Röviden – Renault Arkana E-TECH Hybrid
Mi ez? A Renault kompakt alapokra épülő, de közel 4,6 méter hosszú terepkupéja, öntöltő hibrid hajtással
Mit tud? A hibrid hajtásnak köszönhetően nemcsak takarékosabb, hanem vezetni is jobb, mint a sima benzines változatot
Mibe kerül? 9,3 millió forinttól kapható mikro-hibridesített Renault Arkana, de az igazi hibrid E-TECH változat 9,9 milliótól startol 
Kinek jó? Aki BMW X4, X6 sziluettre vágyik, de jóval kedvezőbb áron, és még a környezetvédelemre is áldozna, az nézze meg valamelyik Arkana hibridet

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 1

Régóta reménytelen dolog követni a különféle autókategóriák kialakulását, átrendeződését, összeolvadását. Jelenleg csak az a biztos, hogy ami emelt, szabadidőautó-szerű krumpliformára épül, azt jó eséllyel azonnal fel is szippantja a piac. Így születhetett meg az elsőre teljes agyrémnek tűnő terepkupé kategória is, ami a BMW X6-tal lépett be a bolygó légterébe. Már akkor gyanakodva méregettük a minden praktikumtól megfosztott, hátul csekély fejteret kínáló kasztnit, de nem lett igazunk, a vásárlók nagy részét hidegen hagyta a hátsó üléssor, és szerették a formát, úgy, ahogy van.

Olyannyira, hogy a Mercedes is megcsinálta a maga X6-osát, GLE néven. A folyamat pedig megállíthatatlan, már Renault emblémával is létezik a népnek is elérhető árkategóriájú kupé szabadidőautó, – sőt, Koreában XM3 néven már 2019 óta elérhető, és 38 ezer darabot ott már eladtak belőle – amit a hazai bemutatón ezúttal hibrid hajtással próbálhattunk ki.

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 2

Profilból így fest egy valamirevaló terepkupé

Külső

A formát fentebb már kitárgyaltuk, egy nem túl praktikus, de tagadhatatlanul dögös megjelenésű jószág az Arkana, a maga 4568 milliméteres hosszával, 2034 mm-es szélességével, 1576 mm-es magasságával. Meglepő, hogy a 20 centis hasmagasságú, termetes autó a Clio-val és a Captur-rel közös padlólemezre épül, pedig sokkal nagyobb náluk.

Bár a jellegzetes Renault-s formai elemek felfedezhetőek az autón, mégis kicsit idegen íze van az Arkanának a már megszokott Renault-k között. De hamar lendüljünk ezen át, inkább örüljünk a finom íveknek, a C-oszlop tövében lévő domborításnak, a dupla kipufogónak, a jellegzetesen Renault-s LED-es nappalifénynek, és szomorkodjunk egy kicsit az autó fenekén díszlő kamu szellőzőnyílások láttán. 

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 3

Kár ezekért a kamu szellőzőnyílásokért

Belső

Az utastérben már egyértelmű, hogy miben ülünk, a megszokott Renault bútorozás néz szembe a vezetővel, a még mindig szokatlan, de jól használható, függőleges tájolású központi kijelzővel, digitális műszerfallal, és a kisplasztikának is beillő fokozatválasztó karjával.

Ugyanígy ismerősként köszönthetjük a Dacia Dustertől a Clio-ig bárhol megtalálható klímavezérlő panelt és a billentyűs gombsorokat is. A dizájn nagyon rendben van, vannak díszvarrások, színes biztonsági öv, és az ergonómiába is nehéz volna belekötni, a kabinban 26,2 liternyi tárolórekeszt lehet mindenfélével telepakolni. Klasszak az utastérben felhasznált anyagok, kényelmesek a jó oldaltartású ülések, és a kárpithoz is jó hozzáérni.  

A gyorsan lejtő tető ellenére hátul is van benne elég fejtér, de a 2720 mm-es tengelytáv miatt lábtérrel is egész jól áll az Arkana. Míg a mikro-hibrid Arkana csomagtartója 513 literes, addig az igazi hibridé már csak 480 literes a plusz akksi miatt. 

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 4

Jellegzetes Renault-s berendezés várja a sofőrt az Arkanaban

Technika

Összesen háromféle benzinmotor közül lehet választani az Arkanaba, és dízel nem szerepel a kínálatban. Az 1,3-as turbós benzinmotor kétféle, 140 és 160 lóerős teljesítménnyel is elérhető, és mindkét esetben hétfokozatú, duplakuplungos automatikus váltó jár  a motorhoz, kézi kapcsolású egyáltalán nincs hozzá.

