Röviden – Mercedes-Benz EQB
Mi ez? A Mercedes-Benz kompakt méretű szabadidő-autója, elektromos hajtással 2022-től
Mit tud? Hét személyt szállítani, elektromos hajtással, akár 400 kilométer távolságra
Mibe kerül? 23.484.000 forint az EQB alapára 228 lóerős motorral. Az általunk kipróbált erősebb modell jól felszerelve 29.154.510 forintba került
Kinek jó? Azoknak, akiknek szükségük van hét ülésre és vágynak az elektromos hajtásra, és ezért hajlandóak sok pénzt áldozni

2021 őszén indult el Kecskeméten Magyarország első tisztán elektromos, sorozatgyártású autója, a Mercedes-Benz EQB összeszerelése. A modell számára új, 17 ezer négyzetméteres karosszériaüzem épült 100 millió eurós beruházással. 2020 óta a belső égésű motorral szerelt típusok mellett hibridek is készülnek az alföldi telephelyen, így mostanra háromféle hajtáslánccal jönnek le a szalagról az autók. Leszámítva Kínát, az egész világra innen szállítják az EQB modelleket. A gyártás beindítása után a kompakt méretű szabadidő-autó a minap az újságírók számára is bemutatkozott Budapesten, így a Vezess is próbára fogta. 

Külső

Ismerős lehet a Mercedes-Benz EQB formája, hiszen az autó az általunk korábban már tesztelt GLB elektromos hajtású változata. A belső égésű és a villany variáns közötti legfőbb különbségek a karosszéria alatt szerepelnek, azok nem láthatóak. Bár az alapvető forma, sziluett ennek megfelelően nagyon hasonló, mégis nagyon könnyen azonosítható, hogy belső égésű (GLB) vagy elektromos hajtású (EQS) modellről van-e szó.

Elölről a normál típus hagyományos hűtőmaszkjával szemben az EQB, a többi EQ modellhez hasonlóan úgynevezett Black panelt, fekete borítást kap, míg hátul szintén EQ-specifikus, hogy a két lámpát egy LED-csík köti össze. Ezek mellett eltérőek a fényszóróik, amelyek az EQB-ben alapfelszereltségként full LED kivitelűek, mások a lökhárítóik, illetve hátul a rendszám a csomagtérajtó helyett a lökhárítóra kerül. Keréktárcsái alapesetben is 18 colosak, de lehetnek 19 vagy 20-as méretűek is.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 1
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 2

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 20
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 21
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 22
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 23
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 24
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 25
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 26
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 27
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 28
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 29
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 30
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 31
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 32
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 33
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 34
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 35
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 36
Fotó megosztása:

Azért, hogy minél takarékosabb lehessen az EQB, ezért áramvonalasabb tükrökkel szerelik, plusz tömítést kapott a lámpák környékén, zárható a hűtőnyílása, hiszen az elektromos rendszereknek kevesebb hűtés is elég, illetve speciális felnik járnak hozzá. A padlólemeze teljesen burkolt és aerodinamikailag hatékony első és hátsó köténnyel szerelik.  Többféle csomaggal díszíthető a modell, így sportosabb AMG-Line is elérhető, mint a képeken szereplő tesztautónál is.

Mivel az elektromos hajtású járművekből hiányzik a belsőégésű motorhoz kapcsolódó alacsony frekvenciájú háttérzaj, így a magas frekvenciájú zajok jobban érzékelhetővé válnak, ezért módosítottak az autó szigetelésén, illetve a segédkeretek, futóműelemek, hajtáselemek rögzítésén, valamint a GLB-hez képest csendesebb klímakompresszorral látták el. 

A közel 4,7 méter hosszú szabadidő-autó bár lekerekített formákból építkezik, viszonylag meredek üvegfelületeivel ügyesen idézi meg a Mercedes szögletes terepjáró formáját, amit a G-osztály képvisel, illetve hasonlít a GLS-re is. A látványt nagyban meghatározza a viszonylag nagy, 2829 mm-es tengelytáv, de ennek igazán a belső tér veszi hasznát.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 37

A GLB-től eltérően az EQB-n LED -csík köti össze ahátsó lámpákat

Belső

Ahogy a belsőégésű motorral szerelt GLB, úgy az EQB is elérhető nemcsak öt, de hétszemélyes kivitelben is (+416 ezer forint). Ez pedig igen különleges ajánlat, hiszen eddig csak az Nissan E-NV200 Evalia-t lehetett itthon megvásárolni elektromos hajtással és hét üléssel.  A Mercedes szerint a harmadik sorban 165 centiméteres magasságig kényelmes az utazás, azaz elsősorban gyermekek számára ajánlható.  Sok gyerekes családnak lehet fontos, hogy leghátulra is lehet gyerekülést rögzíteni, de persze a középső sorba is kerülhet kettő, és az anyósülésre is egy, azaz összesen akár öt.

