Bár a Citroën C4 belső égésű és villanymotorjaival a Golf mögött az alsó középkategória második autója volt 2024 első felében az értékesítési ranglistán, nem ártott vonzóbbá tenni a termékciklus második felére. Barcelona közelében vezettük a megújuló Citroën C4-et. Nagyrészt a forma módosításában merült ki a modellfrissítés, a technika továbbra is túlzások nélküli és arra koncentrál, ami az átlagautósnak fontos lehet. Eredetileg 2004-ben lapos tetőívvel megálmodott ötajtósként érkezett a C4, amely a második generációra hagyományosabb formát kapott, a 2020-ban érkezett generáció sziluettjébe beleláthatjuk az első C4-est, de szabadidő-autós emeléssel és kiegészítőkkel. Hiába rajzol izgalmas különcségeket a Citroën a fő csapást a vevők kegyeiért nekik is követnie kell.
Külső
Első ránézésre is feltűnik a dicső múltból merítő embléma, amely domináns méretben trónol a modellfrissítés utáni Citroën C4 orrán. Hátul az ovális márkajelzés helyett nagy betűs C I T R O Ë N felirat kommunikálja az autó hátterét, ahogy az ma szokás. A hangsúlyozottan X formában összefutó első fényszórók helyét vízszintes LED-eket használó lámpák vették át.Hasonlóan alakultak át a modell hátsó lámpái is.
Változtattak a tervezők az első lökhárítón is, az alsó légbeömlőt nyílmintázat díszíti két függőleges díszléccel és egy alsó, fémhatású lökhárítóbetéttel. Előbbi a Color Clip, ami You és Plus felszereltséggel higanyszínű, míg a fotókon látható Max ezt a krómezüst árnyalatot kapja.





























































































Felniből felszereltségtől függően 16-os és 18-as acélkerék van dísztárcsával, míg Business és Max kivitelben 18-as alufelni jár. A gumiméret 215/65 R16 vagy 195/60 R18. A lemezfelni nem ördögtől való, jót tesz a működésnek a csak nevében könnyű alufelnikkel szembeni kisebb tömege és az így elért kisebb rugózatlan tömeg.
A facelift előtt 24 centivel volt hosszabb az ötajtósnál a 4600 milliméteres limuzin, 1800 mm volt a karosszéria szélessége és 1520 a magassága elektromos hajtással. Bár a módosított autó méretadatait nem sikerült megtalálnom, vélhetően legfeljebb centikben mérhető különbség lehet a lökhárítók változása miatt. Az új fényezések egyike az elsőre inkább szürkének ható Manhattan-zöld, a másik a higanyszürke, ugyanakkor változatlanul rendelhető a tető kontrasztos fekete fényezéssel.

Domináns a márkafelirat hátul, továbbra is rendelhető fekete kontrasztszínű tető
A fekete műanyag elemeken sokfelé visszaköszönő nyilak a Citroën emblémáját idézik. A két nyíl a nyílfogazású fogaskerékre utal, amivel André Citroën halkabbá tette az erőátvitel működését. A gyártási folyamatok hatékonyságát megszállottan tökéletesítő alapító üzeme eredetileg gránátokat ontott a hadsereg számára, aztán az első világháború lezárása utáni évben profilt váltott és 1919-től elkezdett autókat gyártani.
Belső tér
Változatlanul jó a C4-es Citroën térkihasználása, az autó viszonylag kompakt karosszériával ad tágas, a gyártó szerint 198 milliméteres lábteret hátul. Az ötajtósban meredekebb a háttámla dőlésszöge, a négyajtósban a 27 fokkal valamivel döntöttebb és kényelmesebb. A hátsó utasoknak szóló középső légbefúvás mindkettőben adott volt.
Korábban is jók voltak a C4 ülései, ennek ellenére a Citroën fejlesztett rajtuk. A nagyobb sűrűségű belső magot puha szivacsréteg fedi, ami mostantól 15 mm-rel vastagabb. Az ülésborítás a műszerfalon használt anyagokkal együtt jó minőségérzetet teremt.

Bőven van lábtér, adott a kartámasz, a légbefúvás és a síalagút
Újdonság a 7,0” képátlójú digitális óracsoport. Semmi baj nincs vele, egyszerűen csak a legtöbb konkurens nagyobb, látványosabb, szebb rajzú digitális műszeregységet kínál. A központi érintőképernyő képátlója 10”, adott a vezeték nélküli telefontöltés és kábel nélkül fut az okostelefon-tükrözés a mobilneten frissíthető rendszerrel.
Dicséretes az autó használhatósága, ideértve a rakodóhelyeket és a kezelőszerveket például a fűtésvezérléshez. Más autókban hosszan keresgélheted a fejmagasságú kijelző állítását, itt pedig premier plánban ott vannak a gombjai a bal térded felett. Az alsó középkategóriás autók között jónak mondható a 380 literes csomagtér, amelyet 1250 literesre bővíthetünk. A limuziné 510-1360 literes.

