Az Iveco Daily elektromos változatával idehaza még valószínűleg nem sokan találkoztak. Ez nem csoda, hiszen  bár két éve mutatták be a felfrissített változatot, csak most került Magyarországra belőle egy példány mutatóba, hogy a hazai üzemeltetők is kipróbálhassák. Szerencsére nekünk is jutott néhány óra a járműre, ami éppen arra volt elegendő, hogy meglessük mit tud.

Kis elektromos Daily történelem
Az Iveco 1986-ban fejlesztette ki az első teljesen elektromos Daily-t. 2011-ben már a magyar piacon is feltűnt a null-emisszió hajtással szerelt olasz jármű, két éve pedig az olaszországi Riminiben mutatkozott be a frissített kiadás, mely a korábbi 90-130 helyett, már akár 280 kilométert is képes megtenni egyetlen feltöltéssel (NEDC-ciklus szerint). Ez az érték a 16 m3-es  3,5 t össztömegű változatra vonatkozik. Az 5,6 tonnás, 16 m3-es  tesztjármű 200 kilométeres hatótávval rendelkezik.

Ez a furgon már nem füstöl az orrod alá 1

Az öttonnás össztömeggel rendelkező Daily közel kéttonnás hasznos teherbírással büszkélkedhet.

Motor nélküli motortér
Az elektromos Daily tesztéjre terhelés nélkül került sor, így messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, de egy-két érdekességre így is fény derülhetett. Az első mindjárt a motorháztető alatt van. A közhiedelemmel ellentétben az elektromotor nem itt kapott helyet, hanem az első és második tengely között, körülbelül a jármű közepén. A motorháztető alatt “csupán” a szuperkondenzátor, az elektromos vezérlőegység, az akkumulátorok töltőberendezései és inverterei, valamint az elektromos fülkefűtő berendezés található.

Ez a furgon már nem füstöl az orrod alá 2

A motorháztető alatt nem is motor van.

A 109 lóerőnek megfelelő, 80 kW legnagyobb teljesítménnyel rendelkező, háromfázisú, aszinkron villanymotor egy fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül gondoskodik a hátsó tengely hajtásáról. A szükséges áramot a kasztni aljában található három darab nátrium-nikkel-klorid  akkumulátor csomag biztosítja az elektromotor számára. A Daily akkumulátorai normál töltéssel 400 voltos “ipari árammal” 10 óra alatt, míg gyorstöltéssel 2 óra alatt tölthetők fel. Otthoni körülmények között, 230 voltos árammal 24 órát vesz igénybe a töltése. Az akkumulátorokra az Iveco 3 év garanciát ad, így addig biztosan nem kell tartani azok cseréjétől.

Ez a furgon már nem füstöl az orrod alá 3

Az elektromotor a padlózat alatt kapott helyet.

Hogyan kell vezetni?
Az elektromos Daily fülkéjébe ülve első ránézésre minden olyan, mint a dízeles változat esetében, aztán amikor az ember ténylegesen el akar indulni, akkor merül fel a kérdés, hogy mégis hogy? Először is érdemes áttekinteni néhány fontos műszert. A műszerfalon a dízelesekhez hasonlóan ugyanúgy van fordulatszámmérő és sebességmérő is, tehát nem látható nagy eltérés. Végsebessége gyári adatok szerint 130 kilométer/óra lehet, de ennyi bőven elég egy ekkora áruszállítóhoz.

Ez a furgon már nem füstöl az orrod alá 4

A fülkéje megegyezik a dízeles változatokéval.

A kormánytól jobbra, a sebességváltó helyén egy joystick szerű kar található. Ezen kétféle vezetési mód közül választhatunk: alaphelyzetben a Eco takarékos üzemmód áll rendelkezésre, de természetesen a Power-üzemmód is választható, ha lendületes haladásra van szükség. A takarékoskodással egyébként nincs gond, hiszen mindkét üzemmódban a rendszer eminens módon táplálja vissza töltést a regeneratív fékezésnek köszönhetően.

