A Jézuska nem csak nálunk hozott a fa alá új busz prototípusokat (kínai Ikarust és elővárosi Reform autóbuszt), hanem Lengyelországban is sor került egy masni vágásra. A lengyel áramfejlesztő berendezéseket és ipari kazánokat gyártó Rafako-csoport 8,49 méter hosszú elektromos hajtású midibuszt mutatott be a szakmai közönségnek. Ez a cég első ilyen jellegű terméke, azonban sokat remélnek tőle, hiszen több szempontból különleges.

Első ránézésre azonban semmi különös nem vehető észre rajta. A szakavatott szemek azonban hamar kiszúrhatják, hogy nem olyan magas, mint az akkumulátor technológiás buszok többsége. Az átlagosnak mondható, 3,2 méteres magasság egy speciális megoldásnak köszönhető. A jármű akkumulátorait ugyanis a nem tetőn, hanem az alvázban helyezték el (lásd az alábbi ábrát).

Ezzel két legyet ütöttek egy csapásra. Egyrészt 20 százalékkal stabilabb lett az autóbusz, azokhoz az elektromos buszokhoz képest, amelyeknél a tetőre szerelik az akksikat, másfelől pedig valamivel kisebb lett a jármű légellenállása. A mérnökök ugyanakkor arra is figyelmet fordítottak, hogy ott csökkentsék az össztömeget, ahol csak lehet. Ennek érdekében az Ebus önhordó karosszériáját ultrakönnyű, rozsdamentes acélból gyártották, külső borítására pedig nem csak alumínium lemezeket, hanem kompozit műanyag elemeket is felhasználtak. Ily módon 10 százalékos súlycsökkentést sikerült elérni, ráadásul 5 százalékkal nagyobb lett a befogadóképesség egy hasonló kategóriájú buszhoz képest. Végeredményben az össztömeg megállt 16,5 tonnánál.

 

Az első, bemutatott példány egy helyközi kivitel volt, amelyet 144 kWh összteljesítményű, lítium-nikkel-mangán-kobaloxid (NMC) akkumulátor csomaggal láttak el. A következő változat egy szinten 144 kWh-os akksicsomaggal szerelt iskolabusz lesz, majd jön egy 10,5 méteres variáns is, amelyet kifejezetten a városi utasszállítás igényeinek megfelelően építenek meg 61 kWh összteljesítményű lítium-titánoxid (LTO) akkumulátor csomaggal. Ez egy gyorstöltő segítségével mindössze 10 perc alatt 90 százalékosra tölthető. Mindkét variásnál 140 kW-os szinkron elektro motor gondoskodik a hajtásról. A városi kivitelnél a hatótávolság alig több 60 kilométernél, míg a helyközié ennek a duplája is lehet.