Az autózás kaland...
  • Bejelentkezés
  • Regisztrácio
  • Hirlevél
Üzemanyag
Benzin:420.0 Ft
Dízel:427.0 Ft

Használt teherautó - Iveco EuroCargo 75 E 15

Szerző: levél küldés
Dátum: 2003.06.07. 06:55

Most a középkategória évek óta legnépszerűbb típusát, az Iveco EuroCargót szemeltük ki használt teherautó-tesztünk főszereplőjének. Ennek is a 7,5 tonna össztömegű, hosszúfülkés változatát, amelyet a magyar fuvarozók előszeretettel használnak nemzetközi utakon is. Ezért aztán érthető, hogy a típus a használt haszonjárművek piacán is igen kelendő.

Jó tíz éve van a piacon az Iveco középsúlyú teherautója, az EuroCargo, azonban a mai napig Európa-szerte a 6-15 tonna össztömegig terjedő kategória egyik bajnoka. Ezt többek között a folyamatos fejlesztésnek és a rendkívül bőséges modellválasztéknak köszönheti, amely kis lépésekben széles méret-, tömeg- és teljesítményskálát fed le.
Így jóformán minden fuvarozási feladathoz kiválasztható a megfelelő összeállítású EuroCargo. Éppen ezért nem véletlen, hogy a típus használtpiaci kínálatára ugyanez vonatkozik.

Tesztautónk kiválasztásához a biatorbágyi ETS Kft-hez fordultunk, amely az
új Iveco haszonjárművek forgalmazása és szervizelése mellett évente több
száz használt tehergépkocsit értékesít. Kínálatukból egy 2000. áprilisában üzembe helyezett EuroCargo 75 E 15 típust választottunk, amelynek kilométer-számlálója 375 140-et mutatott.

A legnagyobb tengelytávolságú kivitel hazai gyártású, ponyvás alumínium platót hordozott, két fekvőhelyes fülkéje alatt pedig 5,8 literes, hathengeres,
143 lóerős, turbófeltöltős dízelmotor dolgozott. Ezek a tulajdonságok
és a korához képest magas futásteljesítmény már előre sejtették, amit az ETS Kft-nél újonnan vásárolt jármű előéletéről megtudtunk, miszerint nemzetközi fuvarozásra használták. A kocsi Nagy-Britannia és Magyarország között két állandó sofőrrel közlekedett.

Ez a legtöbb esetben értéknövelő tényező a használt teherautóknál, ugyanis a szerviz szakembereinek tapasztalatai szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevő járműveket az üzemeltetők sokkal lelkiismeretesebben karbantartják a szigorúbb előírások és a megbízhatóság kiemelt fontossága miatt. Mindezt egyrészt tesztalanyunk
hiteles szervizkönyve, másrészt a futásteljesítményéhez képest igen jó állapota támasztotta alá.

Vizsgálatunkat ezúttal is a jármű azonosításával és külső szemrevételezéssel kezdtük. Csupán enyhe sérüléseket fedeztünk fel a fülke első sarkain és a homlokfelületén, ezek azonban pusztán esztétikai hibaként róhatók fel. Korróziót sehol nem találtunk, még a segédberendezéseket tartó konzolok is egészséges, újszerű állapotról tanúskodtak.
A gumiabroncsok viszont alacsony profilmélységük miatt hamarosan cserére szorulnak, a jobb elsőn pedig kagylós kopáshoz hasonló nyomokat fedeztünk fel, ami az ETS szakemberei szerint futómű beállítási problémára vezethető vissza. A jármű viselkedésén azonban ezt nem éreztük, ugyanis a tesztút során a futómű, a kormánymű és a fékrendszer egyaránt pontosan, holtjátéktól és rendellenes zajoktól mentesen működött.

