Sic transit gloria mundi, azaz így múlik el a világ dicsősége, tartja a latin mondás. A Forma-1-hez kapcsolódóan az igazi régi motorosok, „hardcore” rajongók számos aspektus kapcsán sóhajthattak fel így az elmúlt évek-évtizedek során – már ha tudtak latinul –, de a futamok terén talán a Monacói Nagydíj a közmondásos állatorvosi ló.
A francia Riviérán található apró hercegség utcáin első ízben közel 100 éve, 1929-ben rendeztek gyorsaságiautó-versenyt, azaz grand prix-t, és amikor 1950-ben elindult az F1-es világbajnokság, a helyszín rögtön a naptár részét képezte (és a 2020-as Covid-év kivételével állandó forduló is volt).
Ezzel együtt az elmúlt években a monte-carlói verseny is változott, ilyen-olyan szempontból veszített korábbi egyediségéből – a brit Motorsport Magazine gyűjtése alapján tekintjük át, hogyan és miben.




Nincs már négynapos hétvége
Egészen a közelmúltig kivételt jelentett a Forma-1-es Monacói Nagydíj abban, hogy a péntek-szombat-vasárnap helyett csütörtök-szombat-vasárnapi beosztásban rendezték, az első két szabadedzést az F1-esek számára pihenőnap követte péntekenként.
Eredetileg a pünkösdi ünnepkör miatt hagyták ki azt a napot, később pedig elsősorban a logisztika, a betétversenyek bonyolítása miatt hagytak szünetet. 2022 óta ez már nincs így, azaz Monacóban is pénteken tartják a szabadedzéseket, négynapos helyett háromnaposra zsugorodott az F1-es versenyhétvége.

Kép: Allsport UK /Allsport
Új dátum
Ahogy feljebb is írtuk, a Forma-1-es Monacói Nagydíjat eredetileg hagyományosan pünkösdhöz rendezték, ám idén nem várják meg a későre csúszó mozgóünnepet, bár marad a május utolsó teljes hétvégéje.
Az idei dátum még nem lóg ki különösebben, ám 2026-tól a hagyományoktól radikálisan eltérő időpontra, május helyett júniusra költözik a hercegségbeli verseny. A változtatás elsősorban újra csak logisztikai hátterű. A motorsportrajongók egy részének öröm, más részének bosszúság lesz, hogy az eddig gyakorlatilag ugyanarra a vasárnapra eső két legendás futam, az F1-es Monacói Nagydíj és az amerikai Indianapolisi 500 mérföldes elválik majd egymástól.
Kép: Emmanuele Ciancaglini/Ciancaphoto Studio/Getty Images
A közvetítés is beállt a sorba
A széria első pár évtizedében a nagyközönség csak újsághírekből, magazinokból, filmhíradókból vagy televíziós összefoglalókból értesült a Forma-1-es nagydíjakról, ám az 1970-es évektől kezdve egyre inkább elterjedtek a „rendes” tévés közvetítések, sőt, évtizedek óta már csak „csomagban”, sugárzási kötelezettség mellett vásárolható meg az F1-es idény.
A közvetítéseket ugyanakkor igen sokáig az adott helyszín valamelyik saját televíziós társasága bonyolította, ez a 2010-es évekre kopott ki, amikor az F1 az egységesség és a megfelelő minőség kedvéért mindenhova a saját stábját vitte el.
A Monacói Nagydíj az utolsó mohikán volt, a verseny közvetítését, rögzítését egészen 2022-ig a Tele Monte Carlo (TMC) készítette, ám mára Monte-Carlóban is az F1 saját kamerái dolgoznak.
Kép: Bryn Lennon – Formula 1/Formula 1 via Getty Images
Névadó szponzor
A világ gyik leggazdagabb országának számító Monacóban már-már büszkeségi kérdést csináltak abból, hogy az ottani verseny „színtisztán” a Monacói Nagydíj – míg máshol már három-négy évtizede különböző szponzorok vették nevükre a hétvégét, a hercegségben nem kötöttek ilyen üzletet, csakis a pálya menti reklámtáblákon jelentek meg a támogatók.
Az idei évvel ez is a múlté lesz: a Forma-1-gyel tavaly év végén megkötött üzlet keretében az LVMH luxuskonglomerátum a sportág hivatalos időmérő partnereként hozta vissza a TAG Heuert, mely 2025-ben már a monacói verseny névadójaként is szerepel majd.
Kép: Jakub Porzycki/NurPhoto
Kötelező kerékcserék
Éppenséggel eltérés, mégis az uniformizálást célozza az idén érkező, a kerékcseréket illető újítás. A Forma-1-es autók növekedésével a szűk monte-carlói utcákon való előzés egyre nehezebbé, már-már lehetetlenné vált, ahogy az egyre jobb stratégiai kalkulációk is az összehangolt, így a versenyt csorbító, mindenki által hasonlóan alkalmazott boksztaktikákhoz vezettek.
Miután 2024-ben – az első körös nagy baleset apropóján – mindenki nagyjából ugyanakkor tudta le egyetlen kötelező kerékcseréjét, hogy aztán csak egy végtelenül unalmas, eseménytelen körmenetet nézhessen a közönség, 2025-re, kizárólag Monacóra két kötelező cserét vezettek be.
Hogy beválik-e az ötlet, majd meglátjuk vasárnap, a cél mindenesetre az, hogy más helyszínekhez igazítsák-közelítsék a potenciális előzési lehetőségek számát. Nem feltétlenül pozitív, de egyedi vonás volt a pozíciócserék hiánya, ám ha a változtatás beválik, ez is a múlté lesz.
Kép: Peter Fox – Formula 1/Formula 1 via Getty Images
+ 1: Egyedi versenytáv
Ami eddig nem változott, és a mai napig különlegesség, az a Monacói Nagydíj versenytávja. Míg mindenütt másutt 305 km + az utáni utolsó kör végén jön a kockás zászló, az igen lassú, technikás pályán hagyományosan csak 260 km + az utolsó kör adja ki a futamot – ez egyelőre megmarad, ha valamiben, ebben továbbra is egyedi lesz a verseny.




