Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:383.0 Ft
Dízel:402.0 Ft

Használt teherautó - Iveco EuroCargo 75 E 15

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.06.07. 06:55

Most a középkategória évek óta legnépszerűbb típusát, az Iveco EuroCargót szemeltük ki használt teherautó-tesztünk főszereplőjének. Ennek is a 7,5 tonna össztömegű, hosszúfülkés változatát, amelyet a magyar fuvarozók előszeretettel használnak nemzetközi utakon is. Ezért aztán érthető, hogy a típus a használt haszonjárművek piacán is igen kelendő.

Jó tíz éve van a piacon az Iveco középsúlyú teherautója, az EuroCargo, azonban a mai napig Európa-szerte a 6-15 tonna össztömegig terjedő kategória egyik bajnoka. Ezt többek között a folyamatos fejlesztésnek és a rendkívül bőséges modellválasztéknak köszönheti, amely kis lépésekben széles méret-, tömeg- és teljesítményskálát fed le.
Így jóformán minden fuvarozási feladathoz kiválasztható a megfelelő összeállítású EuroCargo. Éppen ezért nem véletlen, hogy a típus használtpiaci kínálatára ugyanez vonatkozik.

Tesztautónk kiválasztásához a biatorbágyi ETS Kft-hez fordultunk, amely az
új Iveco haszonjárművek forgalmazása és szervizelése mellett évente több
száz használt tehergépkocsit értékesít. Kínálatukból egy 2000. áprilisában üzembe helyezett EuroCargo 75 E 15 típust választottunk, amelynek kilométer-számlálója 375 140-et mutatott.

A legnagyobb tengelytávolságú kivitel hazai gyártású, ponyvás alumínium platót hordozott, két fekvőhelyes fülkéje alatt pedig 5,8 literes, hathengeres,
143 lóerős, turbófeltöltős dízelmotor dolgozott. Ezek a tulajdonságok
és a korához képest magas futásteljesítmény már előre sejtették, amit az ETS Kft-nél újonnan vásárolt jármű előéletéről megtudtunk, miszerint nemzetközi fuvarozásra használták. A kocsi Nagy-Britannia és Magyarország között két állandó sofőrrel közlekedett.

Ez a legtöbb esetben értéknövelő tényező a használt teherautóknál, ugyanis a szerviz szakembereinek tapasztalatai szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevő járműveket az üzemeltetők sokkal lelkiismeretesebben karbantartják a szigorúbb előírások és a megbízhatóság kiemelt fontossága miatt. Mindezt egyrészt tesztalanyunk
hiteles szervizkönyve, másrészt a futásteljesítményéhez képest igen jó állapota támasztotta alá.

Vizsgálatunkat ezúttal is a jármű azonosításával és külső szemrevételezéssel kezdtük. Csupán enyhe sérüléseket fedeztünk fel a fülke első sarkain és a homlokfelületén, ezek azonban pusztán esztétikai hibaként róhatók fel. Korróziót sehol nem találtunk, még a segédberendezéseket tartó konzolok is egészséges, újszerű állapotról tanúskodtak.
A gumiabroncsok viszont alacsony profilmélységük miatt hamarosan cserére szorulnak, a jobb elsőn pedig kagylós kopáshoz hasonló nyomokat fedeztünk fel, ami az ETS szakemberei szerint futómű beállítási problémára vezethető vissza. A jármű viselkedésén azonban ezt nem éreztük, ugyanis a tesztút során a futómű, a kormánymű és a fékrendszer egyaránt pontosan, holtjátéktól és rendellenes zajoktól mentesen működött.

Egyedül a hatfokozatú sebességváltó karja akadozott némi rezonanciával kísérve visszakapcsoláskor, ami a rudazat kopására utal. A kezelőelemek, illetve berendezések egyébként hibátlanul működtek, akárcsak a kísérőülés alá utólag beszerelt állóhelyzeti fűtés. A fülke belsejének a futott kilométerek számához képest szép, sérülésmentes állapota alapján pedig tovább erősödött az a benyomásunk, hogy a kocsira vigyáztak a használói.

