Ritka vendég lett a hó, a tartós fagy, ami kihat az autózásra is. Manapság inkább a sűrű esőben, sötétben, ködben való vezetés a nehezebb helyzet, amellyel a sofőrök az utakon szembesülhetnek.
Nyáron egyre hosszabbak a száraz időszakok, így igazi tartós esőkkel inkább télen kell szembesülnünk, ami ugyanúgy megköveteli az átállást vezetési szokásokat tekintve.
A nedves útfelület csökkenti a gumiabroncsok tapadását és megnöveli a fékutat. Ugyanakkor jelentősen romlik a járművek láthatósága, ráadásul a sofőrnek is rosszabb latási viszonyokkal kell számolniuk. Ennek ellenére számos autós kifejezetten alábecsüli ezeknek a jelentőségét, ami következésképpen növeli a balesetek kockázatát.
Hosszabb fékút és kritikus követési távolság
A szakértők ezért óva intenek azoktól a leggyakoribb hibáktól, amelyek esőben nemcsak az adott sofőrt, hanem a többi közlekedőt is veszélyeztetik.
Az első alapvető hiba a túl nagy sebesség, mivel a nedves út akár 50%-kal is megnövelheti a fékutat. A sofőrök ráadásul gyakran nem figyelnek a láthatatlan vízrétegre, amely az aquaplaninget (vízre felfutást) – azaz a gumiabroncs és az úttest közötti kapcsolat elvesztését – okozza.
További kockázatot jelent a helytelen fékezés. A fékpedál hirtelen lenyomása nedves aszfalton könnyen megcsúszáshoz vezethet, ezért javasolt a fokozatos fékezés. Ezzel függ össze a járművek közötti elégtelen követési távolság is, ami esőben ráfutásos balesetekhez vezet abban a pillanatban, amikor az egyik autó hirtelen fékezni kezd.
Engem személy szerint megrémít, amikor szakad az eső, és a mögöttem haladó autó rátapad a lökhárítómra.
Látni és látszani
Gyakori probléma az automata fényszórók okozta összevisszaság, valamint a ködlámpák helytelen alkalmazása. Korlátozott látási viszonyok esetén (ez érvényes sűrű esőben, de havazásban és ködben is) az autósok kötelesek bekapcsolni a hátsó ködlámpát, hogy autójuk jobban látható legyen a mögöttük haladók számára. Ugyanakkor ha nincs rá szükség, akkor sokan elfeledkeznek erről, és jó látási viszonyok mellett is üzemeltetik a zavaróan erős fényforrást.
A balesetek kockázatát némi józan ésszel, koncentrációval, pár alapvető szabály betartásával minimalizálni lehet. A legfontosabb az alacsonyabb sebesség, ugyanazon az úton ne haladjunk annyival, mint száraz körülmények között. Figyeljük a vízátfolyásokat, mélyedéseket, kátyúkat, amelyeken felúszhat az autó.
Ilyenkor fokozottan ügyeljünk a követési távolságra, tartsunk nagyobb teret a többi közlekedőtől, ha valaki nagyon nyomul mögöttünk, inkább engedjük el.
Ne felejtsük el ellenőrizni a gumiabroncsokat sem, amelyeknek nemcsak megfelelő profilmélységgel, hanem megfelelő nyomással is rendelkezniük kell. A modern gumiabroncsok képesek elvezetni a vizet, de ha a gumi kopott, akkor nem segít, hogy valaha márkás darabról volt szó.
Nedves úton kerüljük a hirtelen irányváltást, heves sebességváltoztatást, inkább az egyenletes, nyugodt tempóra törekedjünk. Végül, de nem utolsósorban ne felejtsük el tisztán tartani a szélvédőt. Az ablaktörlők legyenek jó minőségűek és állapotúak, valamint sose feledkezzünk meg a páramentesítésről, a homályos szélvédő potenciális balesetveszély, nemrég egy angol sofőr tapasztalta meg, milyen katasztrófát okozhat a takarítás elmulasztása:
A sietség nem kifizetődő sem száraz, sem nedves úton
Mindent összevetve, az esős időjárás fokozott figyelmet követel a sofőröktől, valamint a vezetési stílus áthangolását a téli, csapadékos viszonyokra.
Mindig kifizetődő felmérni az aktuális helyzetet, és nem alábecsülni bizonyos szabályokat, amelyek banálisnak tűnhetnek, mégis valós létjogosultságuk van. Télen inkább induljunk korábban, keljünk hamarabb, tervezzük meg az útvonalat online applikációk segítségével, hogy biztonságban célba érjünk.

