Röviden – Renault Arkana E-Tech Hybrid 145
Mi ez? A Renault kompakt modelljére, a Captur-re épülő, de annál jóval nagyobb, közel 4,6 méter hosszú kupé SUV-ja, öntöltő hibrid hajtással
Mit tud? Megfizethető áron parádézhatsz X4-esnek látszó tárgyban és még a gatyádat sem kell benzinre költened
Mibe kerül? Az alibihibrid – 12 voltos lágy hibrid, amit a Renault mikro hibridnek nevez – Arkana 9.749.000 forinttól vihető el, míg az igazi, öntöltő hibrid belépőára 10.449.000 forint
Kinek jó? Aki divatos megjelenésű, élhető belső méretekkel rendelkező, kényelmes, takarékos kupé SUV-ra vágyik, boldog lehet az Arkana-val

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 1

A Renault Arkana annyira divatos, amennyire csak lehet. Kívülről hozza a BMW X6-ossal megjelent, józan ésszel teljesen életképtelennek tűnő, de mégis pusztítóan betalált terepkupés formát – megemelt, krumpliforma kasztni, kupészerűen csapott tetővel, nehogy hátul is legyen benne elég hely – és közben a hajtáslánc is megfelel a környezettudatos, tiszta autózásról kialakult elképzeléseknek, hiszen hibrid. Nem lágy, vagy mikro, hanem igazi öntöltő, ami tisztán elektromos hajtással is képes haladni. Sőt, van, hogy csak úgy tud. És emellett kábé feleannyiból kijön, mint egy hasonló X4-es. 

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 2

Masszív, férfias megjelenés

Külső

Ránézésre nem igazán látszik rajta, de az Arkana nagyon közeli rokona a Renault kompakt modelljének, a Captur-nek. Konkrétan azonos alapokra, a márka CMF-B nevű padlólemezére épülnek – a Clio és a Nissan Juke szintén – de méreteiben mégis sokkal nagyobb, mint testvére. Az Arkana hossza 45 centivel több a Captur-énál- 4568 milliméter – szélessége 4 centivel – 1821 mm – míg magassága egy centivel lett nagyobb, 1576 mm. Tengelytávolságban 11 centiméter pluszt kapott az Arkana, így 2720 millimétert mérhetünk az első és hátsó tengely között, hasmagassága is tekintélyes: 20 centiméter. 

Profilból a kasztni hozza a kategóriateremtő BMW X6-os hangulatát, de annál azért érezhetően kisebb, inkább a szintén nagyon hasonló, X4-essel van egy ligában, ha méretről van szó. Szemből a megtalálhatók rajta a Renault-s jelleget adó apróságok, a C alakú, LED-es nappalifény – itt a fényszóró is LED-es – és a gigantikus márkaembléma is a hűtőmaszk közepén. A rengeteg műanyag az autó alján  az Arkana-n is kötelezően megvan, ami a fizikai védelmen túl még optikailag is karcsúsítja a pufók kasztnit. Van még pár apró csillogó króm kiegészítő is, hátul pedig ál légnyílások, szemérmesen eldugott kipufogó és csinos, az autó közepén majdnem összeérő LED csík is. 

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 3

A 20 centis hasmagassággal nem akad el az első bakhátas úton

Belső

Hiába épül fel szinte ugyanazokból az alkotóelemekből az Arkana utastere is, mint a Renault Dacia család szinte összes többi tagja a Sandero-tól a Dusteren át a Clio-ig, valahogy az Arkana-ban mégis jobbnak tűnik az összkép. Mintha elegánsabb lenne a világos varrásoktól, puha felületektől, izgalmas borításoktól, amikre még a változtatható hangulatvilágítás is rátesz egy lapáttal. Jól áttekinthető a kellemes fogású, lapított aljú kormány mögötti digitális műszerfal, és praktikus – navigációhoz mindenképpen – az álló formátumú, jó felbontású, éles képű középkonzoli érintésérzékeny kijelző is. A szokásos billentyűs kapcsolósor és az LCD kijelzőt is rejtő klímavezérlők ebben az autóban is jól mutatnak, és a használatuk is egyszerű, ott vannak ahol kell, és a működtetésük is megy, akár vakon, tapogatva is. 

