Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:410.0 Ft
Dízel:423.0 Ft

Használt teherautó - Iveco EuroCargo 75 E 15

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.06.07. 06:55

Most a középkategória évek óta legnépszerűbb típusát, az Iveco EuroCargót szemeltük ki használt teherautó-tesztünk főszereplőjének. Ennek is a 7,5 tonna össztömegű, hosszúfülkés változatát, amelyet a magyar fuvarozók előszeretettel használnak nemzetközi utakon is. Ezért aztán érthető, hogy a típus a használt haszonjárművek piacán is igen kelendő.

Jó tíz éve van a piacon az Iveco középsúlyú teherautója, az EuroCargo, azonban a mai napig Európa-szerte a 6-15 tonna össztömegig terjedő kategória egyik bajnoka. Ezt többek között a folyamatos fejlesztésnek és a rendkívül bőséges modellválasztéknak köszönheti, amely kis lépésekben széles méret-, tömeg- és teljesítményskálát fed le.
Így jóformán minden fuvarozási feladathoz kiválasztható a megfelelő összeállítású EuroCargo. Éppen ezért nem véletlen, hogy a típus használtpiaci kínálatára ugyanez vonatkozik.

Tesztautónk kiválasztásához a biatorbágyi ETS Kft-hez fordultunk, amely az
új Iveco haszonjárművek forgalmazása és szervizelése mellett évente több
száz használt tehergépkocsit értékesít. Kínálatukból egy 2000. áprilisában üzembe helyezett EuroCargo 75 E 15 típust választottunk, amelynek kilométer-számlálója 375 140-et mutatott.

A legnagyobb tengelytávolságú kivitel hazai gyártású, ponyvás alumínium platót hordozott, két fekvőhelyes fülkéje alatt pedig 5,8 literes, hathengeres,
143 lóerős, turbófeltöltős dízelmotor dolgozott. Ezek a tulajdonságok
és a korához képest magas futásteljesítmény már előre sejtették, amit az ETS Kft-nél újonnan vásárolt jármű előéletéről megtudtunk, miszerint nemzetközi fuvarozásra használták. A kocsi Nagy-Britannia és Magyarország között két állandó sofőrrel közlekedett.

Ez a legtöbb esetben értéknövelő tényező a használt teherautóknál, ugyanis a szerviz szakembereinek tapasztalatai szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevő járműveket az üzemeltetők sokkal lelkiismeretesebben karbantartják a szigorúbb előírások és a megbízhatóság kiemelt fontossága miatt. Mindezt egyrészt tesztalanyunk
hiteles szervizkönyve, másrészt a futásteljesítményéhez képest igen jó állapota támasztotta alá.

Vizsgálatunkat ezúttal is a jármű azonosításával és külső szemrevételezéssel kezdtük. Csupán enyhe sérüléseket fedeztünk fel a fülke első sarkain és a homlokfelületén, ezek azonban pusztán esztétikai hibaként róhatók fel. Korróziót sehol nem találtunk, még a segédberendezéseket tartó konzolok is egészséges, újszerű állapotról tanúskodtak.
A gumiabroncsok viszont alacsony profilmélységük miatt hamarosan cserére szorulnak, a jobb elsőn pedig kagylós kopáshoz hasonló nyomokat fedeztünk fel, ami az ETS szakemberei szerint futómű beállítási problémára vezethető vissza. A jármű viselkedésén azonban ezt nem éreztük, ugyanis a tesztút során a futómű, a kormánymű és a fékrendszer egyaránt pontosan, holtjátéktól és rendellenes zajoktól mentesen működött.

Egyedül a hatfokozatú sebességváltó karja akadozott némi rezonanciával kísérve visszakapcsoláskor, ami a rudazat kopására utal. A kezelőelemek, illetve berendezések egyébként hibátlanul működtek, akárcsak a kísérőülés alá utólag beszerelt állóhelyzeti fűtés. A fülke belsejének a futott kilométerek számához képest szép, sérülésmentes állapota alapján pedig tovább erősödött az a benyomásunk, hogy a kocsira vigyáztak a használói.

A meggyőző tesztút után kíváncsian gördültünk be a szerelőcsarnokba, hogy a felemelt EuroCargón közelről is megvizsgálhassuk a gépészeti főegységek jónak ígérkező állapotát. Az alvázon alulról sem vettünk észre korróziót és a kipufogórendszert is újszerű állapotban találtuk, ugyanis nemrég cserélték ki.

A differenciálműnél, a lengéscsillapítóknál és a fékeknél nem találkoztunk olajfolyással, pedig ennél a futásteljesítménynél már számolni lehet ilyen problémákkal. A gömbcsuklók és a gumibetétes ágyazások (szilentek) szintén nem mutattak elhasználódásra utaló jeleket. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kocsi túlnyomórészt jó minőségű utakon, autópályán közlekedett.

A szervizben megtudtuk, hogy a hasonló futásteljesítményű EuroCargóknál már a stabilizátorok állapotára is érdemes odafigyelni, tesztautónkon azonban ezeket is megfelelőnek találtuk. Akárcsak a fülke első csuklópontjainak ágyazását és a hátsó támasztó gumibakokat, amelyek szintén hajlamosak a korai elhasználódásra.

A hathengeres motor és a turbófeltöltő sem mutatott olajszivárgást, az első üzemanyag-szivattyúnál tapasztalt gázolajfolyás pedig könnyen javítható hiba. A turbófeltöltő körüli hőszigetelő borítást minden egyes olajcsere alkalmával eltávolítják, ezért már kissé szakadozott, gyűrött volt. A szerviztapasztalatok szerint az ekkora futásteljesítményű kocsiknál már előfordul, hogy a főtengely első rugós tömítőgyűrűje (szimering) cserére szorul, azonban tesztautónké még megfelelően tömített.

