Népszerű szabadidőformát és a családok számára is kellő helyet adó méretet ötvöz az Opel Mokka 2021-ben bemutatkozott második generációja, amely a környezetkímélőbb takarékos vezetés híveit is képes volt megszólítani elektromos hajtásával.
Mostantól új vevőket vesz célba a német márka, olyanokat, akik vezetési élményt keresnek egy elektromos autóban. Nekik szól a Mokka GSE, az Opel valaha épült leggyorsabb akkumulátoros elektromos autója.
Eredetileg a GSE jelölés az 1970-ben bemutatott Opel Commodore GS/E modellnél jelent meg és a Grand, Sport, Einspritzung (befecskendezés) szavak rövidítése volt. Később az 1980-2000-es években e helyett a GSi (Grand, Sport, injection) jelölést használták a sportmodelleken. 2022-ben viszont visszatért a GSE, a sportosabbra hangolt plug-in hibrid vagy tisztán elektromos modellek jelöléseként, a Grand Sport Electric szavak rövidítéséből.
Felhasználva a Stellantis műszaki kapcsolódásait, a Mokkából is készített GSE kivitelt az Opel. Versenypályán és szerpentinen is kipróbáltuk a modellt, amelyből versenyautó is született.
Külső
Barátságos, dinamikus és még ebben a sportos kivitelben is egyértelműen Opel a Mokka. A karosszéria élei, a lámpák és az orr-rész együttese mind a német márka modelljeként azonosítja.
A motorháztető asztalszerű lapossága és a sárvédőívek megadják a terepjárós jelleget, míg az oldalablakok körül futó vonal a dinamikát hangsúlyozza. Ez persze minden Mokkára igaz.
Nem nagyon engedték el a fantáziájukat az Opel tervezői, hogy megmutassák a GSE kivitel egyediségét. A legnagyobb különbséget a 20 colos felnik és a rájuk kerülő 225/40-es Michelin Pilot Sport EV gumik jelentik. Ettől válik szerethetően játékautóssá a Mokka GSE, mintha csak Hotwheels modell kelt volna életre a karosszériához mérten óriási kerekekkel.
Ami még feltűnő, az az első féknyergek banánzöld fényezése, de azonosítók a GSE feliratok a küszöbökön és az első lökhárítón. Felárért a tetőhöz hasonlóan a motorháztető is lehet fekete, így a lökhárító betéteivel, a küszöbökkel, sárvédő-szélesítésekkel több a sötét szín, mint maga a karosszéria tónusa. A modell egyébként kétféle szürke, fekete, zöld és kék színben érhető el.
Ami alig változott, az a Mokka mérete: 4150 mm hosszú, 1787 széles, 1506 mm magas, mellé a tengelytávolsága 2561 mm.




Belső
Bár motorteljesítménye nagyobb modelleket idéz, a Mokka GSE továbbra is az Opel kompakt méretű szabadidő-autója. Ezért aztán egyes műanyagok az utastérben, főként az alsóbb részeken gyengébbek. Ugyanakkor a GSE kiegészítői épp a felsőbb kategóriákból valók, hiszen a sportülések és az ajtók is Alcantara borításúak. Az alul-felül lapított kormányt jó tapintású bőr borítja, a pedálok alumíniumból készültek.
A fejtámlákkal egybeépített kagylóülések jellegzetes megjelenését a közepén futó fehér vonal és a sárga varrás adja.
Sajnos továbbra is nagyon egyszerű a 10 colos képernyő a vezető előtt, ugyanakkor a központi kijelző kapott GSE jellegű kiegészítő órákat, amelyek klasszikus kerek formájúak. Ezek mutathatnak adatokat az akkumulátorról, de jelezhetnek teljesítmény- vagy gyorsulási értékeket is.
A fedélzeti rendszer, amelynek menüje egyszerű, vezeték nélkül kezeli az Apple CarPlay és Android Auto szoftvereket, és hangvezérléssel is kezelhető. A rajta megjelenő kamerakép a mai minimumot, 180 fokos megjelenítést hoz.
