Röviden – Alfa Romeo Tonale
Mi ez? Kompakt méretű szabadidő-autó, az Alfa Romeo második, a Stelviónál kisebb SUV-je, 2022-től. Mild hibrid hajtáslánccal érkezik.
Mit tud? Alfásan izgalmas a külseje, amihez sportos belső társul. A dinamikát hibrid hajtásláncok adják, fedélzeti rendszerei kellően modernek. Különlegessége, hogy mild hibridként képes a villanymotor mozgatni az autót.
Mibe kerül? A bevezetéskor elérhető Edizione Speciale modell 130 lóerős mild hibrid motorral 15 millió forintért rendelhető meg.
Kinek jó? Alfa-fanoknak és az olasz dizájnt kedvelőknek, akik elsősorban a külső alapján választanak autót.

Giuseppe Busso V6-osa valószínűleg az Alfa Romeo valaha gyártott leghíresebb motorja. A sikeres Twin-Camből továbbfejlesztett erőforrás 1979-ben került gyártásba, az Alfa Romeo 6 motorházteteje alatt mutatkozott be. Bár a Busso V6 fejlesztése már évekkel korábban lezárult, az olajválság miatt csúszott a bemutatkozása.

Megérte a várakozást a kovácsolt főtengellyel és hajtókarral készülő motor. Többek között a 90-es, a 75-ös, a 164-es, GTV modellekben is használták. A hathengeres az Alfa GT-ben, a 147 GTA-ban és a Lancia Thesisben is benne volt, gyártása egészen 2005-ig tartott. Az Alfa gyárának akkori helyszíne nyomán Aresse hegedűjének becézett Busso az egyik legjellegzetesebb és legizgalmasabb motorhangot produkálta. Tervezője 2006 januárjában, néhány nappal azután hunyt el 92 éves korában, hogy leállították a V6 gyártását. 

Ezúttal nem egy motorra, hanem komplett autóra kellett sokat várni az Alfánál, miután utoljára öt és fél éve mutattak be új modellt, a Stelviót. 2022-re viszont megérkezett a Tonale. Ha hihetünk a márka kommunikációjának, a Tonale hajtáslánca a Bussóhoz hasonló változást hoz.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 1
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 2

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 35
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 36
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 37
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 38
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 39
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 40
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 41
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 42
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 43
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 44
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 45
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 46
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 47
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 48
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 49
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 50
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 51
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 52
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 53
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 54
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 55
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 56
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 57
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 58
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 59
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 60
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 61
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 62
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 63
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 64
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 65
Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 66
Fotó megosztása:

Nem véletlenül választotta az Alfa Romeo a sajtóbemutató helyszínéül Comót, illetve a tóparton álló Volta Templomát. Az észak-olasz városban született Alessandro Giuseppe Antonio Anastasio Volta (1745-1827), akit az elektromos akkumulátor feltalálójaként tartanak számon. Volta bebizonyította (1799), hogy az elektromosság kémiai úton is előállítható, megcáfolva azt az addig uralkodó elméletet, hogy az elektromosság kizárólag az élőlényektől származik. Az elektromos potenciál SI-egységét az ő tiszteletére nevezték el voltnak.

Mi köze ennek a Tonáléhoz? Ezzel a modellel indul el a villamosítás korszaka az Alfánál. Mild és plug-in hibrid hajtásláncokkal érkezik a Tonale (lesz dízel is). Ezzel párhuzamosan öt éven belül öttagúvá bővül a márka kínálata, közöttük pedig lesz tisztán elektromos hajtású változat is, de 2027-re minden modellből lesz villamosított variáns.

Az Alfa kínálatának most érkezett, harmadik darabja nemcsak szabadidő-autós jellegét tekintve hasonlít a Stelvióra, de ahogy annak neve is egy hegynyeregről származik, az új járgány is az észak-olaszországi Tonale-hágóról kapta elnevezését. 48 voltos mild hibrid hajtáslánccal próbáltuk ki.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 67

Egyelőre 130 és 160 lóerős mild hibrid motorokkal indul a Tonale pályája. Lesz dízel és konnektoros hibrid is

Külső

Érezhetően kisebb a Tonale, mint a Stelvio. Utóbbi 4687 mm hosszú, 1903 mm széles és 1671 mm magas, az új modell méretei rendre 4530, 1840 és 1600 mm.  Ha nem lenne rajta az Alfa Romeo logója, akkor is egyértelmű lenne, melyik márkához tartozik. Formaterve hamisítatlanul olaszos, a részletek is igen árulkodóak, miközben számos megoldás utal korábbi Alfa-modellekre.

