Az Európai Bizottság átfogó reformot javasol a közúti közlekedés biztonsága és a levegőminőség javítása érdekében. A cél az, hogy az EU-ban biztonságosabbá váljanak az utak, miközben csökken a közlekedésből származó szennyezés. A javaslat a járművek műszaki vizsgáztatására és nyilvántartására vonatkozó szabályok jelentős átalakítását tartalmazza.
Modern szabályok
A tervezett szabályok figyelembe vennék az elektromos járművek terjedését és a technológiai fejlődést is. Ennek jegyében a jövőben a műszaki vizsgákon kiemelt figyelmet fordítanának az elektromos autók állapotára, valamint a vezetéstámogató-rendszerek megfelelő működésére.
A környezetszennyezés csökkentését szolgálnák az új kibocsátásmérési eljárások, amelyek képesek kiszűrni a túlzottan szennyező, esetleg manipulált járműveket. Kiemelt cél a finomrészecske- és nitrogén-oxid-szennyezés visszaszorítása.
Éves műszaki vizsga és digitális nyilvántartás
A tíz évnél idősebb személyautók és kisbuszok számára kötelezővé válna az éves műszaki vizsga.
Az új szabályok digitális korszakba emelnék a járműnyilvántartást: ennek jegyében bevezetnék az e-forgalmit és elektronikus műszaki vizsga tanúsítványt, ezzel együtt pedig egyszerűbbé válna az adatok EU-tagállamok közötti megosztása.
A kilométeróra-manipuláció ellen is fellépne az EU
A javaslat fontos része a futásteljesítményt jelző órák visszatekerése elleni küzdelem. Az új javaslatban szerepel a kilométeróra-állások rögzítése a nemzeti adatbázisokban, így a jármű előéletének lekérdezése egyszerűbb és megbízhatóbb lenne a határokon átívelő járművásárlásoknál is.
Biztonság
Az Európai Bizottság becslése szerint az új szabályozások 2026 és 2050 között mintegy 7 000 életet menthetnek meg, és körülbelül 65 000 súlyos sérülést előzhetnének meg. A változtatások összhangban vannak az EU hosszú távú célkitűzéseivel: 2030-ra 50%-kal csökkenteni a közúti halálesetek és súlyos balesetek számát, 2050-re pedig elérni, hogy a közúti halálesetek és súlyos sérülések teljes megszűnjenek (“Vision Zero”).
Ezzel párhuzamosan a motorkerékpárokra vonatkozó jelenlegi kivételeket megszüntetnék: a 125 köbcenti feletti motorok számára is kötelező lenne a rendszeres műszaki vizsga.
Az Európai Bizottság indoklása szerint a régi járművek gyakrabban hibásodnak meg, nagyobb valószínűséggel vesznek részt balesetben, és aránytalanul sok káros anyagot bocsátanak ki. A javaslatokat most az Európai Parlament és a Tanács vizsgálja jogalkotási eljárás keretében. A végleges szabályozás elfogadását követően a Bizottság további részletszabályokat fog kidolgozni a végrehajtáshoz.

