A világ legnagyobb elektromos autó- és haszonjárműgyártójával még 2012-ben ismerkedhetett meg a magyar közönség, amikor a BYD egy elektromos buszt küldött Budapestre. Akkor még talán senki nem gondolta volna, hogy a mamutvállalat Magyarországon nyit összeszerelő üzemet. Ma viszont sor került a komáromi gyár ünnepélyes átadására, melyen legalább 100 fő vett részt.

Az 1995-ben alapított kínai óriáscég az elmúlt években jelentős, globális expanziót hajtott végre, hiszen többek között összeszerelő üzemet nyitott az USÁ-ban, emellett vegyesvállalatot alapított a Daimlerrel a Denza prémium elektromos autó-márka fejlesztése és piaci bevezetése érdekében. Továbbá jelentős kínálatot épített ki az elektromos buszok és haszonjárművek terén. Tavaly például bemutatta a világon egyedülálló null-emissziós hajtású turistabuszt is. A kínai cég elektromos buszai nem számítanak ismeretlennek Európában, hiszen az elmúlt években számos kisebb tendert megnyert az Európai Unió egyes tagállamaiban. Legutóbb például Londonnak adott el egy nagyobb mennyiséget.

Az üzem egyelőre még kong az ürességtől. Még nem foglalják a helyet a szerszámok és az alkatrészek.

Az üzem egyelőre még kong az ürességtől. Még nem foglalják a helyet a szerszámok és az alkatrészek.

Első európai üzem 

A BYD már nagyon régóta szeretne gyárat létesíteni Európában, korábban nem mellesleg egy kelet-európai ország, Bulgária neve is felmerült lehetséges helyszínként.  A kínaiak végül mégis hazánkat választották első európai gyártó üzemük helyszínéül. A több mint 66 ezer négyzetméteres komáromi komplexum ugyanakkor csak az első BYD üzemnek tekinthető Európában, hiszen a cégcsoport korábban bejelentette, hogy 80 ezer négyzetméteres gyáregységet épít a franciaországi Beauvais-ban.

Ünnepélyes szalagátvágás középen Szijjártó Péterrel és Isbrand Ho-val.

Ünnepélyes szalagátvágás középen Szijjártó Péterrel és Isbrand Ho-val.

“Cégünk a 2015-től 2018-ig tartó időszakban legalább 6,2 milliárd forintot fektet be a gyártás beindítására Komáromban. A tervek szerint az új magyar üzemben évente 400 autóbusz fog készülni két műszakban. De, ahogy a nevünk is mutatja, nem csak elektromos autóbuszok gyártására vagyunk képesek, ezért itt később akár elektromos haszonjárműveket is gyárthatunk” – jelentette Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója. Hozzátette: a gyárban jelenleg harmincketten dolgoznak, de a végső létszám a 300-at is elérheti. A személyi állomány nagyrészben helyben toborzott, műszak háttérrel rendelkező alkalmazottakból fog állni.

Az automaták legalább jól fel vannak töltve.

Az automaták legalább jól fel vannak töltve.

Elektromos teherautók
A komáromi BYD Electric Bus and Truck Hungary Kft. telephelyén kezdetben városi és távolsági közlekedésre szánt elektromos buszokat szerelnek össze, európai megrendelésekre. A tervek szerint idén 40 darab autóbusz készülhet el. A kész buszok mellett a komáromi gyárban hegeszthetik össze azon autóbuszok várszerkezeteit is, amelyek az angol ADL-lel közös együttműködésben gyártanak az Egyesült Királyságnak. Emellett a közelmúltban bejelentett franciaországi BYD gyár részére gyártandó buszalvázak is itt készülnének. Később pedig elektromos villástargoncákat és könnyű haszonjárműveket is összeszerelhetnek a komáromiak.

Messziről is jól látható a BYD felirat.

Messziről is jól látható a BYD felirat. A szomszédban a New Holland nem ennyire felvágós, ott csak a gyárudvar van tele.

Komárom logisztikai szempontból egyre vonzóbb magyar beruházási helyszínnek számít. Jelenleg is több olyan lehetséges beruházóval folytatunk tárgyalást, akik Komáromot vizsgálják lehetséges befektetési helyszínként. Ez nem mindig volt így.” – jelentette ki  Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter. Hozzátette: a magyar járműipar tavaly 7778 milliárd forint értékű terméket állított elő úgy, hogy közben közel 160 ezer embernek adott munkát.

Szerettünk volna jól alánézni, de azért egy átadón ez mégiscsak illetlenség.

Szerettünk volna jól alánézni, de azért egy átadón ez mégiscsak illetlenség.

A komáromi gyár öt gyárépületből egy központi irodából, egy akkumulátorszerelő és egy karbantartó központból, egy minőségellenőrző-, vízszivárgás-tesztelő üzemből, egy busz- és teherautó összeszerelő csarnokból, valamint egy járműfestő üzemből áll.

Az összeszerelő üzem még meglehetősen üres volt ottjártunkkor, mindössze egy városi, alacsonypadlós BYD busz árvátlankodott ott.Valószínűsíthető ugyanakkor, hogy a kínaiak nem az üres levegő tárolására kívánják használni, hiszen az új üzemmel drasztikusan felgyorsulhat a BYD-buszok európai értékesítése.

Fotó: Aranyi Péter