Mindennapos az úttesten heverő, hanyag módon eldobott cigarettacsikkek látványa, azonban spanyol és olasz tudósok hamarosan ebből is előnyt kovácsolhatnak. A Granadai Egyetem és a Bolognai Egyetem együttműködésében olyan újrahasznosítási folyamatot dolgoznak ki, ami adott esetben visszaszoríthatja az útfelújítások szükségességét. Társfinanszírozóként a kínai kormány vesz részt a projektben, ami egyébként egy korábbi, az ausztrál RMIT Egyetem által elvégzett tanulmányra alapul.

Bármilyen típusú cigarettacsikket fel lehet használni az újrahasznosításhoz, ugyanakkor a tudósok ezúttal az elektromos cigarettákból származó csikkekre fókuszáltak. Ezek ugyanis hosszabbak, mint a hagyományos cigarettacsikkekből, ebből fakadóan több keresett szűrőanyagot tartalmaznak – számolt be a Granadai Egyetem által közölt fejleményekről a New Atlas.

Tróger szemetelők tehetik jobbá az utakat 1

Fotó: University of Granada

A tudósok először a hamutartalmú, főként cellulózból és politejsavból (PLA) álló maradványokat távolították el az eldobott e-cigaretták szűrőinek végeiről. Az immáron hamumentes csikkeket ezután felaprították és szintetikus szénhidrogénviasszal keverték – ez utóbbi kötőanyagként funkcionál a folyamatban. Az így kapott keveréket préselték és hevítették, mielőtt hidegen pelletekre vágták.

Bitumennel keverték össze a pelleteket, illetve a rossz állapotú utakból kinyert, régi aszfaltot, ezzel új aszfaltot alkotva. Tömegének 40 százaléka áll a pelletekből és újrahasznosított anyagokból. Tehát joggal merül fel a kérdés: hogyan épül be az útba? Amint a pelletek a forró bitumennel érintkeznek, a szintetikus viasz megolvad, és ezáltal épülnek be a szerkezetbe a szilárd, mégis hajlékony, ezáltal szinte apró betonacél darabokként funkcionáló cellulóz- és PLA-szálak, amik a korábbinál erősebbé, ugyanakkor rugalmasabbá teszik az aszfaltot.

Tróger szemetelők tehetik jobbá az utakat 2

Fotó: University of Granada

Ennek eredményeként a hagyományos aszfaltnál strapabíróbbá vált, magyarán terhelés során kevésbé volt hajlamos arra, hogy megrepedjen. Másik előnye, hogy a pelletek viasza hatással volt a bitumen viszkozitására, így a javított aszfalt alacsonyabb hőmérsékleten, energiahatékonyabban is előállítható.

Az ilyen jellegű áttörések természetesen nem legalizálják a szemetelést. Néhány éve még a mesterséges intelligenciával akartak hadat üzenni a jelenségnek – részletek a Vezess korábbi cikkében: