Bár a Citroën C4 belső égésű és villanymotorjaival a Golf mögött az alsó középkategória második autója volt 2024 első felében az értékesítési ranglistán, nem ártott vonzóbbá tenni a termékciklus második felére. Barcelona közelében vezettük a megújuló Citroën C4-et. Nagyrészt a forma módosításában merült ki a modellfrissítés, a technika továbbra is túlzások nélküli és arra koncentrál, ami az átlagautósnak fontos lehet. Eredetileg 2004-ben lapos tetőívvel megálmodott ötajtósként érkezett a C4, amely a második generációra hagyományosabb formát kapott, a 2020-ban érkezett generáció sziluettjébe beleláthatjuk az első C4-est, de szabadidő-autós emeléssel és kiegészítőkkel. Hiába rajzol izgalmas különcségeket a Citroën a fő csapást a vevők kegyeiért nekik is követnie kell. 

Külső

Első ránézésre is feltűnik a dicső múltból merítő embléma, amely domináns méretben trónol a modellfrissítés utáni Citroën C4 orrán. Hátul az ovális márkajelzés helyett nagy betűs C I T R O Ë N felirat kommunikálja az autó hátterét, ahogy az ma szokás. A hangsúlyozottan X formában összefutó első fényszórók helyét vízszintes LED-eket használó lámpák vették át.Hasonlóan alakultak át a modell hátsó lámpái is.

Változtattak a tervezők az első lökhárítón is, az alsó légbeömlőt nyílmintázat díszíti két függőleges díszléccel és egy alsó, fémhatású lökhárítóbetéttel. Előbbi a Color Clip, ami You és Plus felszereltséggel higanyszínű, míg a fotókon látható Max ezt a krómezüst árnyalatot kapja.

Felniből felszereltségtől függően 16-os és 18-as acélkerék van dísztárcsával, míg Business és Max kivitelben 18-as alufelni jár. A gumiméret 215/65 R16 vagy 195/60 R18. A lemezfelni nem ördögtől való, jót tesz a működésnek a csak nevében könnyű alufelnikkel szembeni kisebb tömege és az így elért kisebb rugózatlan tömeg.

A facelift előtt 24 centivel volt hosszabb az ötajtósnál a 4600 milliméteres limuzin, 1800 mm volt a karosszéria szélessége és 1520 a magassága elektromos hajtással. Bár a módosított autó méretadatait nem sikerült megtalálnom, vélhetően legfeljebb centikben mérhető különbség lehet a lökhárítók változása miatt. Az új fényezések egyike az elsőre inkább szürkének ható Manhattan-zöld, a másik a higanyszürke, ugyanakkor változatlanul rendelhető a tető kontrasztos fekete fényezéssel.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 95

Domináns a márkafelirat hátul, továbbra is rendelhető fekete kontrasztszínű tető

A fekete műanyag elemeken sokfelé visszaköszönő nyilak a Citroën emblémáját idézik. A két nyíl a nyílfogazású fogaskerékre utal, amivel André Citroën halkabbá tette az erőátvitel működését. A gyártási folyamatok hatékonyságát megszállottan tökéletesítő alapító üzeme eredetileg gránátokat ontott a hadsereg számára, aztán az első világháború lezárása utáni évben profilt váltott és 1919-től elkezdett autókat gyártani.

Belső tér

Változatlanul jó a C4-es Citroën térkihasználása, az autó viszonylag kompakt karosszériával ad tágas, a gyártó szerint 198 milliméteres lábteret hátul. Az ötajtósban meredekebb a háttámla dőlésszöge, a négyajtósban a 27 fokkal valamivel döntöttebb és kényelmesebb. A hátsó utasoknak szóló középső légbefúvás mindkettőben adott volt.

Korábban is jók voltak a C4 ülései, ennek ellenére a Citroën fejlesztett rajtuk. A nagyobb sűrűségű belső magot puha szivacsréteg fedi, ami mostantól 15 mm-rel vastagabb. Az ülésborítás a műszerfalon használt anyagokkal együtt jó minőségérzetet teremt.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 96

Bőven van lábtér, adott a kartámasz, a légbefúvás és a síalagút

Újdonság a 7,0” képátlójú digitális óracsoport. Semmi baj nincs vele, egyszerűen csak a legtöbb konkurens nagyobb, látványosabb, szebb rajzú digitális műszeregységet kínál. A központi érintőképernyő képátlója 10”, adott a vezeték nélküli telefontöltés és kábel nélkül fut az okostelefon-tükrözés a mobilneten frissíthető rendszerrel.

Dicséretes az autó használhatósága, ideértve a rakodóhelyeket és a kezelőszerveket például a fűtésvezérléshez. Más autókban hosszan keresgélheted a fejmagasságú kijelző állítását, itt pedig premier plánban ott vannak a gombjai a bal térded felett. Az alsó középkategóriás autók között jónak mondható a 380 literes csomagtér, amelyet 1250 literesre bővíthetünk. A limuziné 510-1360 literes.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 97

Új a 7″ képátlójú óracsoport, de az információk megjelenítése elmarad a konkurensek szintjétől

Nem maradt ki a síalagút, a két magasságban rögzíthető padlóelválasztó és vannak szatyorakasztó kampók is. 15 000 forintért rendelhető pótkerék-előkészítés a belső égésű motorú modellekhez.

