Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:358.0 Ft
Dízel:350.0 Ft

Használt teherautó - Iveco EuroCargo 75 E 15

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.06.07. 06:55
Nemrég indult HA-tanácsadó rovatunkban személyautók szerepelnek. A Rolling Tons magazintól átvett cikkekben használt teherautókról is írunk. Most éppen egy középkategóriás olasz áruszállítóról.

Most a középkategória évek óta legnépszerűbb típusát, az Iveco EuroCargót szemeltük ki használt teherautó-tesztünk főszereplőjének. Ennek is a 7,5 tonna össztömegű, hosszúfülkés változatát, amelyet a magyar fuvarozók előszeretettel használnak nemzetközi utakon is. Ezért aztán érthető, hogy a típus a használt haszonjárművek piacán is igen kelendő.

Jó tíz éve van a piacon az Iveco középsúlyú teherautója, az EuroCargo, azonban a mai napig Európa-szerte a 6-15 tonna össztömegig terjedő kategória egyik bajnoka. Ezt többek között a folyamatos fejlesztésnek és a rendkívül bőséges modellválasztéknak köszönheti, amely kis lépésekben széles méret-, tömeg- és teljesítményskálát fed le.
Így jóformán minden fuvarozási feladathoz kiválasztható a megfelelő összeállítású EuroCargo. Éppen ezért nem véletlen, hogy a típus használtpiaci kínálatára ugyanez vonatkozik.

Tesztautónk kiválasztásához a biatorbágyi ETS Kft-hez fordultunk, amely az
új Iveco haszonjárművek forgalmazása és szervizelése mellett évente több
száz használt tehergépkocsit értékesít. Kínálatukból egy 2000. áprilisában üzembe helyezett EuroCargo 75 E 15 típust választottunk, amelynek kilométer-számlálója 375 140-et mutatott.

A legnagyobb tengelytávolságú kivitel hazai gyártású, ponyvás alumínium platót hordozott, két fekvőhelyes fülkéje alatt pedig 5,8 literes, hathengeres,
143 lóerős, turbófeltöltős dízelmotor dolgozott. Ezek a tulajdonságok
és a korához képest magas futásteljesítmény már előre sejtették, amit az ETS Kft-nél újonnan vásárolt jármű előéletéről megtudtunk, miszerint nemzetközi fuvarozásra használták. A kocsi Nagy-Britannia és Magyarország között két állandó sofőrrel közlekedett.

Ez a legtöbb esetben értéknövelő tényező a használt teherautóknál, ugyanis a szerviz szakembereinek tapasztalatai szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevő járműveket az üzemeltetők sokkal lelkiismeretesebben karbantartják a szigorúbb előírások és a megbízhatóság kiemelt fontossága miatt. Mindezt egyrészt tesztalanyunk
hiteles szervizkönyve, másrészt a futásteljesítményéhez képest igen jó állapota támasztotta alá.

Vizsgálatunkat ezúttal is a jármű azonosításával és külső szemrevételezéssel kezdtük. Csupán enyhe sérüléseket fedeztünk fel a fülke első sarkain és a homlokfelületén, ezek azonban pusztán esztétikai hibaként róhatók fel. Korróziót sehol nem találtunk, még a segédberendezéseket tartó konzolok is egészséges, újszerű állapotról tanúskodtak.
A gumiabroncsok viszont alacsony profilmélységük miatt hamarosan cserére szorulnak, a jobb elsőn pedig kagylós kopáshoz hasonló nyomokat fedeztünk fel, ami az ETS szakemberei szerint futómű beállítási problémára vezethető vissza. A jármű viselkedésén azonban ezt nem éreztük, ugyanis a tesztút során a futómű, a kormánymű és a fékrendszer egyaránt pontosan, holtjátéktól és rendellenes zajoktól mentesen működött.

Egyedül a hatfokozatú sebességváltó karja akadozott némi rezonanciával kísérve visszakapcsoláskor, ami a rudazat kopására utal. A kezelőelemek, illetve berendezések egyébként hibátlanul működtek, akárcsak a kísérőülés alá utólag beszerelt állóhelyzeti fűtés. A fülke belsejének a futott kilométerek számához képest szép, sérülésmentes állapota alapján pedig tovább erősödött az a benyomásunk, hogy a kocsira vigyáztak a használói.

A meggyőző tesztút után kíváncsian gördültünk be a szerelőcsarnokba, hogy a felemelt EuroCargón közelről is megvizsgálhassuk a gépészeti főegységek jónak ígérkező állapotát. Az alvázon alulról sem vettünk észre korróziót és a kipufogórendszert is újszerű állapotban találtuk, ugyanis nemrég cserélték ki.

A differenciálműnél, a lengéscsillapítóknál és a fékeknél nem találkoztunk olajfolyással, pedig ennél a futásteljesítménynél már számolni lehet ilyen problémákkal. A gömbcsuklók és a gumibetétes ágyazások (szilentek) szintén nem mutattak elhasználódásra utaló jeleket. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kocsi túlnyomórészt jó minőségű utakon, autópályán közlekedett.

A szervizben megtudtuk, hogy a hasonló futásteljesítményű EuroCargóknál már a stabilizátorok állapotára is érdemes odafigyelni, tesztautónkon azonban ezeket is megfelelőnek találtuk. Akárcsak a fülke első csuklópontjainak ágyazását és a hátsó támasztó gumibakokat, amelyek szintén hajlamosak a korai elhasználódásra.

