Röviden – Iveco Daily 2019 facelift
Mi ez?Az Iveco furgonjának hatodik generációjának frissített változata. A Daily számtalan méretben készül,  kínálata 3,3-tól 7 tonna megengedett össztömegig terjed, rakterében pedig változattól függően 7,3–19,6 köbméter árut szállíthat.  
Mit tud?Újdonság az elektromechanikus kormányzás, valamint többek között a torlódás asszisztens és megújult multimédia rendszer
Mibe kerül?A tesztelt furgon ára 9,3 millió forint + ÁFA
Kinek jó?Mindenkinek, aki szeretne egy modern, sportos furgont, amely fel van szerelve a legfrissebb technikai fejlesztésekkel. 

Az Iveco Dailyt több mint 40 éve gyártják és már a hatodik generációnál jár. Az Olaszországban és Spanyolországban készülő modellből az elmúlt években teszteltünk már dízel, CNG-s, de még elektromos változatot is. A jelenlegi generációt 2014-ben mutatták be, majd 2019 áprilisában érkezett a felújított változat, ami indokolt volt, mert bár elnyerte 2015-ben az Év Nemzetközi Furgonja díjat, kissé úgy nézett ki, mint egy repedt dinnye. A korrekció viszont jót tett neki, lényegében a ráncfelvarrással formailag berepítették az élvonalba, amelyet leginkább a nagy német márkák uraltak eddig. Mi pedig meghajtottuk nemrég.

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 1

Oldalról csak a keréktárcsákon ismerhető fel, hogy ez már a faceliftes kiadás.

Külső

A Daily jelenlegi generációja bemutatásakor is karakteres dizájnnal rendelkezett. A keskeny fényszórókat optikailag egy vékony sávba foglalták a hűtőmaszkkal együtt. Ez a felfelé ívelő vonulat az oldalsó ablakok sarkainál ért véget, ami harmonikussá és könnyen azonosíthatóvá tette a járművet. Az újszerű forma azonban inkább hasonlított egy friss startup útkeresésére, mint egy tradicionális olasz gyártó munkájára, holott a motorháztető alatt nagyonis sok-sok tapasztalat gyűlt össze a Dailyben.

A facelift ezt a kezdetlegességet tüntette el. Bár a fényszórók megmaradtak, a dombornyomásos hűtőrácsot fordított trapéz alakúra szabták és szolid krómcsíkokkal díszítették. A háromrészes lökhárítót sem hagyták érintetlenül, amely szintén kapott egy trapéz alakú bemélyedést. A külső frissítés megkoronázásaképpen a Daily új, könnyűfém felniket is kapott, amelyek sokkal jobban passzolnak az új dizájnhoz. Nem utolsósorban 10 kilogrammal megnövelik a szóló abroncsokkal szerelt modellváltozatok teherbírását. Az pedig külön jó, ha valami nemcsak szép, de hoz is a konyhára. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 2
Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 3

A Daily-kínálat csúcsát egyértelműen a 7,5 méter hosszú variáns képviseli, amelynek össztömege eléri 7 tonnát. Szerkesztőségünkhöz a hat méter hosszú változat érkezett néhány napra. Az optikai módosítások mellett az Iveco furgonját az új LED-technikájú világítás is felvillanyozza, amely jóval erősebb fénykévével rendelkezik. Az új Daily ugyanakkor  homlokfali csőidommal, tető csomagtartóval, oldalsó ablakokra szerelt légterelő idomokkal turbózható fel. 

Belső

Ha egymás mellé tesszük a 2014-ben bemutatott és a 2019-es Daily műszerfalának képét, akkor is nehezen lehet kiszúrni a különbségeket. Az Iveco a vezetőtérben tényleg csak apróbb, ám annál lényegesebb módosításokat hajtott végre. Először is új, alulról hajlított multifunkciós kormányra cserélték a régit, a multimédiarendszere pedig 7 colos kijelzőt kapott. A színes érintőképernyőt krómhatású díszléc veszi körbe, középen Daily felirattal, szolid eleganciát sugallva. A Daily információs és szórakoztató rendszere Apple és Android rendszerű telefonokat is tud tükrözni, mindamellett hangvezérléssel is munkára fogható. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 4

A multimédia rendszer nem kelti utólagos beépítés látszatát , jól választás volt a krómhatású léc.