Segíti a leghátsó sorba való beszállást is, de sokkal inkább az autó praktikumát fokozza, hogy a második sor ülései 14 centiméteres úton elcsúsztathatóak, illetve a háttámlák dölésszöge is változtatható. Ezzel variálhatunk, a közt, hogy mennyi hely legyen középső és a hátsó sorban/csomagtartóban.  Teljesen előre tolva, akár 190 literrel is bővülhet a csomagtér lehajtott hátsó ülésekkel.  A csomagtartó alap mérete a 495 liter (GLB 560 l) az ötülésesben, illetve 465 liter a hétülésesben a hátsó ülések lehajtásával. Hét ülés használatával egy-két kisebb táskának marad hely.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 38

Turbinára emlékeztet szellőzők díszítik, ahogy a legtöbb Mercedest

Elől tipikus Mercedes belső fogad, az egyetlen házba épített két képernyővel, amelyek közül az egyik műszereket jeleníti meg, a másikon pedig a fedélzeti rendszerek menüje található.  A próbált járműben két 10,25”-os képernyő volt, amelyek néhány aprósággal megspékelve 1,1 millióért kerülnek a modellbe, egyébként csak 7 colos képernyő jár.

A tűéles képet adó műszeregységen a jobb oldali kijelző nem fordulatszámmérő, hanem wattmérő látható. A felső rész a teljesítmény százalékos értékét, az alsó a rekuperációt mutatja. A színek a vezetési helyzetnek megfelelően változnak: így a feltöltési folyamat közben a kijelző fehérre változik. De az autó fényei is szabályozhatók négyféle stílus közül választva.  

A fedélzeti rendszer kis gondolkodással követi a kérésünket, vezérelhető a középkonzol tapipadjáról vagy szóban is. A szellőztetés funkcióinak gombjait meghagyták valódinak. USB-töltőből csak C típusút találtunk, de elérhető vezeték nélküli töltő is.

Az utastér alapszíne lehet fekete, vagy bézs, különlegességei a csőelemeket utánzó fémszürke betétetek, amelyekből jutott az ajtókra, a középkonzolra és az utas elé a műszerfalra is. A fényes megoldás visszaköszön a turbinaszerű szellőzőkön is. Az alapvetően szürke elemek, extraként rózsaarany kivitelben is készülhetnek, akkor ilyen tónust kap az ülések középső része és az autó egyik kulcsa is.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 39

Igen tágas a második sor is, főként, ha a leghátsó állásba kerül a sinen csúsztatható pad

Technika

Ahogy a GLB, az EQB is a Mercedes-Benz kisautós padlólemezére épül, amelyre A-osztály és CLA is, de mégsem. Itt ugyanis 10 centivel hosszabb, sőt a padlóba épített akkumulátor miatt is más. Az akkumulátor egy extrudált szelvényekből készült keretben helyezkedik el, amely a padló alatti kereszttartók szerepét tölti be.

Az EQB lítium-ion akkumulátora öt modulból áll, maximális feszültsége 420 V, és mintegy 190 Ah névleges kapacitással 66,5 kWh hasznos energiatartalommal rendelkezik. Egy alumínium ház, valamint maga a jármű karosszériaszerkezete védi a folyadékhűtéssel is felvértezett, 469 kilós elemet. A Mercedes 8 év, illetve 160.000 km garanciát vállal rá.

