Nemzetközi kutatások alapján a mentősáv akár 40 százalékkal is megnövelheti a súlyos balesetben megsérült személyek túlélési esélyeit azáltal, hogy lehetőség nyílik a sürgősségi ellátás és a szükséges orvosi segítségnyújtás mielőbbi megkezdésére.

A belső sávban haladóknak torlódás esetén balra, a külső sávban haladóknak pedig jobbra kellene lehúzódniuk, amivel gyakorlatilag egy teljesen új középső sáv nyílik meg a mentőknek, tűzoltóknak, rendőröknek, katasztrófavédőknek vagy éppen a közútkezelőknek – ez lenne az a bizonyos biztonsági folyosó.

Németországban általában mindenki precízen és gyorsan alkalmazza ezt a megoldást, ami nem véletlen.

A sorból kilógók ugyanis nem ússzák meg egy figyelmeztetéssel! Aki nem biztosítja a mentősávot, az bírságra számíthat. 

A helyi táblázat szerin 200 eurót szabhat ki a hatóság ilyen esetben, vagyis 80 ezer forintba kerülhet a figyelmetlenség, ha pedig veszélyhelyzetet okoz ezzel a sofőr, akkor 280 euróra emelkedik az összeg, amit megtoldanak két büntetőponttal, és egy hónapig tartó vezetéstől való eltiltással. 

Van egy fontos részlet!

Viszont Németországban a mentősáv alkalmazása is kacifántos. Alapból azt gondolhatnánk, hogy ha megáll a sor, akkor félre kell húzódni, és ezzel letudtuk a dolgot. Csakhogy a helyi szabályok értelmében már hamarabb ki kell alakítani a mentőfolyosót.

Már abban a pillanatban félre kell állni, amikor a forgalom lassulni kezd, illetve legfeljebb lépésben halad. Ez a követelmény a két-, három‑ és négysávos autópályákra egyaránt érvényes. Az, hogy pontosan mikor kell a mentősávot megnyitni, az oldenburgi felsőbíróság döntésében egyértelművé vált: abban a pillanatban, amikor a forgalom már lépésben halad, illetve teljesen megáll azonnal így kell cselekedni (OLG Oldenburg, 2022. szeptember 20., 2 Ss OWi 137/22).

Sétatempó? Az mennyi?

A StVO 11. § (2) bekezdése előírja, hogy „amint a forgalom lépésben halad vagy megáll, azonnal mentősávot kell képezni”, de számszerű küszöböt nem tartalmaz. Ennek oka, hogy ilyen alacsony tempót már nem mutatnak pontosan az átlagos személyautók sebességmérő műszerei. Így pontos érték helyett az ADAC, és a biztosítók a 10 km/óra alatti sebességet már lépésben haladásnak értelmezik. 

A leállósávot használhatom?

Nem. Alapesetben a leállósávnak szabadon kell maradnia. Kivételt csak két helyzet jelent: ha a rendőrség kifejezetten felszólít a sáv használatára, illetve ha a mentősáv kialakításához nincs elég hely, és a leállósáv igénybevétele nélkül nem lehetne folyosót nyitni 

Mi a helyzet itthon? Mit ír pontosan a KRESZ?

37. § (8) Az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében – a (4) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében –

a) a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni,

b) az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni,

és – ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi – a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.

A mentősáv kialakítását haladéktalanul meg kell kezdeni, mihelyt a továbbhaladás nem lehetséges, és a torlódás elkerülhetetlen, függetlenül attól, hogy a sürgősségi egységek már a közelben vannak-e, vagy sem. Az előírás betartása minden jármű számára kötelező.