Röviden – SsangYong Tivoli Grand 1.5 GDI
Mi ez? A koreai SsangYong kompakt méretű szabadidő-autója, a 2015 óta piacon lévő, 2019-ben faceliften is áteső, Tivoli nyújtott változata
Mit tud? Emészthető külsővel, nagyon tágas belsővel, tekintélyes utastérrel visz el bárhová
Mibe kerül? A legolcsóbb Tivoli Grand 8 199 000 forintba kerül, kedvezménnyel pedig már 7 399 000 forintért is megkaparintható
Kinek jó? Aki nem a márkaemblémára gerjed, csak egy kompakt SUV-ra vágyik, és nem locsolná el rá a világ összes pénzét, az jól jár vele 

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 1

Az idei év egyik sikertörténete a SsangYongé. A márka remekül teljesít az eladásokban, így aztán ideje volt nekünk is újra megnézni a modelljeiket.  Korábban XLV néven futott a nyújtott SsangYong Tivoli, de a 2019-es  ráncfelvarráskor új, jobban csengő nevet is kapott, azóta úgy hívják, Tivoli Grand. A névváltoztatáson kívül forradalmi újításokra nem nagyon kell számítani, de az ilyenkor szokásos, kötelező feladatokat elvégezték. 

Az egyetlen választható benzinmotorra, és az opciós hatfokozatú, automatikus váltóval felszerelt változata járt nálunk, minden extrával megpakolva. 

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 2
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 3

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is?

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is?

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 41
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 42
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 43
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 44
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 45
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 46
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 47
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 48
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 49
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 50
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 51
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 52
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 53
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 54
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 55
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 56
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 57
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 58
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 59
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 60
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 61
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 62
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 63
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 64
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 65
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 66
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 67
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 68
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 69
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 70
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 71
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 72
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 73
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 74
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 75
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 76
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 77
Fotó megosztása:

Külső

Kissé felfrissült, de a lényeg alig változott a ráncfelvarrásnál az XLV-ből Tivoli Granddá átváltozó koreai szabadidő-autónál. Az új hűtőmaszkot, a felfrissített lökhárítókat ez a modell is megkapta, és már teljesen LED-es fényszórókkal is megvehető a hosszú Tivoli.

Modernnek nem igazán mondható a 4480 milliméter hosszú, 1810 mm széles, tetősínnel 1660, anélkül 1646 mm magas, 2600 mm tengelytávolságú autó: formára elég szögletes, nagyjából ilyet rajzolna profilból egy tetszőlegesen kiválasztott kisiskolás, és a LED-darabokból álló nappalifény is úgy 5-10 éve volt igazán menő.

Ennek ellenére az összkép rendben van, a SsangYongokra korábban jellemző megdöbbentő vonalakat úgy látszik, elengedték a tervezők. Helyette emészthető külsejű, minden dizájnőrülettől mentes, praktikus formát rajzoltak a Tivoli Grandnak.

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 78

Egyszerűen nem tudok nem a Rodiusra gondolni

Szabadidő-autó nem létezhet műanyag védőelemek nélkül, így a kompakt SsangYong sem úszta meg, hogy körbe ne locsolják plasztikkal. Viszont a tervezők észnél voltak, és nem raktak alá bitang nagy felnit, így a 16 colos keréktárcsán lévő húsos gumival tényleg le lehet menni az aszfaltról, anélkül, hogy tíz méteren belül defektet kapjon az autó, vagy szétrázza a benne ülők nemesebb szerveit.

Komoly terepjárásnak azért nem érdemes vele nekivágni, mert csak elsőkerék-hajtású változatban kapható és a 167 mm-es szabad hasmagasság sem túl acélos ilyen feladathoz.

Mitől Grand? Profilból a C oszloptól hátrafelé betoldott 238 milliméter amitől irdatlan nagy csomagtartó várja az erre fogékony vásárlókat. De nemcsak a csomagtartója óriási, hanem az utastere is jóval tágasabb, mint amit a kompakt méretű SUV-któl megszoktunk. 

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 79

Óriási a csomagtartó a hosszított Tivoliban

Belső

Az utastérben az opciós, 10,25 colos digitális műszerfal az újdonság, amire többek között a navigációs képernyő is kitehető. Ugyanakkor az autó 8 colos központi kijelzője – amit még a régi divat szerint sajnos beépítettek a középkonzolba, amitől túl alacsonyan van a kényelmes és biztonságos használathoz – telefontükrözésre is képes, igaz, csak vezetékkel összekötve.

Jól, érthetően működik benne minden, de a fedélzeti rendszer menüje és főleg a benne történő navigáció kissé nyögvenyelős.