Technika

Továbbra is a PSA-konszern CMP-padlólemezére (Common Modular Platform) épül a Citroën C4, az ë-C4 és a lépcsőshátú testvérmodell. Belső égésű motorként közös az összes megújult Citroën C4-ben a soros háromhengeres, 1199 köbcentis, közvetlen befecskendezéses turbós benzines Az ötajtósból és a limuzinból sincs kézi váltós, az automatikus váltókból kétfélét használ hozzá a Citroën.

A 48 voltos kisegítő hibridrendszerrel takarékosabbá és visszafogott gázadásnál elektromos ssuhanásra képessé tett autó 100 vagy 136 lóerős, mindkettőben hatfokozatú az automatikus sebességváltó. Az indítómotor-generátorként működő villanymotorral főleg városi forgalomban csökkenthető a fogyasztás, a gyártó körülbelül 20 százalékos megtakarítást ígér.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 98

100 és 136 lóerős van a 48 voltos hibridből. Városban 20 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér a gyártó

Magyarországon még elérhető, de idővel kieshet a kínálatból a 130 lóerős benzines turbómotor, amelynek bolygóműves, hidrodinamikus nyomatékváltós automatája nyolcgangos.

Szokatlan, hogy a Citroën, helyesebben a PSA/Stellantis konszern alig közöl valamit arról, hogy először módosította a sok motorhibát okozó, olajban futó szíjas vezérlést, egy ideje pedig átállt vezérműláncos szelepmozgatásra az 1,2-es turbómotoroknál.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 99

136 lóerős a villanymotor az 50 és 156 a bruttó 54 kW-s akkumulátorú ë-C4-ben és ë C4 X-ben

A korábbi konstrukcióban az olajban futó vezérműszíjjal különféle okok miatt előfordult, hogy a szíj mállásnak indult, törmeléke egyre jobban eltömítette a motorolaj-szivattyú szívókosarát. Az elégtelen kenésből fakadó erős motorkopás először olajzabáláshoz, aztán motorhibához vezetett, ami a szívó és a turbós 1,2 PureTech motorokat is érintette.

Mindez bőven a vezérléskészlet gyári csereperiódusán belül jelentkezett. A vezérműlánc tartósságáról az átállás óta eltelt rövid idő miatt nincs érdemi tapasztalat, de a fémet biztosan nem kezdi oldani a motorolaj, mint a műanyag szíjat.

Dízelmotor nincs már a C4-es Citroënhez, aki az 1,5 literes dízelt venné takarékossága, élettartama és a négy henger miatt, a DS-nél nézzen körül! Náluk váratlanul jó áron futhattok bele a BlueHDi-motoros autókba.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 100

Csatolt hosszlengőkaros a hátsó futómű. A hidraulikus ütközőbakokos lengéscsillapítóval a futómű megkíméli az utasokat a végpontokon való durva felütéstől

Ez a padlólemez többféle hátsó futóművet hordozhat. Közülük a C4 az egyszerűbb csatolt hosszlengőkarost kapja, amilyen a kisebb motoros A3-as Audikban, a Mazda3-ban vagy jövőre utód nélkül kifutó, nem kombi Focusok egy részében is van.

Elöl MacPherson gólyalábas futóművel találkozunk, az igazi érdekesség a lengéscsillapításban rejlik. A hidraulikus ütközőbakokkal működő lengéscsillapítóval a futómű megkíméli az utasokat a végpontokon való durva felütéstől.

Az Advanced Comfort futóműben a lengéscsillapítás kényelmesebre hangolható, mert a lengéscsillapítók útjának végén mechanikusan, keményen bekoppanó ütközőbakok helyett hidraulikus-progresszív határolás a végpont. Ezzel együtt lágyabbra, kényelmesebbre paraméterezhetők a csavarrugók.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 101

Három üzemmód van, B állásban fokozott az áram-visszatermelés fékezéskor

Teljesítményben is közel van egymáshoz a kétféle elektromos verzió, a kétféle akkumulátor bruttó kapacitása között még kevesebb az eltérés. A 100 kW-os vagy 136 lóerős villamos géphez 50, a 115 kilowattos vagy 156 lóerős motorhoz 54 kilowattórás nagyfeszültségű akkumulátor tartozik.

Mivel a limuzin áramvonalasabb az ötajtósnál, a hatótávolsága is jobb valamelyest. A kisebb és a nagyobb akkuval a ferdehátú 355, illetve 415 km-re jut a szabványos ciklus szeriont, ë-C4 X hatótávja 360 km, illetve 425 kilométer. Ennyit tesz, hogy a C4 X-ben az alaktényező és a homlokfelület szorzata 0,629, a rövidebb kasztnival az áramlásokat kevésbé szépen leválasztó ötajtósban ugyanez az érték 0,672.

