Még az önvezető autók sem szabálytalankodhatnak szabadon, bármennyire is úgy tűnik, hogy az általuk elkövetett kihágásoknak nincsen felelőse. Az Egyesült Államokban működő Waymo robottaxiflottája a tavalyi év folyamán csak azzal 589 bírságot szedett össze, hogy szabálytalanul parkolt – magyarán: akadályozta a forgalmat, tiltott helyen állt meg, továbbá figyelmen kívül hagyta az utcatakarítás miatt bevezetett korlátozásokat.
A Washington Post által nyilvánosságra hozott adatok szerint
a büntetések összege 65 065 dollárra rúgott, ami a mostani árfolyamon körülbelül 23,6 millió, autónként pedig közel 80 ezer forintnak felel meg.
Mindezt egyetlen városban. Hozzátartozik az igazsághoz az is, hogy San Francisco területén nagyon könnyen bele lehet futni egy-egy parkolási bírságba. Olyannyira, hogy 2024-ben a számuk megközelítette az 1,2 milliót, ami csaknem 119 millió dollár, átszámítva több mint 43,2 milliárd forint befizetésére kötelezte a szabálytalankodókat.

Első éles évükben gyakran parkoltak tilosban a Waymo autói. (Illusztráció: Smith Collection/Gado/Getty Images)
A Waymo 2021-ben indította el a szolgáltatását, de az a nagyközönség számára csak 2024 júniusában, a San Franciscó-i tesztüzemet követően vált elérhetővé. A Google-t és a YouTube-ot is működtető techóriás, az Alphabet kötelékébe tartozó robottaxiflotta jelenleg 300 autóval szállítja az utasokat a városban, valamint a környékén.
A Telegraph megkeresésére azt közölte a vállalat szóvivője, hogy autóik még tanulják a társadalmi normákat és a közlekedési szabályokat. Megerősítették azt is, hogy bár hivatalosan a „sofőrre” szabják ki a bírságot, a cechet minden esetben a cég állja. Ehhez kapcsolódóan el is fogadtak egy törvénymódosítást, ami lehetővé teszi, hogy az autonóm járművek gyártóit bírságolják meg a szabálysértésekért, de csak 2026 júniusától lép majd életbe.
Bár a robottaxikat ért atrocitások miatt több pert is indított a Waymo, az igazsághoz hozzátartozik, hogy a vállalat autói a mai napig hajlamosak amúgy teljesen hétköznapi helyzetekben bénázni – erről a Vezess korábbi cikkében írtunk: