Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:372.0 Ft
Dízel:392.0 Ft

Használt teherautó - Iveco EuroCargo 75 E 15

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.06.07. 06:55

Most a középkategória évek óta legnépszerűbb típusát, az Iveco EuroCargót szemeltük ki használt teherautó-tesztünk főszereplőjének. Ennek is a 7,5 tonna össztömegű, hosszúfülkés változatát, amelyet a magyar fuvarozók előszeretettel használnak nemzetközi utakon is. Ezért aztán érthető, hogy a típus a használt haszonjárművek piacán is igen kelendő.

Jó tíz éve van a piacon az Iveco középsúlyú teherautója, az EuroCargo, azonban a mai napig Európa-szerte a 6-15 tonna össztömegig terjedő kategória egyik bajnoka. Ezt többek között a folyamatos fejlesztésnek és a rendkívül bőséges modellválasztéknak köszönheti, amely kis lépésekben széles méret-, tömeg- és teljesítményskálát fed le.
Így jóformán minden fuvarozási feladathoz kiválasztható a megfelelő összeállítású EuroCargo. Éppen ezért nem véletlen, hogy a típus használtpiaci kínálatára ugyanez vonatkozik.

Tesztautónk kiválasztásához a biatorbágyi ETS Kft-hez fordultunk, amely az
új Iveco haszonjárművek forgalmazása és szervizelése mellett évente több
száz használt tehergépkocsit értékesít. Kínálatukból egy 2000. áprilisában üzembe helyezett EuroCargo 75 E 15 típust választottunk, amelynek kilométer-számlálója 375 140-et mutatott.

A legnagyobb tengelytávolságú kivitel hazai gyártású, ponyvás alumínium platót hordozott, két fekvőhelyes fülkéje alatt pedig 5,8 literes, hathengeres,
143 lóerős, turbófeltöltős dízelmotor dolgozott. Ezek a tulajdonságok
és a korához képest magas futásteljesítmény már előre sejtették, amit az ETS Kft-nél újonnan vásárolt jármű előéletéről megtudtunk, miszerint nemzetközi fuvarozásra használták. A kocsi Nagy-Britannia és Magyarország között két állandó sofőrrel közlekedett.

Ez a legtöbb esetben értéknövelő tényező a használt teherautóknál, ugyanis a szerviz szakembereinek tapasztalatai szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevő járműveket az üzemeltetők sokkal lelkiismeretesebben karbantartják a szigorúbb előírások és a megbízhatóság kiemelt fontossága miatt. Mindezt egyrészt tesztalanyunk
hiteles szervizkönyve, másrészt a futásteljesítményéhez képest igen jó állapota támasztotta alá.

Vizsgálatunkat ezúttal is a jármű azonosításával és külső szemrevételezéssel kezdtük. Csupán enyhe sérüléseket fedeztünk fel a fülke első sarkain és a homlokfelületén, ezek azonban pusztán esztétikai hibaként róhatók fel. Korróziót sehol nem találtunk, még a segédberendezéseket tartó konzolok is egészséges, újszerű állapotról tanúskodtak.
A gumiabroncsok viszont alacsony profilmélységük miatt hamarosan cserére szorulnak, a jobb elsőn pedig kagylós kopáshoz hasonló nyomokat fedeztünk fel, ami az ETS szakemberei szerint futómű beállítási problémára vezethető vissza. A jármű viselkedésén azonban ezt nem éreztük, ugyanis a tesztút során a futómű, a kormánymű és a fékrendszer egyaránt pontosan, holtjátéktól és rendellenes zajoktól mentesen működött.

Egyedül a hatfokozatú sebességváltó karja akadozott némi rezonanciával kísérve visszakapcsoláskor, ami a rudazat kopására utal. A kezelőelemek, illetve berendezések egyébként hibátlanul működtek, akárcsak a kísérőülés alá utólag beszerelt állóhelyzeti fűtés. A fülke belsejének a futott kilométerek számához képest szép, sérülésmentes állapota alapján pedig tovább erősödött az a benyomásunk, hogy a kocsira vigyáztak a használói.

