Nem a véletlen műve, ha sokan még nem hallottak a Peugeot 203-ról. A francia márka ugyanis még 1948-ban, akkor mutatta be, amikor Franciaország alaposan megszenvedte a II. világháború következményeit, nemcsak gazdaságilag, de több mint 600 ezren életüket is vesztették.

Hat éven át a 203-as volt az egyetlen modell, amit a Peugeot gyártott, ezért olyan kocsit terveztek a franciák, ami minden igényt képes kielégíteni. Közel 700 ezer darab készült belőle 1960-ig: a legnépszerűbb a limuzin volt, nyújtott tengelytávú, akár hétüléses kombi, kabrió, kupé, illetve pick-up formájában is létezett a típus – ez utóbbi volt mind közül a legritkább.

A képre kattintva galéria nyílik:

11 fotó

A haszonjármű-verziót csak bizonyos piacon forgalmazták, és hivatalosan csak ezres nagyságrendben gyártották. Néhány évvel ezelőtt mégis egy ilyen ritkaság került egy magyar gyűjtőhöz, akinél két évet töltött az autó, mielőtt újra gazdát cserélt. Ahogyan azt az autó mostani állapota is tükrözi, a felújítását művészi igényességgel végezték, amiről a zökkenőmentes OT-vizsga is tanúskodik.

Bevallása szerint a tulajdonos nem vett részt közvetlenül a munkálatokban, de olyan szakértőre bízta a jármű felújítását, akinek szenvedélye az autórestaurálás. Ennek megfelelően a kétszínű fényezése korhű, mégis friss hatást kelt, ráadásul a nehezen beszerezhető, utólag felszerelt zöld napellenző teszi teljessé az összképet.

A platós felépítmény robusztus, mégis arányos. A Peugeot 203 szépen ívelő (és ezzel együtt kissé szűkös) fülkéjének vonalát jól ellensúlyozza a szögletes, haszonjárműves jelleg. 850 kilogrammos teherbírása az 1,1 tonnás saját tömeg fényében különösen szép, ugyanakkor szükségszerű is. A 203-as pick-up ugyanis éppen azért született, hogy a háború utáni francia újjáépítést és ipari fellendülést segítse. A krémszínű Peugeot viszont már muzeális darab, a szalmabálák és a kerékpár csak a korabeli francia vidéket jelképező dísztárgyak – amikor az előző tulajdonos eladta az autót, ezek nem mentek az autóval.

Igazi és ritka kincs ez a hazai Peugeot, pedig már 70 éves 6

Fotó: Kovács Imre/Veteránautó.hu

Technikai értelemben sem hétköznapi falat: bár az 1290 köbcentiméteres, soros négyhengeres motor mindössze 42 lóerős, vezetési stílustól függően 8-10 litert fogyaszt 100 kilométeren, ami egy ilyen idős autónál baráti érték. A blokkot hosszában építették be az autó orrába, és a hátsó kereket hajtja. A kormányváltó négygangos, és az első fokozat kivételével minden fokozata szinkronizált. Így még manapság sem jelent gondot a fokozatok között kapcsolgatni, mert amellett, hogy nem igényel duplakuplungolást, gurulás közben akár kettes fokozatba is vissza lehet kapcsolni vele.

70 éves korához képest a futóműve is előremutató: elöl független a felfüggesztés, keresztirányú laprugókkal és karos lengéscsillapítókkal, hátul merevtengely van, félig elliptikus hosszanti laprugókkal. A fékrendszer teljes egészében hidraulikus dobfék, amely ugyan nem veszi fel a versenyt a modern tárcsafékekkel, de megfelelő odafigyeléssel biztonságosan vezethető a szép korú Peugeot. Igaz, a gazdája szerint „érdemes kicsit nagyobb követési távolságot tartani”, mert hirtelen fékezés esetén a kerekek nem mindig reagálnak teljesen szinkronban.

A pick-up különlegességei között említhetők a szemből nyíló, úgynevezett „öngyilkos ajtók” – ez a ma már alig alkalmazott megoldás a korszak dizájnját és gondolkodásmódját tükrözi. Szokatlan, mégis praktikus: könnyű a ki- és beszállás, és vizuálisan is erősen megkülönbözteti a modellt.

Igazi és ritka kincs ez a hazai Peugeot, pedig már 70 éves 7

Fotó: Kovács Imre/Veteránautó.hu

Igazi és ritka kincs ez a hazai Peugeot, pedig már 70 éves 8

Fotó: Kovács Imre/Veteránautó.hu

Érdekesség, hogy a Peugeot 203-assal 1950-ben rekordidő alatt teljesítették a Cape Town–Párizs közötti több mint 15 ezer kilométeres távolságot – mindössze 17 nap alatt. Jól szerepelt az eladások tekintetében is: 1950-ben például a 203-as különböző változatai a francia autóeladások közel 20 százalékát tették ki, az 1954-ben megjelent piaci elemzések szerint pedig a Peugeot 203-as értékvesztése különösen csekély. A használtautó-piac tehát nagyra értékelte a Peugeot strapabíró technikáját, jó felszereltségét és könnyű vezethetőségét.

Visszatérve a konkrét példányra: előző tulajdonosa szerint ez az autó nem csupán jármű, hanem „életérzés, időutazás, és minden apró részlete egy darabka történelem”. A veterántalálkozókon mindig nagy figyelmet kap, különleges szépsége miatt rendszeresen körülrajongják. A Peugeot 203 pick-up nem csak ipartörténeti ritkaság, hanem hidat alkot múlt és jelen között.