Használt autók ezreiben találkozunk egy rejtélyes gombbal, amelyen csupán ennyi áll: Auto Hold. Elsőre jelentéktelennek tűnhet, pedig ez a kis extra valójában hatalmas kényelmet, sőt, biztonságot ad a sofőr kezébe.
Ezt a funkciót már rengeteg autó tudja, a Volkswagen Passat esetén például húsz éve, 2005-ben vezették be, amikor a mechanikus rögzítőféket felváltotta a modernebb elektromechanikus parkolófék.
Gyakorlatilag egy automatikus rögzítőfék, amely megakadályozza, hogy a jármű elguruljon, miután megálltunk vele – például piros lámpánál, dugóban, vagy éppen egy meredek emelkedőn. Amint lenyomjuk a fékpedált és megállunk, a rendszer „megtartja” az autót, így nem kell folyamatosan a féken tartani a lábunkat.
És ami a legjobb: amint a gázpedálra lépünk, a rendszer automatikusan kiold. Egyszerű, de zseniális.
Hihetetlenül hangzik, de rengeteg autósnak fogalma nincs róla, hogy van ilyen funkció a verdájában, pedig számos automata váltós autóban benne van ez a funkció. Ha ezt bekapcsoljuk (általában egy gomb valahol a műszerfalon vagy a váltó környékén), akkor miután megálltunk a pirosnál, egy erőteljesebb féknyomással aktiválódik az Auto Hold (vagy gombnyomásra).
Ez sebességben tartja az autót, de nem kell nyomni a féket, és ahogy megnyomjuk a gázt a zöldnél, azonnal kiold. Ilyenkor is világít a féklámpa, de legalább kényelmesebb várakozni. (Ilyen funkció egyébként manuális váltóval szerelt autóknál is megtalálható.)
Miért vezették be?
Az Auto Hold funkció eredete a német gyártók innovációira vezethető vissza: először a prémiumszegmensben jelent meg, például az Audi, BMW és Volkswagen modellekben a 2000-es évek elején. Nyilván az elsődleges cél az autósok életének további könnyítése volt, de egyéb előnyökkel is járt a rendszer bevezetése:
- Így több helyet kaptak a tervezők a műszerfalon, illetve a középkonzolon, a hagyományos kézifékkart kiváltja egy kisebb és könnyebben kezelhető gomb, amely szabad teret biztosít a kezelőelemeknek, illetve tárolóegységeknek.
- A hagyományos rögzítőfékhez szükséges mechanikus elemek elhagyásával (pl. a nagy méretű kézifékkar, bovdenek) egyszerűbb és gyorsabb az összeszerelés folyamata.
- AZ EPB egy mechatronikus rendszer, melynek működése közben minden folyamat diagnosztikai készülék által ellenőrizhető, a hibás működés vagy üzemzavar során eltárolt hibakódok a vezérlőegységből kiolvashatóak.

Fotó: Raylipscombe/Getty Images
Majdnem ugyanaz, de mégsem: a visszagurulás-gátló
Hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, van egy nagyon hasonló funkció, ami az emelkedőn történő elindulást segíti. A visszagurulás-gátló rendszer egy vezetőtámogató funkció, amely emelkedőn parkoló autó esetében induláskor a fékpedál felengedését követően meghatározott ideig fenntartja a nyomást a fékrendszerben, lehetővé téve, hogy a vezető átemelje lábát a fékről a gázpedálra, anélkül, hogy járműve visszagurulna a lejtőn.
A visszagurulás-gátló rendszer akkor lép működésbe, ha a vezető emelkedőn készül elindulni járművével, akár előremenetben (hegynek föl), akár hátramenetben (völgy felé néző autó esetében).
A HSA az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) egyik alfunkciója.
