Manapság már sokféle villanyautó kapható, a legolcsóbb, egyszerű kivitelű Dacia Springtől a hétköznapi szabadidő-autón át, amilyen mondjuk a Ford Explorer, az olyan hiperautóig, mint a Rimac Nevera. Ugyanakkor igen kevés akad, amelynek elsőszámű tervezési iránya a vezetési élmény. Töltés, hatótáv, fogyasztás – ezek jellemzőbbek.

Itt van azonban az Alpine A290, amely egyértelműen az autózás szerelmeseinek készült, a kiváló vezethetőség mellé retro stílusjegyeket és prémium belsőt társítva, ám az árcédulája is ehhez igazodik.

A 2024-ben piacra került különlegesség egy ideje már rendelhető idehaza, és mostanra az első autók is megérkeztek, amelyekkel az egyetlen hazai márkakereskedő, a CarNet rendezvényén csapattunk egy kicsit.

Ilyen egy élményautó az elektromos korban 1

180 és 218 lóerős motorokkal választható az A290

Külső

Az Alpine A290 formája azonnal mosolyt csal az ember arcára: apró, karakteres gép, amelyben a francia dizájnérzék és a sportos múlt emlékei keverednek. A karosszéria arányai, fő vonalai megmutatják a Renault 5-tel közös alapokat, de minden részlete határozottabb, szélesebb és dinamikusabb. 3,99 méter hosszú, 1,82 méter széles és 1,52 méter magas, elöl-hátul szélesebbek a nyomtávjai és hosszabb a tengelytávja. Igazi hot hatch.

Masszív kiállású gép, olyan, mint egy nagyra nőtt játékautó, amelyet szétfeszít a teljesítmény. Az X-motívumos fényszórók egyszerre utalnak az Alpine ralis örökségére és adnak különleges karaktert a frontrésznek. A domború – hátul az R5-höz képest kiszélesített – sárvédők, a hangsúlyos küszöbök és a hópehelymintás alsó hűtőrács a márkanévhez illően az alpesi hangulatot idézik meg. A 19 colos, látványos felnik többféle stílusban választhatók, és a francia trikolór is finoman visszaköszön a karosszérián.

Az A290 az ikonikus Alpine kék mellett elérhető fekete, gyöngyházfehér és matt szürke árnyalatban is. A Brembo 4 dugattyús féknyergek Racing Red vagy Alpine Blue színben választhatók, de talán fontosabb, hogy ugyanazok, mint az A110-ben, szóval fognak rendesen.

35 fotó

Belső

Hiába kisautó, az utastérben érezni, hogy a tervezők igyekeztek prémium hangulatot kialakítani. A kabinbelső sportos és modern, a részletek a vezetőt helyezik a középpontba. Néhány elemet leszámítva az anyaghasználat minőségi: puha, két tónusú borítások, finom varrások és sportos textúrák adják az alapot. Nagyon tetszett a domború mintás tetőkárpit.

Az általunk próbált GTS felszereltségnél az ülések nappabőr borítása fokozza a luxust, kialakításukban a klasszikus sportülések formáját idézik. Oldaltartásuk egészen jó.

Ilyen egy élményautó az elektromos korban 7

Nem kisautós az anyagminőség

A térkínálat intim, elöl még kényelmes – a hátsó ülések inkább gyerekeknek vagy rövidebb utakra valók.  Másodlagos a praktikum, nincs pohártartó, kevés a pakolóhely, de ez az autó nem a kényelmet, hanem az élményt szolgálja.

Vaskos és kissé túlformázott a kormány, szokni kell a használatát, én nehezen találtam a jó fogást rajta. Forma–1 ihletésű alumíniumgombokat kapott, köztük az egyik (OV) az úgynevezett Overtake módot aktiválja, amellyel rövid ideig extra teljesítmény szabadítható fel. A bal oldalon található az Recharge vezérlő a regeneratív fékezés szintjének állítására, a jobb oldalon pedig a vezetési módok kapcsolója.

A műszerfal két kijelzője – a 10,3 colos digitális műszeregység és a 10,1 colos, vezető felé fordított, központi érintőképernyő – modernné teszi a belsőt. A grafika éles, a menürendszer bőséges, néha talán túlságosan is (például a kormányszöget minek látjuk?), de jól illeszkedik a futurisztikus stílushoz. Szerencsére a klíma vezérlése hagyományos gombokkal történik.

A középkonzol formavilága az A110-et idézi: az R-N-D nyomógombos váltóvezérléssel.

Ilyen egy élményautó az elektromos korban 8

Jól tartanak az első ülések

Technika

Az Alpine A290 a Renault 5 elektromos alapjaira épül, de annál sportosabb hangolású és erősebb. A hajtást állandó mágneses szinkronmotor biztosítja, amely két teljesítményszinttel érhető el: 180 és 218 lóerős változatban. A nyomaték 285, illetve 300 Nm. Mindez elég, de nem sok.

Az alumínium segédkeret és a kis méretű elektromotor révén az A290 1479 kg-os tömegével az egyik legkönnyebb a kategóriájában. Az erősebb motorral 6,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a gyengébb 7,4 másodperc alatt, a végsebességük 170, illetve 160 km/óra.

Ilyen egy élményautó az elektromos korban 9

Versenyautós részletek

52 kWh-s lítiumion akkumulátor – mint teherviselő elem – lapul a modell padlójában, amely 11 kW-os váltóáramú és 100 kW-os villámtöltéssel tölthető. A hatótáv reális használat mellett 250–300 kilométer lehet.