Alapvetően lágy vonalak jellemzik a karosszériát, de megvannak a hangsúlyos részletek, így a motorháztető folytatásaként a hátsó lámpákig futó váll, az ajtók konkáv kialakítása, az Alfa-pajzsból induló, a motorháztetőn futó két él.  A tervezőknek sikerült a csodás 8C Competizione modellből is átemelni valamit, az oldalablakok formája egyértelmű utalás.

Míg a deréktájon behúzott lemezek könnyedebbé teszik a látványt és hangsúlyosabbá a sárvédőket, a Tonale nem titkolja szabadidőautó-jellegét sem. Ezért a küszöbök, a lökhárítók alsó része és a sárvédőívek is a karosszériaszíntől eltérő fekete fényezést kapnak. Persze az Alfánál sem gondolják, hogy bárki ezzel zúzna terepen, így zongoralakkszerű fényes fekete színűek ezek az elemek, ahogy a visszapillantó tükrök háza is.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 68

Akár 20 colos felnik is kerülhetnek a Tonáléra. A legendás felnidizájn ennek is jól áll

Különleges és látványos lámpákat kapott a Tonale. A fényszórói egyszerre modernek és hagyományőrzők, hiszen a LED-es lámpák a 159-es modern megfelelői is lehetnének, de utalnak a Sprint Zagatóra is. Remekül mutatnak a cápásan, a felső élénél előretörő orr-részen. Hátul a ma népszerű módon keskeny, egymással összekötött lámpákat találunk, amelyek az elsőkhöz hasonlóan 3+3-as kialakításúak, de itt folyamatos szinuszgörbét rajzol ki a LED-sor.

Bár számos Alfán láttuk már, a Tonalénak is nagyon jól állnak az egészen az 1960-as évekig visszavezethető telefontárcsaszerű formával megrajzolt felnik. Itt 17-20 colos méretben választhatók, a legnagyobbnál már szinte teljesen láthatóvá válnak a pirosra fényezett féknyergek, ezzel is fokozva a sportos hangulatot.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 69

Szinuszgörbét rajzol a hátsó lámpa LED-sora

Belső

Azonnal jó hatást gyakorol az emberre a Tonale utastere. Aki ült mostanában Alfában, annak az ismerős hangulat, mindenki másnak az érdekes formák és izgalmas megjelenés teszi barátságossá. Alapvetően sportos, modern környezet fogadja az utasokat, amely sokféle forma és anyag kavalkádjára épít. Van itt valódi fém, fémnek látszó műanyag, bőr, neoprén, de kérhetünk Alcantarát is.  Bár minden sötét tónusú – még a tetőkárpit is – az enteriőr cseppet sem lehangoló, amihez az ezüst részek mellett sötétben az utas előtti díszléc világítása is hozzájárul.

Olyan klasszikus megoldások köszönnek vissza, mint a háromküllős kormány, a csövekre emlékeztető műszerfali árnyékolók, az ülések kereszthurkás borítása és a szélső szellőzők turbinaformája. Ám ezek mellett is jól megférnek a digitális képernyők. A vezetővel szemben 12,3 colos TFT szerepel, míg középen 10,25 col átmérőjű képernyőt találunk. Az Alfa szerint kettőjük együttes mérete a kategória legjobbja.

Nekem bejön, hogy az Alfa nem dobta sutba a klasszikus órákat csak azért, mert digitálisra cserélték a műszereket, inkább csak kihasználták a technika előnyeit. Így miközben maradtak a klasszikus mutatós műszereknél, a látvány változtatható, az információátadás egyénre szabható, így akár a navigáció térképe is megjeleníthető.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 70

Ergonómiailag a vezetőre szabták az utastér első részét

Nem akarták a tervezők, hogy csak a környezetünkben autózok csodálhassák meg a Tonale fényjátékát, így az autóba beülve a műszerfalon kirajzolódik a fényszórók és a hűtőmaszk képe. Amikor leállítjuk a motort, akkor pedig a hátsó LED-sor sziluettjével búcsúzik az autó.