A hathengeres motor és a turbófeltöltő sem mutatott olajszivárgást, az első üzemanyag-szivattyúnál tapasztalt gázolajfolyás pedig könnyen javítható hiba. A turbófeltöltő körüli hőszigetelő borítást minden egyes olajcsere alkalmával eltávolítják, ezért már kissé szakadozott, gyűrött volt. A szerviztapasztalatok szerint az ekkora futásteljesítményű kocsiknál már előfordul, hogy a főtengely első rugós tömítőgyűrűje (szimering) cserére szorul, azonban tesztautónké még megfelelően tömített.

Az olajnyomok a sebességváltó házán és körülötte a vastag olajsár a még teljesen ép zajvédő borításon viszont már jelzik, hogy a váltó tömítőgyűrűi helyett hamarosan újakat kell beszerelni.

A könnyen elhárítható, apró hibák ellenére igen jó műszaki és esztétikai állapotnak örvendő EuroCargo természetesen érvényes nemzetközi igazolással, valamint hitelesített tachográffal kerül a vevő tulajdonába, így akár azonnal részt vehet a nemzetközi fuvarozásban. Sőt, a fődarabokra fél év garancia vonatkozik, mivel folyamatosan az ETS-nél szervizelték a kocsit.

A nettó 5,7 millió forintért kínált teherautóhoz többféle bérlet- és lízingkonstrukció választható. A kedvező finanszírozási ajánlatokat figyelembe véve, a szerényebb büdzsével rendelkező, járművásárlás előtt álló kisvállalkozások számára is elérhető és kedvező megoldást nyújt egy néhány éves, szakszerűen karbantartott, nemzetközi fuvarozásban használt Iveco EuroCargo.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Ex-pasija helyett magát alázta meg a nő

Valami csúnyát szeretett volna belekarcolni régi pasija kocsijába, de rosszul írta le a szót. Így ő égett be, de nagyon.

Zsibbasztóan csábító csajok, akikkel lemennél Alfába

Az Alfa Romeo képviselte esztétikai magasságot, szépséget sosem lehetett elválasztani a női nemtől. Összetartoznak, akár borsó ...

Megint iskolázott a magyar Európa-bajnok

Nyert, majd 4-ik lett Kiss Norbi, az összetettben tovább növelte előnyét.

2
70 éves nyugdíjast gázoltak egy benzinkúton

70 éves nyugdíjast gázoltak egy benzinkúton

Az eset Malajziában történt. A vétkes sofőr fékezés nélkül hajtott neki az előtte álló, gyanútlanul tankoló autósnak.

F1: Bottas idén csalódott a Williamsben

Valtteri Bottas nem bánja, hogy a ferraris átigazolás helyett a Williamsnél maradt, de azt mondja, az idei év alulmúlta a várakozásait. ...


F1: Alonso újabb fájdalmas hétvégére készül

Fernando Alonso úgy sejti, a jövő hétvégi Olasz Nagydíjon is szenvedni fog a McLaren-Honda, igaz, bízik benne, hogy az idény ...


A női kamionsofőrök óvatosabbak a férfiaknál

Legalább is ez a véleménye annak a versenyzőnek, aki egyedüli nőként vesz részt az "5 tengelyen biztos kézzel" vezetéstechnikai ...


3
Balta, lőfegyver került elő az utcai balhéban

Balta, lőfegyver került elő az utcai balhéban

Lassan már semmire se kapjuk fel a fejünket. Az agresszió minden szintjét megmutatták az orosz videók, de ez most mégis kiverte ...


Walter Röhrl és a Porsche csúcsra járatja a német humort

Drámai zene, kemény küzdelem határon autózva. Ezt szoktuk meg Walter Röhrl porschés videóitól. Ez azonban más, ilyen, amikor ...


6
Iszonyú gyors az új Alfa Romeo szedán

Iszonyú gyors az új Alfa Romeo szedán

A gyár hivatalosan nem erősítette meg, de minden jel arra utal, hogy az Alfa Romeo Giulia QV 7 perc 43 másodperc alatt ment körbe ...


F1: A jövő héten megszülethet a Renault-csapat

Sajtóinformációk szerint a jövő hét elején megtörténhet a Lotus eladása, a Renault 2016-ban újra gyári csapattal vesz részt a ...


Hatalmas baleset az M5-ösön - fotók (FRISSÍTVE)

Két mentő, mentőhelikopter, két rendőrautó, tűzoltóautó és autómentő érkezett a helyszínre.


2
Ez a 14 kép bizonyítja, hogy inkább vidd szerelőhöz a verdát

Ez a 14 kép bizonyítja, hogy inkább vidd szerelőhöz a verdát

Ha valamihez nem értünk, azt kár erőltetni. Viszont a pénz nagy úr, és ha nincs, akkor jönnek a borzasztó ötletek.


Pici BMW nagy motorral

Komplett tuningprogramot dolgozott ki a BMW 2-es csúcskabrióhoz a német Dähler. A látvány és a teljesítmény harmonizál egymással. ...


Túra a világ végén túlra

Robusztus kalandmobillá építette át dolgos furgonját a Fiat. A műszaki részletekről nem nyilatkoztak.


Így készül bajnokunk a hazai versenyre

A címvédő Kiss Norbert elsősorban a versenyautójának megóvására törekszik a kamionos Európa-bajnokság hétvégi csehországi fordulóján. ...