Mindkét motornak 12 voltos mikro-hibrid rendszer segít be, ami leginkább a lassításkor összeszedett mozgási energia tárolását, illetve gyorsításnál bedobott némi plusz nyomatékot jelenti. Az igazi hibrid Arkana alapját az 1,6-os szívó benzines adja, amihez 1,2 kWh-s, 230 voltos feszültségű, a csomagtartó alatt elrejtett akkumulátor, illetve két villanymotor is társul. Ezzel már tisztán elektromos hajtással is képes valamicskét – a katalógus szerint 3 kilométert – gurulni az Arkana a nyomatékplusz mellett. Az E-TECH ről, illetve a hibrid Renault Clio-ról, amiben ugyanez a rendszer található, itt olvashatsz bővebben.

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 5

145 lóerős az 1,6-os, szívó benzinesre épülő hibrid Arkana

Vezetés

Aki mindkét hibrid változatot  –  a mild, vagy mikro, illetve a rendes, E-TECH hibridet – vezette, az határozottan állítja, hogy sokkal élvezetesebb a valódi hibrid kormánya mögött ülni .Számottevő különbség ugyan nincs teljesítményben a 140 és 145 lóerős kivitel között, mégis kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb a szívómotor és villanymotor duója a turbós benzinmotorokénál. Automatikus váltója néha bizonytalankodik, de ez leginkább a D és, R állások között akad el a folyamat, talán a túlzott biztonság miatt, azonban menet közben már észrevétlenül, fürgén dolgozik. 

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 6

Óriási, de gyönyörű váltókar

Kormányzása lágyabb annál, mint amit a sportos megjelenés alapján várnánk, viszont pontos, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműve stabil, a magasabb építés ellenére sem bizonytalankodik vele az autó kanyarokban sem. Fordulóköre 11,2 méteres. A fék működését ki kell tapasztalni, mert kezdetben nehezen jön a fékhatás, aztán hirtelen az indokoltnál jobban kezd lassulni az autó. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy van B üzemmód is a váltón, ami az intenzívebb rekuperációt – lassításnál visszatölt az autó – takarja, és állóra fékezésnél érezhető átmenet van a villanymotor lassítása és a fékek működése között. 

Autózás közben a menetzaj sem zavaró, pláne, hogy az esetek nagy részében elektromos hajtással lehet az autóval közlekedni. Ha beindul a benzinmotor, azt azért észre lehet venni, de nem tolakodó az 1,6-os benzinmotor hangja.

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 7

11,2 méteres fordulókörével városban sem kell vele szerencsétlenkedni

 

Költségek

A mild, vagy mikro-hibridhez képest 600 ezer forint az igazi hibrid-hajtás felára. Jelenleg így fest a hibrid Renault Arkana árlistája:

  Zen Intens R.S. Line
TCe 140 EDC mHybrid 9 299 000 10 249 000 11 199 000
TCe 160 EDC mHybrid 10 549 000 11 499 000
E-TECH Hybrid 145 9 899 000 10 849 000 11 799 000

A fekete gyémánt tető felára 50 ezer forint, a metálfényért 150, a speciális metál fényezésért 70 ezer forintot kérnek még el, de érdekes módon az igen látványos, speciális vérnarancs szín alapáras.  A bőrkárpitért és elektromos, nyitható napfénytetőért 300-300 ezer forintot kérnek, a 360 fokos képet adó kamera 150, a pótkerék 50 ezer forintba kerül. 

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 8

Értékelés

Divatos, bár kevésbé praktikus formája ellenére a Renault mégis kihozta a maximuot az Arkana-ból. A látványos külső dizájn mellett élhető méretű, minőségi utasteret kínál azoknak is, akik olyan lehetetlen kategória iránt lelkesednek, mint amilyen az emelt, szabadidőautóból faragott kupé. Hibrid hajtással pedig még vezetni is kellemesebb, és nem utolsó sorban takarékosabb is, mint a mikro-hibrid változatokat. Mindezt 600 ezer forintos felárért, ami jó eséllyel kifizetődő beruházás.

Szegény ember X4-ese: Renault Arkana hibrid 9

20 centis hasmagassággal a legtöbb bakhát leküzdhető

Mellette – Ellene
 
  • Divatos forma
  • Élhető méretű, tágas utastér
  • Jól hangolt futómű
 
  • Nincs dízelmotor
  • Csak automatikus váltóval készül
  • Hibridben kisebb csomagtartó

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a hibrid Renault Arkana?
877 szavazat - átlag: 6.95 (10-ből)
Szerinted hány pontot érdemel a hibrid Renault Arkana?