Nincs külön menüpont az akku előfűtésének indítására villámtöltésre készülve, amit többek között a VW ID.7 tud. A 400 voltos elektromos rendszerrel az egyenáramú töltés maximuma 100 kW, a váltóáramú fedélzeti töltő csak egyfázisú, 7,4 kilowattos.

 

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 102

Egyfázisú az AC-töltő 7,4 kilowattal, 220 000 Ft a 11 kilowattos háromfázisú fedélzeti töltő felára

220 000 forintba kerül a háromfázisú és 11 kilowattos. Az idei év első felétől lesz elérhető a kocsit áramforrássá tevő tartozék, amivel az akku konnektorként használható a V2L (Vehicle to Load) funkcióval. Jól jöhet piknikezéshez vagy otthoni áramkimaradás esetén.

Vezetés

A hidraulikus végállás-határolású lengéscsillapítókkal a C4 kényelmesen fut, harmonikus és békés autó, elektromos hajtással igazán csendes belső térrel. Cserébe a C4 továbbra sem táplál semmilyen ambíciót a gyors kanyarok iránt, amit szintetikus érzetű kormányzása sem rejt véka alá. Ugyanez áll a 195 mm szélességű gumikra, ez a méret a gördülési ellenállás és a fogyasztás lefaragására alkalmas, sportos vezetésre nem.

Valóban megnyerő az autó hatékonysága. Az elektromos verzióban 13,9 kilowattórás fogyasztást számolt a fedélzeti számítógép a tesztútra, ami kitűnő eredmény. A gyári hatótávígéretet jól megközelített az autó, az országúti tesztkör után az akku töltöttségének csökkenése arányéban 361 kilométeres elméleti hatótávot dobott ki a számológép a töltöttség 38 százalékának felhasználása után.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 103

Kellemes a kormánykerék átmérője és jó a fogása.A C4-ben benne vannak a ma elvárható vezetőtámogató rendszerek. A sávban tartó kormányoz is, az adaptív tempomat jól dolgozik

Költségek

Benzines és hibrid hajtásláncaival a megújult C4 már a magyarországi márkakereskedésekben is elérhető, az elektromos modellek kiszállítása is küszöbön áll. A Citroën új árazási stratégiája ezt a két autót is érinti, tehát nem az égbe emelt listaárból jár majd jó nagy kedvezmény, hanem az autó listaára a piaci realitáshoz igazodik, viszont nincs belőle engedmény.

A Citroën C4 és vetélytársai – Listaár, forint
Citroën C4 1,2 Hibrid You (136 LE, 48V hibrid, aut. váltó) 9 990 000
Dacia Duster Hybrid 140 Journey (140 LE, teljes hibrid, aut. váltó) 10 699 000
Ford Focus 1,0 EcoBoost Hybrid Titanum (155 LE, 48V hibrid, aut. váltó) 12 070 000
Suzuki S-Cross 1,4T GL (129 LE, 48V hibrid, kézi váltó) 9 550 000
Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 104

9 690 000 Ft az ötajtós belépőára a 100 lóerős 48 voltos hibriddel és 16 290 000 forintba kerül az elektromos ë-C4 X Max

De nézzük a számokat! Az ötajtósok ára 9 690 000 és 15 790 000 forint közötti. Érdekes modell a ferdehátúból a 130 lóerős benzines, mert azonos felszereltségi szinten 700 ezer forinttal kevesebbe kerül a 136 lóerős 48 voltos hibridnél és a váltója hat- helyett nyolcfokozatú.

A C4 X csak a 136 lóerős kisfeszültségű hibriddel társítható 10 490 000 forinttól 11 890 000 forintig. Elektromos motorral 14 390 000 Ft a belépés és 16 290 000 forint a csúcsmodell ára.

Magánügyfeleknek az összes C4-re 100 000 km vagy öt év a garanciaidő. A nagyfeszültségű akkumulátorra minden vevőnek egységes a 8 évre vagy 160 000 km-re és a töltőkapacitás 70 százalékának megőrzésére vonatkozó jótállás.

Egyre több magyar kaphat kedvet ehhez az autóhoz 105

Karakteres és csekély fogyasztású autó a megújult C4

Értékelés

Egyedi karakterével a Citroën C4, még inkább az elsősorban Kínának kitalált C4 X jókora távolságot tart a fősodortól a kompakt kategóriában. Akiket megfog, azok elégedettek lesznek a kényelmes és takarékos kompakt autóval.

Mellette – Ellene
 
  • Kényelmes rugózás
  • Tisztes csomagtér
  • Csekély energiaigény
  • Jó térkihasználás
  • Praktikus kezelőszervek
 
  • A belső tükör látóterét megosztó hátsó légterelő
  • Szűk választék hajtásoldalról
  • Alapáron csak egyfázisú fedélzeti AC-töltő
Hogy tetszik a 2025-ös Citroën C4?
átlag
6.92
szavazat
592
Hogy tetszik a 2025-ös Citroën C4?