Egyedül a hatfokozatú sebességváltó karja akadozott némi rezonanciával kísérve visszakapcsoláskor, ami a rudazat kopására utal. A kezelőelemek, illetve berendezések egyébként hibátlanul működtek, akárcsak a kísérőülés alá utólag beszerelt állóhelyzeti fűtés. A fülke belsejének a futott kilométerek számához képest szép, sérülésmentes állapota alapján pedig tovább erősödött az a benyomásunk, hogy a kocsira vigyáztak a használói.

A meggyőző tesztút után kíváncsian gördültünk be a szerelőcsarnokba, hogy a felemelt EuroCargón közelről is megvizsgálhassuk a gépészeti főegységek jónak ígérkező állapotát. Az alvázon alulról sem vettünk észre korróziót és a kipufogórendszert is újszerű állapotban találtuk, ugyanis nemrég cserélték ki.

A differenciálműnél, a lengéscsillapítóknál és a fékeknél nem találkoztunk olajfolyással, pedig ennél a futásteljesítménynél már számolni lehet ilyen problémákkal. A gömbcsuklók és a gumibetétes ágyazások (szilentek) szintén nem mutattak elhasználódásra utaló jeleket. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a kocsi túlnyomórészt jó minőségű utakon, autópályán közlekedett.

A szervizben megtudtuk, hogy a hasonló futásteljesítményű EuroCargóknál már a stabilizátorok állapotára is érdemes odafigyelni, tesztautónkon azonban ezeket is megfelelőnek találtuk. Akárcsak a fülke első csuklópontjainak ágyazását és a hátsó támasztó gumibakokat, amelyek szintén hajlamosak a korai elhasználódásra.

A hathengeres motor és a turbófeltöltő sem mutatott olajszivárgást, az első üzemanyag-szivattyúnál tapasztalt gázolajfolyás pedig könnyen javítható hiba. A turbófeltöltő körüli hőszigetelő borítást minden egyes olajcsere alkalmával eltávolítják, ezért már kissé szakadozott, gyűrött volt. A szerviztapasztalatok szerint az ekkora futásteljesítményű kocsiknál már előfordul, hogy a főtengely első rugós tömítőgyűrűje (szimering) cserére szorul, azonban tesztautónké még megfelelően tömített.

Az olajnyomok a sebességváltó házán és körülötte a vastag olajsár a még teljesen ép zajvédő borításon viszont már jelzik, hogy a váltó tömítőgyűrűi helyett hamarosan újakat kell beszerelni.

A könnyen elhárítható, apró hibák ellenére igen jó műszaki és esztétikai állapotnak örvendő EuroCargo természetesen érvényes nemzetközi igazolással, valamint hitelesített tachográffal kerül a vevő tulajdonába, így akár azonnal részt vehet a nemzetközi fuvarozásban. Sőt, a fődarabokra fél év garancia vonatkozik, mivel folyamatosan az ETS-nél szervizelték a kocsit.

A nettó 5,7 millió forintért kínált teherautóhoz többféle bérlet- és lízingkonstrukció választható. A kedvező finanszírozási ajánlatokat figyelembe véve, a szerényebb büdzsével rendelkező, járművásárlás előtt álló kisvállalkozások számára is elérhető és kedvező megoldást nyújt egy néhány éves, szakszerűen karbantartott, nemzetközi fuvarozásban használt Iveco EuroCargo.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons magazinban olvashatja.

Cikk nyomtatása

Hozzászólok

Vezess.hu Top cikkek

Szólj hozzá Te is!

Van kedvenc V12-es autód?

A V12-es autók mindig is a legkülönlegesebb sportverdákat testesítették meg, neked van kedvenced?

Elérkezett a hibrid Lamborghini ideje?

Október elején új koncepcióautót mutat be Párizsban a Lamborghini. Egyes jelek hibrid hajtásra utalnak.

F1: Berezeltek a gumiktól a pilóták

Az erőviszonyokat nem feltétlenül tükrözik a pénteki szingapúri eredmények, a gumik viszont minden összekavarhatnak. Válogatott ...