Új a 7″ képátlójú óracsoport, de az információk megjelenítése elmarad a konkurensek szintjétől
Nem maradt ki a síalagút, a két magasságban rögzíthető padlóelválasztó és vannak szatyorakasztó kampók is. 15 000 forintért rendelhető pótkerék-előkészítés a belső égésű motorú modellekhez.
Technika
Továbbra is a PSA-konszern CMP-padlólemezére (Common Modular Platform) épül a Citroën C4, az ë-C4 és a lépcsőshátú testvérmodell. Belső égésű motorként közös az összes megújult Citroën C4-ben a soros háromhengeres, 1199 köbcentis, közvetlen befecskendezéses turbós benzines Az ötajtósból és a limuzinból sincs kézi váltós, az automatikus váltókból kétfélét használ hozzá a Citroën.
A 48 voltos kisegítő hibridrendszerrel takarékosabbá és visszafogott gázadásnál elektromos ssuhanásra képessé tett autó 100 vagy 136 lóerős, mindkettőben hatfokozatú az automatikus sebességváltó. Az indítómotor-generátorként működő villanymotorral főleg városi forgalomban csökkenthető a fogyasztás, a gyártó körülbelül 20 százalékos megtakarítást ígér.

100 és 136 lóerős van a 48 voltos hibridből. Városban 20 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér a gyártó
Magyarországon még elérhető, de idővel kieshet a kínálatból a 130 lóerős benzines turbómotor, amelynek bolygóműves, hidrodinamikus nyomatékváltós automatája nyolcgangos.
Szokatlan, hogy a Citroën, helyesebben a PSA/Stellantis konszern alig közöl valamit arról, hogy először módosította a sok motorhibát okozó, olajban futó szíjas vezérlést, egy ideje pedig átállt vezérműláncos szelepmozgatásra az 1,2-es turbómotoroknál.

136 lóerős a villanymotor az 50 és 156 a bruttó 54 kW-s akkumulátorú ë-C4-ben és ë C4 X-ben
A korábbi konstrukcióban az olajban futó vezérműszíjjal különféle okok miatt előfordult, hogy a szíj mállásnak indult, törmeléke egyre jobban eltömítette a motorolaj-szivattyú szívókosarát. Az elégtelen kenésből fakadó erős motorkopás először olajzabáláshoz, aztán motorhibához vezetett, ami a szívó és a turbós 1,2 PureTech motorokat is érintette.
Mindez bőven a vezérléskészlet gyári csereperiódusán belül jelentkezett. A vezérműlánc tartósságáról az átállás óta eltelt rövid idő miatt nincs érdemi tapasztalat, de a fémet biztosan nem kezdi oldani a motorolaj, mint a műanyag szíjat.
Dízelmotor nincs már a C4-es Citroënhez, aki az 1,5 literes dízelt venné takarékossága, élettartama és a négy henger miatt, a DS-nél nézzen körül! Náluk váratlanul jó áron futhattok bele a BlueHDi-motoros autókba.

Csatolt hosszlengőkaros a hátsó futómű. A hidraulikus ütközőbakokos lengéscsillapítóval a futómű megkíméli az utasokat a végpontokon való durva felütéstől
Ez a padlólemez többféle hátsó futóművet hordozhat. Közülük a C4 az egyszerűbb csatolt hosszlengőkarost kapja, amilyen a kisebb motoros A3-as Audikban, a Mazda3-ban vagy jövőre utód nélkül kifutó, nem kombi Focusok egy részében is van.
Elöl MacPherson gólyalábas futóművel találkozunk, az igazi érdekesség a lengéscsillapításban rejlik. A hidraulikus ütközőbakokkal működő lengéscsillapítóval a futómű megkíméli az utasokat a végpontokon való durva felütéstől.
Az Advanced Comfort futóműben a lengéscsillapítás kényelmesebre hangolható, mert a lengéscsillapítók útjának végén mechanikusan, keményen bekoppanó ütközőbakok helyett hidraulikus-progresszív határolás a végpont. Ezzel együtt lágyabbra, kényelmesebbre paraméterezhetők a csavarrugók.

