A sérült járművek gyakran a roncstelepeken kötnek ki, ahol a fényes évek után ugyanolyan sors jut nekik, mint olcsóbb társaiknak. A Hagerty nemrég bejárta Dubaj hatalmas „autótemetőit”, és néhány figyelemre méltó leletre bukkant, köztük egy összetört, vadonatúj Lotus Eletre típusra ‒ írta a Carscoops.

A Lotus 2022‑ben mutatta be első teljesen elektromos SUV‑ját, az Eletre‑t, ám a kiszállítások csak 2024‑ben indultak el hivatalosan.

Minden Eletre összkerékhajtású – ilyen Lotus sem volt még. Az Eletre és Eletre S kivitelek rendszerteljesítménye 603 lóerő, kombinált forgatónyomatékuk 710 Nm. Ez 4,5 mp-es 0100 km/óra gyorsulást és 258 km/óra végsebességet engedélyez. Az Eletre R sportverzió hátsó tengelyén kétfokozatú erőátvitel csatlakozik a villanymotorhoz, ami fokozott dinamikát tesz lehetővé: a rendszerteljesítmény 905 lóerőre, az össznyomaték 985 Nm-re ugrik, az autó 2,95 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 265 km/óra, szabványos elméleti hatótávolsága pedig 490 km.

A roncstelepen talált példányon nem látszik komolyabb esztétikai sérülés, így a ragyogó sárga karosszériaelemek valószínűleg még menthetők. Azonban a légrugózás felmondta a szolgálatot, ezért az autó a megszokottnál alacsonyabban ül, és a kilincsek is kitolt állapotban, ami valamilyen műszaki hibára utalhat.

Ez a sárga Eletre csak egy a sok sport‑ és luxusautó közül, amelyek felhalmozódnak Dubaj roncstelepein. A Los Angeles‑i székhelyű, világhírű autós fotós, Larry Chen nemrég bejárta az egyik ilyen hatalmas telepet, és Bentley, Rolls‑Royce, McLaren, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Aston Martin és Maserati márkájú, sérült járműveket mutatott be.

Chen szerint ez volt az egyik „legszínesebb” roncstelep, ahol valaha járt, a prémiumautók feltűnő fényezése miatt.

A Hagerty YouTube‑csatornáján megosztott videó betekintést nyújt a lenyűgöző autóparkba, és a különféle sérüléseket közelről mutatják meg. Ez a telep pedig egy jól szervezett gyűjtőhely, ahol profin kategorizálják a felhasználható alkatrészeket. 

Ez örömhír azoknak, akik alkatrészeket szeretnének kapni luxusautójukhoz olcsóbban, hiszen ezek ára gyárilag horribilis szintet üt meg. Egy komplett karbon‑kerámia fékszett például akár 50 000 dollárba is kerülhet újonnan. Ugyanez érvényes a karosszériaelemekre, kiegészítőkre és a nagy teljesítményű modellek (például a V12-es Ferrari 812 Superfast) mechanikai alkatrészeire.

A közelben működik egy másik roncstelep is, amely kifejezetten amerikai izomautókra – Ford, Chevrolet és Dodge – specializálódott, így az ottani piac igényeit is ki tudják szolgálni pótalkatrésszel.

Összességében lenyűgöző, mekkora tömegben rejt kiselejtezett sportkocsikat a sivatag – ilyen látvány ritka az európai roncstelepeken.