A meggyőző tesztút után kíváncsian gördültünk be a szerelőcsarnokba, hogy a felemelt EuroCargón közelről is megvizsgálhassuk a gépészeti főegységek jónak ígérkező állapotát. Az alvázon alulról sem vettünk észre korróziót és a kipufogórendszert is újszerű állapotban találtuk, ugyanis nemrég cserélték ki.

A differenciálműnél, a lengéscsillapítóknál és a fékeknél nem találkoztunk olajfolyással, pedig ennél a futásteljesítménynél már számolni lehet ilyen problémákkal. A gömbcsuklók és a gumibetétes ágyazások (szilentek) szintén nem mutattak elhasználódásra utaló jeleket. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kocsi túlnyomórészt jó minőségű utakon, autópályán közlekedett.

A szervizben megtudtuk, hogy a hasonló futásteljesítményű EuroCargóknál már a stabilizátorok állapotára is érdemes odafigyelni, tesztautónkon azonban ezeket is megfelelőnek találtuk. Akárcsak a fülke első csuklópontjainak ágyazását és a hátsó támasztó gumibakokat, amelyek szintén hajlamosak a korai elhasználódásra.

A hathengeres motor és a turbófeltöltő sem mutatott olajszivárgást, az első üzemanyag-szivattyúnál tapasztalt gázolajfolyás pedig könnyen javítható hiba. A turbófeltöltő körüli hőszigetelő borítást minden egyes olajcsere alkalmával eltávolítják, ezért már kissé szakadozott, gyűrött volt. A szerviztapasztalatok szerint az ekkora futásteljesítményű kocsiknál már előfordul, hogy a főtengely első rugós tömítőgyűrűje (szimering) cserére szorul, azonban tesztautónké még megfelelően tömített.

Az olajnyomok a sebességváltó házán és körülötte a vastag olajsár a még teljesen ép zajvédő borításon viszont már jelzik, hogy a váltó tömítőgyűrűi helyett hamarosan újakat kell beszerelni.

A könnyen elhárítható, apró hibák ellenére igen jó műszaki és esztétikai állapotnak örvendő EuroCargo természetesen érvényes nemzetközi igazolással, valamint hitelesített tachográffal kerül a vevő tulajdonába, így akár azonnal részt vehet a nemzetközi fuvarozásban. Sőt, a fődarabokra fél év garancia vonatkozik, mivel folyamatosan az ETS-nél szervizelték a kocsit.

A nettó 5,7 millió forintért kínált teherautóhoz többféle bérlet- és lízingkonstrukció választható. A kedvező finanszírozási ajánlatokat figyelembe véve, a szerényebb büdzsével rendelkező, járművásárlás előtt álló kisvállalkozások számára is elérhető és kedvező megoldást nyújt egy néhány éves, szakszerűen karbantartott, nemzetközi fuvarozásban használt Iveco EuroCargo.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Kartondobozzal driftelni még mindig jó móka

Nem biztos, hogy szükségünk van autóra ahhoz, hogy keresztbe autózzunk egy konténerparkban

F1: Vergne-t elküldi a Toro Rosso

Jean-Eric Vergne bejelentette, hogy 2015-ben már nem versenyez a Toro Rossónál. Esetleg a Williamsnél folytathatja.

F1: Eladó egy teljes Ferrari motorhome

Eljött a vásárlás ideje a pénzzel kitömött Ferrari rajongók, privát versenycsapatok, megalomániás mágnások számára. Az olaszok ...

F1: Vergődött a McLaren, kigyulladt a Red Bull

A keddi három után szerdán csak két kör jött össze a McLaren-Hondának az abu-dzabi teszten. A leggyorsabb a Mercedes tesztelője ...