A több lengőkaros hátsó felfüggesztés és a Brembo fékrendszer – elöl 320, hátul 280 mm-es tárcsákkal – gondoskodik arról, hogy a kis méret ellenére komoly sportautós érzést adjon. Mechanikus sperrdiffi helyett elektronikus rendszer osztja el a nyomatékot a kerekek között.

Vezetés

Igen rövid ismerkedést tartottunk az A290-nel a Driving Camp pályáin, így mélyreható következtetést nehéz levonni, inkább csak az első benyomásokat.

Ülése nem engedhető nagyon mélyre, de oldaltartásával megadja a sportos hangulatot. A négy vezetési mód (Save, Normal, Sport, Personal) közül azonnal a Sportot választom, ilyenkor az autó élesebben reagál a gázra, csökken a kormányrásegítés, a fékenergia-visszatöltés csökken, és a digitális műszerek grafikája is módosul.

Ilyen egy élményautó az elektromos korban 10

Az A290-nek is jól áll az A110-ről ismerős Alpine kék szín

Nagyon könnyedén gyorsul, de nem érezni különösebben erősnek. Sőt, viszonylag hamar elveszi a maximális erőt padlógázas gyorsulásnál és marad a kisimított görbe. Jól jött ezért a pálya hátsó egyenesében az OV megnyomása, amikor visszakapjuk a plusz teljesítményt kis időre, még inkább meglódítva az autót. Nem lepődnék meg, ha néhány év múlva egy erősebb variáns is megjelenne a modellből, mert minden más részlete készen áll ehhez.

Karosszériája nagyon merev, a futómű kellően feszes, de nem kényelmetlen, legalábbis amennyire ez zárt pályán megállapítható. A kerekek tapadása meglepően nagy, igen komoly kanyarsebességet lehet hozni vele.  

Ilyen egy élményautó az elektromos korban 11

Az OV gomb megnyomásával rövid időre megkapjuk a maximális teljesítményt

Játékos autó. Tud alulkormányozottan fordulni, de a nyomatékvektoros szabályozás hamar rendbe teszi a kigyorsítást, ugyanakkor kanyarbemeneten a hátulja mozoghat. Kormánya lehetne direktebb, de a visszajelzések precízek. Ami azonban igazán meglepett, a fékek teljesítménye, semmi villanyautós nyúlósság, hanem jó pedálérzet és kiváló lassulás jellemzi. Jól dolgoznak az elöl 320, hátul 288 milliméteres féktárcsák. 

Összességében egy agilis, de stabil elektromos kisautó, amely a városi forgalomban (valószínűleg) és kanyargós hegyi utakon is otthonosan mozog. A pályán nagyon agresszíven vezethető, amelyre játékos szitálással reagál. 

Ilyen egy élményautó az elektromos korban 12

Többféle 19 colos felni kerülhet az A290-re

Költségek

Ötféle kivitelben választható jelenleg az Alpine A290, a kétféle motorteljesítményhez kétféle felszereltség társítható. A GT néven futó 180 lóerős alapmodell ára 16 499 000 forint, a következő lépcső 17 999 000 ezt elérhetjük a jobb felszereltséggel (Premium) vagy a nagyobb motorteljesítménnyel (Performance). A csúcsmodell, a GTS 18 999 000 forintba kerül. Választható ugyanakkor a bevezetés kapcsán, a limitált Prémiere Edition 19 499 000-os áron. Itt lehet böngészni az árlistát

Sosem olcsó a különlegesség, és az Alpine sem az. Legnagyobb gyengéje az unokatestvére, a Renault R5, hiszen az is kiváló villanyautó, hozva a retro hangulatot, a vagányságot és az agilitást. Ezt fejeli meg az A290 egyedi külsővel, prémium belsővel, jobb dinamikával és izgalmasabb vezethetőséggel, no meg az Alpinehoz tartozó verseny-történelemmel. Ennek pedig ára van. 

Két irányból kereshetünk konkurenseket az Alpine A290 felé: egyediség, illetve teljesítmény oldaláról. Olyan, amelyikben ez a kettő egyben meglenne, jelenleg nem kapható. Versenytársai, mint az Abarth 500e vagy a MINI Cooper SE, közel hasonló árszinten mozognak, de az Alpine egyedibb hangulatot és komolyabb dinamizmust kínál.

Alpine A290  és vetélytársai – Listaár, forint
MINI Cooper E Essential Trim (218 LE, 49,2 kWh) 13 300 000
Renault 5 Techno EV52 (150 LE, 52 kWh) 13 299 000
Abarth 500E (155 LE, 37,8 kWh)  16 990 000
Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce (280 LE, 54 kWh) 18 999 000
Alpine A290 GT (180 LE, 52 kWh) 16 499 000
Alpine A290 GT Performance (220 LE, 52 kWh) 17 999 000
Ilyen egy élményautó az elektromos korban 13

Gyors és játékos az alig 4 méteres A290

Értékelés

Az Alpine A290 nem pusztán egy elektromos kisautó – ez egy modern kori hot hatch, amely a múlt sportos szellemét és a jövő technikáját ötvözi. Nem olcsó, de a játékos karakter azt üzeni, hogy az élmény nem halt ki az elektromos korban sem.

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas külső
  • Jó minőségű utastér
  • Feszes futómű 
  • Irányíthatóság, fordulékonyság 
  • Jó fékek
  • Agilis viselkedés
 
  • Húzós az ára
  • Lehetne még erősebb

Szavazás

Hány pontot ér a raliautós külsejű Alpine A290?
átlag
7.47
szavazat
201
Hány pontot ér a raliautós külsejű Alpine A290?