Központi képernyőjén Android operációs rendszer fut, a mobil adatkapcsolatnak köszönhetően a rendszer mindig friss funkciókat és szolgáltatásokat kínál. Nagyon szép képe van, részletgazdag és tiszta, a tolatókamera képe is aprólékos. A rendszer widgeteket alkalmaz, elemei testre szabhatók, így a felhasználók saját képernyőket alakíthatnak ki rajta. Alapfelszerelés a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció.

Az említett online kapcsolatnak köszönhetően sokféle információ hívható le, így a navigációs rendszer valós idejű forgalmi adatokkal rendelkezik, de a célállomások körüli érdekes helyek is frissek. Ugyanakkor az adatátvitel fordított irányba is működik, így az ajtózár és a világítás okostelefonról vagy okosóráról távvezérelhető, illetve az autó üzenhet a tulajdonosnak, ha átlépték vele az adott helyen előírt sebességi korlátozásokat. Ennél is fontosabb, hogy lopási kísérlet esetén is riasztja a tulajdonost.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 71

Mutatósak és jól tartanak az első ülések. Alapvetően magas beállításúak

Az Alfa Romeo szerint a Tonale egyik legfontosabb újdonsága az Amazon Alexa hangvezérelt személyititkár-funkció. Ehhez nemcsak a szóbeli funkcióvezérlés társul, de olyan szolgáltatás is, amelyben a Tonale postaládaként használható, az autó megadható kézbesítési címként. A rendszer kinyitja az ajtókat, így a futár elhelyezheti benne a csomagot. Ugyanakkor a rendszer képes kommunikálni az okosotthonokkal, így módosíthatja a világítási vagy fűtési beállításokat az autóból.

Szabadidő-autósan kissé magasan van az ülés alapbeállítása is, ahonnan csak még magasabbra állíthatjuk. Ám még a legmagasabb pozícióban is maradt hely a fejemnél 178 centis magassággal. Motoros állítás, fűtés és szellőzés teszi komfortossá az alapvetően sportosan keményre tömött és masszív oldaltartású első üléseket.

Önmagamra állított vezetőülés mögött is jól elfértem, maradt hely bőven a térdeimnél és a fejtér sem passzentos. A nehézség inkább a bejutás, mert bár a hátsó ajtók is nagy szögben nyílnak, maga az ajtónyílás kissé szűk. Az alapvetően kétzónás klímaberendezés mellé a hátsó utasoknak is jár szellőzőnyílás a középkonzol hátsó részén, ahol USB-csatlakozót is találni.

A Tonale csomagtartója hosszú családi utazásokra termett, alaphelyzetben is 500 literes. Ha hátul nem utazik senki és a kalaptartót is kivesszük, több mint 1,5 köbméternyi helyre rámolhatunk. Csomagérajtaja akár láblendítéssel is nyitható, motoros mozgatású is lehet.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 72

A műszeregység átkonfigurálható: a három különböző elrendezés közül egyiket a márka veterán klasszikusai ihlették

Technika

Ahogy már említettük a Tonaléval indul az Alfa Romeo elektromos hajtára való áttérése. Így a kompakt méretű szabadidő-autó mild hibrid és konnektorról tölthető hibrid hajtásláncot is kínál majd, miközben a hagyományos erőforrásra vágyóknak 130 lóerős dízelmotor is rendelkezésre áll.

Első körben a mild hibrid változatok mutatkoznak be – mi is ilyet próbáltunk ki – majd 2022 második felében jön a plug-in hibrid. Ebben 1,3 literes, turbós benzinmotor pörgeti az első, villanymotor a hátsó kerekeket, így valósítva meg összkerékhajtást. A 275 lóerős rendszer-teljesítményű hajtást 15,5 kWh-s lítiumion-akkumulátor támogatja. Tisztán elektromos üzemben – a gyártó ígérete szerint- 60 kilométert tud majd megtenni, az autó akár 6,2 másodperc alatt is letudhat egy 0-100 km/órás sprintet.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 73

Az új, négyhengeres turbómotort hibrid felhasználásra fejlesztették, Miller-ciklus szerint, nagy sűrítési viszonnyal (12.5:1) üzemel. Az üzemanyagot nagy nyomású (350 bar) közvetlen benzinbefecskendezési rendszer juttatja a motorba.

Amíg erre várunk, marad a 48 voltos mild hibrid hajtáslánc, amely itt egy új fejlesztésű 1,5-ös, négyhengeres, változó lapátgeometriájú turbóval szerelt benzinmotorra és hétfokozatú dupla kuplungos automata sebességváltóra épül. A benzinmotor 130, illetve 160 lóerő teljesítménnyel választható, forgatónyomatékuk egyaránt maximum 240 Nm. A nagyobb teljesítmény a gyorsulásnál és a végsebességnél is érezhető, nulláról százra az eredmény 8,8 mp vs. 9,9 mp, illetve a csúcs 210 km/óra vs. 195 km/óra.

A hibridséget megalapozó villanymotor 15 kW (20 LE), illetve 55 Nm nyomatékkal segít be. Lassításkor 0,8 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátorba gyűjti az energiát, amelyet az autó mozgatására használhat. Ez itt az, ami igazán különleges. A legtöbb lágy hibrid esetében a villanymotor szerepe abban merül ki, hogy tehermentesíti, esetleg besegíti a belső égésű motornak. Itt azonban többet tesz, ugyanis a szokásos szíjhajtású indítómotor-generátor mellett van egy plusz villanymotor. Ez a 48 voltos elektromos motor képes önállóan is mozgatni a Tonálét, persze az apró akkumulátor miatt csak viszonylag lassú tempónál, rövidebb ideig. Nagyjából olyan sebességgel, amit a belső égésű motor tud alapjáraton, első fokozatban. Vagyis elinduláskor, tolatáskor, parkoláskor és dugóban araszoláskor mehet így a Tonale.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 74

Kézzel is kapcsolható a hétfokozatú automatikus váltó

Elöl MacPherson-rugóstagokat találunk a felfüggesztésben, míg hátul három lengőkaros MacPherson-megoldást alkalmaznak a kerékvezetésre,  frekvenciaszelektív lengéscsillapítókkal párosítva. Van feláras, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás rendszer, komfort és sport üzemmódban használható, a sebességváltó mellett lévő DNA-kapcsolón aktiválható. Ez a háromállású kapcsoló a futómű feszességén túl hatással van a motorok hangolására, a gáz- és a fékpedál karakterisztikájára, a menetstabilizáló érzékenységére és a nyomatékvektorozáson alapuló elektronikus fékdifferenciálra is. Utóbbi alapfelszereltség minden elsőkerék-hajtású Alfához, és igyekszik a fékekkel szimulálni egy önzáró differenciálmű működését.

NFT

A Tonale a világon először alkalmaz nem helyettesíthető tokenes (NFT) technológiát, amivel értelmét veszíti a kilométeróra-pörgetés. A digitális tanúsítvány a blokklánc koncepcióját követve védett, nem módosítható feljegyzéseket tartalmaz az adott jármű életciklusának fő mozzanatairól. Az így létrehozott tanúsítvány alkalmas annak igazolására, hogy a gépkocsit az előírások szerint tartották karban, ami kedvezően befolyásolhatja annak értéktartását.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 75

Havonta e-mail üzenetben tájékoztatja az Alfa Romeót az ügyfél járművének műszaki állapotáról a Tonale

Vezetés

Jó beülni a Tonáléba. A Giuliából ismerős perforált kormány és a passzentos ülések azt súgjak: menjünk autózni! A kormányon lévő gombbal beindítva a motort nem sok minden történik, egy zöld ready felirat jelzi, hogy mehetünk.

Villanymotorral indulunk, ami természetesen hangtalan, de a hamar beinduló benzinmotor sem csinál műsort. Az utastér mindig csendes, gyorsabb tempónál is. Padlógázra persze előcsalható a motorból valamiféle visítás. Jobb, ha rögtön Dynamic módba fordítjuk a DNA-kapcsolót, a Normal és az Advanced Efficiency kilúgozza az autózást.

D-ben tudja azt a 160 lóerős motorral a Tonale, mint bármelyik hasonló teljesítményű konkurense. Az emissziós normáknak megfelelni akaró turbómotor nagyobb gázadásra kis gondolkodással reagál, igazán soha nem pörög fel szabadon. Hétköznapi felhasználáskor viszont barátságos, jó társ suhanáshoz. Hétfokozatú automata váltója kifejezetten jó darab, észrevétlenül kapcsol.  A motorhoz hasonlóan hajlamos kisebb bárdolatlanságra, ha túlzott sportosságra biztatnánk.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 76