Sajnos váltakozó áramú (AC) töltést maximum 11 kW-tal fogad az autó, így nyilvános töltőoszlopról, vagy otthoni telepített fali töltőről is majd hat óra hossza, hogy 10 százalékról teljesen feltöltsön a kocsi. Normál konnektorról több mint 30 óra. Egyenáramú töltésnél 100 kW-ra képes, így CCS csatlakozóval 10-80% közötti töltéshez 32 perc is elég.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 40

Fekete panelnek nevezett orrdíszéről azonosítható, hogy elektromos-hajtású a modell

A Mercedes számos szolgáltatást kínál a nyilvános töltések mellé, így vehető megújuló energiákból származó áram, kedvezményesen lehet az Ionity töltőket használni, illetve egységes fizetési alkalmazással elérhető többszázezer oszlop.

Jelenleg Európában kétféle változatban kapható az EQB, a 300-as 168 kW (228 LE), a 350-es 215 kW (292 LE) teljesítménnyel. Előbbinek 390 Nm a maximális nyomatéka, utóbbi változat 520 Nm-t nyújt. Mindkettőben elől és hátul is van egy-egy motor, azaz négykerék-hajtásúak és WLTP szerinti hatótávjuk is azonos, 395-419 km. Később jönnek majd kétkerék-hajtású, nagyobb hatótávolságú változatok is.

A hajtásláncban az első tengelyen aszinkron, a hátsón állandó gerjesztésű szinkronmotort használnak. Elöl a villanymotor egy egységet alkot a differenciálművel, a fix áttételű sebességváltóval (ellentétben az EQS-sel itt nincs gyorsító fokozat csak hátramenet) , a hűtőrendszerrel és a teljesítményelektronikával.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 41

Csomagtartója kisebb, mint belsőégésű motorral szerelt testvéreinek, a padló alatt van rekesz a töltőkábeleknek

Alapvetően a hátsó motor mozgatja az autót a fogyasztás csökkentése miatt, szükség esetén kapcsolódik be az első a hajtásba. A nyomatékelosztás elektronika szabályozza, akár központi differenciálzárat is képes szimulálni. Lassításkor mindkét motor generátorüzemre vált és részt vesz az akkumulátor töltésében. A gyengébb változat 8 másodperc alatt, erősebb változat 6,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. Végsebességük egyaránt 160 km/óra.

Alapesetben acélrugókkal ellátott felfüggesztéssel rendelkezik az EQB, elől MacPherson hátul négy lengőkaros megoldással. Felárért adaptív csillapítási rendszerrel is felvértezhető.

Számos vezetéstámogató rendszer segítheti az EQB vezetőjét, így az aktív sávtartó asszisztens és az aktív fékasszisztens, amelyek a szériafelszereltség részei.  De kerülhet bele kanyarodási manőver funkció, a vészfolyosó funkció, a kilépésre figyelmeztető funkció, gyalogosokat észlelő figyelmeztetés, kikerülő kormányzás asszisztens, holttér figyelő is.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 42

Alap esetben 7 colos a közpointi kijelző, 1,1 milliós csomagárét kapjuk meg a képen is látható 10,25 colos monitort

Vezetés

Egyelőre csak egy félórás próbát tudunk tenni az autóval, így mély következtetéseket nehéz levonni. Ami azonban egyértelmű, hogy az EQB rendkívül csendes, nemcsak a motorhang hiánya miatt, hanem mert jól zárja ki a külvilág zajait is.

Mindez pedig megalapozza az alapvető hangulatot is, ez a kocsi sokkal inkább tűnik menedéknek, egy profi eszköznek, amely kényelmesen elvisz A-ból B-be, mint olyannak, amely vezetésre született. Barátságos utazó autó. Kormányzása kevés visszajelzést adott és puhára szervózott, de kellően direkten reagál. Felfüggesztése jól szűrte az úthibákat és elég jól eltüntette az utasokkal együtt közel 2,5 tonnát.

Ahogy a legtöbb villanyautó az EQB is az álló rajtokban jeleskedik, remekül lő ki és remekül gyorsul autópályás sebességig is.

Vezetőülése nekem meglepően puha tömésű volt, combrészen kevés oldaltámasszal. AMG-Line kormánya remek fogású, felül és alul a bőt kissé csúszós volt, még jó hogy a fogási részeken lyuggatott.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 43

A motorosan mozgatható csomagtérajtóról a lökhárítóba keült a rendszám

Többféle rekuperációs szintet választhatunk ki vezetés közben, a kormány mögötti fülek használatával, így D (gyenge visszatáplálás), D- (közepes), D+ (siklás) és D auto is van. A D- nagyon erős, simán megvalósul az egypedálos vezetés, még ha sportosabban hajtunk is. A D auto pedig egy helyzethez optimalizált rekuperáció, amely figyelembe veszi a rendelkezésre álló adatokat.