Vegyes képet mutat a Tivoli berendezése, aránylag olcsó műanyagokat használtak benne, de nagyon jó érzékkel játszottak az anyagokkal, egyáltalán nincs benne kellemetlen szájíze az utasoknak, ha fogdossák a kárpitokat, felületeket. Látványra sem rossz, kissé érezni rajta, hogy megnézték, mi az, ami jól működik máshol, és aszerint csinálták meg az autó belsejét.

Vannak tisztességes gombok, a klímabeállításhoz tekerőgombot kap a vezető, és többé-kevésbé logikus a kezelőszervek, kapcsolók elrendezése is. A rengeteg zongoralakk felületért viszont kár, nagyon kényes és gyorsan, csúnyán karcolódik. A tesztautóban csak azért néz ki még valahogy, mert a gyári, matt védőfólia még rajta volt a zongoralakkon és óvja mindentől. USB-aljzatból én egyet találtam csak az autóban, az is csak a régi, szerényebb képességű A típusú. 

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 80

Átlagos anyagokból korrekt minőséget hoztak össze

Elöl átlagosan kényelmesek az ülések, van némi oldaltartásuk is, és az üléspozíció sem rossz. A szellős építésnek köszönhetően eleinte pucérnak éreztem benne magam – pont egy jóval kisebb és sokkal bunkerszerűbbre beépített autóból ültem át a hosszú, illetve Grand Tivoliba -, minden kicsit messze és mélyen van a vezető körül.

Cserébe nagyon jól kilátni a szögletes dobozból, jól érezni az autó minden szegletét. Sok kis méretű szabadidő-autóval ellentétben a Tivoli Grand a második üléssorban is rengeteg helyet ad. 190 centivel sem lesz kényelmetlen itt utazni, mert a fejtér és a lábtér is bőven elég a 32,5 fokos szögben álló háttámlájú ülésekben utazva. Ehhez jön még a sík padló, és a kényelmes üléshelyzet is.

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 81

Kényelmes ülés, némi oldaltartással

Csomagtartója nemcsak nagy –  a katalógus szerint 720 literes, teljes értékű pótkerékkel pedig 574 -, hanem egész jól variálható is. A háttámlák 60:40 arányban osztva dönthetők, és sík, nagy rakfelületet és 1440 liternyi teret adnak, ha arra van szükség. Legalul a kötelező felszereléseknek van saját rekeszük, a csomagtartó padlószintje pedig kétféle magasságban is rögzíthető. Vásárláskor az összes szatyornak jut benne akasztó, vannak rögzítőgumik, 12 voltos táp és világítás is hátul. 

Technika

Egyetlen, saját fejlesztésű motor található a Tivoli Grand árlistáján, ez pedig az 1497 köbcentis, közvetlen befecskendezéses, turbós, négyhengeres benzines példány. Legnagyobb teljesítménye 163 lóerő, csúcsnyomatéka 260 Nm, ha valaki az Aisin, hagyományos, bolygóműves automatikus váltójával rendeli az autót és 280 Nm a hatfokozatú, kézi váltóval. Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, és bár csak kétkerék-hajtású változat kapható belőle, a gyár megadta a terepszögeket is, ami elöl 18, hátul 22,6 fokos, rámpaszöge 16,3 fokos, fordulóköre pedig 10,6 méter. Utóbbi elég ügyessé teszi városban forgolódva.

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 82

Csupán egyetlen, saját fejlesztésű turbós benzinmotorral kapható a hosszított Tivoli

Vezetés

Talán az a legjobb szó a Tivoli hosszított változatára, hogy izgága. A 163 lóerős benzinmotor erejével idegesen gazdálkodik az automata váltó, indulásnál hajlamos nagyot bakkecskézni, és a parkolásnál, egyéb manővereknél is érdemes finoman bánni a gázpedállal.

Sávtartója folyton hisztériázik, ha nem cibáljuk folyton jobbra-balra a kormányt, úgy érzi, nincs is rajta a kezünk, és üzenetet küld, hogy változtassunk ezen a veszélyes helyzeten. Érdemes a start-stop rendszert is azonnal kikapcsolni, boldogabb lesz úgy az utazás. Beszállás után pedig azonnal be kell kötni az öveket, még motorindítás előtt, különben újabb figyelmeztető kulingolásban lesz részünk. 

Viszont egész jól megy, a 163 lóerős motor az 1350 kilogrammos autót –  a kézi váltós 20 kilóval könnyebb – minden gond nélkül elviszi a hátán, és alapból zaja sincs sok, csak ha nagyon tapossa valaki a gázpedált. Kormányzása lágy, visszajelzést nem igazán kapunk tőle, így a vezetési élményhez nem tesz hozzá,  de akinek ez nem feltétlenül fontos, az örülhet a kényelmének.

Futóműve jóval többet bír, mint ami látszik, kifejezetten goromba úton is fájdalommentesen lehet vele haladni nagyobb sebességgel is. Ebben nyilván a 16 colos felni és a rajta lévő gumi is sokat segít. Méretéhez képest a kicsinek számító, 10,6 méteres fordulóköre és a jól átlátható karosszériája megkönnyíti a városi autózást és a parkolásban pedig a tolatókamera segít.

