Ez a start-stop rendszer, ami annyira felhergelte őket így 2025-re, hogy a probléma megoldását jelentették be. 

A gyártók eredetileg az üzemanyag-fogyasztás javítása érdekében vezették be a technológiát, ám az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) most azt szeretné, ha eltűnne a funkció. A hivatal élén álló Lee Zeldin az X-en (korábban Twitter) közzétett bejegyzésben jelentette be, hogy az EPA „megjavítja” ezt a „mindenki által utált” megoldást. 

Nehezen értelmezhető a kijelentés, egyelőre nem világos, hogy Zeldin és az EPA pontosan hogyan kívánja „megjavítani” a stop-start rendszereket – eltekintve attól, hogy esetleg teljesen megszüntetik őket. További részletek várhatóan a következő hónapokban derülnek ki.

Mire jó?

A rendszer működéséről remek cikket írt Földes Attila kollégánk, amiből kiderült, hogy a „start stop, vagy éppen stop startnak nevezett dolognak is kismillió változata van. Van, amelyik a lámpához gurulva már lassítás közben leállítja a motort, és legközelebb akkor indít, ha már egyesben van az autó, és engeded fel a kuplungot, míg mások a teljes megállás után kapcsolják csak le a motort, és már a fékpedálról lelépve azonnal újraindítanak.”

Röviden tehát a start-stop több érzékelő összehangolt jelei alapján használaton kívül leállítja, majd automatikusan újraindítja az autók belső égésű motorját, ezzel üzemanyagot takarítva meg.

A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a rendszer hasznos, és hosszú távú városi használat során tényleg mérhető mennyiségű üzemanyagot spórolhatunk meg vele.

Pont az amerikai Energiaügyi Minisztérium által finanszírozott kutatás mutatta meg valós körülmények között a fogyasztáscsökkenést, az SAE International pedig városi üzemben akár 26,4 százalékos üzemanyag-megtakarítást becsült.

A jó hír: létezik már egy egyszerű „javítás”, amit bárki alkalmazhat – egyszerűen kikapcsoljuk a funkciót, minden autóban ott a gomb vagy a menüben ez a funkció, amivel deaktiválható a start-stop rendszer.