A milánói karosszériaépítő és dizájnműhely, a Zagato az elmúlt évszázadban számtalan egyedi, különleges, karakteres, akár legendás autóval állt elő, Alfa Romeók, Aston Martinok, BMW-k, Fiatok, Ferrarik, Lamborghinik, Lanciák, Maseratik, Porschék stb. kaptak Zagato-kezelést.

Kevésbé ismert, de annál érdekesebb a Zagato egyik teljesen saját típusa, a Zele 1000, amely évtizedekkel előzte meg a korát, hiszen ahogy a képekből is jól látszik, egy csinos városi miniautóról van szó, amely ráadásul elektromos hajtást kapott.

Kattints a képre, galéria nyílik!

40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 1
40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 2

40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó

40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó

40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 11
40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 12
40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 13
40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 14
40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 15
40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 16
40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 17
40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 18
Fotó megosztása:

A céget a ’70-es évek elején komolyan foglalkoztatta az autózás, még pontosabban a városai autózás témája, sőt, meg is építették az általuk tökéletesnek vélt urbánus minit. Az alapot a Fiat 500-as és a Fiat 124-es karosszériaelemeinek összeházasításával hozták létre, az acélkasztnira pedig üvegszálas borítás került.

Mivel a 40 km/órás csúcssebesség miatt az aerodinamikával nem kellett törődni, a kétszemélyes kis járgány praktikus dobozformát kapott – a negyedszázaddal később bemutatkozott smart fortwo alakra kísértetiesen hasonlít rá, ahogy a szintén ilyen felhasználási célú mopedautók is.

40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 19

Formailag a Smartot előlegezte, hajtásával a mai elektromobilitási forradalmat (Fotó: Collecting Cars)

A forma egy dolog, a Zele 1000 nagy dobása a hajtás volt, hiszen belső égésű erőforrás helyett elektromotor mozgatta. Az 1000 wattos (1 kW/1,3 LE) Marelli-egységhez háromfokozatú félautomata váltó csatlakozott, az energia pedig négy darab, sorba kötött 12 voltos savas ólomakkumulátorok biztosították. A konstrukció hatótávja ezekkel 80 km volt. A miniautóhoz külön töltőkészletet is adtak.

Bár városi használatra a 80 km nem hangzik rosszul, de ennyit tényleg csak ilyen kis semmiségben lehetett kisajtolni a rendszerből akkoriban, az akkumulátortechnológia egyszerűen még nem érett meg az univerzális felhasználásra, a tömegek igényeit kielégítő villanyautók gyártására. (Még nagyon sokáig nem, hiszen csak az elmúlt évtizedben indult be igazán az elektromobilitás.)

40 évvel előzte meg a korát ez a furcsa kisautó 21

Minden bizonnyal a legspártaibb, legolcsóbb Zagato-autó (Fotó: Collecting Cars)

Hiába előlegezte a jövőt a koncepció, hiába lehetne egy kicsit modernebb külsővel és belsővel a mai utakon is elképzelni a Zele 1000-est, a hetvenes években a korlátaiból fakadóan nem lehetett és nem is lett siker: 1974 és ’76 között körülbelül 500 példány készült belőle, majd gyakorlatilag feledésbe merült.

Nem tudni, hány darab maradt fenn mára, de az időnként felbukkanó példányok már gyűjtői értékkel bírnak. Cikkünk illusztrációin egy 1976-os, két évvel ezelőtt felújított elektronikájú, római, bő 2000 km-t futott példányról készültek, melyet a napokban kínáltak eladásra a Collecting Carsnál, azonban az aukció végül eredménytelen lett, a legnagyobb licit sem érte el a kívánt árat.