Röviden – Ford Focus II
Mi ez? 2005 és 2011 között forgalmazott kompakt autó, modellfrissítéssel a 2008-as évre. Egyterűváltozata a 2003-ban bemutatott C-Max, kabriója a Focus CC.
Mennyibe kerül? Egymillió forint alatt elvihetők a legolcsóbbak, a 2011-es dízelek ára elérheti a 2,6 millió forintot. Ennél többet csak az ST és az RS ér.
Melyik motor jó bele? Nyilván az ST és az RS Volvo-eredetű öthengerese a kedvencünk. A földön maradva: a benzinesek közül a strapabíró 1,6-ost vennénk. Dízelből leginkább az 1,6 TDCi-t.
Mi van helyette? Tucatnyi kompakt autó. Csekély fenntartási költségei alapján az Opel Astra H, jó vezethetőségével a SEAT Leon II van közel, de mindkettő drágább valamivel.

Mintha egy új tesztautót látnánk a képen, pedig nem a 2008-as fotókat szedtük elő. Egyszerűen a Focus II bemutatásra választott használt autó öt és fél évesen is ennyire szépen mutat. 1,6 literes benzines motorjával és Trend Plus felszereltségével ez a változat az arany középút a kínálatban.

Kívül imponáló, belül kevésbé

Bár a műszerfal mutatós és felső része igényesen puha, a Ford csak ott áldozott jó anyagokra, ahol a papok táncolnak. Az ajtókárpit elöl sem túl szép, a hátsó műanyag ajtóborítás elég csúf. A belső tér nem vészelte át olyan jól az eltelt éveket, mint a karosszéria. Jellegzetes kopás látszik a légkondi kezelőfelületén és a rádión, az ezüst színű bevonat sok Focusban eltűnik a gyakran használt alkatrészekről. A küszöböt érdemes fóliával védeni, mert a cipősarkak csúnyán össze tudják karistolni a felületét.

Árához mérten a Ford Focus II sokat nyújt, de mintha azoknak lenne igazuk, akik szerint minőségileg visszalépés volt az első generációhoz képest
Árához mérten a Ford Focus II sokat nyújt, de mintha azoknak lenne igazuk, akik szerint minőségileg visszalépés volt az első generációhoz képest

Használt autó: Ford Focus II

Használt autó: Ford Focus II

Árához mérten a Ford Focus II sokat nyújt, de mintha azoknak lenne igazuk, akik szerint minőségileg visszalépés volt az első generációhoz képest
1,5 millió forinttól kapható a modellfrissítés utáni változat
Használt autó: Ford Focus II 36
Kitűnő futóműve miatt a Focus II abszolút mai autónak érződik, pedig jó nyolc éve jelent meg
Gazdaságossági szempontból az 1,6-os benzines a legjobb választás. Fogyasztása általában 6-10 liter közötti
Puha a műszerfal felső része, a szépen megőrzött autóban alig látni kopást. A rejtettebb részeken a Ford spórolt rendesen
Kényelmesek az első ülések, kárpitjukon nem látszik a 120 000 kilométer, pedig a tulaj csak kiporszívózta az autót
Átlagos a lábtér hátul
Jó érték a 385 literes csomagtér. A kemény műanyag küszöb könnyen megkarcolódik, de fém peremvédő ebben a kategóriában nemigen akad
Sokkal könnyebb fényszóróizzót cserélni rajta, mint elődjén
Nem ér le mindenütt az orra, ez is előrelépés az első szériához képest. Minőségben, tartósságban viszont jobbnak tűnik az első generáció
Használt autó: Ford Focus II 45
Használt autó: Ford Focus II 46
Használt autó: Ford Focus II 47
Használt autó: Ford Focus II 48
Tulajdonosa nagyon elégedett az autóval, amelyet használtan vett
Blamázs, de beázhat a gyújtás. A benzines motorok jól bírják, kevés a hibalahetőség
Használt autó: Ford Focus II 51
Használt autó: Ford Focus II 52
Használt autó: Ford Focus II 53
120 ezer kilométeren van túl az autó. A fogyasztási érték igen magas, de sajnos igazából is elérheti a 11 litert százon városban
Elegendő rakodóhely van a Focusa, Aki jobb variálhatóságra vágyik, vehet C-Maxot, amelyből az első széria mindig ötszemélyes
Kicsi az ajtótároló elöl
Érdemes fóliával védeni a küszöböt, különben könnyen összekaristolja a tűsarok
Olcsónak hat a műanyag ajtóborítás
Jó ötlet a két apró tárolóhely a hátsó üléspad mellett
Használt autó: Ford Focus II 60
Rozsdásodás látszik a hátsó lengőkaron, de mértéke nem aggasztó
A kerékcsapágyak, féltengelyek ritkán adnak okot panaszra
A rendszám feletti ív is változott az átdolgozással
Ilyen a modellfrissítés előtti változat
Fotó megosztása:
Puha a műszerfal felső része, a szépen megőrzött autóban alig látni kopást. A rejtettebb részeken a Ford spórolt rendesen

