Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:415.0 Ft
Dízel:423.0 Ft

Használt teherautó - Iveco EuroCargo 75 E 15

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.06.07. 06:55

Most a középkategória évek óta legnépszerűbb típusát, az Iveco EuroCargót szemeltük ki használt teherautó-tesztünk főszereplőjének. Ennek is a 7,5 tonna össztömegű, hosszúfülkés változatát, amelyet a magyar fuvarozók előszeretettel használnak nemzetközi utakon is. Ezért aztán érthető, hogy a típus a használt haszonjárművek piacán is igen kelendő.

Jó tíz éve van a piacon az Iveco középsúlyú teherautója, az EuroCargo, azonban a mai napig Európa-szerte a 6-15 tonna össztömegig terjedő kategória egyik bajnoka. Ezt többek között a folyamatos fejlesztésnek és a rendkívül bőséges modellválasztéknak köszönheti, amely kis lépésekben széles méret-, tömeg- és teljesítményskálát fed le.
Így jóformán minden fuvarozási feladathoz kiválasztható a megfelelő összeállítású EuroCargo. Éppen ezért nem véletlen, hogy a típus használtpiaci kínálatára ugyanez vonatkozik.

Tesztautónk kiválasztásához a biatorbágyi ETS Kft-hez fordultunk, amely az
új Iveco haszonjárművek forgalmazása és szervizelése mellett évente több
száz használt tehergépkocsit értékesít. Kínálatukból egy 2000. áprilisában üzembe helyezett EuroCargo 75 E 15 típust választottunk, amelynek kilométer-számlálója 375 140-et mutatott.

A legnagyobb tengelytávolságú kivitel hazai gyártású, ponyvás alumínium platót hordozott, két fekvőhelyes fülkéje alatt pedig 5,8 literes, hathengeres,
143 lóerős, turbófeltöltős dízelmotor dolgozott. Ezek a tulajdonságok
és a korához képest magas futásteljesítmény már előre sejtették, amit az ETS Kft-nél újonnan vásárolt jármű előéletéről megtudtunk, miszerint nemzetközi fuvarozásra használták. A kocsi Nagy-Britannia és Magyarország között két állandó sofőrrel közlekedett.

Ez a legtöbb esetben értéknövelő tényező a használt teherautóknál, ugyanis a szerviz szakembereinek tapasztalatai szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevő járműveket az üzemeltetők sokkal lelkiismeretesebben karbantartják a szigorúbb előírások és a megbízhatóság kiemelt fontossága miatt. Mindezt egyrészt tesztalanyunk
hiteles szervizkönyve, másrészt a futásteljesítményéhez képest igen jó állapota támasztotta alá.

Vizsgálatunkat ezúttal is a jármű azonosításával és külső szemrevételezéssel kezdtük. Csupán enyhe sérüléseket fedeztünk fel a fülke első sarkain és a homlokfelületén, ezek azonban pusztán esztétikai hibaként róhatók fel. Korróziót sehol nem találtunk, még a segédberendezéseket tartó konzolok is egészséges, újszerű állapotról tanúskodtak.
A gumiabroncsok viszont alacsony profilmélységük miatt hamarosan cserére szorulnak, a jobb elsőn pedig kagylós kopáshoz hasonló nyomokat fedeztünk fel, ami az ETS szakemberei szerint futómű beállítási problémára vezethető vissza. A jármű viselkedésén azonban ezt nem éreztük, ugyanis a tesztút során a futómű, a kormánymű és a fékrendszer egyaránt pontosan, holtjátéktól és rendellenes zajoktól mentesen működött.

Egyedül a hatfokozatú sebességváltó karja akadozott némi rezonanciával kísérve visszakapcsoláskor, ami a rudazat kopására utal. A kezelőelemek, illetve berendezések egyébként hibátlanul működtek, akárcsak a kísérőülés alá utólag beszerelt állóhelyzeti fűtés. A fülke belsejének a futott kilométerek számához képest szép, sérülésmentes állapota alapján pedig tovább erősödött az a benyomásunk, hogy a kocsira vigyáztak a használói.

A meggyőző tesztút után kíváncsian gördültünk be a szerelőcsarnokba, hogy a felemelt EuroCargón közelről is megvizsgálhassuk a gépészeti főegységek jónak ígérkező állapotát. Az alvázon alulról sem vettünk észre korróziót és a kipufogórendszert is újszerű állapotban találtuk, ugyanis nemrég cserélték ki.

A differenciálműnél, a lengéscsillapítóknál és a fékeknél nem találkoztunk olajfolyással, pedig ennél a futásteljesítménynél már számolni lehet ilyen problémákkal. A gömbcsuklók és a gumibetétes ágyazások (szilentek) szintén nem mutattak elhasználódásra utaló jeleket. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kocsi túlnyomórészt jó minőségű utakon, autópályán közlekedett.

A szervizben megtudtuk, hogy a hasonló futásteljesítményű EuroCargóknál már a stabilizátorok állapotára is érdemes odafigyelni, tesztautónkon azonban ezeket is megfelelőnek találtuk. Akárcsak a fülke első csuklópontjainak ágyazását és a hátsó támasztó gumibakokat, amelyek szintén hajlamosak a korai elhasználódásra.

A hathengeres motor és a turbófeltöltő sem mutatott olajszivárgást, az első üzemanyag-szivattyúnál tapasztalt gázolajfolyás pedig könnyen javítható hiba. A turbófeltöltő körüli hőszigetelő borítást minden egyes olajcsere alkalmával eltávolítják, ezért már kissé szakadozott, gyűrött volt. A szerviztapasztalatok szerint az ekkora futásteljesítményű kocsiknál már előfordul, hogy a főtengely első rugós tömítőgyűrűje (szimering) cserére szorul, azonban tesztautónké még megfelelően tömített.

