Ma ünnepélyes keretek között átadták a magyar autóbuszipar legújabb modelljét, a Reform elővárosi autóbuszt. A prototípust az ITK Holdinghoz tartozó Inter Traction Electrics Kft. fejlesztette ki. A cég  szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt mutatta be a Reform 500LE, elővárosi/városi autóbuszt, mely szintén Mercedes-Benz alvázra épült.

Az ITE nem áll meg ennél a két modellnél, ugyanis egy 12 tagból álló típuscsaládot terveznek létrehozni.  “2019-ben további járműfejlesztések valósulnak meg azokban az autóbusz kategóriákban, amelyek megfelelnek a mai kor követelményeinek és elvárásainak. Ennek megfelelően az ITE elkezdi a Mercedes-Benz Transporter divízió termékeivel kapcsolatos fejlesztést és gyártást” – hangsúlyozta Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója. Ez azt jelenti, hogy a cég a Sprinter alapjaira épülő kisbuszokkal folytathatja a sort.

Nagy kérdés, vajon hányat láthatunk belőle az utakon a jövőben?

Hozzátette: a tavalyi évben átadott Oktatási, Fejlesztési Központ és Kísérleti Üzem – amely nemcsak az autóbuszok gyártásának helyszíne, hanem biztosítja a duális képzést és a termék és gyártástechnológiai fejlesztésekhez fűződő kutatás-fejlesztést – már magas színvonalon képezi a jövő szakembereit és mérnökeit.

Az autóbuszban hatalmas belmagasság fogadja az utasokat. Még a második ajtótól kezdődő emelt padlószinten sem veri be az ember a fejét.

Mercedes-Benz Reform 501LE

A 12 tagú Reform-család második prototípusa a Mercedes-Benz OC 500LE 1830 önjáró alvázra épül. Hajtásáról OM 936 LA típusú, 300 lóerős (260 kW), 1400 Nm nyomatékkal rendelkező, Euro VI-os dízelmotor gondoskodik. Az erőforráshoz 6+1 sebességes ZF automataváltó csatlakozik. A jármű végsebessége végsebessége 90 km/óra.

Az alváz műszaki kialakítása tartalmazza a Mercedes-Benz autóbuszain megszokott járműbiztonsági és menetstabilizációs rendszereket, valamint az ITK Csoport által fejlesztett távoli fedélzeti diagnosztikai és kontrolleszközöket, amelyek üzemelési, működési adatokat szolgáltatva teszik lehetővé a járművek távoli ellenőrzését.

A Reform 501LE 12,49 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,3 méter magas. Tengelytávja 6,53 méter, mellső kinyúlása 2,67, hátsó kinyúlása pedig 3,29 méter. A jármű összesen 85 fő szállítására alkalmas, melyből 45 ülőhely és 40 állóhely áll rendelkezésre.

A Mercedes-Benz Hungária Kft. és az ITK Holding együttműködése jó példa arra, hogy miként tud hatékonyan együtt dolgozni egy világvállalat és egy magyar vállalkozás. A Mercedes-Benz Sprinter alváza és az ITK professzionális felépítménygyártói tevékenysége együtt egyedi, különleges piaci igényeket is maradéktalanul ki tud elégíteni. Hangsúlyozom, mindez Magyarországon eredményez hozzáadott értékteremtést” – hangsúlyozta Jörg Schmidt, a Mercedes-Benz Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

A Reform 501LE formaterve megegyezik elővárosi/városi testvérével.

A bemutatott elővárosi autóbusz helyi gyártó által kínál ideális megoldást a regionális közlekedési feladatok ellátására. Meggyőződésünk, hogy az ITK Holdinggal elkezdett együttműködésünk valóságos sikertörténet lesz, Magyarországon számunkra újnak számító üzleti modellel, az alvázszállítással. Feltételezzük, hogy ezek a nagyon magas magyar hozzáadott értékkel rendelkező járművek megtalálják helyüket a magyarországi piaci szegmensben” – jegyezte meg Günther Kopács, az EvoBus GmbH közép-európai térség értékesítési igazgatója.

Debrecen fejlődésének alapja az erős gazdaság, amely megteremti a lehetőséget arra, hogy közlekedési, oktatási, turisztikai és kulturális központja is legyen a régiónak. Ennek a gazdaságnak erős bástyája lehet a ITK Holding és a buszgyártás. A cég nemcsak munkahelyeket teremt, hanem – együttműködve a Debreceni Egyetemmel és a Debreceni Szakképzési Centrummal – a város oktatási rendszerének is támogatója, fejlődésének elősegítője” – emelte ki Papp László, Debrecen polgármestere.

A Reform 501LE műszerfala sötétben.

Európában a felhasználók több mint fele hajlandó lenne megválni a saját tulajdonú járművétől, ha rendelkezésre állnának a robottaxik. Az emberek mobilitási igénye a következő évtizedben nemhogy csökkenni, hanem egyenesen nőni fog” – jegyezte meg Ratatics Péter, a MOL Magyarország ügyvezető igazgatója. Mint ismeretes, a magyar olajipari multi idén szerzett többségi részesedést az ITK-ban. A cég első embere hozzátette, hogy a jövőben nagyobb szerepet szánnak a közösségi buszközlekedésnek stratégiájukban, legyen szó városi, vagy városok közötti tömegközlekedésről.

A hátsó traktusban a legnagyobb a padlómagasság.

Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter az ITK eredményeit méltatta az eseményen. “A Reform autóbuszcsalád legújabb tagjában nemcsak egy újdonságot, hanem egy kiváló működési modellt is tisztelhetünk. Ilyen az, amikor egy vállalkozás és egy város összefog. Ilyen az, amikor egy magyar vállalkozás nemcsak egy hazai nagyvállalat, hanem egy külföldi járműgyár figyelmét is fel tudja kelteni” – emelte ki a miniszter. Hozzátette: az Innovációs és Technológiai Minisztérium buszstratégiájának egyik fontos alapja a magyar buszgyártás erősítése, a magas hozzáadott hazai értékkel rendelkező hazai gyártmányok vásárlásával.

Az új autóbusz bemutatója mellett az ITK Holding leányvállalata szerződést kötött a Debreceni Vagyonkezelő Zrt.-vel és a Civis Ház Zrt.-vel a cégcsoport jövőbeni fejlesztéseihez szükséges 200.000 négyzetméteres telek megvásárlásáról, valamint Dr. Papp László, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere és Kossa György, az ITK Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója szándéknyilatkozatot írt alá a cégcsoport jövőbeli fejlesztéseivel kapcsolatos stratégiai együttműködésről.

Forrás: King of the Road