A meggyőző tesztút után kíváncsian gördültünk be a szerelőcsarnokba, hogy a felemelt EuroCargón közelről is megvizsgálhassuk a gépészeti főegységek jónak ígérkező állapotát. Az alvázon alulról sem vettünk észre korróziót és a kipufogórendszert is újszerű állapotban találtuk, ugyanis nemrég cserélték ki.

A differenciálműnél, a lengéscsillapítóknál és a fékeknél nem találkoztunk olajfolyással, pedig ennél a futásteljesítménynél már számolni lehet ilyen problémákkal. A gömbcsuklók és a gumibetétes ágyazások (szilentek) szintén nem mutattak elhasználódásra utaló jeleket. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kocsi túlnyomórészt jó minőségű utakon, autópályán közlekedett.

A szervizben megtudtuk, hogy a hasonló futásteljesítményű EuroCargóknál már a stabilizátorok állapotára is érdemes odafigyelni, tesztautónkon azonban ezeket is megfelelőnek találtuk. Akárcsak a fülke első csuklópontjainak ágyazását és a hátsó támasztó gumibakokat, amelyek szintén hajlamosak a korai elhasználódásra.

A hathengeres motor és a turbófeltöltő sem mutatott olajszivárgást, az első üzemanyag-szivattyúnál tapasztalt gázolajfolyás pedig könnyen javítható hiba. A turbófeltöltő körüli hőszigetelő borítást minden egyes olajcsere alkalmával eltávolítják, ezért már kissé szakadozott, gyűrött volt. A szerviztapasztalatok szerint az ekkora futásteljesítményű kocsiknál már előfordul, hogy a főtengely első rugós tömítőgyűrűje (szimering) cserére szorul, azonban tesztautónké még megfelelően tömített.

Az olajnyomok a sebességváltó házán és körülötte a vastag olajsár a még teljesen ép zajvédő borításon viszont már jelzik, hogy a váltó tömítőgyűrűi helyett hamarosan újakat kell beszerelni.

A könnyen elhárítható, apró hibák ellenére igen jó műszaki és esztétikai állapotnak örvendő EuroCargo természetesen érvényes nemzetközi igazolással, valamint hitelesített tachográffal kerül a vevő tulajdonába, így akár azonnal részt vehet a nemzetközi fuvarozásban. Sőt, a fődarabokra fél év garancia vonatkozik, mivel folyamatosan az ETS-nél szervizelték a kocsit.

A nettó 5,7 millió forintért kínált teherautóhoz többféle bérlet- és lízingkonstrukció választható. A kedvező finanszírozási ajánlatokat figyelembe véve, a szerényebb büdzsével rendelkező, járművásárlás előtt álló kisvállalkozások számára is elérhető és kedvező megoldást nyújt egy néhány éves, szakszerűen karbantartott, nemzetközi fuvarozásban használt Iveco EuroCargo.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.

Cikk nyomtatása

1 hozzászólás

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Tíznapos autópálya-matrica is lesz a németeknél

Németországban a közlekedési tárca elkészítette a külföldi autósokat terhelő autópályadíj tervét. A németek is fizetnek, de leírhatják ...

F1: Versenyautót tesztelt Vettel öccse

Noha Sebastian Vettel 15 éves öccsét, Fabiant eddig igyekezett távol tartani a család a motorsporttól, a legfiatalabb Vettel ...

F1: Nem javul Bianchi állapota

Friss közlemény a még a Japán Nagydíjon súlyos agysérülést szenvedett Jules Bianchiról: állapota továbbra is kritikus, szállítását ...

F1: A Mercedes nem akarja elengedni Hamiltont

A Mercedes megígérte Lewis Hamiltonnak, hogy addig szóba sem áll más pilótákkal a 2016-os lehetőségekről, amíg közös nevezőre ...