Van egy úgynevezett ECO Assist, amely tanítja is a vezetőt, hogy takarékosabban vezessen. Üzeneteket ad, amikor a gázpedál elengedhető, például mert közeledik egy sebességhatár, vagy siklásban is haladhatna a kocsi. Vezetési ajánlásaiban figyelembe veszi az út vonalvezetését (kanyarok, kereszteződések), sőt az előttünk haladó járművek távolságát. Persze a hatótáv-növelésben a navigációs rendszer az igazi mágus.

A navigáció a leggyorsabb útvonal megtervezése érdekében számos tényezőt vesz figyelembe, beleértve a töltési megállókat is, és reagál a változásokra, például a forgalmi dugókra. Nemcsak a hatótávolságot veszi figyelmbe, de az aktuális fogyasztást, a domborzati viszonyokat, az út menti hőmérsékleteket (a töltés időtartama miatt), a töltőállomások kapacitását, a kereszteződéseket.

A töltőállomások megállásait úgy tervezi meg, hogy az a teljes menetidő szempontjából a legkedvezőbb legyen: így olyat is ajánlhat, hogy két rövid töltés gyorsabb, mint egy hosszú töltés. Ha a hatótávolság kritikussá válik, a rendszer javaslatokat ad a légkondicionáló kikapcsolására, az ECO mód kiválasztására és haladási sebességre. Ha az intelligens navigáció aktív, az akkumulátor menet közben is előmelegíthető vagy lehűthető, hogy a gyorstöltőállomás ideális hőmérsékleti ablakán belül legyen.

Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 44

Szabadidő-autósan kissé fent ülünk a EQB-ben

Költségek

Konkurenseinél drágábban indítja az EQB-t  a Mercedes-Benz. A modell indulóára 23,4 millió forint, amelyhez csak kicsivel több mint egymilliót kell hozzá tenni, hogy az erősebb változatot vihessen haza az ügyfél. Ha sportosabb megjelenésűre szabná a modellt az AMG-Line-ért 1,9 milliót kell fizetni, fényezés 100-900 ezerért választható, a többzónás klíma 256 ezerért, a nyitható üvegtető 588 ezerért, ülésfűtés és szellőztetés 477 ezerért, az adaptív csillapítás 497 ezerért kerülhet az autóba, amelyhez csomagokban összeállítottan is sokféle extra vásárolható.

Mercedes-Benz EQB és vetélytársai – Listaár, forint
Audi Q4 e-tron  50 quattro (220kW, 299 LE, 486 km) 21 634 450
BMW iX3 (210 kW, 286 LE, 462 km) 23 520 000
Jaguar i-Pace S (294 kW, 400 LE, 470 km) 26 790 000
 Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC (215 kW, 292 LE, 419 km)  24 566 000
Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC (168 kW, 228 LE, 419 km)  23 484 000
Kipróbáltuk az első magyar villanyautót, a Mercedes EQB-t 45

4684 mm hosszú, 1834 mm széles és 1667 mm magas a Mercedes-Benz EQB

Értékelés

Mercedeshez illő, kulturált működésű, átgondolt, gyorsan tanulható megoldásokkal felszerelt modell az EQB. A hatótáv maximalizálásért bevetett mechanikai és szoftveres megoldások teszik vonzóvá, mint villanyautót, más részről az elérhető  hétüléses kialakítás, egyedi ajánlat a prémium modellek között.

Mellette – Ellene
 
  • Csendes, Tágas utastér
  • Hétüléses belső
  • Vízhűtéses akkumulátor
  • Hőszivattyús fűtés
  • Erős motorok
  • Intelligens vezetéstámogatás
  • Töltéstámogató megoldások
 
  • Húzós ár
  • nem kiemelkedő minőségű az anyagválasztás
Hány pontot ér Mercedes - akár - hétüléses villanyautója??
233 szavazat - átlag: 5.61 (10-ből)
Hány pontot ér Mercedes - akár - hétüléses villanyautója??