Ez a furgon már nem füstöl az orrod alá 5

Ember legyen a talpán aki innen megmondja, hogy ez elektromos változat.

Elinduláshoz mindössze el kell fordítani az indító kulcsot, majd felengedni a fékpedált, hogy a villanymotor automatikusan megmozdítsa a járművet. Az elektromos Daily csendesen gurul, 30 kilométer/óra alatt viszont trolibusz szerű duruzsolást lehet hallani körülötte. Ez a gyalogos védelmi rendszer hangeffektusának köszönhető, így ugyanis a jármű környezetében sétálók hallhatják annak közeledését. Enélkül szinte hangtalan lenne a furgon, ami ekkora össztömegnél kifejezetten veszélyes lenne.

Ez a furgon már nem füstöl az orrod alá 6

A rendszer kiértékeli a vezetési stílust.

Városban a Daily könnyedén küzdi le az emelkedőket és a forgalom ritmusát is gyerekjáték felvenni vele. Az elektromos hajtáslánccal a fékeket is lehet kímélni, hiszen ha elvesszük a lábunkat a gázpedálról a jármű dinamikusan lassulni kezd a regeneratív fékezés miatt. Ha nem szeretnénk ezt a funkciót kihasználni, akkor egyszerűen vitorlázó módban, vagyis üresben kell gurulni, így nagyobb kigurulásokat tehetünk meg a jelzőlámpákig.

Ő a főnök
A Daily-ben egy érintőképernyős infotainment rendszer segítségével kaphatunk képet vezetési stílusunk eredményességről. A 7 colos tablet többek között megmutatja az akkumulátorok töltöttségi állapotát, a rendelkezésre álló hatótávot, valamint folyamatos visszajelzést biztosít az energiafelhasználásról. Sőt, adott esetben a felügyeleti rendszer kétféle vezetési stílust is el tud tárolni, így vissza lehet nézni, melyik sofőr az, amelyik nem bír a vérével.

Ez a furgon már nem füstöl az orrod alá 7

A jobb oldali kék rovátkák a szuperkondenzátor töltöttségét mutatják.

A sportos vezetési stílussal ugyanis a kelleténél gyorsabban meríthetők le az akkumulátorok, jelentősen csökkentve ezzel a rendelkezésre álló hatótávot. Az Iveco felügyeleti rendszere nagyon profi: mindhárom akkumulátor csomagról képes külön-külön megmutatni a töltöttség szintjét, illetve az üzemi hőmérsékletet. A tesztút alatt érdemben alig csökkent a hatótáv, ami a gazdaságos vezetésnek volt köszönhető.

Ez a furgon már nem füstöl az orrod alá 8

A raktér 16 köbméteres.

Kiknek lehet jó?
Az Iveco hazai forgalmazója, a DanubeTruck Magyarország Kft. nem tüntet fel darabonkénti árat az elektromos Daily-re. Ennek két oka van: egyik, hogy ilyet valószínűleg nem  fog senki magán célból venni, másik, hogy flottában már sokkal kedvezőbb az ár. Az biztos, hogy az elektromos furgonok ára még jóval a dízelesek felett van. Ennek ellenére alacsonyabb üzemeltetési költségeket biztosítanak, emellett olyan lezárt övezetekbe is be lehet velük hajtani, ahonnan a fosszilis üzemanyaggal hajtott, vagy a túl zajos járműveket már kitiltották.

A Vezess úgy számol, hogy ezen furgonok első ütemben történő megjelenésére elsősorban a hazai élelmiszer diszkontláncoknál van esély. Elég, ha csak az Aldira gondolunk, mely már teljes egészében zöldárammal valósítja meg valamennyi hazai érdekeltségének áramellátását.

Kapcsolódó címkék: fejlesztés King of the Road teherautó