Puha a műszerfal felső része, a szépen megőrzött autóban alig látni kopást. A rejtettebb részeken a Ford spórolt rendesen

Ám ezek az apróságok nem befolyásolják az autó működését. A kettes Focus, ahogy az első generáció is, nagyon tud valamit. Az benne a varázslat, hogy akkor sem érződik öregnek, ha már bőven nem mai. Az egyszerre kényelmes és agilis futómű, a pontosan, kis erővel kapcsolható váltó és a nagyon eltalált kormányzás miatt egy ilyen jó állapotú Focust vezetni egyáltalán nem lemondás a kategória aktuális autóihoz képest.

Egyterű, kabrió, RS: gazdag a választék

Sok minden szól a Focus II mellett: az ötajtós 385 literes csomagtere kedvező érték, van elég rakodóhely, kényelmes az ülés, normális a zajszint és nagyon gazdag a választék. Motorból 80 és 305 lóerő között válogathatunk igényeinkhez mérten.

A kék ötajtósban a 100 lóerős motor jól vette a gázt, normálisan gyorsult, sem zúgó kerékcsapágy, sem futóműből jövő kopogás nem utalt arra, hogy az autó 120 000 kilométeren van túl, nagy arányban városi használattal.

Karosszéria: beázás, rozsdásodás, zörgések

Ha a próbaúton az autó jó benyomást kelt és karbantartása, javítása a szervizkönyv bejegyzéseivel és az elvégzett munkák számláival nyomon követhető, inkább a karosszéria vizsgálatára szánjunk több időt! Főleg az első évjáratokkal akadt gond e téren.

Rozsdásodás látszik a hátsó lengőkaron, de mértéke nem aggasztó

Rozsdásodás látszik a hátsó lengőkaron, de mértéke nem aggasztó

Nem a szokásos rétegvastagság-mérésre és a törésnyomok felderítésére gondolunk, hanem rozsdakeresésre. Sajnos a Focus II nagyon is képes rozsdásodni. A cikkhez fotózott autó lengőkarjain találkoztunk korrózióval. Bár mértéke távolról sem aggasztó, nem kelt bizalmat a termék minősége iránt. A Focusokon korrodálhat továbbá a sárvédőív illetve a küszöb és a sárvédő találkozása, ahol összegyűlik a sár. Ennél aggasztóbb az alváz és a motor alatti acélbölcső barnulása.

Futómű: a kormányszervóra ügyeljünk

A remek futómű nem sok kiadást tartogat. A Mazda3 BK-hoz hasonlóan elöl lengőkarral együtt cserélendő a szilentblokk 160-200 000 kilométer megtétele után. Külön szilentblokkot a lengőkarba préselve nem lesz igazán jó a felfüggesztés, óvakodjunk az olcsóbbnak tűnő, de rosszabb megoldástól! A komplett cserével együtt az alsó gömbfejből is újat kap az autó, ezt sem érdemes levágni és külön cserélni.

A Ford Focus második generációjában inkább a kormányrásegítéssel akadt macera, konkrétan a szervocső és a szervoszivattyú cseréje. Az autó kétféle szervokormánnyal készült, a sima hidraulikus is jó. Az erősebb szívó benzineshez (2,0) illetve a 110 és 136 lóerős dízelekhez járó elektrohidraulikus szervokormánnyal háromféle rásegítést lehet beállítani a menüben, de ez inkább játék. A kormányszervo-szivattyú cseréje drága mulatság,  a bontottak élettartama pedig nagyon bizonytalan. Érdemes inkább felújíttatni a szervoszivattyút, ami kb. 40 000 forintos kiadás a sima hidraulikus pumpa esetében, míg a gyári új alkatrész ára közelíti a 200 000 forintot.

