Nemrég éles vitát váltott ki olvasóink között ennek az autónak a lebilincselése. Jöttek a higgadt és az indulatos kommentek pro és kontra, hogy bizony a jog porszáraz betűje szerint indokolt a bilincs, míg mások úgy vélték, a KRESZ-nek szelleme is van, márpedig az adott helyen, azt a kocsit csak pénzbehajtás miatt büntethették meg.
Érkeztek a címünkre privát levelek is szép számmal, saját sztorikkal, peres ügyekkel és azokat dokumentáló képekkel. Sőt, volt, aki éppen ugyanott, a budapesti Dohány utcában fotózta le bilincselés közben a VII. kerületi közterület-felügyelőket, akiknek a parkolása kiverte nála a biztosítékot.
Na, de mit látunk az alábbi képeken?

Megérkeznek az Erzsébetvárosi Közterület-felügyelet munkatársai, miután kiszúrtak egy szabálytalanul parkoló, öreg Mercit
A fotókat készítő olvasónk nem hagyta annyiban, és megkérdezte az önkormányzati cég munkatársait, hogy mégis miként képzelik ezt. “Villogót használunk” – jött a tömör válasz, majd nekiálltak bilincselni.

Itt látszik a Behajtani tilos tábla, és az, hogy mennyit vesz el a parkolás a zebrákból. Az is látható, hogy aktív a fényhíd a kosi tetején
De ha balesetveszélyes, akkor miért állandósítja ezt a helyzetet bilinccsel a közterület-felügyelet? Mi értelme ennek? Meg egyébként is: korrekt dolog leparkolni a zebrán-járdán?

Aki ismeri a Dohány utcát, az tudja, hogy nem ritkán lendületes a haladás. Ez a kocsi zavarhatja a zebrára lépő gyerekek észlelését
Egy 2007-es IRM-rendelet engedélyezi a figyelmeztető jelzés felszerelését arra a járműre, amelyet “kerékbilincs alkalmazása során használnak”. Faragó ehhez hozzátette, hogy számukra emellett a BRFK is engedélyezte a villogó használatát.
A figyelmeztető jelzést használó járművekkel a KRESZ 50 §-a foglalkozik, amely előírja, hogy “a kerékbilincs alkalmazásához rendszeresen használt járműnek a tevékenysége végzése során a figyelmeztető jelzést használnia kell”. A közterületesek vezetője külön kiemelte a 3-ik bekezdést. “Ha e tevékenység végzése érdekében elkerülhetetlen, a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és a forgalmat lényegesen nem akadályozza, olyan helyen is megállhat, ahol az egyébként tilos, behajthat olyan útra, vagy övezetbe ahová egyébként behajtania tilos.”
Kérdésünkre Faragó elismerte, hogy a zebra előtt parkoló autó “valóban balesetveszélyt jelent”, de szerinte “az is látszik, hogy a terület elégé belátható”. Szerinte a “kiemelkedően” balesetveszélyes helyeken nem bilincselnek.
Az igazgatóhelyettes amúgy sérelmezte, hogy a fotót készítő járókelő nem a szabálytalanul parkoló kocsival foglalkozott, hanem a szerinte jogszerűen intézkedő munkatársaival.
“Ha nem lett volna ott a felügyelő, lefotózta volna a szabálytalanul várakozó gépjárművet? Sajnálom, hogy nem volt jelen annál az esetnél, illetve arról az esetről nem kaptak fotót a jogkövető állampolgároktól, amikor egy egyébként jogszerűen lebilincselt gépjármű tulajdonosa egy elektromos sarokcsiszolóval akarta a közterület-felügyelő nyakát elvágni. Szerintem ez is elgondolkodtató eset” – zárta reagálását a közterületesek vezetője.
