a két gyorsasági arra, hogy ne csak beérje Asi-t, hanem meg is előzze őt. A fordos pilóta 18,6 másodperccel előzte meg ellenfelét. Ezzel megszerezte idei első győzelmét és vele nagyon fontos húsz pontot. Asi nem is nagyon harcolt az elsőség megtartásáért, beérte a második hellyel, amelyet idén már másodszorra szerzett meg.

Úgy tűnt reggel, hogy a dobogóért Herczig és Szabó fog csatázni, ez azonban elmaradt, mert Herczig autója meghibásodott. Eltört a kipufogócsonk, ami miatt leesett a turbónyomás és erőtlenné vált az autó. Herczigék végül megtartották a negyedik helyet, de tetemes hátrányt gyűjtöttek össze.

Turi Tamásnak annyit sikerült elérnie szombaton, hogy megelőzte az addig előtte álló Turánt, ezzel feljött az abszolút hatodik helyre. A megszerzett pontok pedig jól jöhetnek még az év végén. Turán a hetedik lett, de elégedett volt, mert autója remekül üzemelt és az A8-as kategóriában a második helyet szerezte meg.

Az Európa Kupát Spitzmüller Csaba nyerte meg, akárcsak az OB N-csoportos kiírását. Mögötte Szilágyi János (Mitsubishi) lett a második és Balázs Vilmos (Mitsubishi) a harmadik. Bútor Róbert szombaton sem lassított, így megint hatalmas fölénnyel nyerte meg a Super 1600-as kategóriát. Kakuszi Zsolt (VW Polo) lett a második, Keller Péter (Suzuki Ignis) a harmadik.


Abszolút sorrend (ideiglenes eredmény):

1. Benik-Doromby (Ford Focus WRC) 1:30:51.7,
2. Aschenbrenner-Percze ( Lancer Evo VI- A/8 1.) +18.6
3. Szabó G.-Kerék B. (Skoda Octavia WRC) +1:00.7
4. Herczig-Tóth I. (Skoda Octavia WRC) +2:08.0
5. Tagai T.-Tagai R. (Skoda Octavia WRC) +3:15.1
6. Turi-Kerék I. (Skoda Octavia WRC) +4:14.0
7. Turán-Csökő (Mitsubishi Lancer Evo VI – A/8 2.) +4:14.7
8. Vizin-Táborszky (Toyota Corolla WRC) +4:51.3
9. Spitzmüller-Bahor (Mitsubishi Lancer Evo VI – N4 1., EK 1.) +6:00.5
10. Bútor-Tóth (Citroën Saxo S1600 – S1600, A6 1., EK 2.) +7:05.3

A bajnokság állása 3 futam után:

1. Turi Tamás 46 pont
2. Benik Balázs 41
3. Szabó Gergő 34
4. Aschenbrenner György 30
5. ifj. Angyalfi Károly 20
6. Spitzmüller Csaba 15