Párizsi újdonságok a Budapesti Autószalonon

Több, a Párizsi Autószalonon bemutatott modell is látható lesz a november 21. és 23. között megrendezett Mobilitás 2014 Autókiállítás ...

F1: Új Bianchit talált a Ferrari?

A Lotus után a Ferrarit is lenyűgözte az idei Forma-3-as Európa-bajnok profizmusa, kiválóan tesztelt a francia ifjonc.

Mindenkinek a holllandok kellenek

Téved, aki azt hiszi, hogy az oroszok csak a jó öreg hazait veszik. Pedig az elmúlt években szépen felfejlődtek az oroszországi ...

Konnektoros hibriddel jön a Mercedes M-osztály utódja

1

Új néven, új technológiával érkezik a Mercedes felső kategóriás szabadidőjárműve. A GLE a gyár valamelyik plug-in hibrid hajtásláncát ...

Utoljára csap össze Forma-1 NASCAR-ral

A NASCAR texasi versenyszervezője örömmel látja, hogy 2015-ben már nem az ő futamukkal egy időben rendezik a Forma-1-es Amerikai ...

F1: Grosjean újra apa lesz

A Lotus francia pilótája az Amerikai Nagydíj előtt bejelentette második gyermeke érkezését.

Top 10 - A legdurvább autószárnyak

Az autók képtelenek rendeltetésszerűen használni a szárnyaikat, repülés helyett inkább földhöz ragadáshoz használják. Összeszedtük ...


1
Jön a dugódíj!

Jön a dugódíj!

2016-tól jöhet a dugódíj, 500-640 forint lehet, az Országgyűlés a jövő tavasszal dönt.


1
Történelmi fordulat a használtautó-piacon

Történelmi fordulat a használtautó-piacon

A hazai használtautó-piac történetében először fordul elő, hogy a dízelmotoros autók kínálata meghaladja a benzinesekét.


Utcai dragstert építettek

A világ leggyorsabbnak mondott autóját megépítő amerikai stáb most a britek büszkeségét vette kezelésbe. Az eredmény meggyőző.


F1: Inkább Räikkönent kéne kirúgni?

Az egykori Ferrari-pilóta Gerhard Berger szerint a Ferrari jobban tenné, ha megtartaná Fernando Alonsót, az érkező Sebastian ...


F1: Vettel fánkokat gyártott Austinban

Sebastian Vettel megadja a módját a búcsúnak: Austinban utcai bemutatóval szórakoztatta a Forma-1 amerikai rajongóit.


Felborult egy embereket szállító teherautó, sérültek

Összeütközött két teherautó a 4-es főút szolnoki elkerülő szakaszán, az utat lezárták.


GPS-parkolás okostelefonnal is

Okostelefonra optimalizálta a műholdas helymeghatározáson (GPS) is alapuló parkolási díjfizetési rendszert az Auto Securit Zrt.


Pszichológusok költöznek a svéd taxikba

Taxiterápia segítheti át a svédeket a sötét téli napokon: aki a fővárosban taxit hív, kívánságra pszichológust is kaphat hozzá.


Megérkeztek a BMW szuperszonikus vaddisznói

Másodszor fut neki a nagyteljesítményű szabadidőjármű műfajának a BMW. Az X5 M és az X6 M egyformán szélsebes.


3
Szexre kényszerítette a rendőrnőt felettese

Szexre kényszerítette a rendőrnőt felettese

Több mint egy éve lezárta a nyomozást az erőszakkal vádolt rendőrtiszt ügyében az illetékes hatóság, ám az áldozat csak most ...


2
308 kombi - Az Octavia is megrezzen

308 kombi - Az Octavia is megrezzen

2,5 millió tesztkilométeren esett túl a 308 SW a forgalmazás kezdete előtt. A kompakt kombi az új háromhengeressel járt nálunk.