Bár a kupés, hátul gyorsan csökkenő belmagasság nem sok jót ígér, az átlagos méretű felnőtteknek mégsincs mitől tartaniuk, nem lesz túl közel a tető a fejükhöz, és a viszonylag nagy tengelytáv miatt a lábuknak is lesz elég hely. Egészen 185-190 centiig tuti komfortos az utazás a második sorban is és még szellőzők, illetve két USB csatlakozó is jut a hátsó sorban utazóknak.

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 4

Élhető méretű, tisztességesen bútorozott utastér

Elöl szintén van két USB aljzat, kisebb nagyobb rakodóhelyek, 12 voltos csatlakozó és persze a hátsóknál komfortosabb, jobb oldaltartású ülések is. Az Arkana csomagtartója 513 literes a mikro hibrid és valamivel kisebb, 480 literes az igazi hibrid hajtású modellnél, lehajtott támlákkal ez az adat 1192 illetve 1263 liter. Utóbbinál természetesen az akkumulátorok helyigénye miatt kisebb a raktér, amiben elfér a szükségpótkerék is, igaz, ez feláras extra. Fedélzeti rendszere lehet 7 colos, fekvő formátumú, vagy 9,3 colos, álló tájolású is, a tesztautóban az utóbbi volt, aminek kezelése logikus, a rendszer sebessége is jó, illetve a képminőség, felbontás is. 

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 5

Navigálni kényelmesebb a függőleges tájolású kijelzőn

Technika

Aki idegenkedik a hibrid hajtástól, az választhatja az egyszerűbb – de kicsit mégis hibrid – mezei Arkana-t is, az 1.33-as turbós, négyhengeres benzinmotorral. Ebből kétféle változat is szerepel az árlistán, 140 és 160 lóerős kivitelben, de lényegében ugyanaz a két motor, és mindkét változat csak hétfokozatú automatikus váltóval kapható, kézi váltó nincs az árlistán.

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 6

Az öntöltő hibrid rendszerben 1,6-os benzinmotor dolgozik együtt a villanymotorokkal

Az E-Tech hibrid az 1,6 literes, 91 lóerős benzinmotorra épül, amit két darab villanymotor, valamint 1,2 kWh-s, akkumulátor egészít ki. Az egyik villanymotor besegít a hajtásba, a másik pedig a benzinmotor észrevétlen újraindításáról gondoskodik, a fékenergia visszanyerésére, energiatermelésre mindkettő alkalmas. A 145 lóerő rendszerteljesítményű hajtáslánc átlagos üzemanyag-fogyasztása a katalógus szerint 4,9 l/100 km-en, miközben városi használat mellett a menetidő 80 százalékában nem használja az autó a belső égésű motorját. Műszakilag érdekes a rendszer összehangolása, hiszen hagyományos helyett “Multi Mode” fantázianevű, elektromechanikus szerkezet játszik a benzinmotorhoz tartozó négy, és a villanymotorhoz tartozó kétfokozatú váltóval.

Kell is dolgoznia, hiszen elinduláskor, alacsony sebességnél és tolatáskor elektromos módban működik az Arkana, – másban nem is tud – az egyik villanymotor a belsőégésű motort indítja finoman, illetve annak fordulatszámát mindig a váltásokhoz megfelelő fordulatra állítja be, mivel a kapcsolókörmös váltók nem szinkronizáltak, így csak akkor lehet recsegés és más szörnyűségek nélkül váltani, ha azonosak a fordulatszámok. A másik villanymotornak a hajtás a fő feladata, de elektromos áram termelésre is képes mindkettő. Mivel öntöltő hibridről van szó, az Arkana képes tisztán elektromos üzemben is haladni, már ameddig a 230 voltos feszültségű, a csomagtartó alatt elszállásolt lítiumion akksi erejéből telik. Ez a való életben úgy 2-3 kilométert jelent. 