Ferrari és szörfdeszka - a felhőtlen szórakozás kellékei

Persze csak akkor, ha profin tudsz bánni mindkét eszközzel, különben akár bele is halhatsz.

F1: Csak pletyka, hogy Bottas a Ferrarihoz megy

Abu-Dzabiban elterjedt néhány olyan pletyka, hogy a Ferrari kivetette a hálóját a csúcsformában lévő Valtteri Bottasra, aki 2016-tól ...

Szalay Balázsék így még soha nem teszteltek

A Szalay-Bunkoczi kettős mögött több mint százezer sivatagi kilométer van, de arra még nem volt példa, hogy a dűnék között teszteljenek. ...

Így töri össze magát egy idióta autós

Főhősünk tökéletesen mutatja be, mit ne tegyünk autópályán, nagy sebességgel haladva.

F1: Todt szerint is bajos a motorbefagyasztás

Jean Todt FIA-elnök jelezte, hogy nem tartja teljesen eszement ötletnek a Renault és a Ferrari törekvéseit a motorfejlesztési ...

Mentés közben szakították ketté a traktort

Csak még nagyobb bajt hozott a lelkes segítség. A mentőakció eredménye egy látványosan félbeszakított traktor.

2
Felrobbanhat egy benzinkút?

Felrobbanhat egy benzinkút?

Az üzemanyag útja a finomítótól a kútig. Végállomás.


1
Utcai versenyló

Utcai versenyló

Vadonatúj fejlesztésű V8-assal, radikálisan módosított karosszériával és dögös optikai elemekkel tér vissza a Ford Mustang utcai ...


F1: Pályán a Hamilton-találmány

Az abu-dzabi teszten a Force India autójára felkerült a Lewis Hamilton édesapja által kiötlött információs "szárny".


Viszi az autót a Kamaz

Speciális mentőjárműveket mutatott be a Kamaz. Az orosz gyártó emellett egy emelőkosaras változattal is előrukkolt.


1
Milyen autót vegyen Alonso?

Milyen autót vegyen Alonso?

Mivel Alonso jövőre a McLaren-Hondánál folytatja el kell felejtenie a maranellói lovakat. Nehéz lesz, de van néhány alternatívánk, ...


F1: Szerződést szegett Vettel - állítja Marko

A Red Bullnál azt állítják, hogy Sebastian Vettelnek nem lett volna szabad a Ferrarinál részt venni az abu-dzabi teszten. A német ...


1
A tüntetők közé hajtott egy dühös autós

A tüntetők közé hajtott egy dühös autós

Feldühödött tömeggel packázni nem szerencsés dolog. Ennek a sofőrnek hatalmas szerencséje volt, hogy nem szedték ki a kocsijából. ...


1
Rendőrökre támadt egy szabálytalankodó autós

Rendőrökre támadt egy szabálytalankodó autós

Egy rendőrt megpróbált autójával elütni, a rendőrségi járműnek pedig nekihajtott egy autós, aki az egyenruhások elől akart elmenekülni ...


Rengeteg új Suzuki modell érkezik

Hat vadonatúj modellt - törpeautókat, kisautókat és kompaktokat - ígér a következő három évre a Suzuki.


Indul az utolsó roham a kötelezőkampányban

Már csak néhány napjuk maradt az autósoknak arra, hogy eldöntsék, lecserélik-e év végi évfordulós kötelező biztosításukat.


F1: Räikkönennek minden főnök jó

Kimi Räikkönen szerint a szezonzáró után ejtett Marco Mattiacci jó munkát végzett a Ferrarinál, de a helyére kinevezett Maurizio ...


6
Brutális terepjáró Japánból

Brutális terepjáró Japánból

Ha az STI típusjelzést nem is kapta meg, 280 lóerős turbómotorjával nem kell szégyenkeznie kategóriatársai előtt az új Subarunak. ...