Szerencsére a szellőzést hagyományos gombokkal kezelhetjük, így az sokkal gyorsabban és odapillantás nélkül működtethető, szemben azzal, mintha menüben kellene keresgélni. De más pontokon is jól alakul az ergonómia, például a kormányon is hagyományos gombok, kapcsolók szerepelnek.
Méretében a Mokka megfelel a családok elvárásainak, 178 centis önmagam mögött a hátsó sorban úgy elférek, hogy még néhány centi marad is a térdeim előtt. Ide a második sorba légbefújó nem jutott, két USB-csatlakozónak lehet örülni.
Elöl a vezetékes USB és 12 V-os töltő mellett indukciós töltő is rendelkezésre áll. Az első ülések fűtöttek, akárcsak a kormány. Csomagtartója 310 literes, a hátsó ülések lehajtásával 1060 literre bővíthető.
Technika
2021 óta az Opel is tagja a Stellantis-csoportnak, így számos műszaki megoldás közös a konszern más márkáival. Ennek vannak kevésbé szerethető részei, például, ha azonos kapcsolók, gombok jelennek meg különféle márkáknál. De ezúttal a hajtáslánc jelenti majd a közös pontot, amelyet kár lett volna kihagyni az Opel kínálatából.
A Stellantis Engineering Propulsion Systems és az Emotors vegyesvállalat által fejlesztett elektromos hajtáslánc elsőként az Alfa Romeo Junior Veloce modellben jelent meg, de bekerült a Peugeot E-208 GTi-be, az Abart 600e-be és a Lancia Ypsilon HF-be is. A sort pedig az Opel Mokka GSE folytatja.
Állandó mágneses szinkronmotor adja a hajtáslánc alapját, ennek teljesítménye 207 kW (280 LE), míg maximális forgatónyomatéka 345 Nm. Az energiát 54 kWh-s lítiumion-akkumulátorból nyeri az autó. Korábban a Mokka 136, illetve 156 lóerős villanymotorral létezett.
Háromféle vezetési módot kínál a Mokka GSE, amelyből az Eco a legnagyobb hatékonyságra törekszik, míg a Sport a dinamikát maximálja. Eco módban – leszámítva a padlógázt – 190 lóerőt (300 Nm nyomaték) ad a villanymotor, Normal módban 231 lóerőt, és Sport módban áll rendelkezésre azonnal a maximális teljesítmény.
Utóbbiban képes maximális 200 km/órás sebességére az autó, amely Normal módban 180-ig, Ecóban 150-ig juthat. Már a Normal mód is szokatlanul magas tempó a hétköznapi villanyautóknál, de a kétszázzal egyenesen ez a leggyorsabb elektromos Opel.
A gázreakció, a kormányzás, a fék használata és a menetstabilizáló is változik a menetmódnak megfelelően. A gázreakcióban létezik háromféle, míg a többi beállításban csak a Sport tér el a másik kettőtől. Ilyenkor a kormányzás feszesebb, az ESP lazább, de a legfontosabb, hogy fékezéskor nem száll be a villanymotor, nem gyűjt energiát az akkumulátorba, csak a mechanikus fékkel lassítunk. Ha csak levesszük a lábunkat a gázról, akkor azért működik a rekuperáció.
Gyorsulásban is komoly élményt nyújt a Mokka GSE, hiszen 5,9 másodperc alatt képes elérni a 100 km/órás tempót az üresen 1597 kilós autó.
De nem az egyenes vonalú gyorsulás az igazi terepe, sokkal inkább kanyarban tüzes az autó, amiért sokat tettek a fejlesztők. Az utcai autót párhuzamosan fejlesztették a versenyautóval, amely jövőre leváltja a Corsa e-t az első elektromos kupasorozatban (részletek keretes írásunkban), az elektromos rendszerek (a motor, az inverter, az akkumulátor, a kábelköteg) azonosak, de a többi műszaki megoldásnál is használták a versenytapasztalatokat.
Az izgalmas vezetésben segítenek a 225 mm széles abroncsok, de áthangolták a futóművet. Két centivel lentebb engedték a karosszériát az új rugókkal, amelyek feszesebbek a korábbiaknál, ugyanakkor a hátsó keresztstabilizátort is vastagabbra cserélték. Ezen túlmenően sportos hangolású Bilstein lengéscsillapítókat alkalmaznak.
