Nagy időket élünk, legalábbis autóipari szempontból. A Lada utoljára 1984-ben, a Samara megjelenésekor váltott korszakot, amikor az elsőkerék-hajtásos autókat gyártásba vette a FIAT 124 hátul hajtó leszármazottai mellé. A Renault-Nissan szövetség részeként kifejlesztett Vesta ismét egy alapjaiban új autó, a konszern technikájával, de saját motorral.

Egy ennyire fontos autót alaposan ki akartunk próbálni és az importőrnek még épp sikerült forgalomba helyeztetnie ezt a Lux felszereltségű, kék limuzint, hogy Genfbe menet megmutassuk neki a nyugatot.

Sose hittük volna: 991-es Porschét előzünk a Lada Vestával:-)

Navi, tolatókamera, fűtött szélvédő

Formája távolról a kettes Focus limuzint juttatta eszünkbe, de a két autónak semmi köze egymáshoz. Ismerkedés közben kellemes meglepetésekkel nyitott a Lada Vesta. Nahát, tengelyirányban is állítható a kormány? Fűtött az első szélvédő? Van navigációsrendszer, egész jó grafikával? Tisztességesen megvilágítottak minden gombot és kapcsolót?

1354 km az új Lada Vestában 1
1354 km az új Lada Vestában 2

1354 km az új Lada Vestában

1354 km az új Lada Vestában

1354 km az új Lada Vestában 23
1354 km az új Lada Vestában 24
1354 km az új Lada Vestában 25
1354 km az új Lada Vestában 26
1354 km az új Lada Vestában 27
1354 km az új Lada Vestában 28
1354 km az új Lada Vestában 29
1354 km az új Lada Vestában 30
1354 km az új Lada Vestában 31
1354 km az új Lada Vestában 32
1354 km az új Lada Vestában 33
1354 km az új Lada Vestában 34
1354 km az új Lada Vestában 35
1354 km az új Lada Vestában 36
1354 km az új Lada Vestában 37
1354 km az új Lada Vestában 38
1354 km az új Lada Vestában 39
1354 km az új Lada Vestában 40
1354 km az új Lada Vestában 41
1354 km az új Lada Vestában 42
Fotó megosztása:

Amikor egy nap 1354 kilométert teszünk meg valamilyen autóval, az apróságoknak fontosabb lesz a szerepe. Például a kis tárolónak a hátsó ülések oldalán, ami felfogja az ülésről lecsúszó dolgokat, vagy a nagy zsebeknek az első ülések háttámláján. Tetszett az erős fényű, hátul is fényárt ontó belső világítás, amelynek fényereje több lépcsőben, a belső világítás gombjával állítható.

Amíg az eső és a hó össze nem koszolja a lencséjét, a tolatókamera is jó szolgálatot tesz, szerencsére ultrahangos értékelők is segítenek tolatni a viszonylag magas farú és védtelen lökhárítójú autóval.

Mókás kvízt ígérhetünk, a kijelző az ékezetes betűket cirill karakterekkel helyettesíti

Mókás kvízt ígérhetünk, a kijelző az ékezetes betűket cirill karakterekkel helyettesíti

Bejött a hangrendszer is. Ebben van mágnes, van tekercs, a kis limuzinok elfuserált rémségei után üdítő volt feltekerni a hangerőt, amikor jött a Voodoo child. Mókás az ékezetes betűk visszaadása a központi kijelzőn, ezeket cirill betűkkel helyettesíti be a Vesta. Földes Attila feltesz majd egy kvízt róla, jó játék kitalálni, hogy melyik számot rejti a cirill átírás.

Svájc a sportautók pokla

Genfig a megszokott útvonal Ausztrián, Bajorországon és újra Ausztrián át vezet az autós szempontból elkeserítő országba. Tréfát nem ismerő rendőrök, 120-as autópályás sebességhatár, rengeteg helyen 100-as és 80-as korlátozásokkal.

Utoljára a Samara 1984-es bemutatásakor váltott korszakot a Lada, most a Renault-hátterével készülő Vesta bevezetésével ugyanez történik

Utoljára a Samara 1984-es bemutatásakor váltott korszakot a Lada, most a Renault-hátterével készülő Vesta bevezetésével ugyanez történik

Svájci autósztrádákon mozogni annyira vonzó, mint aranyérrel biciklizni. A villogtatós rendreutasítása oly hajlamos helyiek bármikor képesek előzés után visszaengedni a tempót és ezzel tébolyba kergetni az összes olyan embert, aki egyenletes sebességgel haladna. Akár tempomat nélkül is, ami a mi Vestánkban alapfelszerelés. Kellemes hangulati elem 150-re beállítani a sebességtartó automatikát egy Ladában.

Az autót alig 300 kilométerrel vettük át, igyekeztünk kímélni a motorját a bejáratódásig. Az egyenletes autópályás sebesség sokkal jobb kezdés, mint városban gyűjtögetni a kilométereket sok hidegindítással, de nem ideális. A legjobb kis terheléssel, de változatos fokozatokban és fordulatszámokon használni a motort, tehát dimbes-dombos országúton 80-100-zal, kímélő fordulatszámmal.