Az olajnyomok a sebességváltó házán és körülötte a vastag olajsár a még teljesen ép zajvédő borításon viszont már jelzik, hogy a váltó tömítőgyűrűi helyett hamarosan újakat kell beszerelni.

A könnyen elhárítható, apró hibák ellenére igen jó műszaki és esztétikai állapotnak örvendő EuroCargo természetesen érvényes nemzetközi igazolással, valamint hitelesített tachográffal kerül a vevő tulajdonába, így akár azonnal részt vehet a nemzetközi fuvarozásban. Sőt, a fődarabokra fél év garancia vonatkozik, mivel folyamatosan az ETS-nél szervizelték a kocsit.

A nettó 5,7 millió forintért kínált teherautóhoz többféle bérlet- és lízingkonstrukció választható. A kedvező finanszírozási ajánlatokat figyelembe véve, a szerényebb büdzsével rendelkező, járművásárlás előtt álló kisvállalkozások számára is elérhető és kedvező megoldást nyújt egy néhány éves, szakszerűen karbantartott, nemzetközi fuvarozásban használt Iveco EuroCargo.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Ilyen lenne a Forma-1 lóháton

Beteg kiegészítő készült az egyik legnépszerűbb Forma-1-es szimulátorhoz, autók helyett lovakkal körözhetünk!

Fenébe az elegánssal, éljen a dög!

Mi még csak ácsingózunk a Lexus új szabadidőjárműve után, Japánban már gyári optikai tuning is kapható hozzá.

250 lóerős lesz a Toyota GT86 raliváltozata

A GT86 rali-versenyautó a 2014-es FIA Rali-világbajnokság kilencedik futamán mutatkozik be.

Jövőre vezető nélküli autók Európában

Jövő év januárjától vezető nélküli autók tesztelését kezdik meg a brit közutakon. Rengeteg pénzt is ad mellé a kormány.

Megnyújtották a C-osztályt

Hat hónappal az alapmodell elrajtolása után Pekingben megkezdődött a nyújtott tengelytávú Mercedes C-osztály gyártása. Európa ...

F1: Veteránokkal dobják fel a Szingapúri Nagydíjat

A Szingapúri Nagydíj idén különleges betétfutamot kap, a modern F1-esek mellett egy teljes mezőnnyi veterán Forma-1-es is rajthoz ...

Elgázolta őket a vonat, túlélték

Vajon mit kerestek a vasúti hídon, ahol hely sem volt lehúzódni a pályáról?

Olcsó versenysorozat a Forma-1 mellé

VW Golf, Ford Focus, Opel Astra - akár ezek a modellek is feltűnhetnek a Forma-1 új tervezett betétfutamán 2015-től. A terv: ...

F1: A Mercedesnél szabad a verseny!

A Mercedest még mindig foglalkoztatják a Magyar Nagydíjon történtek, a csapatfőnök hosszasan magyarázza a bizonyítványt.

Emelkedik az üzemanyag ára

A Mol szerdai áremelését újabb követi pénteken.

4
A gyorshajtás a legnagyobb gond a teherautóknál is

A gyorshajtás a legnagyobb gond a teherautóknál is

Közel hétezer teherautót ellenőriztek rendőrök három nap alatt Magyarországon. A gyorshajtás a legnagyobb gond.


Használt F1-es eladó, potom 790 millió

Mennyiért kel el egy bajnoki Forma-1-es autó a használtpiacon?


Széditően szemérmetlen szőke lányok

Ezek a szőke hölgyek érzik a nyarat, tudják, hogy illik öltözni a fülledt hőségben!


F1: Mexikóba viszik a szezonzárót?

A Nemzetközi Automobil Szövetség egyik alelnöke szerint a 2015-ben visszatérő Mexikói Nagydíj rögtön a duplapontos szezonzáró ...


Ez aztán a kellemetlen meglepetés

A könnycsepp biztos végigfutott az igazgató arcán, mikor reggel meglátta a kereskedés előtt parkoló autókat.


Túl a kétszázon

Az Iveco szerint rohamosan nő az alternatív hajtással szerelt teherautók száma Európában.


A szabadság íze

Nekivágnál a világnak egy régi lakbusszal? Nincs mobil, nincs internet, nincs TV, csak te vagy és az út, meg néhány szobanövény. ...


Ő kicsi pónija

Kínos vagy aranyos? Mindenesetre eredetibb, mint a "Ha ezt el tudja olvasni, túl közel jött!" és társai.


7
Baleset miatt torlódás az M7-esen - Frissítve!

Baleset miatt torlódás az M7-esen - Frissítve!

Teljes útlezárás van érvényben az M7-es autópálya mindkét oldalán, ahol halálos baleset történt.


F1: Viszontpereli a dolgozóit a Caterham

A Caterham-csapat perbe fogja azokat a dolgozóit, akik azt állították, jogtalanul rúgták ki őket néhány hete.


2
Jönnek az állatok az utakra

Jönnek az állatok az utakra

Itt az őzek párzási időszaka. Vigyázzon, az őzbakok gyakrabban tévednek az útra, komoly balesetet okozhatnak.


F1: Ecclestone kivásárolja magát a börtönből?

Bernie Ecclesotne ügyvédei a Münchenben zajló bírósági tárgyalás felfüggesztését kérték, az F1 ura igyekszik pénzzel megváltani ...