Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:417.0 Ft
Dízel:421.0 Ft

Használt teherautó - Iveco EuroCargo 75 E 15

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.06.07. 06:55

Most a középkategória évek óta legnépszerűbb típusát, az Iveco EuroCargót szemeltük ki használt teherautó-tesztünk főszereplőjének. Ennek is a 7,5 tonna össztömegű, hosszúfülkés változatát, amelyet a magyar fuvarozók előszeretettel használnak nemzetközi utakon is. Ezért aztán érthető, hogy a típus a használt haszonjárművek piacán is igen kelendő.

Jó tíz éve van a piacon az Iveco középsúlyú teherautója, az EuroCargo, azonban a mai napig Európa-szerte a 6-15 tonna össztömegig terjedő kategória egyik bajnoka. Ezt többek között a folyamatos fejlesztésnek és a rendkívül bőséges modellválasztéknak köszönheti, amely kis lépésekben széles méret-, tömeg- és teljesítményskálát fed le.
Így jóformán minden fuvarozási feladathoz kiválasztható a megfelelő összeállítású EuroCargo. Éppen ezért nem véletlen, hogy a típus használtpiaci kínálatára ugyanez vonatkozik.

Tesztautónk kiválasztásához a biatorbágyi ETS Kft-hez fordultunk, amely az
új Iveco haszonjárművek forgalmazása és szervizelése mellett évente több
száz használt tehergépkocsit értékesít. Kínálatukból egy 2000. áprilisában üzembe helyezett EuroCargo 75 E 15 típust választottunk, amelynek kilométer-számlálója 375 140-et mutatott.

A legnagyobb tengelytávolságú kivitel hazai gyártású, ponyvás alumínium platót hordozott, két fekvőhelyes fülkéje alatt pedig 5,8 literes, hathengeres,
143 lóerős, turbófeltöltős dízelmotor dolgozott. Ezek a tulajdonságok
és a korához képest magas futásteljesítmény már előre sejtették, amit az ETS Kft-nél újonnan vásárolt jármű előéletéről megtudtunk, miszerint nemzetközi fuvarozásra használták. A kocsi Nagy-Britannia és Magyarország között két állandó sofőrrel közlekedett.

Ez a legtöbb esetben értéknövelő tényező a használt teherautóknál, ugyanis a szerviz szakembereinek tapasztalatai szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevő járműveket az üzemeltetők sokkal lelkiismeretesebben karbantartják a szigorúbb előírások és a megbízhatóság kiemelt fontossága miatt. Mindezt egyrészt tesztalanyunk
hiteles szervizkönyve, másrészt a futásteljesítményéhez képest igen jó állapota támasztotta alá.

Vizsgálatunkat ezúttal is a jármű azonosításával és külső szemrevételezéssel kezdtük. Csupán enyhe sérüléseket fedeztünk fel a fülke első sarkain és a homlokfelületén, ezek azonban pusztán esztétikai hibaként róhatók fel. Korróziót sehol nem találtunk, még a segédberendezéseket tartó konzolok is egészséges, újszerű állapotról tanúskodtak.
A gumiabroncsok viszont alacsony profilmélységük miatt hamarosan cserére szorulnak, a jobb elsőn pedig kagylós kopáshoz hasonló nyomokat fedeztünk fel, ami az ETS szakemberei szerint futómű beállítási problémára vezethető vissza. A jármű viselkedésén azonban ezt nem éreztük, ugyanis a tesztút során a futómű, a kormánymű és a fékrendszer egyaránt pontosan, holtjátéktól és rendellenes zajoktól mentesen működött.

Egyedül a hatfokozatú sebességváltó karja akadozott némi rezonanciával kísérve visszakapcsoláskor, ami a rudazat kopására utal. A kezelőelemek, illetve berendezések egyébként hibátlanul működtek, akárcsak a kísérőülés alá utólag beszerelt állóhelyzeti fűtés. A fülke belsejének a futott kilométerek számához képest szép, sérülésmentes állapota alapján pedig tovább erősödött az a benyomásunk, hogy a kocsira vigyáztak a használói.

A meggyőző tesztút után kíváncsian gördültünk be a szerelőcsarnokba, hogy a felemelt EuroCargón közelről is megvizsgálhassuk a gépészeti főegységek jónak ígérkező állapotát. Az alvázon alulról sem vettünk észre korróziót és a kipufogórendszert is újszerű állapotban találtuk, ugyanis nemrég cserélték ki.

A differenciálműnél, a lengéscsillapítóknál és a fékeknél nem találkoztunk olajfolyással, pedig ennél a futásteljesítménynél már számolni lehet ilyen problémákkal. A gömbcsuklók és a gumibetétes ágyazások (szilentek) szintén nem mutattak elhasználódásra utaló jeleket. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kocsi túlnyomórészt jó minőségű utakon, autópályán közlekedett.

A szervizben megtudtuk, hogy a hasonló futásteljesítményű EuroCargóknál már a stabilizátorok állapotára is érdemes odafigyelni, tesztautónkon azonban ezeket is megfelelőnek találtuk. Akárcsak a fülke első csuklópontjainak ágyazását és a hátsó támasztó gumibakokat, amelyek szintén hajlamosak a korai elhasználódásra.

A hathengeres motor és a turbófeltöltő sem mutatott olajszivárgást, az első üzemanyag-szivattyúnál tapasztalt gázolajfolyás pedig könnyen javítható hiba. A turbófeltöltő körüli hőszigetelő borítást minden egyes olajcsere alkalmával eltávolítják, ezért már kissé szakadozott, gyűrött volt. A szerviztapasztalatok szerint az ekkora futásteljesítményű kocsiknál már előfordul, hogy a főtengely első rugós tömítőgyűrűje (szimering) cserére szorul, azonban tesztautónké még megfelelően tömített.