180, igazából

Érdekes a könnyen járó és aggasztó zajoktól mentes váltó kiosztása. 130-nál 3400 körüli a fordulatszám, 4000-nél stabil 150-nel száguldunk. A hosszú áttételeknek megvan az az előnye, hogy Németországban óra szerint 180-nal hasított az autó, 4700 körüli fordulaton. Nagy esemény volt ez nekem, aki gyermekkoromban az ezerkettesből és a 2104-es kombiból csodáltam az Ezeröcsiket, a nagyobb motorú Ezerharcsákat meg a Parasztmerciket, amelyek 180-at ígértek. Ez pedig megy is 180-at – nemcsak óra szerint, 180 a gyári vége.

Nem sokat csal a sebességmérő, a GPS szerint 175-tel megyünk, óra szerint 180-nal, az autó gyári végsebességével

Nem sokat csal a sebességmérő, a GPS szerint 175-tel megyünk, óra szerint 180-nal, az autó gyári végsebességével

Ennél a sebességnél nem lobogott az autó, de azt éreztük, hogy a futómű és a fék erre a tempóra elég. A zajból meg nem mondanánk, mennyivel megyünk épp, a hatásos zajcsillapítással teljesen civilizált körülmények között utaztunk. A motor meglepően lusta a bővérű Granta után. A hosszú áttételű ötödik fokozatban lomha a gyorsulás, negyedikben vagy harmadikban érdemes növelni a tempón. Ezzel együtt jó választás a hosszú áttétel, mert a motor nem hangos és nem is zabál.

Meglepően kényelmes

Elsőre ránk ijesztett a fedélzeti számítógép a 9,8 l/100 kilométeres fogyasztással, amit a benzinkúton mérve megcáfolt az autó. Teletanktól-teletankig 7,7 litert fogyasztott az új Lada Vesta. Ez nem rossz egy ezerhatos szívómotortól, amely egy négy felnőttel és tele csomagtartóval súlyosbított, 4,5 méteres limuzint cibál autópályán, nagyobbrészt 130-150 közötti sebességgel. Ennél valószínűleg lejjebb megy a fogyasztás, ha a svájci szakasz is benne lesz a 100-120-as korlátozásokkal.

Kényelmes és nem zajos a Vesta, vidáman értünk el vele az ebédszünetig Ausztriában

Kényelmes és nem zajos a Vesta, vidáman értünk el vele az ebédszünetig Ausztriában

Autópályán nagyon nem tetszett a kormányzás, mert túlságosan könnyű. Meg kell dolgozni az egyenesfutásért, amit nehezít a hosszú rugóutakkal dolgozó, lágy futómű. Cserébe az úthibák ütéseit úgy nyeli el, mintha dunnán suhannánk. Reggelente a hidegben nyikorog valami a tesztautó első futóművében, kell neki három-négy fekvőrendőr a bemelegítéshez, hogy elhalkuljon. Az ülések is normálisak, hátul a tágas lábtérrel a Lada Vesta van olyan kényelmes, mint elöl.

Genfet kinőtte az autószalon. Már a sajtónapokon is, amikor talán ha 10 000 újságíró érkezik naponta, a város alig járható kocsival. A szalon külső parkolójából való kihajtás 45 percet vett el tegnap este.

9,8 literrel riogatott kezdetben a fedélzeti számítógép, ami lement időközben 8,8-ra. A kúton mért fogyasztás 7,7 l/100 kilométer autópályán, telerámolva, nem lassan

9,8 literrel riogatott kezdetben a fedélzeti számítógép, ami lement időközben 8,8-ra. A kúton mért fogyasztás 7,7-9,1 l/100 kilométer között mozgott autópályán, telerámolva, nem lassan

Érdemes vonattal, tömegközlekedéssel, madár hátán érkezni a reptér melletti Palexpo kiállítási területre, de nem kocsival, ahogy a sok laptop, fényképező, objektív miatt mi tettük. Az autó-kiállítás március 9-19. között tart nyitva, hétköznaponként 10-20 óra, hétvégén 9-19 óra között.  A felnőtt belépőjegy ára 16 svájci frank, nagyjából 4600 Ft, a gyermekjegy, 6-16 éves kor között, átszámítva 2600 Ft. A méregdrága svájci vasút jeggyel kombinált csomagokat is kínál, a többi infót megtaláljátok a szalon honlapján.

De az azért jó érzés, hogy itt, ahol a trezorok aranytömböket rejtenek, ahol 911-es Porschék senyvednek a dugóban, ahol egy Ferrarinak utána sem fordul a buszmegállók népe, mi ülünk a legegzotikusabb autóban.

Tényleg jó, de nem is olcsó

Eddig várakozáson felüli a Lada Vesta. A Granta és a Kalina, amivel a márka visszatért, másfél-két évtizeddel van lemaradva a mai autóipari színvonaltól, a Vesta pedig hatalmas ugrás. Mert nemcsak a Grantához képest jó, hanem a nyugati kategóriatársakkal is állja a versenyt. Nem is tehet mást, hiszen a Lux csúcsmodell, amelyből az első készlet érkezett Magyarországra, 3,9 millió forintba kerül. Mi tehát békében megérkeztünk a Vestával és elnyelt bennünket a Genfi Autószalon két nagy és négy kisebb csarnoka.

Folyamatosan frissülő rovatunkat a Genfi Autószalonról itt találjátok cikkekkel, képekkel, videókkal, Aklit csak a videók érdekelnek, a Vezess Tévére is kattinthat