Fogyasztási átlagértékek – benzines motorok
1,4 (80 LE) 7,74 l/100km
1,6 (100 LE) 7,83 l/100km
1,6 Ti-VCT(115 LE) 7,86 l/100km
1,8 (125 LE) 8,32 l/100km
2,0 (145 LE) 8,31 l/100km
2,5 ST (225 LE) 10,98 l/100km
2,5 RS (305 LE) 11,62l/100km

Dízelmotorok
1,6 TDCi (90 LE) 5,56 l/100km
1,6 TDCi (110 LE) 5,79 l/100km
1,8 TDCi (115 LE) 6,28 l/100km
2,0 TDCi (136 LE) 6,41 l/100km

Kövéren szedve a leginkább ajánlott motorváltozatok. A fogyasztási adatok forrása: Spritmonitor.de.

Óvatosan a gőzborotvával!

A fényezés nagyon sérülékeny, kőfelverődés nyomán a lökhárítóról nem ritkán lepereg a festék. Ha megsérült a festés, óvatlan gőzborotválás nyomán pénzérményi darabokban hámlik a fényezés a lökhárítóról.

Tulajdonosa nagyon elégedett az autóval, amelyet használtan vett

Tulajdonosa nagyon elégedett az autóval, amelyet használtan vett

Minőségileg az első évjáratok visszalépést jelentettek a köztudottan tartós és problémamentes első generációhoz képest. Egy fontos területen viszont sokkal jobb a második széria: ezen egy csavart oldva a kibillenthető fényszóró, így sokkal könnyebb égőt cserélni.

Motorok: pont jó az ezerhatos benzines

A gazdag motorkínálatból az 1,4-es és az 1,6-os szívó benzines motoroknak kevés baja lehet. Ha valami mégis, akkor a szükséges alkatrészárak árai nem egetverőek. Például az összes hengert kiszolgáló gyújtótrafó 27 320 forintba kerül márkaszervizben.

Rosszabb a helyzet, ha a fojtószelep adja meg magát, ami 130 520 forintos tétel. Elég nagy blamázs egy ilyen modern autónál, de nem kell motort mosni hozzá, hogy beázzon a gyújtórendszer. Az összes 110 lóerős és a legtöbb 90 lóerős dízellel szemben az 1,4 és 1,6 literes benzinesek hajtásláncában nincs kettős tömegű lendkerék.

Más a helyzet az 1,8 és a 2,0 literes négyhengeresekkel. Ezek is szívó benzinesek, ráadásul japán, a Mazdától átvett motorok, ráadásul láncos vezérlésűek, mégis sokkal több bennük a kockázat a használt Ford Focusokkal, mint a Ford saját motorjaival. A Volvo C30-S40-V50-hez hasonlóan ezekben is kettős tömegű lendkerék segíti a rezgéscsillapítást, de nem ennek a cseréje a  fő gond. Hanem az olajfogyasztási hajlam a megszoruló dugattyúgyűrűk miatt, ami mindkettőre áll. Ez azért baj, mert a Focusok értékéhez képest a gyűrűcsere és a hozzá kapcsolódó hengerfej-felújítás aránytalanul nagy, a szükséges ráfordítástól függően 200-500 ezres kiadás.

Gazdaságossági szempontból az 1,6-os benzines a legjobb választás. Fogyasztása általában 6-10 liter közötti

Gazdaságossági szempontból az 1,6-os benzines a legjobb választás. Fogyasztása általában 6-10 liter/100 km közötti. Az 1,8-as és a 2,0 literes Mazda-motorok olajzabálásra hajlamosak és kettős tömegű a lendkerekük

Mivel a Focus jellegzetes céges autó és inkább munkaeszköz, mint juttatás, a dízelek általában sokat futnak. Évi 50-60 ezer kilométer beleugrik partnerről partnerre száguldva, tehát a gyári turbó és a kettős tömegű lendkerék 3-4 év, 150-200 000 kilométer alatt elhasználódik.

Dízelek: újonnan nagyon jók, használtan óvatosan

A lendkerék alkatrészára 150 ezer forint körül van, kicserélni újabb 40-50 ezer forint és ebben még nincs benne az új kuplungszett, amivel együtt a lendkerékcsere 270-300 ezres tétel. A turbó felújítása ennek a fele, cseréje hasonló nagyságrend. Létezik olcsóbb alternatíva átalakító készlettel egytömegű lendkerékre, de ez nem megoldás. A kettős tömegű lendkerékre tervezett hajtásláncnak biztosan nem használ, ha a motort, a váltót jobban nyíró egytömegű lendkerékre építteti át valaki szerencsétlen autót.

