Itthon jelenleg 591 forint a benzin literenkénti átlagára, a dízel esetében pedig az átlagár 596 forint. Szóval nem olcsó, és manapság már egyáltalán nem mindegy, mennyit kér az autónk átlagban, száz kilométerenként.
Ha 8-9 liter üzemanyagot égetünk el egy száz kilométeres út alatt, az azt jelenti, hogy bő 5000 forintnak is búcsút inthetünk. De ha az autónk beéri 5-6 literrel, akkor akár 3300 forintból is sikerül teljesíteni ugyanazt a távot. Éves szinten ez tetemes összeg, így most ennek apropóján újra rápillantunk a legkevesebbet fogyasztó autók listájára.
| Benzin | Liter/100 km | |
| 1. | Suzuki Celerio | 4.6 |
| 2. | Toyota Yaris Cross | 4.6 |
| 3. | Toyota Yaris Hybrid | 4.7 |
| 4. | Toyota Aygo X | 4.8 |
| 5. | Hyundai Ioniq | 4.8 |
| 6. | Honda Jazz Hybrid | 4.8 |
| 7. | Suzuki Swace | 5.0 |
| 8. | Lexus LBX | 5.0 |
| 9. | Kia Niro | 5.1 |
| 10. | Toyota Prius | 5.2 |
| Dízel | ||
| 1. | Audi A2 3L | 3.6 |
| 2. | Volkswagen Lupo 3L | 3.7 |
| 3. | Citroen AX | 4.2 |
| 4. | Smart Fortwo | 4.2 |
| 5. | Citroen C1 | 4.3 |
| 6. | Peugeot 107 | 4.3 |
| 7. | Toyota Aygo | 4.6 |
| 8. | Citroen C4 Cactus | 4.7 |
| 9. | Seat Arosa | 4.7 |
| 10. | Peugeot 208 | 4.7 |
Ez a legreálisabb lista
A Spritmonitor (német alapú közösségi fogyasztásmérő platform) adatai lehetőséget adnak arra, hogy valós, felhasználók által bevitt tankolási adatok alapján hasonlítsuk össze autók fogyasztását. Ennek az adatbázisnak az értékei állnak a legközelebb a valósághoz, mert itt nem laboratóriumban mért fogyasztást látunk, hanem valódi emberek valódi tankolásainak átlagát. Így is nagy a szórás, és sok múlik a felhasználási körülményeken, de a végén a matek nem hazudik, az átlagolt értékek alapján ez a lista egész reálisnak tűnik.
Az első tíz, benzines motorral szerelt helyezettet végignézve jól látszik, hogy a Toyota hibridjei tarolnak, és az új modellek egyre jönnek fel a listán, de a klasszikus módon spóroló Suzuki Celerio még mindig uralja az első helyet. Akárcsak társai, ez is egy könnyű, alacsony teljesítményű városi kisautó, keskeny abroncsokkal, és alapvetően alacsonyabb tempójú felhasználói profillal. Ebben a kategóriában már az átlagos autók is könnyedén hozzák az 5,5 l/100 km-es értéket, de a 4,6 már tényleg igazán kiemelkedő.
Íme a Suzuki Celerio, a fogyasztás bajnoka:




Nálunk az autó vegyes használatban 5,1 l/100 kilométeres átlagot hozott, igaz, automata váltóval. “A tesztfogyasztás a számítógép szerint a 800 kilométeres, harmadrészt sztrádán, főleg országúton és valamelyest városban lezavart teszt után 4,8 literre jött ki, a kútnál utánamérve 5,1 liter volt a valódi étvágy. A 35 literes tank kényelmesen elég 600 kilométerre, kis odafigyeléssel 700-ra is” – írtuk korabeli tesztünkben.
Érdekes, hogy a dízelek listája jó ideje változatlan. Ennek hátterében az áll, hogy az utóbbi évtizedben gyakorlatilag leállt a kis lökettérfogatú gázolajos motorok fejlesztése, és a takarékos modellek nem is kapnak ilyen erőforrást, csak benzines vagy hibrid kivitelben kerülnek piacra. Így itt még mindig az Audi A2 3L a nyerő, abból a korból, amikor a német gyártók még hatalmas energiát fektettek a dízelmotorok fejlesztésébe.


Az Audi A2 3L 1,2 literes turbódízel motorral szerelt, 60 lóerős, kifejezetten spórolásra tervezett típus. A gyári méréseken 2,88 literes fogyasztást értek el vele, az alapváltozatban sem szervokormány, sem klíma nem volt. Az egyedi automata váltóval szerelt hajtásláncot a Volkswagen Lupóba is beszerelték, amely itt a második helyre jutott, vélhetően a rosszabb légellenállása miatt, de így is több mint egy literrel takarékosabb, mint a normál Lupo változatok.

