Ha egy autó erőtlen, nem húz rendesen, annak ezer oka lehet. Ilyenkor van igazán feladva a lecke a szerelőnek, mert sok helyen rejtőzhet a hiba. Egy modern autó működését több szenzor, jeladó befolyásolja. A tompán reagáló, megtorpanva gyorsuló motor mögött lehet hibás légtömegmérő, lambda-szonda, EGR-szelep, a befecskendező rendszer hibája, üzemanyag-ellátási probléma, a levegő útját álló szennyeződés, lerakódás, vagy akár motorkopás.
Mégis néha a legtriviálisabb dolog áll a háttérben, amire egy Reddit-közösségben feltűnt eset világít rá. Az amerikai szerelőt a fenti hibával kereste meg egy autós. Hiába nyomta a gázpedált, a motor nem pörgött fel igazán, valami megakadályozta, hogy elérje a magasabb fordulatszám-tartományt.

Komoly diagnosztika helyett ebben az esetben elég volt benézni a gázpedál alá: a padlón ott volt a megoldás, a hatalmas koszban valahogy egy konyhai szivacs került „véletlenül” a pedál alá. Így nem lehetett lenyomni teljesen, amivel együtt járt a teljesítményvesztés.
Ez a jelenség a szivacs miatt furcsa, ritka dolognak tűnik, pedig előfordulhat, méghozzá az autószőnyeg miatt. Ezekből főleg az utángyártott, univerzális, olcsó darabok nem mindig mérethelyesek, könnyen csúszkálnak, és simán beakadhatnak a pedál alá. Ez talán a jobbik eset, ilyenkor csak lomhán gyorsít az autó.

A problémát a beakadó szőnyeg jelenti, és a tompa gyorsítás a jobbik eset (fotó: reddit.com/justrolledintheshop)
Viszont ha a gázpedál a szőnyeg alá kerül, akkor pont az ellenkezője következik be, az autó irányíthatatlanul, hirtelen kezd gyorsításba, ami komoly pánikhelyzetet és balesetveszélyt jelent.
A beakadó gázpedál okozott már óriási problémát
Erről sokaknak beugorhat egy réges-régi hír, 2009-ben került a Toyota a figyelem középpontjába a szőnyegek és a gázpedál okozta kockázat miatt. A gyanú szerint az autósszőnyegbe beakadó gázpedál okozta egy négyfős család halálát tíz éve Kaliforniában. Az utasok a baleset előtt felhívták a 911-et, hogy autójuk – egy Lexus ES 350-es – gázpedálja beragadt, és óránként 190 kilométeres sebességgel száguldanak.
A Toyota első reakciója szerint gyári szőnyeg helyes használata esetén ilyen nem történhet, de vizsgálatot hirdettek, amely nyomán úgy döntöttek, hogy visszarendelik az érintett autókat. Ez a Toyota történetének legnagyobb visszahívása, összesen 3,8 millió járműben rövidebbre cserélték a gázpedálok taposóját.