A DNA-kapcsolóval módosítható az autó habitusa, módosítva a kormányzáson, gázreakción. Ha ebben az autóban lenne változtatható lengéscsillapító, gombja a kapcsoló középső részén volna

Bár a sajtótájékoztatón különösen sportosnak írták le a Tonale futóművét, az vélhetően a 275 lóerős változatra lehet igaz. Az általunk vezetett 160 lóerős sokkal inkább komfortos. Kifejezetten könnyedén bánt el az úthibákkal. Erősebb fordulóban így valamelyest megbillen a kasztni, de a kerekek tapadása jó, az autó képes tempósan fordulni, de nem ezzel győz meg. Ebben persze benne van az is, hogy alapfelszereltségként jár a vektoros nyomatékelosztást támogató fékrendszer, amely javítja a kerekek tapadását és az autó fordulékonyságát.

A kormánymű direktsége is jó partner szerpentinen, a kerekek a legapróbb kormánymozdulatokat is gyorsan lekövetik. Ugyanakkor a viszonylag könnyű kormányzás inkább nagyvárosi felhasználásra született, mint hogy kanyarban okozzon örömet.

Hogy még könnyebb legyen a vezetés, parkolásnál és haladásnál is besegíthet az autó. A Tonale 2. szintű autonóm vezetést kínál, azaz képes önmaga követni a kijelölt sávot a beállított tempóval, fékezve, ha utolér valakit, gyorsítva, ha szabad az út. Ehhez kamerát, intelligens adaptív tempomatot és sávban tartó funkciókat alkalmaz, de a táblafelismeréssel figyelmezteti is a vezetőt, és ha engedjük, átveszi a sebességkorlátozást.

Nem hiányoznak olyan segédek sem, mint a holttérfigyelő, a baleset-megelőző fékasszisztens, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő vagy a félautomata parkolóasszisztens, amely bemanőverez az üres parkolóhelyre, majd ki is áll onnan.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 77

Sok funkció működtethető a kormányról

Költségek

Egyelőre még nincs árlistája az új modellnek, ám áprilistól már megrendelhető a bevezetéshez kidolgozott „Edizione Speciale” kivitelben. Ez az igen gazdagon felszerelt változat a lágy hibrid motort kapja, 130 lóerős kivitelben az ára kereken 15 millió forint.

Ezért az összegért 20 colos könnyűfém keréktárcsák, adaptív full-LED-matrix-fényszórók, kulcs nélküli nyitás, elektromos csomagtérajtó, telefontükrözés és vezeték nélküli okostelefon-töltő, bőr sportkormány, adaptív tempomat, első és hátsó parkolóradar, tolatókamera, jelzőtábla-felismerő rendszer is jár.

Alfa Romeo Tonale és vetélytársai – Listaár, forint*
BMW X1 sDrive18i aut. (136 LE) 12 142 400 
Audi Q3 35 TFSI S tronic (150 LE) 12 904 270
Mazda CX-5  G165 AT Challange (165 LE) 11 255 000
Mercedes-Benz GLA  180 (136 LE) 13 479 000
Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid (130 LE) Edizione Speciale 15 000 000*

*Hasonló méretű és hasonló teljesítményű szabadidő-autók indulóárai, tehát nem azonos felszereltséggel.

Nemcsak szép, de okos is az új Alfa Romeo Tonale 78Értékelés

Hibrid hajtáshoz passzoló vezetési képességekkel és az Alfa Romeóhoz illő látvánnyal érkezik a Tonale. A szép külső mellé sportos belső is jár, miközben modern rendszereivel azt hirdeti, hogy az olasz márka képes megújulni a fennmaradásért. Hagyományos értelemben valószínűleg a dízellel lesz a legjobb vezetni, de a konnektoros hibridet várjuk igazán.

Mellette – Ellene
 
  • Látványos külső
  • Jó anyagminőség az utastérben
  • Remek összeszerelés
  • Sportos, de mégis tágas belső
  • Nagy csomagtartó
  • Nagy képernyők
  • Kiváló fedélzeti rendszer
  • Kényelmes ülések
  • Jó kormányzás
  • Stabil, de komfortos futómű
 
  • Visszafogott dinamika
  • Nincs igazi motorhang

Szavazás

Hány pontot adsz az Alfa Romeo kisebb szabadidő-autójának?
átlag
8.03
szavazat
870
Hány pontot adsz az Alfa Romeo kisebb szabadidő-autójának?