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 7

Kézi váltóval nem is kapható a Renault Arkana

Vezetés

Sportos, vagány megjelenéséhez képest a 145 lóerős összteljesítmény talán kevésnek tűnhet, de az életben nem az, élhető, kellően fürge az 1435 kilogrammos hibrid Arkana – ez alig 100 kilogrammal több a 140 lovas, mikro hibrid változat tömegénél – a 0-100-as sprintet 10,8 másodperc alatt lehet vele teljesíteni, és 172 km/óra a csúcssebessége. Vezetni is élvezetes, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű stabil, a magasabb építésű karosszéria ellenére sem érezni bizonytalannak az autó viselkedését, fordulóköre 11,2 méteres. A 18 colos kerék nem mindig jelent jót, és az Arkana is az ideálisnál valamivel keményebb a nagyméretű felnikkel, de még a fájdalomküszöbön innen marad ezzel is. 

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 8

Alul kissé lapított kormányt kapott az Arkana

Mivel az üzemi fék mellett a villanymotorok is képesek lassítani az autót – és nem mellékesen közben elektromos energiát is termelnek – így a rendszernek érezhető átmenet nélkül kellene ezeket kombinálni, ami nem mindig sikerül. Persze nem feltűnő a váltás, csak akkor, ha mondjuk a Toyota végtelenül finomra reszelt hibrid rendszeréhez hasonlítjuk. Menet közben a motor csendes, mindössze néha tűnik indokolatlannak, hogy egyszer csak látszólag minden ok nélkül felbőg a motor, hogy töltsön valamicskét az akkumulátoron.

Az viszont kellemes, hogy a lámpánál várakozás közben, leállított benzinmotor mellett is működik a klíma, vagy éppen a fűtés, ellentétben a stop/start rendszer által leállított, hagyományos, csak belsőégésű motorú autóknál. Fogyasztása főként városi használat mellett 5,9 liter lett a teszthét végén, ami még úgy is jó eredmény, hogy ez a gyári 4,8-4,9 literes ígérethez képest kerek egy liternyi pluszt jelent. 

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 9

480 literes a hibrid Arkana csomagtartója

Költségek

Nem sokkal 10 millió forint alatt kezdődik az Arkana árlistája, egészen pontosan 9.749.000 forinttól lehet hozzájutni a Renault kompakt terepkupéjához. Ennyi pénzért 1.33-as, turbós benzinmotoros autót lehet elvinni, 140 lóerős változatban, 12 voltos mikro hibrid hajtással. Ugyanez a motor 158 lóerős változatban is elérhető, aki ezt választja, az már legalább 10.999.000 forinttal készüljön. Az 1.6-os, szívó benzinesre épülő, E-Tech Hybrid névre hallgató, 145 lóerős rendszerteljesítményű változat indulóára 10.449.000 forint. 

Fekete gyémánt tetőre további 50 ezret, metálfényre 150, speciális metálfényre – ez a gyöngyházfehér – 170 ezer forintot lehet még elkölteni. A bőrkárpit újabb 300 ezer, a nyitható, panoráma üvegtető 350 ezer, a szükségpótkerék 50 ezer forintba kerül, és lehet vásárolni garanciahosszabbítást is, 5 évre / 100 ezer kilométerre 99 ezer, 150 ezer km-re 159 ezer és 200 km-re 229 ezer forintért.

Terepkupé féláron, hibrid hajtással – Renault Arkana teszt 10

Kupé forma SUV alapokra építve

Értékelés

Aki mindenáron a kevésbé praktikus, emelt, szabadidőautó-kupé formához ragaszkodik, de idegenkedik a német prémium szentháromságtól, vagy csak féláron élvezné ezt a formát, az boldog lehet a kormánya mögött. Rendes méretű utasteret, sokféle vezetőtámogató rendszert, jó vezethetőséget, kényelmes utasteret kínál az Arkana, viszont a hibrid felárat érdemes összekuporgatni, mert a 700 ezer forintos pluszért a turbós benzines változatnál nemcsak takarékosabb, de sokkal kiegyensúlyozottabb, szerethetőbb autóhoz juthat, aki megveszi.

Mellette – Ellene
 
  • Divatos megjelenés
  • Civilizált hajtáslánc
  • Élhető méretű beltér
 
  • Hátsó sorban gyorsan szűkülő fejtér
  • Csak automatikus váltóval kapható
  • Hibridben kisebb a csomagtartó 

Szavazás

Neked mennyire tetszik a Renault hibrid kupé SUV-ja? Pontozz!
956 szavazat - átlag: 7.15 (10-ből)
Neked mennyire tetszik a Renault hibrid kupé SUV-ja? Pontozz!