Vezess.hu: – Évente 4-7 ezer autó tűnik el nyomtalanul hazánkban. Mit rontanak el az autólopások károsultjai? Okrutay Zsolt: – Abból indulnak ki, hogy másnak is slusszkulcs kell a kocsi beindításához, ahogy nekik. Többnyire, érthető módon, nem a tolvajok fejével gondolkodnak és nem kezelik rendszerként a védendő vagyontárgyat. Mint amikor a lakásba beszereltetnek egy jó biztonsági ajtót, de a betörő megégeti a műanyag ablakot és bemegy ott. Az autónál ugyanez működik a védtelen pontokon.
Védőeszközök és korlátaik
Egy laikust elbizonytalanít a sokféle lopásvédelmi eszköz. Mit tudnak közülük a mechanikus védőeszközök? A váltózár és a kormányzár jelzés az autólopóknak, hogy foglalkoztam a kocsi védelmével. Automatikus váltóval a váltózár többet ér, kézivel kevesebbet, mert a motortér felől a váltórudazat vagy a huzalok mozgatásával berakható sebességbe a kocsi vagy elhúzható kinyomott kuplunggal. A kuplungot kiiktató megoldások sem mindenhatóak, mert az önindító erős, sebességbe tett váltóval berángatja a motort és kuplung nélkül is lehet váltani. A kormányra helyezett védőeszközök hatása kérdéses, mert az eszköz hiába masszív, ha a zárja támadható. De mindenképp jó, ha van valami az autóban, mert lehet, hogy az adott tolvaj felkészültsége kevés hozzá.
„Meghosszabbítani az autó életét”
Gépjárművédelmi témákon dolgozva találkoztunk az Oky Autoguard szakembereivel, tanulságos videókkal teli Facebook-oldalukkal és a céget szakmai tanácsadóként segítő Okrutay Zsolttal. A terepet kiválóan ismerő szakember 2007-ben váltott egy kerületi kapitányság állásából a BRFK-hoz a gépjármű-felderítésre, azóta harcol kollégáival az autótolvajok ellen. Belelát az elfogott bűnözők életébe, autótolvajokat kikérdezve ismerte meg módszereiket és a bandák felépítését. Hamar egyértelművé vált számára, hogy a gyári rendszerek nem alkalmasak az autó megvédésére, mivel milliós tételben beszerelt, jól feltérképezhető megoldásokról van szó. Alapelve, hogy aki semmit nem tett az autójába, az semmit nem tett érte, mert meg sem próbálta meghosszabbítani az életét.
Mire jó egy, a gyújtást vagy más alapfunkciót letiltó titkos kapcsoló? Hasznos, bár profi tolvajnak nem akadály. Soha nem a kapcsolók helyét keresik, hanem a tiltást magát! Hallani ilyen-olyan kötési láncokat, de ez csak a tulajdonost téveszti meg, a gépkocsitolvaj ismeri a rendszereket, tudja, mikor mit keressen!




Autótolvajok módszerei
Mi igaz abból, hogy a távirányítós zárás blokkolható? Lakásbetöréseknél is előfordul, hogy a bűnözők rádiófrekvenciás jeladókkal blokkolják a ház riasztóját. Nagyjából ugyanazon a frekvencián üzemel az összes, elég egy hullámsávot lefogni. Ugyanez működik az autóknál is, ilyenkor a távirányító megnyomására nem fog bezárni az ajtó. Nem elég, ha villan az index, a kilincs meghúzásával ellenőrizzük, hogy tényleg bezártak-e az ajtók. És ha nem záródtak be az ajtók, nézzünk körbe, ülnek-e gyanús alakok egy kocsiban, akik a bevásárlóközpont parkolójába érkezőket figyelik. Mi történik, ha nem sikerült beindítani a kocsit? Általában legurítják vagy eltolják pár utcával arrébb, ha ott elindítható, akkor viszik, ha nem, otthagyják és legfeljebb visszajönnek felkészültebben. Ha dimbes-dombos környékről tűnt el az autó, a lejjebb lévő utcákat kell megnézni, ameddig le tudnak gurulni csendben. A rablásgátlós rendszerek azért jók, mert el tudnak indulni velük a lopók, de a közelben megállítják a kocsit.