Barátnője hullájával autózott - vagy mégsem?

A múlt héten hatalmas felzúdulást okozott a weben egy fotó, amely egy állítólagos hullagyalázást ábrázol. Azóta tisztázódtak ...

A ZiL jött, látott és pusztított

Az orosz nagyvad szótárában a kavicsfelverés picit más értelmezése szerepel.

Trágyával bombázzák a rendőröket

1

Valaki nagyon utálja az osztrák közlekedési rendőröket: egy karintiai útszakaszon botlóaknát helyeztek el. Szerencsére nem repesszel ...

Autók, erotika, és művészet közös metszete

Kézműves módszerekkel válogatott képek következnek, feszesen domborodó motorháztetőkkel, és alig takart csábító idomokkal.

F1: Videón Maldonado balesete

Pastor Maldonado megint összetörte a Lotust, a venezuelai most így küldte falnak az autót. Bónuszvideó: Rosberg eldobja a visszapillantó ...

A férfi, aki lesprintelte a metrót!

Kíváncsi lennék, hogy itthon melyik két megálló között lehetne ezt megvalósítani?

Aki Ladából épít lánctalpast, rossz ember nem lehet

Bírod az orosz vasakat? Akkor ezt imádni fogod! Jobban büntet, mint a vodka reggelire.

Amikor az autótörő támad a bíróságon

Ebédidőben ütközött a buszsofőr, aminek félmilliós kárát ráverte volna a munkáltatója. Csakhogy a hibázó sofőr ügyvédet fogadott. ...


F1: Hamilton a leggyorsabb, Maldonado a falban

A Szingapúri Nagydíj második edzésén Pastor Maldonado összetörte az autót, a leggyorsabb Lewis Hamilton lett, Nico Rosberg nem ...


F1: Könnyű lesz trükközni a rádiózással

Charlie Whiting, a Nemzetközi Automobil Szövetség versenyigazgatója szerint nehéz lesz betartatni a rádiózásra vonatkozó, máris ...


Újabb noname, méregrága, pokolian erős valami született

Ez ám az egzotikum: azt sem fogják tudni, mit vezetsz, ha a holland Vencer Sarthe-ra költöd el az örökséged.


5 Lada, ami nem szórakozik, büntet!

Tudtátok, hogy az egyik legnépszerűbb Lada versenyautót egy titkos tengeralattjáró-üzemben készítették? És ez még nem minden!


3
DS5: különleges, de attól még jó

DS5: különleges, de attól még jó

A DS luxus-almárka vezérhajója ellentmondásos jelenség. Különleges, exkluzív terméknek szánták, ehhez képest tök jó hétköznapi ...


Kommandósok kapták el a korrupt zsarukat

Szolgálatban lévő rendőröket fogtak el a Terrorelhárítási Központ munkatársai péntek hajnalban Budapesten, a Baross téren.


3
Hogy lehet ennyire barom egy motoros?

Hogy lehet ennyire barom egy motoros?

Tömegkarambolt okozott a vagánykodó motoros, dominóként dőlt el a banda.


F1: Több csapat az összeomlás szélén

Több Forma-1-es csapat is pocsék anyagi helyzetben van, egyáltalán nem biztos, hogy 2015-ben is ott lesznek a mezőnyben.


1
Kigyúrták a kis Adamot

Kigyúrták a kis Adamot

A városhatárig fürge és rámenős, onnan apró és fordulékony: a modern urbánus európai vásárlók ideális kisautója lehet az Abarth ...


F1: Alonso elverte a Merciket

A Szingapúri Nagydíj első szabadedzésén Fernando Alonso végzett az élen a Ferrarival a két Mercedes, valamint Sebastian Vettel ...


Szól az okostelefon, mikor jön a busz

Elkészült a Futár utazástervező okostelefonokra és tabletekre kifejlesztett alkalmazása. Valós idejű útvonaltervezést tesz lehetővé. ...