Az olajnyomok a sebességváltó házán és körülötte a vastag olajsár a még teljesen ép zajvédő borításon viszont már jelzik, hogy a váltó tömítőgyűrűi helyett hamarosan újakat kell beszerelni.

A könnyen elhárítható, apró hibák ellenére igen jó műszaki és esztétikai állapotnak örvendő EuroCargo természetesen érvényes nemzetközi igazolással, valamint hitelesített tachográffal kerül a vevő tulajdonába, így akár azonnal részt vehet a nemzetközi fuvarozásban. Sőt, a fődarabokra fél év garancia vonatkozik, mivel folyamatosan az ETS-nél szervizelték a kocsit.

A nettó 5,7 millió forintért kínált teherautóhoz többféle bérlet- és lízingkonstrukció választható. A kedvező finanszírozási ajánlatokat figyelembe véve, a szerényebb büdzsével rendelkező, járművásárlás előtt álló kisvállalkozások számára is elérhető és kedvező megoldást nyújt egy néhány éves, szakszerűen karbantartott, nemzetközi fuvarozásban használt Iveco EuroCargo.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Egzotikus csajok, egzotikus verdák!

Különleges ritka négykerekűek mellé csak különlegesen csábító, ritka szép mosollyal megáldott hölgyek dukálnak!

Fékhibás 70 ezer Audi

1

Az Audi világszerte 70 ezer autót hív vissza a fékrásegítő lehetséges problémája miatt.

Amikor Audik csókolóznak

4

Az R8 és az A5 Sportback szerencsétlen esete Brazíliában.

Alkalmazottainak felét kirúgja a Lada anyacége

Hat éven belül 30 ezerre csökkentené dolgozóinak létszámát az AvtoVAZ. Az év elején még 66 ezren dolgoztak az autógyárban.

Megnyerő külsejű melós

A legsportosabb áruszállító. Igaz, csak külsőre

F1: Rosberg elnézést kért, és fegyelmit kapott

Újabb válságtanácskozást tartott pénteken a brackleyi központban a Mercedes vezetése, úgy tűnik, hogy sikerült lezárni a belgiumi ...

Változik a KRESZ

4

Az iskolakezdéshez időzítve egyértelművé válnak és a változó nemzetközi rendelkezésekhez igazodnak a gyermekek közlekedésének ...

F1: A Mercedes egy csőd, többé nem csapat

A korábbi csapattulajdonos, ma már szakkomentátorként dolgozó Eddie Jordan szerint nem a pilótákat, vagyis Nico Rosberget és ...

Többet tud a Kia Sorento

Jobb minőséget, több helyet, fokozott biztonságot ígér az új generációs Kia Sorento. Európában kétféle motorral lesz kapható.

F1: A McLarennek együtt kell Vettel és Alonso

A McLaren főnökei, Eric Boullier és Ron Dennis egyszerre két csúcspilótára is hajtanak, Fernando Alonsót és Sebastian Vettelt ...

3
Suzuki visszahívás: támadnak a pókok!

Suzuki visszahívás: támadnak a pókok!

Közel húszezer autót hív vissza a Suzuki Észak-Amerikában. Az ok: pókok szőhetik be az üzemanyagtartály szellőzőrendszerét.


6 kihagyhatatlan videó a '80-as évekből!

Így okosítottak minket a nyolcvanas években, még arra is kaptunk választ mit vegyünk fel vezetéshez.


Fociban utazik a Nissan

A Bajnokok Ligája történetében először a Nissan teljesen elektromos járműveket biztosított az UEFA hivatalos flottája számára.


Pizzafutárok lopták el Talmácsi robogóját

Felfüggesztett börtönbüntetést kapott az a három pizzafutár, akik júliusban ellopták a világbajnok Talmácsi Gábor robogóját.


F1: A Mercedes el akarja tiltani Rosberget?

Még mindig nem tudja a Mercedes, hogyan utasítsa rendre a Belgiumban egymással ütközött pilótáit, Lewis Hamiltont és Nico Rosberget. ...


4
Ezt a fekvőrendőrt te is gyűlölnéd

Ezt a fekvőrendőrt te is gyűlölnéd

Igen, a lakóövezetekben szükség van a fekvőrendőrökre, de ez már mindennek a teteje!


Közeleg a BMW új zászlóshajója

Alapjaiban átdolgozott, jóval könnyebb autóként lép színre másfél éven belül az új generációs BMW 7-es.


Első ránézésre ufónak tűnhettek

Az orosz múltból mindig érdekes dolgok bukkannak a felszínre.


Az utolsó hibákat javítják a Futár rendszerben

Szeptember végén veheti át a Futár forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszert a fejlesztőktől a Budapesti Közlekedési ...


Fényes nappal, hidegvérrel lopnak

Két fiatal suhanc köti el a parkolóban álló motort, úgy tűnik rutinmunka volt.


F1: Hamilton nem tárgyal a Mercedesszel

Legalábbis a szerződéshosszabbításról biztos nem, a felek megegyeztek, hogy az erről szóló tárgyalásokat az év végéig szüneteltetik. ...


3
Továbbépítik az autópályákat a határokig

Továbbépítik az autópályákat a határokig

A kormány elfogadta a 2030-ig szóló nemzeti közlekedési infrastruktúra-fejlesztési stratégiát.