Három üzemmód van, B állásban fokozott az áram-visszatermelés fékezéskor
Teljesítményben is közel van egymáshoz a kétféle elektromos verzió, a kétféle akkumulátor bruttó kapacitása között még kevesebb az eltérés. A 100 kW-os vagy 136 lóerős villamos géphez 50, a 115 kilowattos vagy 156 lóerős motorhoz 54 kilowattórás nagyfeszültségű akkumulátor tartozik.
Mivel a limuzin áramvonalasabb az ötajtósnál, a hatótávolsága is jobb valamelyest. A kisebb és a nagyobb akkuval a ferdehátú 355, illetve 415 km-re jut a szabványos ciklus szeriont, ë-C4 X hatótávja 360 km, illetve 425 kilométer. Ennyit tesz, hogy a C4 X-ben az alaktényező és a homlokfelület szorzata 0,629, a rövidebb kasztnival az áramlásokat kevésbé szépen leválasztó ötajtósban ugyanez az érték 0,672.
Nincs külön menüpont az akku előfűtésének indítására villámtöltésre készülve, amit többek között a VW ID.7 tud. A 400 voltos elektromos rendszerrel az egyenáramú töltés maximuma 100 kW, a váltóáramú fedélzeti töltő csak egyfázisú, 7,4 kilowattos.

Egyfázisú az AC-töltő 7,4 kilowattal, 220 000 Ft a 11 kilowattos háromfázisú fedélzeti töltő felára
220 000 forintba kerül a háromfázisú és 11 kilowattos. Az idei év első felétől lesz elérhető a kocsit áramforrássá tevő tartozék, amivel az akku konnektorként használható a V2L (Vehicle to Load) funkcióval. Jól jöhet piknikezéshez vagy otthoni áramkimaradás esetén.
Vezetés
A hidraulikus végállás-határolású lengéscsillapítókkal a C4 kényelmesen fut, harmonikus és békés autó, elektromos hajtással igazán csendes belső térrel. Cserébe a C4 továbbra sem táplál semmilyen ambíciót a gyors kanyarok iránt, amit szintetikus érzetű kormányzása sem rejt véka alá. Ugyanez áll a 195 mm szélességű gumikra, ez a méret a gördülési ellenállás és a fogyasztás lefaragására alkalmas, sportos vezetésre nem.
Valóban megnyerő az autó hatékonysága. Az elektromos verzióban 13,9 kilowattórás fogyasztást számolt a fedélzeti számítógép a tesztútra, ami kitűnő eredmény. A gyári hatótávígéretet jól megközelített az autó, az országúti tesztkör után az akku töltöttségének csökkenése arányéban 361 kilométeres elméleti hatótávot dobott ki a számológép a töltöttség 38 százalékának felhasználása után.

Kellemes a kormánykerék átmérője és jó a fogása.A C4-ben benne vannak a ma elvárható vezetőtámogató rendszerek. A sávban tartó kormányoz is, az adaptív tempomat jól dolgozik
Költségek
Benzines és hibrid hajtásláncaival a megújult C4 már a magyarországi márkakereskedésekben is elérhető, az elektromos modellek kiszállítása is küszöbön áll. A Citroën új árazási stratégiája ezt a két autót is érinti, tehát nem az égbe emelt listaárból jár majd jó nagy kedvezmény, hanem az autó listaára a piaci realitáshoz igazodik, viszont nincs belőle engedmény.
A Citroën C4 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Citroën C4 1,2 Hibrid You (136 LE, 48V hibrid, aut. váltó) | 9 990 000 |
Dacia Duster Hybrid 140 Journey (140 LE, teljes hibrid, aut. váltó) | 10 699 000 |
Ford Focus 1,0 EcoBoost Hybrid Titanum (155 LE, 48V hibrid, aut. váltó) | 12 070 000 |
Suzuki S-Cross 1,4T GL (129 LE, 48V hibrid, kézi váltó) | 9 550 000 |

9 690 000 Ft az ötajtós belépőára a 100 lóerős 48 voltos hibriddel és 16 290 000 forintba kerül az elektromos ë-C4 X Max
De nézzük a számokat! Az ötajtósok ára 9 690 000 és 15 790 000 forint közötti. Érdekes modell a ferdehátúból a 130 lóerős benzines, mert azonos felszereltségi szinten 700 ezer forinttal kevesebbe kerül a 136 lóerős 48 voltos hibridnél és a váltója hat- helyett nyolcfokozatú.
A C4 X csak a 136 lóerős kisfeszültségű hibriddel társítható 10 490 000 forinttól 11 890 000 forintig. Elektromos motorral 14 390 000 Ft a belépés és 16 290 000 forint a csúcsmodell ára.
Magánügyfeleknek az összes C4-re 100 000 km vagy öt év a garanciaidő. A nagyfeszültségű akkumulátorra minden vevőnek egységes a 8 évre vagy 160 000 km-re és a töltőkapacitás 70 százalékának megőrzésére vonatkozó jótállás.

Karakteres és csekély fogyasztású autó a megújult C4
Értékelés
Egyedi karakterével a Citroën C4, még inkább az elsősorban Kínának kitalált C4 X jókora távolságot tart a fősodortól a kompakt kategóriában. Akiket megfog, azok elégedettek lesznek a kényelmes és takarékos kompakt autóval.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|