A műszeregységben lévő fedélzeti komputer is új, nagyfelbontású színes kijelzőt kapott és a kormánykeréken lévő gombok segítségével gyorsan és egyszerűen böngészhetünk az itt megtalálható – köztük a megtett távolságra, fogyasztásra és vezetési időre vonatkozó – információk között. Természetesen ezen a felületen az is módosítható, melyik értéket mutassa a kijelző menet közben, de ezen az interfészen keresztül a furgonban működő vezetésbiztonsági asszisztensek is igényeink szerint optimalizálhatók. Az automatikus vészfékrendszer (AEBS) és a City Brake városi vészfékfunkciónál például mindjárt háromféle (távoli, közepes, közeli) opció közül lehet választani. 

A Daily immáron elektromos rögzítőfékkel rendelkezik, amelynek kapcsolója az automata váltótól balra kapott helyet, a műszeregységhez közel. Az Iveco sajtóanyaga nagyon aranyosan kiemeli, hogy a kézikar eltűnésével több hely marad, de én inkább azt mondanám, elsődleges előnye, hogy eggyel kevesebb kiálló kallantyúba fog beakadni a táskád, vagy a ruhád. Legeslegfontosabb előnye persze az, hogy parkoláskor automatikusan aktiválódik, a gázpedálra lépve pedig önműködően old, azaz biztosan nem fogod elfelejteni behúzni. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 5

6 százalékon volt az AdBlue szint, de még simán lehetett vele menni.

Apróbb változások közé sorolható még, hogy a  multimédia rendszer alatt és felett lévő gombsor kiegészült néhány fontos opcióval, így például a városi kormányzás, a lejtmenetvezérlő, valamint a start&stop rendszer kapcsolójával. Minden egyéb tekintetben a Daily megőrizte azon tulajdonságait, amelyekkel ez a generáció fel van vértezve.

Maradt a kéttónusú – indigókék és szürke – belső kárpitozás, a nagy, palacktartóval kiegészített ajtózsebek, illetve a műszerfal tetején lévő zárható tárolórekeszek. Ugyanakkor a vezetőtér olyan extrákkal dobható fel, mint az indukciós mobiltöltő, a kiegészítő okostelefontartó, a táblagéptartó, a középső utasülésből kihajtható asztal, a Webasto állóhelyzeti fűtés, valamint a prémium fejtámla. Az utasülések előtt lévő kék dekorelemmel vigyázni kell, mert a széle hajlamos elválni a műszerfaltól, de szerencsére egyszerűen visszapattintható. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 6

Bőségesen van lábtér a sofőr mellett ülőknek.

Az általunk kipróbált Daily 12 köbméteres volt, raktere a maga 3,54 méteres hosszúságával és az 1,9 méteres belmagasságával tágasnak nevezhető. A méhsejt-szerkezetű oldalburkolat és padlózat ellenálló a karcolásokkal, illetve a nedvességgel szemben, ennek köszönhetően kiváló védelmet nyújt a karosszéria számára. Az Iveco a fülke feletti területet is szabadon hagyta, így oda begyömöszölhetők a rakodáshoz használt csomagolóanyagok, vagy pokrócok. A raktérben mindössze három, fehér LED-es lámpa van, de ezek elegendő fényt biztosítanak még az esti rakodáskor is. 

Technika

A Daily mozgatásáról alapvetően kétféle modellcsaládba sorolható – 2.3 és 3.0 literes – F1A és F1C típusú dízelmotorok gondoskodnak. Értelemszerűen a nagyobb blokkok a nagyobb, 5,2 és 7 tonnás össztömegnél jöhetnek szóba. Az általunk kipróbált változatban egy kisebb 136 lóerős (101 kW) erőforrás dolgozott,  Hi-Matic automata sebességváltóval társítva.

A megújult motorcsalád egyik legfontosabb ismertető jegye az új elektronikus szabályozású, változó turbinageometriájú turbófeltöltő (e-VGT), amely nemcsak érzékenyebb reakciókat, ezáltal dinamikusabb vezetést, hanem gazdaságosabb működést tesz lehetővé.  Ez a 2.3 literes motornál van meg, a 3.0 literes heavy-duty F1C blokkok többségénél még a hagyományos változó geometriájú turbófeltöltőt (VGT)  alkalmazzák, viszont a 210 lóerős variánsnál már e-VGT dolgozik. Hi-Matic automataváltóval párosítva annál a motornál a legnagyobb  forgatónyomaték az összes közül, 470 Nm. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 7

A LED-technológiás fényszórók 15 százalékkal jobban világítják meg az utat.

