Európában lassan 30 éve velünk van az autók harmadik féklámpája, amelynek a hivatalos neve: Center High Mount Stop Lamp (CHMSL). Ez a közlekedésbiztonsági innováció az Egyesült Államokban született 1986-ban és onnan gyűrűzött tovább. Tudjátok, az a lámpa, amelyik az autó hátsó ablakának közelében alul vagy felül, esetleg a csomagtérajtóban vagy szárnyon helyezkedik el és pirosan világít ha fékezünk.

A statisztikák szerint ez a kis változtatás több tízezer balesetet előzött meg bevezetése óta.

Osztrák kutatók szerint azonban egy újabb, sokkal radikálisabb megoldás tovább csökkenthetné az ütközések számát: szereljünk féklámpát az autók elejére is.

Milyen feladata lenne az első féklámpának?

A jármű elejére szerelt féklámpák egyértelmű visszajelzést adnának a szemből érkezőknek vagy a keresztező forgalomnak. Így például kevesebb eséllyel fordulna elő, hogy valaki rosszul méri fel az érkező autó sebességét, hiszen jó előre látná, hogy az mikor kezdett el fékezni.

A grazi Műszaki Egyetem Járműbiztonsági Intézetének kutatói 200 valódi közlekedési balesetet elemeztek ki részletesen, és szimulációk segítségével vizsgálták, hogyan alakultak volna az események, ha az érintett autók elején is lett volna féklámpa.

A kutatás szerint a balesetek száma 7,5–17 százalékkal csökkenhetett volna, attól függően, mennyire gyorsan reagál a másik fél a féklámpa jelzésére.

Bár az extra fényforrás nem akadályozott volna meg teljesen minden ütközést, de az esetek negyedében csökkentette volna az ütközés sebességét, így kevesebb – vagy enyhébb – sérülések történet volna.

Ugyanakkor a szimulációk szerint az esetek körülbelül harmadában a sofőrök nem látták volna az első féklámpát, így ez felvetett egy újabb lehetőséget: a jövő járművein nem csak az első, hanem az oldalsó féklámpák bevezetését is javasolják a kutatók.

Hasznos, de kivitelezhető is?

A javasolt technológia állítólag nem járna jelentős műszaki kihívásokkal, az első és oldalsó féklámpák könnyen integrálhatók, és nem rontják az autó dizájnját sem. Legalábbis ezt mondják az osztrák mérnökök, akik a projekten dolgoztak. Erről azért kíváncsiak lennénk az autógyártók véleményére is.

Már élesben is tesztelték

A grazi kutatók egy korábbi, Szlovákiában végzett kísérletre is hivatkoznak, amely során 3072 autót szereltek fel első féklámpával és közel egy éven át gyűjtötték a tapasztalatokat. A vizsgálat nem közölt konkrét baleseti statisztikákat, de a vezetők túlnyomó többsége pozitív tapasztalatokról számolt be: a résztvevők 75 százaléka támogatta az első féklámpák bevezetését az új autókra.

A kérdés tehát adott: vajon az első és oldalsó féklámpák jelentik a járműbiztonság következő evolúciós lépcsőfokát? Szerinted?

Lenne értelme az első féklámpának?
Igen
51% (1121)
Nem
49% (1078)