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 83

Kényes zongoralakk borítja a középkonzolt

Nagyjából 650 kilométer került egy hét alatt a Ssangyong Tivoli hosszú változatába a Vezessnél, és különös módon a gyári fogyasztásnál fél literrel kevesebb lett az átlag. Nem varázslat, egyszerűen csak szinte kizárólag 90-es, 110-es szakaszokon, nulla forgalom mellett autóztam a héten, és mivel a céges autókhoz hasonlóan a tesztautókat is piaci áron kell tankolnunk, próbáltam takarékosan autózni.

A 7,2 literes fogyasztást így sajnos nem lehet komolyan venni, pláne, ha a fedélzeti számítógép adatainak is hiszünk, ami 130-as autópályás haladásnál szinte egy pillanatig sem mutat egy számjegyű értéket. Városban is nagyon hamar lehet rontani a nagy nehezen összekuporgatott alacsony átlagfogyasztáson, nem is kell vadállat módon vezetni, elég néhány pirostól indulás, hogy belefussunk a 10 liter körüli átlagba. 

Költségek

A Tivoli Grand listaára 8.199.000 forintról indul, de éppen van akciós, illetve promóciósnak nevezett ára is, ami  7 399 000 forint. Csupán egyetlen motor van a választékban, és rafinált felszereltségi szintekkel sem zavarják össze a Tivoli Grand vásárlóközönségét, csak Style található a katalógusban.

(Viszonyításképpen a Grand nélküli, normál Tivoli 7.599.000 forintról startol és 6,8 millió a promóciós ára.) Az automatikus váltó feláras, 549 ezer forintot kérnek érte, a rendelhető ötféle színből csak a fehér alapáras, a többiért 159 ezer forintot számítanak fel pluszban. Ehhez még a kiterjesztettgarancia-programot – amely +5 évig vagy 150.000 km futásteljesítményig tart ki és 161.925 forintba kerül – lehet hozzácsapni a vételárhoz, valamint előre összeállított csomagok is vannak.

Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 84

Teljesen digitális műszerfal

Ezek közül a Style Plus csomag parkolást segítő radart, fűthető első ülést, fűthető kormányt, kétzónás klímát, sötétített ablakokat kínál normál időben 489, akciósan pedig 300 ezerért. A Tech csomag 299 ezerért távolsági fényszóró asszisztenst, esőérzékelős ablaktörlőt, sötétedő belső visszapillantó tükröt, kulcs nélküli ajtónyitást, indítást, vezeték nélküli töltőt, LED-es hangulatvilágítást tartalmaz.

A Safety csomag szintén 299 ezer forintos tétel, és nevéhez méltóan inkább biztonsági felszereléseket kínál, így az elektronikusan behajtható külső tükrök és integrált LED-es irányjelző mellett holttérfigyelő, sávváltásasszisztens, parkolóhely elhagyását segítő funkció és hátsó keresztforgalom-figyelő rendszer kerül az autóba, ha valaki ezt a csomagot választja. 

A Ssangyong Tivoli Grand és vetélytársai – Listaár, forint
Dacia Duster Journey TCe 150 aut. (150 LE) 7 919 000
Opel Crossland 1.2 Turbo Start/Stop aut. (130 LE) 9 110 000
Ssangyong Tivoli Grand aut. (163 LE) 8 199 000
   
Olcsó és tágas. Lehet, hogy még jó is? 85

Sík felületre lehet pakolni, ha kevés lenne a hely a csomagtartóban

Értékelés

Jó árával, kissé régimódi, de ennek ellenére mégis jól használható és roppant tágas belsejével a Ssangyong Tivoli hosszított változata akár titkos tuti tipp is lehetne. Ehhez meg kell szokni a kissé bárdolatlan váltót és a szokásosnál valamivel idegesítőbb biztonsági rendszereket is. Cserébe egy kiforrott, alapból 5 év/100 000 kilométer garanciával – ez felárért +5 évvel, maximum 150 ezer kilométerre kitolható – érkező igazán praktikus családi autót vihet haza, aki mellette dönt. 

Mellette – Ellene
 
  • Valóban elfér benne öt felnőtt
  • Nagy, jól használható, hatalmas csomagtartó
  • Komoly biztonsági felszerelések
  • Kellemes karakterű futómű
 
  • Csupán egyféle motorral kapható
  • Kevés az egyetlen USB-port
  • Alacsonyra beépített központi kijelző
  • Hisztérikus biztonsági rendszerek

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a Ssangyong Tivoli Grand?
átlag
7.08
szavazat
899
Szerinted hány pontot érdemel a Ssangyong Tivoli Grand?