Mert a kettős tömegű lendkerék védi is a motort a hirtelen fellépő nyomatéknövekedés igénybevételétől. Aminek van értelme, az a lendkerék jó minőségű felújítása kb. 75-80 000 forintért. Aminek a legtöbb értelme van, az megvenni a 90 lóerős, 66 kW teljesítményű 1,6 TDCi-t, amelyben nincs részecskeszűrő és sok esetben kettős tömegű lendkerék sem, de meglétükről a márkaszervizek tudnak biztosat mondani az alvázszám ismeretében.

Különösen az 1,8 TDCi-t kerülnénk, mert a 200 ezres szerviznél előírt komplett vezérműszett csere az 1,8 TDCi esetében 270 ezer forintba kerül márkaszervizben. Ugyanez a költség az 1,6-os dízeleknél, az eltérő konstrukció és a rövidebb normaidő miatt, nem egészen 60 000 Ft ugyanitt.

Használt autó: Ford Focus II 69 Ha már dízel, akkor 1,6 TDCi

Az injektor sem tart örökké, egy darab cseréje furattisztítással és tanítással 90-100 ezer forintba kerül. A 2,0, az 1,8 és az 1,6 TDCi motorok majdnem minden változata kettős tömegű lendkerekes, így alapesetben a 90 lóerős verziók is.

Az 1,8-as dízel mellett szól viszont az ezerhatosnál bővebb olajtöltet, a nagyobb mennyiségű olaj jobban bírja a 20 ezres olajcsere periódust. Bár aki sok évre tervez egy modern dízel autóval, az eleve jobban jár, ha motortól függetlenül elfelejti a 25-30 ezres periódusokat és 10 000 kilométerenként friss kenőanyaggal kényezteti a motort. A Focus sem úszta meg a kortárs C-Max 1,6 TDCi CVT-váltóját. A fokozatmentes váltókban olyan sok nyomatékátvivő láncot kellett cserélni, hogy ezzel a hamar kimúlt verzióval nem kockáztatnánk. A 90 lóerős 1,6 TDCi-hez volt még hagyományos, nyomatékváltós automatikus váltó, de csak négyfokozatú.

Árak: egymilliótól felfelé

Ez így egyben sok hibalehetőségnek tűnik, de a Focus megéri az árát, mert nem kerül sokba. A temérdek flottaautó, a Ford nagy akciói, nem túl erős arculata és a rendőrség 1500, jórészt már leadott kombija lenyomja a típus árát.

Kitűnő futóműve miatt a Focus II abszolút mai autónak érződik, pedig jó nyolc éve jelent meg

Kitűnő futóműve miatt a Focus II abszolút mai autónak érződik, pedig jó nyolc éve jelent meg

A két generáció ára összeér, a legolcsóbb kettes Focusok 950 000 forint körül elhozhatóak. Nincs igazán árkülönbség a karosszériaváltozatok között, a kombi sem drágább a limuzinnál vagy a ferdehátúnál. Több hibalehetőségük miatt a dízelek sem érnek többet a kevesebbet futó benzineseknél, zsebünkben 1-1,1 millió forinttal már sok ajánlat közül válogathatunk.

Leadott rendőrautó: ne zárjuk ki!

Saját magunknak 1,5 millió forintért vennénk benzines kombit, ezért az összegért igen kulturált autókat is ki lehet fogni. Nem zárnánk ki a szolgálatból kivont rendőrautókat sem, mert ezeknél legalább tuti a 120 ezer kilométer alatti futásteljesítmény és a márkaszervizes karbantartás. A Focus II jó autó, megéri rászánni az időt egy szép állapotú megtalálására.

Mellette – Ellene
 
  • Széles motorpaletta
  • Sokféle karosszériaváltozat (3-4-5 ajtós, kombi, egyterű és kabrió)
  • Kimagasló sportváltozatok (ST is, nemcsak az RS)
  • Józan alkatrészárak
  • Strapabíró technika
  • Országosan egységes költségű kötelező szervizek a márkaszervizekben
  • Nagyon jó ár/érték arány
  • Kitűnő dízelek (a Peugeot-tól)
 
  • Gondok a karosszériával (rozsda, beázás)
  • Sok a céges, ütött-vágott példány
  • Közepes hátsó lábtér
  • Olcsó hatású anyagok az utastérben
  • Átlagos benzines motorok
  • Olajfogyasztási hajlam és kettős tömegű lendkerék a Mazda eredetű 1,8-as és 2,0 literes benzinesnél
Milyen használt autó szerinted a kettes Focus? Adnád érte a saját pénzedet?
1
6% (200)
2
4% (132)
3
1% (36)
4
1% (31)
5
3% (99)
6
4% (133)
7
10% (350)
8
24% (809)
9
16% (520)
10
31% (1057)