Egy autótolvaj bármerre jár, prédára les. Ha bejön a megrendelés, már tudja, hová menjen az adott autóért, nem akkor áll neki keresgélni
Mit ér a kocsid egy orgazdának?
Mely autók landolnak orgazdáknál? A lábon átadott autók. Az orgazda ígér érte mondjuk 450 ezer forintot, de nem fizeti ki egyben. Ad az autólopónak 230 ezret és lóg a maradékkal. A következő melónál a tolvaj megkapja ezt a 220 ezer forintot is, de keletkezik más tartozás. Ezzel röghöz köti az illetőt, aki tudja, hogy amíg él a kapcsolat, előbb-utóbb ki fogja fizetni, amivel sáros maradt. De a bűnözők is felismerik, hogy sokkal többet kinyerhetnek egy lopott autóból, ha szétbontják. Felkutatják az adott kategóriával foglalkozó javítókat, teherautóra rakják a bontott alkatrészt és körbejárják a szervizeket. Hiába szedsz ki az iparból több tolvajt vagy egy orgazdát, egy másik átveszi a helyüket.

Amíg egy autó új, nagyon magas az értéke lopottan is. 8-10 év felett a jó állapotú lopott modellek ára emelkedésnek indul

Az itt láthatóhoz hasonló legális autóbontókat nemcsak a környezetvédelmi előírásokra fütyülő feketebontók, de a lopott autókból dolgozó konkurencia is fojtogatja
Hogyan védekezzünk?
Mivel lehet meglepni az autótolvajokat? Csak egyedi megoldásokkal. Amit sorozatban gyártanak vagy szakmányban tesznek be az autókba, azt ismerik, legyen akár gyári indításgátló vagy utólagos, de elterjedt védelem. Tudják például, hogy a jelöletlen kábeleket hol keressék, mert azokat adott cég ugyanúgy, de legalábbis hasonló módon szokta elvezetni. Miről lehet kiszúrni, ha valaki rutinból dolgozik, hasonló megoldásokat ismételve? Kérdezzünk rá a munka időszükségletére! Egy elektronikus védelmi rendszer beszerelése tarthat egy óráig, ha mindent úgy csinálunk, mint az előző kocsiban is, de elvihet négy-öt órát, ha rejtve szerelik és nem akarják ismételni magukat.
Konkrétan mit kell védeni egy autóban? Elsődleges a szervizcsatlakozó és a motorvezérlés védelme. Ha a motorirányító számítógép a motortérben van, akkor motortérzárra van szükség, de olyanra, hogy ne lehessen alulról felnyúlva letépni az egészet, mint egy közismert rendszer esetében. A gyári szervizdiagnosztikai vagy más nevén OBD-csatlakozót le kell kötni és a valódit eldugni valahová. Az OBD-s kommunikációs szálakat meg kell szakítani, hogy az autó ne beszélgessen a tolvaj felcsatlakoztatott eszközével. Ezt kell kiegészíteni riasztóval, indításgátlással és rablásgátlással. Ennyit a beszélgetés szerkesztett változatából. Talán lehangoló mindezzel szembesülni, de a Vezess.hu autólopásról és lopásvédelemről szóló cikksorozatának későbbi részében bemutatjuk a használható megoldásokat, a lopás menetét és a gyári rendszerek sebezhetőségét. A szakértőnk által a támadások 95 százaléka ellen hatásosnak tartott lopásvédelem ára 80-100 ezer Ft körül mozog, de vannak olcsóbb tételek is, amik megnehezítik a tolvajok dolgát. A közeljövőben visszatérünk a témára, és ajánlom Lencsés Csaba cikkeit az autóvédelemről és a börtöninterjúkat két autótolvajjal.