Az olajnyomok a sebességváltó házán és körülötte a vastag olajsár a még teljesen ép zajvédő borításon viszont már jelzik, hogy a váltó tömítőgyűrűi helyett hamarosan újakat kell beszerelni.

A könnyen elhárítható, apró hibák ellenére igen jó műszaki és esztétikai állapotnak örvendő EuroCargo természetesen érvényes nemzetközi igazolással, valamint hitelesített tachográffal kerül a vevő tulajdonába, így akár azonnal részt vehet a nemzetközi fuvarozásban. Sőt, a fődarabokra fél év garancia vonatkozik, mivel folyamatosan az ETS-nél szervizelték a kocsit.

A nettó 5,7 millió forintért kínált teherautóhoz többféle bérlet- és lízingkonstrukció választható. A kedvező finanszírozási ajánlatokat figyelembe véve, a szerényebb büdzsével rendelkező, járművásárlás előtt álló kisvállalkozások számára is elérhető és kedvező megoldást nyújt egy néhány éves, szakszerűen karbantartott, nemzetközi fuvarozásban használt Iveco EuroCargo.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Kapcsolódó lap.hu oldalak

Szólj hozzá Te is!

F1: Lauda bocsánatot kért a beszólásért

A Mercedes-csapat elnöke bocsánatot kért, amiért szarnak bélyegezte a McLarent és a Ferrarit. Nem úgy értette.

Zseniális ideiglenes korlátozó táblák Skóciában

Tök jó, amikor az útmunkás brigád a műszak végeztével félrefordítja a korlátozó/tiltó táblákat éjszakára. A skótok meg még jobb ...

F1: Imádom Budapestet, imádom a Hungaroringet

A lotusos Romain Grosjeannak ugyan nem lehet kilátása jó eredményre, de így is szíves-örömest érkezik a Magyar Nagydíjra. Nem ...

Ahol a Porsche is együtt tévézik a családdal

57 emelet, 990 négyzetméteres lakások, autó a nappaliban, mindez potom 3,3 milliárdért. Megéri?

Már Európában tesztel az új Honda NSX!

A Nürburgringen szúrták ki a Honda hibrid szupersportkocsiját. Hangja nincs, de a kiállása annál határozottabb.

Kiégett egy Opel az M7-esen

2

Az autó a 208-as kilométernél, a Budapest felé vezető oldalon megcsúszott, majd a szalagkorlátnak ütközött és kigyulladt.

F1: Aláírták a szerződést, visszatér Mexikó

Helyi sajtóértesülések szerint a szervezők aláírták a szerződést Bernie Ecclestone-nal, így 2015-ben visszatér a Forma-1-be a ...

A nap képe - árokba borult a mentőautó

Árokba sodródott egy mentőautó a 36-os úton, Tiszavasvári-Józsefházánál kedden.

Jöhet a hétüléses terep-©koda

Utoljára tavaly decemberben hallottunk a ©koda tervezett, középkategóriás szabadidőjárműve felől. Most úgy tűnik, a tervek valóra ...

Vezettük a legfurcsább 911-est

1

Nem kabrió, bár a kabrióra épül a 911 legújabb változata, a Targa. 400 lóerős motorral vezettük az üvegről vászontetőre váltó ...

5
Olyan ©kodára bukkantunk, amire nem számítottunk

Olyan ©kodára bukkantunk, amire nem számítottunk

Ízlések és pofonok ugye, de vajon megtaláltuk a legfeltűnőbb hazai ©kodát?


Amikor nem a baleset a videó tetőpontja

Önkívületi állapotban kászálódik ki a fiatal férfi az autóból, túl sok volt a "jóból".


3
Razziáznak a teherautósok között

Razziáznak a teherautósok között

Az Európai Unió számos tagállamához hasonlóan keddtől csütörtökig a nehéz tehergépjárműveket és autóbuszokat ellenőrzi fokozottan ...


F1: Jó ritmus nélkül véged Mogyoródon

Nico Hülkenberg zsinórban tíz pontszerzés után érkezik a Force Indiával a Magyar Nagydíjra, a német pilóta szerint van esély ...


Autonóm autók? Terroristaveszély!

Még nem kaphatók, de az FBI már retteg az önjáró autókról, amelyek szerintük a merénylők kedvencei lesznek majd, és ez még nem ...


A nap képe - frontális karambol a 76-oson

Egy házaspár súlyos, egy férfi pedig könnyebb sérülést szenvedett abban a balesetben, amely kedden történt a 76-os főúton, Bagod ...


Ez a kemény, nem a kád széle

Azt hiszed, ha kimész hétvégénként a homokbányába csapatni, kemény vagy? Közel sem!


F1: Nem könnyű jól menni a Hungaroringen

A Sauber mindkét pilótája szerint különleges a Magyar Nagydíjnak otthont adó mogyoródi pálya. A csapat nehezen tudja megjósolni ...


Világelső biztonsági rendszerek a Volvótól

Két világújdonsággal fokozza a közlekedők biztonságát a Volvo. A cél, hogy 2020-tól egyetlen embernek se kelljen Volvóban meghalnia. ...


F1: A Ferrarinak nagyon kell Räikkönen

A Ferrari csapatfőnöke szerint a jelenleg siralmas szériát produkáló Kimi Räikkönen megtartása nagyon is fontos az alakulat számára. ...


Budapestre jön a legnagyobb Smart-találkozó

Jövőre Budapesten rendezik a világ legnagyobb smart-találkozóját, a smart timest.


Fiatalosabb lesz a Kia nagy terepjárója

Jövőre megújul a Kia Sorento. Ahogy sejthető volt, a Sportage fizimiskáját ölti magára.