Az említett gyártók olyan járművekre kötöttek kötelező biztosítást, amelyeket még nem adtak el valódi vásárlóknak. A kínai nyilvántartási rendszer sajátossága miatt ezzel hivatalosan már értékesített autónak számítottak, így korábban könyvelhették el az eladást.

A módszert különösen a Neta alkalmazta széles körben: legalább 64 719 autó esetében 2023 januárja és 2024 márciusa között.

A Neta hivatalosan 117 ezer eladást jelentett ebben az időszakban – tehát az eladások több mint felét ilyen “előrehozott” módszerrel könyvelték el. A Zeekr – a Geely prémium márkája – szintén alkalmazta ezt a gyakorlatot 2024 végén a déli Xiamen városban, állami kézben lévő főkereskedőjén, a Xiamen C&D Automobile vállalaton keresztül.

„Nullkilométeres használt autók” – iparági trükk

A kínai autópiacon ezeket az előre biztosított, de még el nem adott járműveket „nullkilométeres használt autóként” emlegetik. Ez a gyakorlat az évek óta tartó árháború és túlkínálat következménye, amely rendkívüli nyomást helyezett a gyártókra és a kereskedőkre egyaránt.

A Kínai Ipari és Informatikai Minisztérium már tervezi, hogy megtiltja az ilyen módon eladott autók hat hónapon belüli továbbértékesítését. A Kínai Autógyártók Szövetsége szerint is szabályozásra van szükség mert az iparágban „irracionális verseny” folyik.

Neta: biztosítás előre, szubvenció utólag

A Reuters birtokába került belső dokumentumok szerint a Neta már 2022 végén elkezdte az autók előzetes biztosítását, hogy még az állami elektromosautó-támogatás lejárta előtt minél több „eladást” regisztrálhasson. Egy kereskedő elmondta, hogy a biztosítási kötvényeket előre megkapták, és azokat egyszerűen átruházták a végső vásárlóra, miután ténylegesen eladták az autót.

A vásárlók gyakran csak utólag döbbentek rá, hogy a biztosításuk már hónapokkal korábban elindult.

A Neta eladásai 2022-ben tetőztek, amikor 152 ezer járművet adtak el, ezzel a nyolcadik legnagyobb kínai EV-gyártóvá váltak. 2024 végére azonban a cég pénzügyi nehézségei fokozódtak, tulajdonosa, a Zhejiang Hozon New Energy Automobile csődeljárás alá került.

Zeekr: kiugró adatok, gyanús eladások

A Zeekr esetében a gyanú elsősorban a 2024 decemberi xiameni adatokra vonatkozik, amikor a vállalat hirtelen 2737 új autó értékesítését jelentette be – ez tizennégyszerese az átlagos havi értéknek. A China Securities Journal állami napilap vizsgálata szerint a vásárlók több kínai városban is úgy kapták meg az autóikat, hogy azok már biztosítással rendelkeztek – ők ezt megtévesztésként értékelték, de nem kaptak kárpótlást.

A Geely szóvivője visszautasította a kínai lap állításait, de a Reutersnek nem kommentálta a birtokukban lévő bizonyítékokat. A Zeekr később annyit közölt, hogy a biztosított autók „kiállítási modellek” voltak, és nem kerültek forgalomba.

Nyomás a kereskedőkön

Kereskedői beszámolók szerint a gyártók gyakran egyszerűen utasítást adtak a hamis értékesítések végrehajtására – egyikük szerint a vállalattól csak ennyit hallottak: „Csináljátok! Mindenki más is ezt teszi.” A valóságban azonban sok nullkilométeres jármű hónapok óta érintetlenül állt a kereskedések raktáraiban.

A kínai autópiacot figyelő elemzők szerint a manipulált adatok torzítják a befektetői képet és nehezítik az iparági döntéshozatalt. A szürke zónában mozgó módszerek rövid távon ugyan javíthatják a pénzügyi jelentéseket, de hosszú távon komoly bizalomvesztéshez vezethetnek.

Szakértők szerint a szigorítások elkerülhetetlenek, hiszen a gyakorlat nemcsak a vásárlókat károsítja, de a teljes piac torzulását eredményezi.