Világszerte terjednek az önvezető funkciókat is kínáló vezetéssegítő rendszerek. Viszont nem véletlen, hogy ezeket mindig a sofőr éber figyelme mellett lehet csak szabályosan használni.

A vezetőnek fogni kell a kormányt, mert ezek a rendszerek is hibázhatnak. Erre adott félelmetes példát nemrég egy Tesla Cybertruck az Egyesült Államokban. Egyszerűen neki akart menni hirtelen a szemben közlekedő autónak:

Ezt látva tényleg komoly felelőtlenségnek nevezhető, amit ezen a rövid, Kínában készült videón látunk. Persze lehet, hogy csak megrendezett a felvétel, és erre a pár másodpercre tettek csak úgy az utasok és a sofőr, mintha aludnának. 

Bár elég otthonosan bekuckóztak, ilyet csak hosszú utakon lehet összehozni, a kinyitott ivólevet, ide-oda dobott használati tárgyak káoszát nehéz szimulálni. 

A szóban forgó autó egy Lixiang L9 Pro, ami elég fejlett vezetéssegítő rendszerrel rendelkezik. Képes előzni sávváltással autópályán, a táblák és az útviszonyok alapján belőni a megfelelő sebességet (kanyarban lassítani), használni a le- és felhajtósávokat.

Félelmetes: az egész család aludt az autópályán száguldó kocsiban 2

A helyzete meghatározásához a kamerák képe mellett Lidar lézerszkenner is segíti, ami még elég ritka újdonság az autóiparban.

Mi az a LiDAR?

A LiDAR-technológia kérdéskörét 2020 elején alaposan körbejárta a Vezess. A mozaik kifejezés az angol light és radar szavakból állt össze, röviden optikai távérzékelő technológiát jelent, melynek segítségével és sűrű lézeres energiaimpulzusok kibocsátásával az önjáró autók háromdimenziós képet képeznek a környezetükről.

Ha a lényegnél is többet szeretnél tudni a LiDAR-ról, ajánljuk korábbi írásunkat: 

Mégis szükséges lenne a sofőr figyelme, Lixiangnál sem merik teljesen önvezetőnek nevezni a megoldást. A rendszert azonban könnyű átverni. A felelőtlen sofőr egy flakont dugott a kormányhoz, így a rendszer azt hiszi, a volánon tartja a kezét.