A tesztjárműben dolgozó 136 lóerős blokk arany középút az e-VGT-s motorok között az Ivecónál, ugyanis alacsony fordulatszámon dolgozik és a 350 newtonméteres teljesítménye már 1500 ford/perc-nél rendelkezésre áll. Városi közlekedésnél ez azt jelenti, hogy 50 km/óránál, ötösben haladva az előbb említett számot forogja a főtengely percenként, de 60-70 km/óránál sem nagyobb az érték 1800 ford/percnél.

Hangossá még ilyenkor sem válik a Daily, csak egy kis kellemes dízeles morgás jelentkezik, ami sportos karakterrel ruházza fel a modellt. Igaz, ezen a téren nehéz lefelé kilógni a mezőnyből, mert az összes versenytárs csúcsra járatta a dízelek fejlesztését az előző évtizedben és a downsizinggal nagyjából sikerült is elérni mindenkinek a plafont. 

Külön jó hír lehet a jövendőbeli Daily tulajdonosok számára, hogy ezentúl hosszabb olajcsere intervallumokkal számolhat az üzemeltető, a nagyobb olajteknőnek köszönhetően ugyanis 50 ezer helyett elég csak 60 ezer kilométernél elvégezni a műveletet. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 8

Orbitálisan nagy raktér, kell is ez ebben a szegmensben.

Vezetés

Vitathatatlan, hogy a facelift két legnagyobb dobása az elektromechanikus kormányzás és a LED-es fényszórók. Még akkor is, ha egyébként jó néhány vezetéstámogató asszisztenst kapott a Daily. Mivel volt szerencsém tesztelni a 2014-es változatot még a régi kormányzással, tudtam mihez viszonyítani a felújított változatot. A különbség ég és föld, minden túlzás nélkül. Az új Daily-vel könnyebben és precízebben lehet manőverezni. Ennek eredményeképpen egy Y-megfordulás is olyan könnyen és gyorsan végezhető el vele, mint egy személyautóval. 

Az új elektromechanikus kormányzás pontosan reagál a kormánymozdulatokra és nagyban csökkenti a kormányzáshoz szükséges erő mértékét, illetve a biztos irányítás élményét nyújtja, ami egy ekkora furgonnál különösen nagy jelentőséggel bír. A nap végén úgy fogsz kiszállni belőle, hogy nem, vagy alig fárad el a karod, még akkor is, ha egész nap a Kínából rendelt iPhone tokokat hordod ki csomagfutárként Budapesten. A City Mode gombbal 70 százalékkal lehet mérsékelni a kormánykerék forgatásához szükséges erőkifejtést, megkönnyítve ezzel a szűk belvárosi környezetben történő manőverezést. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 9

A vezetőértékelés dióhéjban. Látszik, miben kell fejlődni.

A parkolásnál segítségünkre van a tolatókamera is, amely a hátsó ajtó fölé került. Képe automatikusan megjelenik középső képernyőn, ha a sofőr hátramenetbe löki az automataváltó karját. Nappal egészen jó szolgálatot nyújt, de éjszakai látásviszonyok között, szemerkélő eső esetén teljesen kapitulál. Képe zavarossá és homályossá válik. Ez esetleg javítható lenne egy nagyobb felbontású kamerával, vagy egy esővédővel. Ugyanakkor a széles és hosszú, álló formátumú tükrök tökéletesen tüntetik el a holttereket oldalt. A vezetési pozíció ideális és a fülkéből nagyon jól lehet látni a furgon környezetét.

Ahogy korábban említettem, az új Daily számos új vezetéstámogató rendszerrel készül. Ezek között olyan hasznos, a versenytársaknál is meglévő fejlesztések vannak, mint az oldalszél-asszisztens, a lejtmenetvezérlő, a tapadássegítő, az adaptív sebességtartó automatika, az automatikus vészfékrendszer. Ezek megfelelően segítik a sofőr munkáját, vigyáznak a furgon és környezetének biztonságára, amennyire lehet. Egy vezetéstámogatóval azonban meggyűlt a bajom. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 10

A “boreális kék” egészen modernné teszi az új Daily-t.

A Dailyt is felszerelték az aktív sávtartóval, amely visszakormányozza a furgont a sávba, ha az az irányjelző használata nélkül tér ki a sávjából. Természetesen ez csak akkor működik, ha tudja “olvasni” az útburkolati jeleket, erről van is visszajelzés a műszerfalon, hiszen ha tudja, akkor zölden világít az asszisztens piktogramja. A teszt időszak alatt ez vajmi kevés alkalommal fordult elő, lényegében csak egy-két esetben. Pedig amikor lehetőség volt rá, direkt provokáltam. Mégis többnyire süket volt. Paradox módon amikor működött, akkor éppen egy olyan szakaszon támadt fel, ahol kopott volt a sávelválasztás. Akkor viszont hangjelzéssel is figyelmeztetett arra, hogy kimentem a sávból és egyből visszakormányzott. 

A torlódás asszisztens viszont nagyon jól tette a dolgát. Ennek lényege, hogy dugóba érve egy gombbal az előttünk álló járműhöz állíthatjuk a Daily-t, azaz a csigatempóban haladó forgalomban a furgon akkor fog elindulni és megállni, amikor az előtte álló is így tesz, közben pedig természetesen követési távolságot is tart.

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 11

Minden oldalról jól azonosítható a Daily.

Költségek

A tesztelt furgon ára 9,3 millió forint + ÁFA a hazai forgalmazótól, a DanubeTrucktól kapott információk szerint. Ezért az összegért egy jól felszerelt, komfortos, modern és biztonságos furgont kap az üzemeltető. A haszonjárművek piacát nagyban befolyásolják a forgalmazók által hirdetett akciók, így nem valószínű, hogy ebben az összeállításban sok fog belőle szaladgálni a hazai utakon, de egy demójárműbe igyekszik mindent beletenni a forgalmazó, hogy lássák a lehetséges ügyfelek mi mindent  tudhat a Daily.

Ettől függetlenül egy, a magyar piacon egyeduralkodó “fehér fényezés – szürke műszerfal” párosítással is versenyképes alternatíva lehet a Daily, még akkor is, ha egy alap Fiat Ducatót most éppen 7 millióért, egy Sprintert pedig még ennél is olcsóbban, hatmillióért kínálnak. 

Szerethetőbb a megújult Iveco Daily 12

Praktikus kulcstartó a bal oldali ablak alatt.

Értékelés

Mindent összevetve a faceliftes Daily előnyére változott és az elektromechanikus kormányzással, valamint a szegmensben is egyre elterjedtebbnek számító fejlett vezetéstámogató rendszerekkel egy korszerű munkaeszközzé vált. Könnyen elképzelhető, hogy olyan üzemeltetőket is meg fog tudni majd szólítani, akik eddig más márkákban hittek.

A korábban említett fejlesztések mellett a hátsó légrugózással járó kellemes menetkomfort, az automataváltóval járó könnyebb munkavégzés, valamint a kanyarkövető funkcióval ellátott LED-technológiás fényszórók  vonzóvá tehetik a faceliftes Dailyt, a leendő tulajdonosok szemében. Mindezek tetejébe étvágya sem akkora, mint régen, ugyanis városban 11,5 liter/100 km-es fogyasztással is el lehet vele járni és aki ezt sokallja, az gázhajtással is megvásárolhatja. Mindent összevetve a faceliftes Daily visszaröpítheti a modellt dobogóra, de nyilván ehhez a jóárasított Ducatonak, Transitnak és high-tech német modelleknek is lesz egy-két szavuk. 

Mellette – Ellene
 
  • LED-es fényszórók 
  • Elődhöz képest jóval könnyebb és precízebb kormányzás 
  • Sok-sok hasznos vezetéstámogató rendszer 
  • Kiváló menetkomfort
  • Tágas és praktikus raktér 
 
  • Az aktív sávtartó nem szeret dolgozni 
  • Elálló műszerfali burkolat 
  • Éjszaka használhatatlan tolatókamera

 

 

Forrás: King of the Road