Ha már így belejöttek, csökkentették a kormány áttételét is 16,2-ről 14,5-re, így a két végállás között 2,7 fordulatra csökkent a kormány útja, vagyis gyorsabb, direktebb a kormányzás. Az autó fordulékonysága nem romlott sokat, 10,4 méteren képes megfordulni.
Mindezek mellett egy általában is meglepő, de villanyautóknál mindenképpen nagyon ritka megoldás is segíti a GSE Mokkát. Az elsőkerék-hajtású autó Torsen többtárcsás, részlegesen önzáró differenciálművel (LSD) rendelkezik.
Raliból a közútra
Nemcsak az utcán jelenik meg az Opel Mokka GSE, de a versenypályán is. 2021 óta létezik kupasorozat az elektromos Opel Corsa számára, ezt a modellt váltja majd le a versenyfelszerelésekkel felvértezett Mokka GSE. Eddig 13 ország 63 versenyzője tett próbát a világ első tisztán elektromos márkakupa-sorozatában, amely során hat ország 32 versenyén csatáztak. Németország, Hollandia, Franciaország, Ausztria versenyeihez csatlakoztak a fiatal pilóták stb.




Az új versenyautó több mint kétszer olyan erős lesz, mint a Corsa volt, ugyanakkor nemcsak ez jelent majd változást a csak aszfalton zajló versenyeken, de a töltés is. A 2026-os sorozatban már nem dízelgenerátorok termelik majd a villanyautók számára az áramot, helyszíni hálózatra csatlakozva érkezik az áram a szervizparkban felállított töltődobozokba. Sőt lesznek mobil akkuk is, amelyekkel a gyorsasági szakaszok végén is tudnak tölteni, így hosszabbak lehetnek a versenyek.
A versenyzőkkel beszélgetve megtudtuk, hogy ellentétben a belső égésű motorral szerelt versenyautókkal, az elektromos modell az akkumulátor pluszsúlya miatt alapvetően stabilabb, viszont pont emiatt a fékútja hosszabb. Ami a vezetésében nagyon más, hogy nincs sebességváltó, így néha magára a műszerekre kell hagyatkozni a sebesség megítélésénél, mert a váltófokozatból vagy érzésből jóval kevésbé van meg.
Miért jó ez a versenysportból származó megoldás?
Hagyományos, nyitott differenciálmű esetén, ha az egyik kerék kipörög (például jeges vagy nedves felület), a teljes nyomaték az elcsúszó kerékre megy, a másik kerék gyakorlatilag nem kap hajtást, az autó pedig nem gyorsul. Ha összezárjuk a kihajtó fogaskerekeket, akkor ez a jelenség megszűnik, a két kerék azonos fordulatszámmal hajtva gyorsítja az autót.
Természetesen a zárás nem lehet százszázalékos, mivel akkor az autó hagyományos módon nem tudna kanyarodni, mert nem tudna kialakulni az ívbelső és ívkülső kerekek között szükséges fordulatszám-különbség. Itt gyorsításkor 36 százalékos, fékezéskor 34 százalékos lehet a zárás.
Az LSD mérsékli a túlkormányozottságot és alulkormányzottságot a hajtott kerekek kipörgésének csökkentésével. Összességében jobb tapadást és nyomatékelosztást ad egyenetlen felületen vagy eltérő tapadási viszonyok között, stabilabb és gyorsabb kanyarvételt biztosít, növeli a járművezető kontrollját. Mivel csökkenti a kipörgést, így a hajtáslánc mechanikai igénybevétele is kisebb.
Akkumulátora a többi Mokkához hasonlóan 54 kWh-s lítiumion-telep, amely váltakozó áramról 11 kW-tal tölthető, míg egyenáramról 100 kW-os töltést bír el.
