Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:370.0 Ft
Dízel:373.0 Ft

Használt teherautó - Iveco EuroCargo 75 E 15

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.06.07. 06:55

Most a középkategória évek óta legnépszerűbb típusát, az Iveco EuroCargót szemeltük ki használt teherautó-tesztünk főszereplőjének. Ennek is a 7,5 tonna össztömegű, hosszúfülkés változatát, amelyet a magyar fuvarozók előszeretettel használnak nemzetközi utakon is. Ezért aztán érthető, hogy a típus a használt haszonjárművek piacán is igen kelendő.

Jó tíz éve van a piacon az Iveco középsúlyú teherautója, az EuroCargo, azonban a mai napig Európa-szerte a 6-15 tonna össztömegig terjedő kategória egyik bajnoka. Ezt többek között a folyamatos fejlesztésnek és a rendkívül bőséges modellválasztéknak köszönheti, amely kis lépésekben széles méret-, tömeg- és teljesítményskálát fed le.
Így jóformán minden fuvarozási feladathoz kiválasztható a megfelelő összeállítású EuroCargo. Éppen ezért nem véletlen, hogy a típus használtpiaci kínálatára ugyanez vonatkozik.

Tesztautónk kiválasztásához a biatorbágyi ETS Kft-hez fordultunk, amely az
új Iveco haszonjárművek forgalmazása és szervizelése mellett évente több
száz használt tehergépkocsit értékesít. Kínálatukból egy 2000. áprilisában üzembe helyezett EuroCargo 75 E 15 típust választottunk, amelynek kilométer-számlálója 375 140-et mutatott.

A legnagyobb tengelytávolságú kivitel hazai gyártású, ponyvás alumínium platót hordozott, két fekvőhelyes fülkéje alatt pedig 5,8 literes, hathengeres,
143 lóerős, turbófeltöltős dízelmotor dolgozott. Ezek a tulajdonságok
és a korához képest magas futásteljesítmény már előre sejtették, amit az ETS Kft-nél újonnan vásárolt jármű előéletéről megtudtunk, miszerint nemzetközi fuvarozásra használták. A kocsi Nagy-Britannia és Magyarország között két állandó sofőrrel közlekedett.

Ez a legtöbb esetben értéknövelő tényező a használt teherautóknál, ugyanis a szerviz szakembereinek tapasztalatai szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevő járműveket az üzemeltetők sokkal lelkiismeretesebben karbantartják a szigorúbb előírások és a megbízhatóság kiemelt fontossága miatt. Mindezt egyrészt tesztalanyunk
hiteles szervizkönyve, másrészt a futásteljesítményéhez képest igen jó állapota támasztotta alá.

Vizsgálatunkat ezúttal is a jármű azonosításával és külső szemrevételezéssel kezdtük. Csupán enyhe sérüléseket fedeztünk fel a fülke első sarkain és a homlokfelületén, ezek azonban pusztán esztétikai hibaként róhatók fel. Korróziót sehol nem találtunk, még a segédberendezéseket tartó konzolok is egészséges, újszerű állapotról tanúskodtak.
A gumiabroncsok viszont alacsony profilmélységük miatt hamarosan cserére szorulnak, a jobb elsőn pedig kagylós kopáshoz hasonló nyomokat fedeztünk fel, ami az ETS szakemberei szerint futómű beállítási problémára vezethető vissza. A jármű viselkedésén azonban ezt nem éreztük, ugyanis a tesztút során a futómű, a kormánymű és a fékrendszer egyaránt pontosan, holtjátéktól és rendellenes zajoktól mentesen működött.

Egyedül a hatfokozatú sebességváltó karja akadozott némi rezonanciával kísérve visszakapcsoláskor, ami a rudazat kopására utal. A kezelőelemek, illetve berendezések egyébként hibátlanul működtek, akárcsak a kísérőülés alá utólag beszerelt állóhelyzeti fűtés. A fülke belsejének a futott kilométerek számához képest szép, sérülésmentes állapota alapján pedig tovább erősödött az a benyomásunk, hogy a kocsira vigyáztak a használói.

A meggyőző tesztút után kíváncsian gördültünk be a szerelőcsarnokba, hogy a felemelt EuroCargón közelről is megvizsgálhassuk a gépészeti főegységek jónak ígérkező állapotát. Az alvázon alulról sem vettünk észre korróziót és a kipufogórendszert is újszerű állapotban találtuk, ugyanis nemrég cserélték ki.

A differenciálműnél, a lengéscsillapítóknál és a fékeknél nem találkoztunk olajfolyással, pedig ennél a futásteljesítménynél már számolni lehet ilyen problémákkal. A gömbcsuklók és a gumibetétes ágyazások (szilentek) szintén nem mutattak elhasználódásra utaló jeleket. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kocsi túlnyomórészt jó minőségű utakon, autópályán közlekedett.

A szervizben megtudtuk, hogy a hasonló futásteljesítményű EuroCargóknál már a stabilizátorok állapotára is érdemes odafigyelni, tesztautónkon azonban ezeket is megfelelőnek találtuk. Akárcsak a fülke első csuklópontjainak ágyazását és a hátsó támasztó gumibakokat, amelyek szintén hajlamosak a korai elhasználódásra.