Szemben a hagyományos elektromos Mokka 406 km-es hatótávolságával, a GSE nem juthat olyan messzire. Az alapból kínált Michelin Pilot EV abroncsokkal 324 km-es az elméleti maximuma, a feláras Goodyer Eagle F1 abroncsokkal pedig 336 km a WLTP szabvány szerinti adata.
Vezetéstámogató rendszerei között találunk sávközéptartót, a vezető fáradtságát érzékelő rendszert, adaptív tempomatot is.
Vezetés
Szabadidő-autósan magasan ülünk, de az ülés nagyon feszes, kellően szűk, persze nem versenyülés, de igen sportos darab. Extrém gyors kanyarokban is jól tartanak, igazán hasznos társak a versenypályán. A kormány hosszan kihúzható, így a sportos üléspozíció kialakítható.
Normal módban csendes társ a Mokka, ilyenkor is érezni persze, hogy sokkal feszesebb, mint hagyományos társai, de a szinte hibátlan spanyol utakon nincs is mivel megküzdenie. Fekvőrendőrökön átkelve nem pattant el a hátulja.
Kanyargós úton, szerpentinen extrém stabil az autó, ahogy versenypályán is: tudjuk, mert a Madrid melletti Jaramában is próbára tehettük. A karosszéria nem billen, hátulja nem mozdul még kanyar közbeni gázelvételre sem. Sodródásra sem hajlamos, komoly tartalék van a gumikban.
Nagyon gyors kanyarvételre képes, a kerekek csak akkor sikítottak fel, amikor szűk visszafordítóban, túlterhelve és alászedett kormánnyal próbáltunk elfordulni. A villanymotor vezérlése a mechanikus differenciálzárral együttműködve nagyon komoly tapadást adnak. Csak kijelöljük az irányt és nyomjuk a gázt, az autó pedig gyorsul. Nem őrült vehemensen, de dinamikusan.
280 lóerő sok lehetőséget ad, könnyedén mozog a Mokka, lazán lő ki a kanyarokból az autó.
Normal módban sem lehetett érezni az átmenetet az elektromos és a hidraulikus fékezés között, Sportban pedig kifejezetten érdekes úgy villanyautót vezetni, hogy csak a hagyományos rendszerrel lassítunk. Jól adagolható, és hosszabb nyúzáson sem érződött a fáradás jele. Kormányzása viszonylag könnyű és egy családi autóhoz mérten direkt, visszajelzései lehetnének még intenzívebbek.




Költségek
Egyelőre nem tudni, mennyibe kerülhet majd itthon a Mokka csúcsmodellje, mivel az majd csak jövő év elején érkezik meg a hazai piacra. Ha mégis tippelnénk, akkor a német piac ára lehet irányadó, ahol már forgalmazzák a modellt.
Ott a 156 lóerős villanymotorral szerelt változat Ultimate felszereltség mellett 41.590 euró, azaz nagyjából 15,9 millió forintba kerül. Idehaza ugyanez a változat – Európa legnagyobb forgalmiadó-tartalma mellett – 16 590 000 forint listaáron (14 890 000 kedvezményesen).
Németországban 47 300 euró, azaz picivel 18 millió forint feletti áron vásárolható meg a Mokka GSE, így itthon is erre a nagyságrendre lehet számítani.
Ami befolyásolhatja még a modell árát, az a konkurensek árazása, amelyekből azért akad egynéhány.
| Az Opel Mokka GSE és vetélytársai – listaár, forint | |
|---|---|
| Alfa Romeo Junior Veloce (280 LE, 54 kWh) | 18 990 000 |
| MINI Aceman (258 LE, 49,2 kWh) | 17 525 000 |
| Alpine A290 GT Performance (220 LE, 52 kWh) | 17 999 000 |
| Opel Mokka GSE (280 LE, 54 kWh) | kb. 17-19 millió |
Nézd meg videón az Opel Mokka GSE-t:
Értékelés
Alapvetően a villanyautók nem a vezetési élmény bajnokai. Az Opel Mokka GSE viszont szerpentinen és versenypályán is bizonyította, ha nem spórolnak az alkatrészeken és szaktudáson, ilyen hajtáslánccal is születhet élményautó. Aminek persze megvan az ára.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|