A hathengeres motor és a turbófeltöltő sem mutatott olajszivárgást, az első üzemanyag-szivattyúnál tapasztalt gázolajfolyás pedig könnyen javítható hiba. A turbófeltöltő körüli hőszigetelő borítást minden egyes olajcsere alkalmával eltávolítják, ezért már kissé szakadozott, gyűrött volt. A szerviztapasztalatok szerint az ekkora futásteljesítményű kocsiknál már előfordul, hogy a főtengely első rugós tömítőgyűrűje (szimering) cserére szorul, azonban tesztautónké még megfelelően tömített.

Az olajnyomok a sebességváltó házán és körülötte a vastag olajsár a még teljesen ép zajvédő borításon viszont már jelzik, hogy a váltó tömítőgyűrűi helyett hamarosan újakat kell beszerelni.

A könnyen elhárítható, apró hibák ellenére igen jó műszaki és esztétikai állapotnak örvendő EuroCargo természetesen érvényes nemzetközi igazolással, valamint hitelesített tachográffal kerül a vevő tulajdonába, így akár azonnal részt vehet a nemzetközi fuvarozásban. Sőt, a fődarabokra fél év garancia vonatkozik, mivel folyamatosan az ETS-nél szervizelték a kocsit.

A nettó 5,7 millió forintért kínált teherautóhoz többféle bérlet- és lízingkonstrukció választható. A kedvező finanszírozási ajánlatokat figyelembe véve, a szerényebb büdzsével rendelkező, járművásárlás előtt álló kisvállalkozások számára is elérhető és kedvező megoldást nyújt egy néhány éves, szakszerűen karbantartott, nemzetközi fuvarozásban használt Iveco EuroCargo.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Ha nincs mobilozás, baleset is alig van

80 százalékkal csökkent a tizenéves sofőrök balesetveszélyes manővereinek száma, amikor blokkolták telefonjaikat, valamint filmezték ...

Ilyen buszokat kap Budapest

Ma ünnepélyesen bemutatták azt a 25 új autóbuszt, mely a napokban áll forgalomba Budapesten. A járműveket hamarosan újabbak követik. ...

F1: Vettel öngólt lőtt?

A DTM-pilóta Timo Scheider megjegyzést tett a Forma-4-es sorozat védnöki szerepét elvállalt Sebastian Vettelre, aki nem volt ...

Maguktól hívnak mentőt az autók 2018-tól

Olyan elektronikus segélyhívó kerülhet az új személygépkocsikba és kisteherautókba 2018-tól, amely baleset esetén automatikusan ...

Brutális hármasbaleset autópályán, az ártatlan kamionos szívta meg

Ismered a "Ki a nagyobb bunkó?" nevű játékot? Na, ez a két autós most kimarad néhány körből, a kamionos pedig legalább négyszer ...


Egyenlő motorokra van szükség az F1-ben

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint csak úgy érdemes változtatni a 2017-es szabályokon, ha azok egyenlőséget garantálnak ...


Még nyár előtt megérkezhet a sport-Dacia!

A tegnapi beharangozó videó után ma kémfotók bukkantak fel a Dacia/Renault közelgő sportmodelljéről. Látványos darab lesz!


F1: A sírig dolgozik a Williams-főnök

Lánya szerint a Williams alapító-főnöke, Sir Frank sosem vonul nyugdíjba, utolsó leheletéig dolgozni fog.


F1: Monacótól várhat pontokat a McLaren

Jenson Button és Fernando Alonso is úgy véli, hogy a McLaren-Honda a Monacói Nagydíjon várhat jobb eredményt, persze Spanyolországtól ...


Piszok nagy dugó az M0-son, képünk is van róla

Ma délután háromig a három haladósávból kettőre kiterjedő korlátozás van érvényben. Ez lett az eredménye!


Soha nem ment még ilyen jól a Suzukinak

A március végével lezárt pénzügyi évben közel 6%-kal növelte eladásait a Suzuki. Nem Európa húzza a márkát.


F1: Újabb bírósági balhé a Saubernél?

A jövő heti Spanyol Nagydíjon újra nagy bajba kerülhet a Sauber, ha nem rendezik gyorsan a tavaly a 2015-re szóló szerződése ...


F1: Később kellene rendezni a futamokat?

A Williams főnöknője szerint érdemes lenne megfontolni az európai Forma-1-es futamok későbbre helyezését, és akár az egy órára ...


2
Láttál már csontrészeg útépítőt? Majd most fogsz

Láttál már csontrészeg útépítőt? Majd most fogsz

Oroszország, arra kérünk, hogy ne változz meg soha!


1
Az olaszok parkolnak a legbénábban Európában

Az olaszok parkolnak a legbénábban Európában

A Nissan által közzétett új kutatás szerint Európában háromból egy ember volt részese valamilyen balesetnek az elmúlt öt évben.


Lewis Hamilton a Gumballon indul

Lewis Hamilton a Monacói Nagydíj után átruccan az USA-ba, hogy a Gumball 3000 záró szakaszán repesszen egyet.